F/A-18 E/F Super Hornet

Ehkä siinä on tosiaan laskettu, että 50 koneesta korkeintaan puolet on samaan aikaan taivaalla. Mutta eikö tuo lisää turnaround-aikaa, kun pitää podi vaihtaa koneelta toiselle? Samaan aikaan ei voi olla maassa konetta valmiina tehtävään lähtöön, kun pitää odottaa ensin, että podi palautetaan taivaalta ja saadaan se asennettua tehtävään lähtevään koneeseen?

Viisi parvea yhtaikaa ilmassa olisi meidän olosuhteissa jo aikamoinen määrä!
 
Otetaanpa tämä tarkasteluun mitä aikaa mahdetaan tarkoittaa. C:tä ostettaan sen verran etanatahtiin, että milloin se voisi tapahtua ellei Superia suorastaan stenata?
Välttämättähän tuo ei tarkoita että Superista luopumista olisi aikaistettu. Voi meinata jopa päinvastaista.
 
Jos sveitsi ja suomi päätyy tähän vaihtoehtoon, otetaankohan koneeseen epe moottorit?
Näinhän kävi viimeksikin...
Nuohan on valmiina kehitettynä, suurta tilaajaa(maksajaa) vaan odotellaan....
 
Jos sveitsi ja suomi päätyy tähän vaihtoehtoon, otetaankohan koneeseen epe moottorit?
Näinhän kävi viimeksikin...
Nuohan on valmiina kehitettynä, suurta tilaajaa(maksajaa) vaan odotellaan....
No, Gripen E ei maksanut moista vaikka lähtivät hetki sitten tekemään uutta yksimoottorista GE-F414-konetta. Sitten myös on KF-X.

T-7 (eli ex T-X) tyydyttiin jopa vanhan Hornetin 404-moottoriin pienillä 414-lisillä (fadec). Vaikka sinänsä jo gripukka C/D 404:n osalta se Saabin RM12 taisi nimenomaan sisältää uuden fadecin.

Sanoisin, että ei päädytä jos nuo kokonaan uudet hankkeetkaan eivät ole välttämättä sellaista tehneet. Onhan noilla jokainen malli jollain tavalla erilainen, mutta vaikea sanoa miten merkittävästi.

Super Hornetissa tehoa lisäävän EPE-ajatuksen sijaan taisi edetä enemmän polttoainekulutusta vähentävä suuntaus. Eli tuo wikin EDE jos käsitin oikein.
 
No, Gripen E ei maksanut moista vaikka lähtivät hetki sitten tekemään uutta yksimoottorista GE-F414-konetta. Sitten myös on KF-X.

T-7 (eli ex T-X) tyydyttiin jopa vanhan Hornetin 404-moottoriin pienillä 414-lisillä (fadec). Vaikka sinänsä jo gripukka C/D 404:n osalta se Saabin RM12 taisi nimenomaan sisältää uuden fadecin.

Sanoisin, että ei päädytä jos nuo kokonaan uudet hankkeetkaan eivät ole välttämättä sellaista tehneet. Onhan noilla jokainen malli jollain tavalla erilainen, mutta vaikea sanoa miten merkittävästi.

Super Hornetissa tehoa lisäävän EPE-ajatuksen sijaan taisi edetä enemmän polttoainekulutusta vähentävä suuntaus. Eli tuo wikin EDE jos käsitin oikein.
Totta, ede kiinnosti enemmön asiakasta....mutta on se silti mahdollista mielestäni...gripeniä tehdään niin vähän ja niissä vaan yksi mylly, olis varmaan tullu liian kalliiksi hyötyyn nähden....
 
Jos sveitsi ja suomi päätyy tähän vaihtoehtoon, otetaankohan koneeseen epe moottorit?
Näinhän kävi viimeksikin...
Nuohan on valmiina kehitettynä, suurta tilaajaa(maksajaa) vaan odotellaan....
Suomen ja Sveitsin määrä ko. moottoria olisi jo aika hyvä voluumiltään. 128 Suomelle ja 72-80 Sveitsille plus varaosamoottorit, eli puhuttaisiin jo reilun 200 moottorin tilauksesta. Mikä olisi varmaankin jo luokkaa, jossa saataisiin mittakaavaetua hintaan.
 
