Gyllis1
Respected Leader
No tämäpä vasta iloinen uutinen. Eli lisäsäiliöön ympätty IRST-tulossa joka toiseen koneeseen. Kertakaikkisen hieno juttu. F-35 kertaheitolla 2020 luvulle.Pääsee F-35:kin teknologisesti tälle vuosituhannelle!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No tämäpä vasta iloinen uutinen. Eli lisäsäiliöön ympätty IRST-tulossa joka toiseen koneeseen. Kertakaikkisen hieno juttu. F-35 kertaheitolla 2020 luvulle.Pääsee F-35:kin teknologisesti tälle vuosituhannelle!
EOTS on hyvin lähellä Sniperia. Lämärin tuotteita.Juu, mutta kaikki nuo ovat kuitenkin huomattavasti edistyneempiä höyrykoneajan EOTS:iin verrattuna.
The EOTS is a derivative of Lockheed Martin's Sniper XR, the Advanced Targeting Pod being produced for U.S. Air Force F-15 and F-16 aircraft, and includes many of the same components. "The JSF electro-optical targeting system is highly common with our Sniper XR targeting pod which is currently undergoing successful testing for the U.S. Air Force Advanced Targeting Pod program. JSF EOTS and Sniper XR are leading edge systems, giving pilots unprecedented long-range targeting capability," said Dan Fischoff, director of the Sniper XR and JSF EOTS programs.
NIin varmaan Boeingin myyntireiskojen välittämien tietojen pohjalta.Tuossa on lueteltu podi-IRSTin etuja: suurempi näkökenttä kuin kiinteästi nokan alla olevalla, helpompi päivitettävyys, IRSTin keräämä data jaettavissa datalinkin kautta, joka koneen IRSTistä todellista etua harvoin, vähemmän on edullisempi.
Joo, koneen jo ennestään kyseenalaisia suoritusarvoja tuo saattaa "hieman" integroitua ratkaisua enemmän heikentää. Reiska saa tehtävällä lähtiessä päättää haluaako IRSTin mukaan vai ylittää äänivallin. Mukavana lisäbonuksena saa sitten vielä tutkapoikkipinta-alaan vähän extraa.NIin varmaan Boeingin myyntireiskojen välittämien tietojen pohjalta.
Tuo ei ole kyllä säiliöasenteisen sensorin yksinoikeus.IRSTin keräämä data jaettavissa datalinkin kautta
Vastus tuskin poikkeaa merkittävästi normaalista lisäsäiliöstä, joka ei merkittävästi ainakaan classic-mallia hidasta. Sileällä koneella pääsee toki kovempaa jossain M.1,5 yläpuolella, jos siivissä ei ole tavaraa, mutta operatiivistä merkitystä tällä ei ole.Joo, koneen jo ennestään kyseenalaisia suoritusarvoja tuo saattaa "hieman" integroitua ratkaisua enemmän heikentää. Reiska saa tehtävällä lähtiessä päättää haluaako IRSTin mukaan vai ylittää äänivallin. Mukavana lisäbonuksena saa sitten vielä tutkapoikkipinta-alaan vähän extraa.
Tässä ei se normaali "no ainahan ne säiliöt voi tarvittaessa tiputtaa" - kortti taida päteä, tai sitten noista ei ole kovin monelle lennolle iloa tai kovin kalliiksi tulee...
Täällä puhutaan nyt ihan sekaisin IRST:stä ja FLIRistä.
Mikä on fundamentti ero näiden kahden välillä? IRST aktiivisesti etsii ja träkkää automaattisesti laitteen suomassa sektorissa kun FLIR on enemmän manuaalisesti operoitava? FLIRejä nuo käsittääkseni pohjimmiltaan ovat molemmat.
Mikä on fundamentti ero näiden kahden välillä? IRST aktiivisesti etsii ja träkkää automaattisesti laitteen suomassa sektorissa kun FLIR on enemmän manuaalisesti operoitava? FLIRejä nuo käsittääkseni pohjimmiltaan ovat molemmat.
