F/A-18 E/F Super Hornet

Voit olla oikeassa. Miten muualla maailmalla "työkoneiden arvonta" on toteutettu? Minun ajatteluketju perustui siihen, että growlerin kuskina pitää olla se, joka parhaiten osaa pitää koneensa pois vaaravyöhykkeeltä mutta kuitenkin riittävän lähellä vaaraa, jotta takapenkin kaveri saa työnsä tehtyä.
Siihen sopis hyvin jo parhaat päivänsä nähny veteraani jermu joka ei enää vetele 9g manoveerejä kuin päiväunissaan ja saunailloissa mutta omaa hyvän pelisilmän ja terveen itsesuojeluvaiston. Nuori vetreä kerma lentää sitten sitä varsinaista hävittäjäkalustoa.
 
Joku täällä laittoi taannoin linkin hyvään artikkeliin, jossa Growlerin takapenkkiläinen kertoili vuosien kokemuksistaan. Hänkin oli hinkunut nopean koneen puikkoihin, mutta näkökyky ei täyttänyt ehtoja jollain osa-alueella. Niinpä aseupseerin ura alkoi; ylpeä oli urastaan.

EW-kone taistelee toista konetta, ohjuksia ja maa-asemia vastaan siinä kuin muutkin taistelukoneet. Ehkä jopa montaa kohdetta vastaan kerralla.

Kun kerran kaartotaistelut ovat muillakin koneilla niin last century, niin enpäs tiedä, miksi Growler-miehistön ei pitäisi olla täysiverisiä huipputaistelijoita.
Vai pitäisikö alentaa lentokoneen kuljettajaksi ja radion virittäjäksi ;)
 
EW-kone taistelee toista konetta, ohjuksia ja maa-asemia vastaan siinä kuin muutkin taistelukoneet. Ehkä jopa montaa kohdetta vastaan kerralla.
Eli sinänsä Boeingin tarjouksessa ei haittaa, vaikka varsinaisia Suprer Horneteja oli ''vain'' 50, kun ne 14 Growleriakin pystyy taistelemaan toista konetta vastaan.
 
Growlerin ja F-35 välisestä erosta ei tosin osaa katsomosta käsin tehdä selkoa. Voi olla, että F-35 tehokkaamman tutkansa ja Barracudan kanssa on parempi kuin se Growler light, jossa on vain ALQ-218(v2) eli ne siipien kärkien RWRt/signaali-imurit.
Sitten ne telkän pöntöt olisi mikä nostaisi Growlerin edelle. Tosin jos arvioidaan taas taistelunkestävyyttä, jossa toinen on stealth ja toinen ei niin X ja läheisten alueiden häirinnässä F-35 voi olla silti parempi koska pääsee paljon lähemmäs.
 
Growler vaikuttaa kyllä muiden puolustushaarojen tukemisessa sellaiselta vehkeeltä, että muiden tarjoajien on vaikea laittaa paremmaksi tällä alueella.
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon tota todellista kykyä (yleensä, ja maavoimien tukemisessa) on avattu meille. Eikös se sotapelivaiheessa mennyt niin, että todentamattomat lupaukset otetaan huomioon viiskytprosenttisesti?
 
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon tota todellista kykyä (yleensä, ja maavoimien tukemisessa) on avattu meille. Eikös se sotapelivaiheessa mennyt niin, että todentamattomat lupaukset otetaan huomioon viiskytprosenttisesti?
Eikös tällaisia asioita ole esitelty viime vuonna kun hankkeen edustajat ovat vierailleet tarjoajamaissa missä voivat rauhassa käydä läpi niitä toimintoja mitä Suomessa ei voinut? Samasta syystä niitä tarkkoja tietoja ei julkisteta.
 
Eikös tällaisia asioita ole esitelty viime vuonna kun hankkeen edustajat ovat vierailleet tarjoajamaissa missä voivat rauhassa käydä läpi niitä toimintoja mitä Suomessa ei voinut? Samasta syystä niitä tarkkoja tietoja ei julkisteta.
Jep, varmaankin. Mutta Epäilevä Tuomas epäilee kerrotaanko ihan kaikkea tuossakaan vaiheessa. Kun tilaus ei ole vielä varma, on todnäköisesti kynnys paljastaa ihan kaikkea... Toki minäkin uskon, että myynnin edistämiseksi paljastetaan se mitä voidaan.
 

