Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä, harvinaisen epäselvästi taas tuttuun jenkkityyliin ilmaistu... Mahtuu 250 miljoonan käyttöraamiin, mutta pitääkö silloin pistää luiskaan muutama hävittäjä?Kyllähän tuosta kiinnostaisi kuulla vielä lisää. Julkisesti ei kuitenkaan pitäisi olla vielä mitään valmista myytävää. Mutta "ensimmäisenä maana tarjottu". Se on joko nollapuhetta (koska kehittäjä Australia on jo eka) tai osoitus valmiudesta.
Osasta Growlereita voitaisiin luopua, koska LW:hen saisi vaihdettavan ELSO-kärjen.Kyllä, harvinaisen epäselvästi taas tuttuun jenkkityyliin ilmaistu... Mahtuu 250 miljoonan käyttöraamiin, mutta pitääkö silloin pistää luiskaan muutama hävittäjä?
Liian torsoksi jäisi pienemmällä määrälläOsasta Growlereita voitaisiin luopua, koska LW:hen saisi vaihdettavan ELSO-kärjen.
Liian torsoksi jäisi pienemmällä määrällä
Growlereita, etenkin jos dronen suorituskyky on jossain tulevaisuudessa
Seitsemän ja muistan lukeneeni joskus kolmisen vuotta sitten jonkun USN:n upseerin maininneen tarpeen olevan kahdeksan. Ja olen kuullut myös, että USN olisi toivonut myös 11 Growleria per tukialus.Growlereita on nyt kai paketissa 14, jos olen oikein ymmärtänyt. Paljonkos amerikkalaisella lentotukialuksella oli, jotain 5-6?
Let’s first make something absolutely clear: the ATS is in the BAFO, but it is an option. It’s a potential future capability with a price tag given for the systems and associated infrastructure.
As such it won’t be evaluated in the deciding wargames (at least not in the first point, it is more unclear to me how the second evaluation point played with 2030-standards would treat future growth capabilities).
Ei se pelkästään kotimaan tilauksia ajatellen ole. FMS-kauppoja on tehty edelleen ja uusia koneita valmistetaan siinä vielä 2026 saakka. Ulkomailla 405 F-16 konetta saanee päivityksiä ja USAF lentää koneella näillä näkymin 2030-luvun loppuun. Mahdollisesti F-16 voi lentää yhtä kauan kuin nyt suunniteltu F-35 eli 2070-luvulle.Bojoing saa siltarumpunsa jo F-15EX:n muodossa, joten SuperHönön kotimaan tilaukset eivät ole samalla tapaa enää kriittinen heidän sotilaspuolelleen.
F-16:n kotimaan tilauksiahan jatkettiin noin vuosikymmenen yli alkuperäisen suunnitelman. Sen kummempaa motivaatiota ei ollut kuin pitää linja pystyssä.
Korostaa minun mielestäni sitä seikkaa että stand-off häirinnälle on kasvava tarve. Häivekoneiden on tuota roolia turha ottaa, koska se mitätöi häiveen tarkoituksen.Navy's New Jamming Pods For EA-18G Growler Eyed For Air Force Fighters
If the House Armed Services Committee gets its way the Air Force could finally get a manned fast-jet electric attack capability back after decades.www.thedrive.com
NGJ ehkä myös muihin koneisiin kuin SH
Ei kai se nyt ihan noin mene...Tuollaista uutisointia olisi mielenkiintoista seurata, ja katsoa kuinka se vaikuttaisi tuleviin hävittäjähankintoihin ja kuinka Boeing varmasti alkaisi kunnolla paukuttamaan Super Hornet + Growleria maailmalle, jos yhdessä maailman vaativimmissa kilpailutuksissa SH+Growler veisi voiton.
Näin. Eri käyttäjillä on erilaiset tarpeet ja kriteerit ja hankkivat kaluston omien tarpeiden ja kriteerien mukaan. Toki tätä HX-hanketta seurataan hyvin suurella mielenkiinnolla ympäri maailmaa, mutta vaikutus muiden tuleviin hankintoihin on hyvin pieni.Ei kai se nyt ihan noin mene...
