F/A-18 E/F Super Hornet

Ei tee höpöä - USN ei halua 12 lisä-Superia vaivoikseen:
The Navy does not want Congress to add F/A-18E/F Super Hornets the service did not request in its budget, according to Adm. Andrew Loiselle, the commander of Carrier Strike Group 4.

New Super Hornets will not be a suitable platform by the end of their 30-year service life
, Loiselle said Tuesday at the Navy League's Sea-Air-Space Conference.

"That takes us out to about 2055," he said. "There isn't a lot of analysis out there that supports fourth-generation viability against any threat in that timeframe. You have to juxtapose that with the capabilities a [Service Life Modernization] Block 3 will deliver."

Chief of Naval Operations Adm. Michael Gilday criticized industry for "lobbying Congress to buy aircraft we don't need" during remarks at Sea-Air-Space on Monday. He also said industry must be more agile to new technology and must do a better job avoiding maintenance delays in private shipyards.

Loiselle said Tuesday that Gilday was referring to Super Hornet procurement. Boeing produces the Super Hornet.

The House Appropriations defense subcommittee added $889 million in funding to buy 12 Super Hornets in its mark of the fiscal year 2022 defense spending bill.

Tarkoittanee lähinnä, että USN:lla on tarpeeksi. Ei suoranaisesti sitä, ettei Superilla tekisi mitään. Sekä sitä, että haluavat ohjata valuuttaa riittävässä määrin NGAD kehitykseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tee höpöä - USN ei halua 12 lisä-Superia vaivoikseen:


Tarkoittanee lähinnä, että USN:lla on tarpeeksi. Ei suoranaisesti sitä, ettei Superilla tekisi mitään. Sekä sitä, että haluavat ohjata valuuttaa riittävässä määrin NGAD kehitykseen.
Mutta jotenkin tällaiset uutiset saavat Super Hornetin elinkaaren riittävyyden Suomellekin kyseenalaiseksi, jos USN arvioi sen suorituskyvyn olevan riittämätöntä 2050-lukua kohti tultaessa.
 
Mutta jotenkin tällaiset uutiset saavat Super Hornetin elinkaaren riittävyyden Suomellekin kyseenalaiseksi, jos USN arvioi sen suorituskyvyn olevan riittämätöntä 2050-lukua kohti tultaessa.
Niin, onhan se vielä aivan eri asia kun ei ole pennin jetinaa entistä rahaa kiinni Superissa. Laittaisivatko USAssakaan? Vastaus on melko selvästi ei, mutta niiden nykytila vaikuttaa meidän kykyyn ja haluun selvästi.
 
Mutta jotenkin tällaiset uutiset saavat Super Hornetin elinkaaren riittävyyden Suomellekin kyseenalaiseksi, jos USN arvioi sen suorituskyvyn olevan riittämätöntä 2050-lukua kohti tultaessa.
Tätähän minä olen täällä jankannut vuosia, jos ilmavoimat on hankkimassa uskottavaa sotilaallista suorituskykyä 2060-luvulle asti, vaihtoehtoja ei ihan hirveän montaa ole.
 
Niin, onhan se vielä aivan eri asia kun ei ole pennin jetinaa entistä rahaa kiinni Superissa. Laittaisivatko USAssakaan? Vastaus on melko selvästi ei, mutta niiden nykytila vaikuttaa meidän kykyyn ja haluun selvästi.
Ja vielä kun USN ei ole pelkästään Superin varassa niin kuin me olisimme mikäli sen valitsisimme. En usko kyllä sen valintaan. Varsinkin tuo, että meillä oltaisiin yksin Superin varassa tekee vielä meille tuon elinkaarikysymyksen paljon painavammaksi kuin USN:lle, kun heillä olisi sitten F-35C:n myötä kuitenkin sitä selviytymiskykyisempää ja suorituskykyisempää kalustoa kompensoimaan Superin puutteita isommassa kuvassa.
 
Bojoing saa siltarumpunsa jo F-15EX:n muodossa, joten SuperHönön kotimaan tilaukset eivät ole samalla tapaa enää kriittinen heidän sotilaspuolelleen.
Tiedän. Kirjoitin tuosta aikoja sitten ja siksi olisin hieman yllättynyt jos kongressi jatkaisi vieläkin SH:n ostoja. Hienoa että sinäkin tuon keksit, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Boeingin pelastajaksi keksivät sen F-15EX:n jo. Ehkä nämä uutiset SH:n tilausten loppumisesta avaavat sitäkin päätöstä vähän paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta tarkoittanee siis vain, että tarjottu paketti on yhteensopiva, jos myöhemmin halutaan noita ostaa.
Niin minäkin luulen, vaikka kovasti lehdistötilaisuuteen vääntäytyneet vouhottavat sitä uutisena. Ei se oikein mahdu 50+14 sekaan eikä ole vielä mitä myydä saati mihin hintaan.
Sekä Lojaalista että NGJ:stä pitäisi kai maksaa vastaava osuus kehityskuluista mitä Aussit.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tiedän. Kirjoitin tuosta aikoja sitten ja siksi olisin hieman yllättynyt jos kongressi jatkaisi vieläkin SH:n ostoja. Hienoa että sinäkin tuon keksit, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Kun sinulla on noin hyvä muisti, niin muistat sitten varmaan myös että F-35 fanikööri julisti varmana tietona ettei F-15EX:ää tulla ikinä hankkimaan, se on vain Boeingin lobbarien epätoivoinen yritys...
Super Hornetin jatkon kannalta nuo viimeiset 12 konetta eivät tee kesää tai talvea n. 600 toimitetun koneen jatkeeksi. Enemmän on toki aina enemmän, mutta merkittävämpi on 2030-luvulle jatkuvat vanhojen koneiden elinkaaren pidennykset.
 
