F/A-18 E/F Super Hornet

USN on vähän puun ja kuoren välissä, odottavat Superin korvaajaa jonka pitäisi tuoda uusia ihmeellisiä kykyjä joilla pystyisi tehokkaasti vastaamaan tulevaisuuden uhkiin, mutta kuten jo todettu sitä uutta kalustoa joutuvat odottamaan kauan aikaa. Samalla alkaa vanhemmat Superit joita ei kanata enää modernisoida lahoamaan käsiin, tuloksena mahdollinen aika paha pula hävittäjistä. Vaihtoehtona lisää uusia Supereita tai kolmevitosia, todennäköisimmin tilaavat lisää molempia.
 
USN on vähän puun ja kuoren välissä, odottavat Superin korvaajaa jonka pitäisi tuoda uusia ihmeellisiä kykyjä joilla pystyisi tehokkaasti vastaamaan tulevaisuuden uhkiin, mutta kuten jo todettu sitä uutta kalustoa joutuvat odottamaan kauan aikaa. Samalla alkaa vanhemmat Superit joita ei kanata enää modernisoida lahoamaan käsiin, tuloksena mahdollinen aika paha pula hävittäjistä. Vaihtoehtona lisää uusia Supereita tai kolmevitosia, todennäköisimmin tilaavat lisää molempia.
On tuo maa huonomminkin rahaa käyttänyt kun uusien superien osto.....Nythän ne suunnittelee afgaaneille antamansa kaluston tuhoamista....Sori offtopic...
 
USN on vähän puun ja kuoren välissä, odottavat Superin korvaajaa jonka pitäisi tuoda uusia ihmeellisiä kykyjä joilla pystyisi tehokkaasti vastaamaan tulevaisuuden uhkiin, mutta kuten jo todettu sitä uutta kalustoa joutuvat odottamaan kauan aikaa. Samalla alkaa vanhemmat Superit joita ei kanata enää modernisoida lahoamaan käsiin, tuloksena mahdollinen aika paha pula hävittäjistä. Vaihtoehtona lisää uusia Supereita tai kolmevitosia, todennäköisimmin tilaavat lisää molempia.
Olisi varmaan ollut helpompaa vaan suoraa päättää, että F-35C:llä korvataan myös Super Hornet myöhemmin tulevaisuudessa. Tuskin vielä 2040 vuoteen mennessä Salamakakkosen tuotantolinjat nyt kiinni ovat menneet.
 
Olisi varmaan ollut helpompaa vaan suoraa päättää, että F-35C:llä korvataan myös Super Hornet myöhemmin tulevaisuudessa. Tuskin vielä 2040 vuoteen mennessä Salamakakkosen tuotantolinjat nyt kiinni ovat menneet.
Kukaan ei vielä tiedä mikä se superin korvaava vekotin on. Sehän ei välttämättä ole kokonaan uusi kone vaan esimerkiksi joku F-35D advent- moottorilla ja isommilla polttoainesäiliöllä. Silloin se käyttöönottokin onnistuisi huomattavasti nopeammin. Aika näyttää
 
Voi jehna, kun pitäisi tietää eli arvata noin 4kk sisällä.
t. HX
Joo ei kauaa enää HX-päätökseen. Ei enää neljää kuukauttakaan.

Ja kun lopullinen ranking tehdään jo Purasen mukaan marraskuussa, niin ei todellisuudessa ole kolmea kuukauttakaan, koska siihenkin pitää varata aika että Puolustusministeriö tekee sen oman arvion ehdotuksesta ja valmistelee sen vietäväksi Valtioneuvostolle ja koittaa sovitella se Valtioneuvoston aikatauluihin vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo ei kauaa enää HX-päätökseen. Ei enää neljää kuukauttakaan.

Ja kun lopullinen ranking tehdään jo Purasen marraskuussa, niin ei todellisuudessa ole kolmea kuukauttakaan, koska siihenkin pitää varata aika että Puolustusministeriö tekee sen oman arvion ehdotuksesta ja valmistelee sen vietäväksi Valtioneuvostolle ja koittaa sovitella se Valtioneuvoston aikatauluihin vielä.
Ilmeisesti USA:n budjetti on vielä silloin vaiheessa ja sieltä ei tule uutta tietoa SH:n tulevaisuudesta. Edustajainhuone yrittää jälleen saada 12 konetta budjettiin, mutta katsotaan nyt mitä senaatti sanoo siitä. Tähän mennessä senaatti ei ole lämmennyt ajatukselle. US Navylla on yli sata SH:ta joita se ei aio modata Block III:seen, joten sieltä kyllä saataisiin nopeammin koneita, jos hävittäjäpula iskee.
 