On totta, että FLIR on yhden firman tavaramerkki, mutta alunperin se tarkoitti vain "Forward Looking InfraRed", eroituksena sivuille katsovasta IP-kuvantajasta. Eli oikeastaan kun puhutaan maalinosoitussäiliöistä, FLIR on väärä termi. Kyseessähän on oikeammin gimbal mounted (IR) imaging system. Mitä lyhennettä tästä pitäisi käyttää?FLIR on käsittääkseni Teledyne FLIR:in rekisteröity tavaramerkki.
Edit: Eli tuo FLIR vs. IRST ei kerro mitään tuotteen ominaisuuksista.
Vanhemmat IRSTit toimi näin koska IP:n kuva (ja kuvaruututekniikka) oli niin huono ettei siitä olisi saanut mitään selvää ilman suodatusta. Nykyään järjestelmät pystyy molempiin ja ratkaisujen ero on jonkun verran hämärtynyt.Mutta erona on se, että IRST skannaa ilmatilaa (yleensä) koneen etusektorissa etsien sieltä muita lentäviä laitteita ja tällaisen löydettyään myös seuraa sitä. IRST ei käsittääkseni ainakaan yleensä luo lentäjälle katsottavaksi videokuvaa vaan kertoo, että suunnassa X on maali.
Sen verran FLIR:stä, että FL (forward looking) siinä kertoo mihin suuntaan se katsoo. F-117:ssa oli myös DLIR (downward looking infra red) joka nimensä mukaisesti katsoi alaspäin.
LANTIRN (F-15E. F-16 Block 40/42) on erilainen järjestelmä siinä mielessä, että toisessa eli navigaatiopodissa on maastonseurantatutka FLIR:n parina. Tutka mahdollistaa automaattisen matalalennon tietyllä korkeudella pinnasta (esim. 30-60m). Jos tehtävä ei vaadi matalalentoa, navigaatiopodi voidaan jättää pois. Aikaisemmin käytettiin erillistä maastonseurantatutkaa esim. F-111 ja Tornado IDS. Nykyään esim. Rafelen RBE2 tutkassa on maastonseurantamoodi.Vanhemmat IRSTit toimi näin koska IP:n kuva (ja kuvaruututekniikka) oli niin huono ettei siitä olisi saanut mitään selvää ilman suodatusta. Nykyään järjestelmät pystyy molempiin ja ratkaisujen ero on jonkun verran hämärtynyt.
Mutta noin yleisesti, periaatteessa IRST ja FLIR ovat molemmat kameroita. IRST etsii laajalta alueelta kohteita isolla katselukulmalla, FLIRillä katsotaan täsmäkuvaa jostain tietystä kohteesta pitkän polttovälin optiikalla. Järjestelmissä on sitten useita katselumoodeja eri tarpeisiin, mutta molempien ääripäiden yhdistäminen on vaikeaa kun tarvittava optiikka on niin erilaista. Siksi esim LANTIRN aikoinaan koostui kahdesta eri säiliöstä.
Juu, tarkoitin juuri sitä että LANTIRNin navigaatiopodissa on myös FLIR, sellainen heikkotehoinen laajakulmakamera vissiin.LANTIRN (F-15E. F-16 Block 40/42) on erilainen järjestelmä siinä mielessä, että toisessa eli navigaatiopodissa on maastonseurantatutka FLIR:n parina. Tutka mahdollistaa automaattisen matalalennon tietyllä korkeudella pinnasta (esim. 30-60m).
Otetaanpa tämä tarkasteluun mitä aikaa mahdetaan tarkoittaa. C:tä ostettaan sen verran etanatahtiin, että milloin se voisi tapahtua ellei Superia suorastaan stenata?tulevaisuuden CVW
Löytyykö linkkejä 16+28 ja 10+34? Voisi tarkastella miten asiaa on silloin kuvailtu.Jos tukialuslennoton konemäärä ei kasva niin se olisi 22+22. Tätä ennen ajateltiin 16+28 jakoa ja pari vuotta sitten puhuttiin 10+34 jaosta.
Joitain linkkejäLöytyykö linkkejä 16+28 ja 10+34? Voisi tarkastella miten asiaa on silloin kuvailtu.