Boeing signed a $4 billion contract with the Navy in May 2019 for 78 new-build Block III Super Hornets which should be delivered by spring 2024. Tebo says Boeing will also convert all of the service’s current Block II Super Hornets – more than 550 airplanes - to Block III configuration with deliveries scheduled between 2023 and the mid-2030s.
Eli jos Block III - tasolle päivitettyjä Super Horneteja toimitetaan vielä 2035 tienoilla, se tarkoittaa sitä, että Super Hornet tulee olemaan vielä pitkään Yhdysvaltain laivaston käytössä. Kun laskeskelee, että meidän ensimmäinen MLU on 2039-2040, niin tuolloin pitäisi päästä helposti pääkäyttäjän kanssa tekemään päivityksiä Super Hornetiin. Ja kun ottaa huomioon elinkaaren pidennyksen Block III - standardissa, niin Super Horneteilla pitäisi kyllä olla tiimaa lentää 2050-luvulle, joten 2049-2050 sijoitettu toinen MLU:kin pitäisi onnistua niin, että SH+Growler - laivueemme saadaan pidettyä ajan tasalla viimeisen päälle taistelukunnossa.
 
Jep, varmaankin. Mutta Epäilevä Tuomas epäilee kerrotaanko ihan kaikkea tuossakaan vaiheessa. Kun tilaus ei ole vielä varma, on todnäköisesti kynnys paljastaa ihan kaikkea... Toki minäkin uskon, että myynnin edistämiseksi paljastetaan se mitä voidaan.
Ja kun tietää että ne uudet häirintäpodit ovat vielä osaksi työn alla ei lopullista suorituskykyä voikaan näyttää.
 


Eli jos Block III - tasolle päivitettyjä Super Horneteja toimitetaan vielä 2035 tienoilla, se tarkoittaa sitä, että Super Hornet tulee olemaan vielä pitkään Yhdysvaltain laivaston käytössä. Kun laskeskelee, että meidän ensimmäinen MLU on 2039-2040, niin tuolloin pitäisi päästä helposti pääkäyttäjän kanssa tekemään päivityksiä Super Hornetiin. Ja kun ottaa huomioon elinkaaren pidennyksen Block III - standardissa, niin Super Horneteilla pitäisi kyllä olla tiimaa lentää 2050-luvulle, joten 2049-2050 sijoitettu toinen MLU:kin pitäisi onnistua niin, että SH+Growler - laivueemme saadaan pidettyä ajan tasalla viimeisen päälle taistelukunnossa.
Katsotaan ensin kuinka paljon Super Horneteja todella päivitetään Block III strandardiin. Alun perin tulevaisuuden tukialuslennostossa piti olla 34 SH:ta ja 10 F-35C:tä. Nyt puhutaan 28 SH:sta ja 16 F-35:sta.

https://seapowermagazine.org/navys-future-carrier-air-wing-configuration-coming-into-focus/
 
Katsotaan ensin kuinka paljon Super Horneteja todella päivitetään Block III strandardiin. Alun perin tulevaisuuden tukialuslennostossa piti olla 34 SH:ta ja 10 F-35C:tä. Nyt puhutaan 28 SH:sta ja 16 F-35:sta.

https://seapowermagazine.org/navys-future-carrier-air-wing-configuration-coming-into-focus/
Joo siitä konformaalisten toteutumisesta voi riippua osin halu päivittää. Koska ilman sitä lyhenee kantama jos käytössä IRST-podi (jossa on noin puolet polttoainetta) eikä pelkkä keskilinjan tankki. Se on myrkkyä ajatellen Tyynimerta.
 