F414 EPE:n kehitys on käsittääkseni kesken. USN ei lähtenyt rahoittamaan sitä ja GE ei ole omin voimin enää kehittänyt sitä, ei taideta edes mainostaa GE:n sivuilla.
 
Super Hornetissa tehoa lisäävän EPE-ajatuksen sijaan taisi edetä enemmän polttoainekulutusta vähentävä suuntaus. Eli tuo wikin EDE jos käsitin oikein.
Muistelen että sekä EDE, että EPE laskevat polttoaineen kulutusta, EPE ainakin (ajettaessa samalla teholla kuin perusversiota). EDE:ssä kehittyneempien osien parempi potentiaali ulosmitataan moottorin osien pidempänä elinikänä.
 
Muistelen että sekä EDE, että EPE laskevat polttoaineen kulutusta, EPE ainakin (ajettaessa samalla teholla kuin perusversiota). EDE:ssä kehittyneempien osien parempi potentiaali ulosmitataan moottorin osien pidempänä elinikänä.
Juu, mutta oleellisempaa on luultavasti se onko toinen paljon valmiimpi? Moottorikehitys on sen verran kallista, että sitä tuskin huvittaa lähteä edistämään edes 3 miljardin teolllisyhteistyön vaadetta hikoillessa kasaan.
 
Käsittääkseni EPE ja EDE ovat keskeisten uusien osien osalta sama moottori, ero tulee siitä, että parantunut potentiaali (lämpö turbiinilla?) ulosmitataan EPE:ssä tehona ja EDE:ssä kestävyytenä.
 
Se olisi mielenkiintoista, jos Super Hornet valitaan, että miten Growlerien kanssa toimitaan. Koulutus USA:n maaperällä sensitiivisimpiin asioihin? Ja sijoitettaisiinko Growlerit Pirkkalaan tukilentolaivueeseen, josta niitä tarpeen tullen annettaisiin käytettäväksi puolustusvoimille sinne missä tarvitaan (siis rauhan aikana). Vai menisikö Growlerit 50/50 jaolla Lappiin ja Rissalaan?
 
F414 EPE:n kehitys on käsittääkseni kesken. USN ei lähtenyt rahoittamaan sitä ja GE ei ole omin voimin enää kehittänyt sitä, ei taideta edes mainostaa GE:n sivuilla.
On siitä ge:n sivulla, lainaus

The F414 Enhanced Engine incorporates additional
technical advancements that can be retrofitted into the
F414 to provide improved component capability for a
significant reduction in ownership costs, or up to a 20
percent increase in thrust with improved specific fuel
consumption.
 
Se olisi mielenkiintoista, jos Super Hornet valitaan, että miten Growlerien kanssa toimitaan. Koulutus USA:n maaperällä sensitiivisimpiin asioihin? Ja sijoitettaisiinko Growlerit Pirkkalaan tukilentolaivueeseen, josta niitä tarpeen tullen annettaisiin käytettäväksi puolustusvoimille sinne missä tarvitaan (siis rauhan aikana). Vai menisikö Growlerit 50/50 jaolla Lappiin ja Rissalaan?
Nyt unohtui tekniikka. Murisijat myös kuuntelevat. Niitä pitäis lennättää jatkuvasti "iholla". Murinaa ei haluta tehdä ennenkuin todellisessa paikassa.

Se miten tämä sopii meidän sodankäyntiin on sitten toinen juttu. Sitä toivottasti saadaan simulatiossa katsottua.
 
Näyttää siltä, että kongressi haluaa pitää Boeingiä ja sen hävittäjävalmistusta pystyssä, ettei joudu ikävään monogamiaan Lämärin kanssa, jos Boeing ottaa hatkat hävittäjämarkkinoilta.
 
Näyttää siltä, että kongressi haluaa pitää Boeingiä ja sen hävittäjävalmistusta pystyssä, ettei joudu ikävään monogamiaan Lämärin kanssa, jos Boeing ottaa hatkat hävittäjämarkkinoilta.
Silkkaa politiikkaa tai sitten halutaan pitää tuotantolinja auki mahdollisia Intian tukialuskonekauppoja varten (tosin silloin pitää varautua 10v odotukseen). Navyn unfunded listassä ei ollut yhtään SH:ta. F-35C koneita haluttiin 5 lisää, mutta sekään ei ollut TOP 10:ssä.
 
Tässä aihetta koskevat jutut, ylemmässä SH:
 
Back
Top