Mutta jotenkin tällaiset uutiset saavat Super Hornetin elinkaaren riittävyyden Suomellekin kyseenalaiseksi, jos USN arvioi sen suorituskyvyn olevan riittämätöntä 2050-lukua kohti tultaessa.
Noissa lausunnoissa on aina politiikka mukana, mutta tottahan se että selkeä kognitiivinen dissonanssi tuossa on - toisaalla Suomelle kaupataan taistelukonetta lupauksilla että se on maailman ehdotonta huippua, samaan aikaan pääkäyttäjä volisee että kone on niin paska ettei me enää niitä haluta edes ilmaiseksi. Boeingin markkinointiväki repinee jossain tupeetaan.
 
Noissa lausunnoissa on aina politiikka mukana, mutta tottahan se että selkeä kognitiivinen dissonanssi tuossa on - toisaalla Suomelle kaupataan taistelukonetta lupauksilla että se on maailman ehdotonta huippua, samaan aikaan pääkäyttäjä volisee että kone on niin paska ettei me enää niitä haluta edes ilmaiseksi. Boeingin markkinointiväki repinee jossain tupeetaan.
Ja varsinkin, jos meidän pitäisi pärjätä niin, että se pääkäyttäjän tuhnuksi tituleeraama kone olisi meidän ilmavoimien ainoa selkäranka ja puolustuksen silmät, aivot ja selkäranka, niin huono juttu meille sitten tuossa 20-40 vuoden päästä nykyhetkestä.
 
On se kuulkaa niin, että jos HX olisi tullut käyttöön 2010-2015 ja siihen 30 vuoden käyttöikä ja poistuminen 2045 mennessä, niin Super Hornet olisi vahvoilla. Nyt on auttamattomasti liian myöhäistä.
Olisi todennäköisesti voittanut HX kisan tuossa vaiheessa ja melko varmasti ilman että olisi tarjottu edes growlereita mukaan siihen pakettiin.

Nyt on kuitenkin eri peli menossa ja tarjouksen sen mukaisia.
 
On se kuulkaa niin, että jos HX olisi tullut käyttöön 2010-2015 ja siihen 30 vuoden käyttöikä ja poistuminen 2045 mennessä, niin Super Hornet olisi vahvoilla. Nyt on auttamattomasti liian myöhäistä.

Voisi luulla että Loyal Wingman ei ole SH-koneisiin sidottu vaan voisi toimia myös muiden koneiden kumppanina. Silloin tuo optio voisi olla joskus myöhemmin mahdollinen vaikka Suomi valitsisikin toisen koneen nyt.
 
Mitenkä musta tuntuu, että kongressi nyt yrittää vain tekohengittää hätää kärsivää Boeingia tyrkyttämällä neljännen sukupolven hävittäjiä USAF:lle ja USN:lle :cautious:
 
Olisi todennäköisesti voittanut HX kisan tuossa vaiheessa ja melko varmasti ilman että olisi tarjottu edes growlereita mukaan siihen pakettiin.

Nyt on kuitenkin eri peli menossa ja tarjouksen sen mukaisia.
Mikäli 90-luvulla olisi päädytty kahden koneen malliin ja olisi ostetty MiG-29, niin sen lyhyemmän elinkaaren vuoksi Karjalan Lennosto olisi pitänyt uudelleenvarustaa 2010-luvun alkupuolella, jolloin meillä nykypäivänä voisi olla Aussien tapaan lennosto Supereilla ja Growlereillä.

Ja nyt sitten korvattaisiin n. 40 Hornetia.

Hyvin todennäköinen kombo meillä olisikin:

N. 20 SH + N. 10 Growleria ja 45 F-35.
 
Voisi luulla että Loyal Wingman ei ole SH-koneisiin sidottu vaan voisi toimia myös muiden koneiden kumppanina. Silloin tuo optio voisi olla joskus myöhemmin mahdollinen vaikka Suomi valitsisikin toisen koneen nyt.
Olisihan tuo nyt hölmöä Boeingilta jättää Loyal Wingman SH:n yksinoikeudeksi, ja menettää kaikki lukuisat myynnit sitten esim. F-35:n käyttäjämaiden kanssa.
 
Back
Top