Ei HX-kilpailutuksen perusteella myydä koneita kuin Suomeen.
Kaikki on mahdollista.Mitä tulee SH:n tulevaisuuteen kuten edellä asia otettiin jälleen esille, kukaan ei tiedä. Jenkeillä ei vieläkään ole mitään käsitystä korvaajasta joka vaikuttaa olevan ikuisuuden kestävä projekti ja vaikka tämän vuoden puolella päättäisivät jotain niin prototyypin ensilento tapahtuisi vasta useamman vuoden päästä. Tästä menisi vielä useampi vuosi ennen esisarjatuotannon käynnistämistä ja operaativiseen valmiuteen taas useita vuosia. Konetyyppi tulee lentämään jenkkien laivastossa vielä 2040 loppupuoliskolla, ellei jopa yli.
Eivät ne korvaa toisiaan mitenkään. Puhutaan stand-off häirinnästä ja stand-in häirinnästä, joista viimeiseksi mainitussa LW toimii ainoastaan. Sen hyötykuorma ja häirintäteho sekä kehittyneisyys eivät yllä mitenkään NGJ:n ja Growlerin tasolle. LW ei toistaiseksi ole kantamassa myöskään ohjuksia, kuten AARGM.Osasta Growlereita voitaisiin luopua, koska LW:hen saisi vaihdettavan ELSO-kärjen.
No aika näyttää. Legacy-Hornetin tuotanto loppui vuonna 2000 kun suomi sai viimeiset koottua. Ensimmäisten lennettyä suomeen 1995, lensi USA:ssa jo E/F-malli koelentojaan. Jälkiviisas voisi sanoa että olisi kannattanut odottaa muutama vuosi kilpailussa?Niin, kaikki muut paitsi F-35 olisivat mielenkiintoista.
Kivahan se olisi kuvitella voivansa tehdä muista poikkeava ratkaisu ja silti "olla oikeassa". Näyttää vain olevan hyvin vähän elinkaaririskittömiä vaihtoehtoja kaupan.
Esimerkiksi Super ei ole ollenkaan samanlaisessa asemassa kuin Hornet DX:ssä. Klassikko-Hornetilla oli eloa vaikka kuinka. Ei millään ole kaikki rivissä loppuun asti enää samalla tavalla kuin F-16, F-18 jne. DX:stä. Tuli selvä sukupolven siirtymän aika.
US Navy on jo kokeillut miten yksi EA-18G pystyy kontrolloimaan kahta miehittämätöntä EA-18G konetta ilmassa.Eivät ne korvaa toisiaan mitenkään. Puhutaan stand-off häirinnästä ja stand-in häirinnästä, joista viimeiseksi mainitussa LW toimii ainoastaan. Sen hyötykuorma ja häirintäteho sekä kehittyneisyys eivät yllä mitenkään NGJ:n ja Growlerin tasolle. LW ei toistaiseksi ole kantamassa myöskään ohjuksia, kuten AARGM.
On vielä epäselvääkin epäselvempää että olisiko meillä edes rahaa Growlereihin ja mitä Loyal Wingman kykenee tekemään oikeasti. Sekin tarvitsee huoltoa, kentän sekä muuta. Voitaisiinko niitä edes käyttää tilapäistukikohdista käsin, jotka ovat jo nyt pieniä tukeutumiskyvyltään?
Eipä nämä tällaiset hirveästi sitä uskottavuutta lisää:En sano että Superi olisi meille valinta no.1, mutta on aika ennenaikaista sanoa sen kohtalosta mitään kun kauppoja hierotaan vielä ja USN joutuu kovan paikan eteen vajailla F-35C hankinnoillaan. Seuraava sukupolvi voi viivästyä paljonkin ja nykyiset koneet ovat osoittautuneet varsin joustaviksi elinkaariltaan. Myös käyttöikää on enemmän kuin aikaisemmin, mikä tuo uskottavuutta ja kustannustehokkuutta.