Ilkeä, mutta totuudenmukainen kommentti:
SH Block III is turning out to be a big flop.
Lets see... No CFTs
No internal IRST
No Enhanced Performance Engines
No Enclosed Weapons Pod
All of this was on the menu when the Advanced Super Hornet proposal was unveiled back in 2013.
CFTs and EPEs in particular would have been very helpful to attenuate the SH performance deficiencies like poor acceleration and barely adequate range.
Now it will have even less range with that silly IRST on a drop tank idea.
But hey, at least the SH is getting some new displays! *roll eyes*
 
Viimeksi muokattu:
No aika näyttää. Legacy-Hornetin tuotanto loppui vuonna 2000 kun suomi sai viimeiset koottua. Ensimmäisten lennettyä suomeen 1995, lensi USA:ssa jo E/F-malli koelentojaan. Jälkiviisas voisi sanoa että olisi kannattanut odottaa muutama vuosi kilpailussa?

Mitä etua oltaisiin saatu alkusarjan Super Horneteilla versus ykköskoppainen facelift-Hornet kaikilla herkuilla? Hieman pidempi toiminta-aika ja suurempi asekuorma? En ehkä olisi moisista eduista alkanut maksamaan useamman vuoden viivästyksen ja kaikenlaisten alkutautien selvittelyn vaivaa ja hintaa. Tuskin Superiin oltaisiin edes saatu niin laajasti kaikkia custom kilkkeitä mitä ykköskoppaiseen saatiin.
 
Mitä etua oltaisiin saatu alkusarjan Super Horneteilla versus ykköskoppainen facelift-Hornet kaikilla herkuilla? Hieman pidempi toiminta-aika ja suurempi asekuorma? En ehkä olisi moisista eduista alkanut maksamaan useamman vuoden viivästyksen ja kaikenlaisten alkutautien selvittelyn vaivaa ja hintaa. Tuskin Superiin oltaisiin edes saatu niin laajasti kaikkia custom kilkkeitä mitä ykköskoppaiseen saatiin.
Ja samaten kun tuo viivästys olisi ollut vaarallista Suomelle. Mig-21:t rupesivat olemaan kuulemma varosatilanteeltaankin jo niin finito tuolloin 1995-vuoden jälkeen, että meillä oli ongelmia pitää ne ilmassa. Samaten vanhimmat Drakenitkin olisivat olleet huonossa hapessa ja lentotunnit lopussa. Suomen ilmatila olisi jäänyt heikolle hapelle puolustuksen suhteen.

Ja varsinkin iso riski on myös politiikot. Juuri ja juuri saatiin ennen kun lama oikein rävähti päälle nuijittua pikavauhtia alkuperäinen Hornet-hankinta, niin mikä olisi ollut poliittinen tahtotila, jne... muutamaa vuotta myöhemmin. Iso riski siinäkin.
 
Ja samaten kun tuo viivästys olisi ollut vaarallista Suomelle. Mig-21:t rupesivat olemaan kuulemma varosatilanteeltaankin jo niin finito tuolloin 1995-vuoden jälkeen, että meillä oli ongelmia pitää ne ilmassa. Samaten vanhimmat Drakenitkin olisivat olleet huonossa hapessa ja lentotunnit lopussa. Suomen ilmatila olisi jäänyt heikolle hapelle puolustuksen suhteen.

Ja varsinkin iso riski on myös politiikot. Juuri ja juuri saatiin ennen kun lama oikein rävähti päälle nuijittua pikavauhtia alkuperäinen Hornet-hankinta, niin mikä olisi ollut poliittinen tahtotila, jne... muutamaa vuotta myöhemmin. Iso riski siinäkin.
SH tuli US Navyn käyttöön 1999 ja IOC saavutettiin 2001. Siitä voisi päätellä, että Suomeen toimitukset olisivat alkaneet aikaisintaan 2000-luvun alussa.
 
F-16 olisi kai pitänyt ostaa jos F-18 linja olisi ehtinyt jo säppiin.
Tai Mirage-2000. Muistaakseni F-16 ei täyttänyt mm. teollisen yhteistyön vaatimuksia ja siinä oli joitakin puutteita ja toinen kaikki läpäissyt ja hyväksyttävä olisi ollut Mirage-2000.

