Ei se pelkästään kotimaan tilauksia ajatellen ole. FMS-kauppoja on tehty edelleen ja uusia koneita valmistetaan siinä vielä 2026 saakka. Ulkomailla 405 F-16 konetta saanee päivityksiä ja USAF lentää koneella näillä näkymin 2030-luvun loppuun. Mahdollisesti F-16 voi lentää yhtä kauan kuin nyt suunniteltu F-35 eli 2070-luvulle.
https://www.airforcemag.com/f-16s-could-still-be-flying-into-the-2070s/
Näin ollen aikaisempia suunnitelmia muokataan jatkuvasti ja trendi on ollut pitkään jo se että gen 4-4.5 koneet jatkavat paljon pidemmälle kuin 20 vuotta sitten arvioitiin. Niiden päivitettävyys on ollut helpompaa ja kustannustehokkaampaa kuin rakentaa uusia gen 5 koneita. Suurin kehitys kohdistuu jo nyt sensoreihin, avioniikkaan sekä datafuusioon tilannekuvan lisäämikseksi. 4-sukupolven koneita tämä suosii ja uudet aseet lisäävät suorituskykyä elson lisäksi.
Näin ollen USN todennäköisesti pyörtää vielä päätöksensä ja homma toimii kuten Bojoing sanoo tai laivasto alkaa leikkaamaan operatiivisista lennostoistaan ja tukialusten rooli vähenee merillä. Onko se todennäköistä? Tukialusten lentueista 2/3 on Supereita senkin jälkeen kun suunnitellut F-35C:t on hankittu. Jos Superien tilalle ei ole antaa mitään, niin laivasto ui syvällä suossa.
Roperin visio DCS:ä (Digital Century Series) kehitysmallina on sekin aika utopistinen. Miksi konevalmistajat lähtisivät 5 vuoden välein työlääseen kehitykseen ja kilpailuun, kun tulos on epävarma? Hävittäjien hankinta 10 vuoden välein on sekin ylläpidon kannalta pirun kallista jopa suurvallalle, jonka tarpeet ovat suuret. Alihankintaketjujen, suunnittelun ja tuotannon valjastaminen muutaman sadan koneen eriin kuullostaa erikoiselta. Luulen että gen 4-5 mix jatkaa kunnes AI ja dronet ottavat paikan ja niiden hinta on laskenut tarpeeksi. Gen 6 voi jäädä melko tyngäksi, kuten nykyinen gen 5 jää väliinputoajaksi.