Growlerin ja F-35 välisestä erosta ei tosin osaa katsomosta käsin tehdä selkoa. Voi olla, että F-35 tehokkaamman tutkansa ja Barracudan kanssa on parempi kuin se Growler light, jossa on vain ALQ-218(v2) eli ne siipien kärkien RWRt/signaali-imurit.
Sitten ne telkän pöntöt olisi mikä nostaisi Growlerin edelle. Tosin jos arvioidaan taas taistelunkestävyyttä, jossa toinen on stealth ja toinen ei niin X ja läheisten alueiden häirinnässä F-35 voi olla silti parempi koska pääsee paljon lähemmäs.
Ja Growler pystyy tietty toimimaan laajemmalla spektrillä häirinnässä kuin F-35, ja pystyy häiritsemään vaikka lentäisi pakoon, koska sen ''häirintävehkeet'' eivät ole eteenpäin osoittavassa tutkassa. Ja yleisesti Growler pystyy häiritsemään isompaa aluetta:
535ed6ab69bedd22289c9154
 
It is estimated that around 60% of existing Hornet tooling can be used to support the new Super Hornet – increasing potential cost savings.
 
It is estimated that around 60% of existing Hornet tooling can be used to support the new Super Hornet – increasing potential cost savings.
Luulisi, että tästä saisi huomattavan lisän itse aseistuksen määrään, kun noin iso määrä Hornetin tukikalustosta voidaan uudelleenkäyttää Super Hornetissa.
 
Luulisi, että tästä saisi huomattavan lisän itse aseistuksen määrään, kun noin iso määrä Hornetin tukikalustosta voidaan uudelleenkäyttää Super Hornetissa.

Molempien amerikkalaisehdokkaiden asepuoli oli DSCA:n lupalapuissa samassa suuruusluokassa. Ei toki kerro välttämättä mitään, jos molempiin lappuihin on laitettu enemmän aseita sisältävän tarjouksen luvut.
 
Growlerin ja F-35 välisestä erosta ei tosin osaa katsomosta käsin tehdä selkoa. Voi olla, että F-35 tehokkaamman tutkansa ja Barracudan kanssa on parempi kuin se Growler light, jossa on vain ALQ-218(v2) eli ne siipien kärkien RWRt/signaali-imurit.
Sitten ne telkän pöntöt olisi mikä nostaisi Growlerin edelle. Tosin jos arvioidaan taas taistelunkestävyyttä, jossa toinen on stealth ja toinen ei niin X ja läheisten alueiden häirinnässä F-35 voi olla silti parempi koska pääsee paljon lähemmäs.
Tässä missataan tyystin elso-operaattorin rooli. 1-paikkaisen koneen pilotti ei kykene tehokkaasti toimimaan laajakirjoisen spektrin analysointi ja elso-hyökkäystehtävässä. En usko että mikään automaatio toimii niin hyvin että pilotti hoitaa elson, lentämisen, taistelemisen ja tilannekuvan hallinnan yhtä tehokkaasti. Informaatiota tulee jo pelkästään taktisesta tilanteesta jo taistelussa niin paljon että fuusio on must.

F-35 kykenee suojelemaan itseään ja hyökkäämään elso-järjestelmällä yhtä tutkaa vastaan omaa tutkaa käyttämällä. Ei se kone pysty kuitenkaan 360 asteen häirintään laajalla spektrillä. Sellainen häirintä vaatii tehoa ja tilaa koneessa ja / tai ne podit siipien alle. Growlerin rooli on tukea strike-lavetteja , paikantaa uhkia ja häiritä niitä. Rooli on aivan erilainen.

Mitä tulee rooliin niin RAAF:n Growlerit kantavat myös Jdam-pommeja ja Asraam-ohjuksia Amraamin sekä Aargm:n lisäksi. Ne ovat siis hyvin monitoimisia.
 
Tässä missataan tyystin elso-operaattorin rooli. 1-paikkaisen koneen pilotti ei kykene tehokkaasti toimimaan laajakirjoisen spektrin analysointi ja elso-hyökkäystehtävässä. En usko että mikään automaatio toimii niin hyvin että pilotti hoitaa elson, lentämisen, taistelemisen ja tilannekuvan hallinnan yhtä tehokkaasti.
Pitäisikö tämä ymmärtää niin, ettet ota todesta Saabin tuoreita puheita kuinka 2-paikkaisten tarve oli niin niche, että niistä voi luopua?
 
Back
Top