Joten jos ennen Suomen hankintaa F/A-18 C/D - linjasto olisi mennyt säppiin, todennäköisesti meillä olisi hankittu 62 kpl Mirage-2000:ta, mikä oli maksimimäärä, joita budjettiin mahtui.
 
Ei ole ihan varmaa olsiko F-16 ollessa ainoa USA-vaihtoehto voitu päätyä samanlaiseen tulkintaan riittävyydestä.
Siinä piti kuitenkin ajatella kaikenlaista palastelua. Kun ostettiin keinotekoisesti vain ilmataistelukykyinen Hornet jne. ja täydennettiin kovaan hintaan jälkikäteen. AMRAAM olisi painanut.
 
Ei se pelkästään kotimaan tilauksia ajatellen ole. FMS-kauppoja on tehty edelleen ja uusia koneita valmistetaan siinä vielä 2026 saakka. Ulkomailla 405 F-16 konetta saanee päivityksiä ja USAF lentää koneella näillä näkymin 2030-luvun loppuun. Mahdollisesti F-16 voi lentää yhtä kauan kuin nyt suunniteltu F-35 eli 2070-luvulle.
https://www.airforcemag.com/f-16s-could-still-be-flying-into-the-2070s/

Näin ollen aikaisempia suunnitelmia muokataan jatkuvasti ja trendi on ollut pitkään jo se että gen 4-4.5 koneet jatkavat paljon pidemmälle kuin 20 vuotta sitten arvioitiin. Niiden päivitettävyys on ollut helpompaa ja kustannustehokkaampaa kuin rakentaa uusia gen 5 koneita. Suurin kehitys kohdistuu jo nyt sensoreihin, avioniikkaan sekä datafuusioon tilannekuvan lisäämikseksi. 4-sukupolven koneita tämä suosii ja uudet aseet lisäävät suorituskykyä elson lisäksi.

Näin ollen USN todennäköisesti pyörtää vielä päätöksensä ja homma toimii kuten Bojoing sanoo tai laivasto alkaa leikkaamaan operatiivisista lennostoistaan ja tukialusten rooli vähenee merillä. Onko se todennäköistä? Tukialusten lentueista 2/3 on Supereita senkin jälkeen kun suunnitellut F-35C:t on hankittu. Jos Superien tilalle ei ole antaa mitään, niin laivasto ui syvällä suossa.

Roperin visio DCS:ä (Digital Century Series) kehitysmallina on sekin aika utopistinen. Miksi konevalmistajat lähtisivät 5 vuoden välein työlääseen kehitykseen ja kilpailuun, kun tulos on epävarma? Hävittäjien hankinta 10 vuoden välein on sekin ylläpidon kannalta pirun kallista jopa suurvallalle, jonka tarpeet ovat suuret. Alihankintaketjujen, suunnittelun ja tuotannon valjastaminen muutaman sadan koneen eriin kuullostaa erikoiselta. Luulen että gen 4-5 mix jatkaa kunnes AI ja dronet ottavat paikan ja niiden hinta on laskenut tarpeeksi. Gen 6 voi jäädä melko tyngäksi, kuten nykyinen gen 5 jää väliinputoajaksi.

Tai sitten F-35C:tä ostetaan lisää ja enemmän kuin nyt on suunniteltu? Laivaston ilmailuhan on Yhdysvaltain voimankäytön kannalta todella tärkeä, kun maatukikohtia ei joko ole tai ne on voitu lamauttaa. Tukialusosasto on ylipäätään niin kallis (Fordit 13 miljardia dollaria kappale ja siihen sitten Burket, sukellusveneet ym.:t päälle sekä tietysti operointi), että sen lennostot voisi kuvitella varustettavan parhaalla mahdollisella kalustolla. Turha raijata romua merelle.

Tästähän on jo saatu esimakua. Laivasto on luopunut Horneteista eikä edes USMC:n Hornetit enää lennä lentotukialuksilta. (Mukana jutussa myös suosikkiamiraalimme James Kirk.)

 
Ja samaten kun tuo viivästys olisi ollut vaarallista Suomelle. Mig-21:t rupesivat olemaan kuulemma varosatilanteeltaankin jo niin finito tuolloin 1995-vuoden jälkeen, että meillä oli ongelmia pitää ne ilmassa. Samaten vanhimmat Drakenitkin olisivat olleet huonossa hapessa ja lentotunnit lopussa. Suomen ilmatila olisi jäänyt heikolle hapelle puolustuksen suhteen.

Ja varsinkin iso riski on myös politiikot. Juuri ja juuri saatiin ennen kun lama oikein rävähti päälle nuijittua pikavauhtia alkuperäinen Hornet-hankinta, niin mikä olisi ollut poliittinen tahtotila, jne... muutamaa vuotta myöhemmin. Iso riski siinäkin.

Ruotsi poisti 90-luvulla huimasti kalustoa. Viimeiset Drakenit lähtivät laivuepalveluksesta vuonna 1999. Sieltä olisi varmasti saatu lisäkoneita.

Eri juttu sitten, mitä niillä olisi tehty. Drakenit ja MiGit olivat jo 1980-luvulla auttamattoman vanhentuneita Su-27:n ja MiG-29:n edessä. Neuvostoliiton hajottua ei voinut harjoittaa enää edes itsepetoksellista "olemme suursodan sivusuunta, ei vihollinenkaan käytä täällä kuin vanhaa romua" -doktriinia.
 
No aika näyttää. Legacy-Hornetin tuotanto loppui vuonna 2000 kun suomi sai viimeiset koottua. Ensimmäisten lennettyä suomeen 1995, lensi USA:ssa jo E/F-malli koelentojaan. Jälkiviisas voisi sanoa että olisi kannattanut odottaa muutama vuosi kilpailussa?
No meille tarjottiin mitä tarjottiin ja konekilpa pidettiin kun pidettiin. Samaa puhetta tosin on ilmassa nytkin entisten kentsujen suusta että myöhäisempi hankinta toisi enemmän tietoa ja vaihtoehtoja. No, sekin voi olla loputon jana ja odottaminen tällä tavalla...

En sano että Superi olisi meille valinta no.1, mutta on aika ennenaikaista sanoa sen kohtalosta mitään kun kauppoja hierotaan vielä ja USN joutuu kovan paikan eteen vajailla F-35C hankinnoillaan. Seuraava sukupolvi voi viivästyä paljonkin ja nykyiset koneet ovat osoittautuneet varsin joustaviksi elinkaariltaan. Myös käyttöikää on enemmän kuin aikaisemmin, mikä tuo uskottavuutta ja kustannustehokkuutta.
Jos ajatellaan, että viivyttämällä HX:ää olisi saatu uusia vaihtoehtoja kisaan, niin täytyy sanoa, että sitä pitäisi viivyttää 15-20 vuotta, että oikeasti olisi palveluskäytössä olevia uusia vaihtoehtoja. Viivyttämällä 5-10 vuotta taas olisi vain varmistettu F-35:n voitto, koska muilla olisi liian lyhyt elinkaari
 
Ruotsi poisti 90-luvulla huimasti kalustoa. Viimeiset Drakenit lähtivät laivuepalveluksesta vuonna 1999. Sieltä olisi varmasti saatu lisäkoneita.

Eri juttu sitten, mitä niillä olisi tehty. Drakenit ja MiGit olivat jo 1980-luvulla auttamattoman vanhentuneita Su-27:n ja MiG-29:n edessä. Neuvostoliiton hajottua ei voinut harjoittaa enää edes itsepetoksellista "olemme suursodan sivusuunta, ei vihollinenkaan käytä täällä kuin vanhaa romua" -doktriinia.
Haluttaessa MiG-21 olisi voitu modernisoida ja olisi ollut useampiakin vaihtoehtoja: LanceR (Romania), Bison (Intia), MiG-21-93 (Venäjä). Itä-Saksasta olisi saatu MiG-21 bis -aihioita lisää, jos konemäärää olisi haluttu kasvattaa
 
Haluttaessa MiG-21 olisi voitu modernisoida ja olisi ollut useampiakin vaihtoehtoja: LanceR (Romania), Bison (Intia), MiG-21-93 (Venäjä). Itä-Saksasta olisi saatu MiG-21 bis -aihioita lisää, jos konemäärää olisi haluttu kasvattaa

Periaatteessa kyllä, mutta Draken taisi olla ilmavoimissa noista kahdesta se pidetympi.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Haluttaessa MiG-21 olisi voitu modernisoida ja olisi ollut useampiakin vaihtoehtoja: LanceR (Romania), Bison (Intia), MiG-21-93 (Venäjä). Itä-Saksasta olisi saatu MiG-21 bis -aihioita lisää, jos konemäärää olisi haluttu kasvattaa

Joka olisi vienyt rahaa D-X hankkeelta.. joskus aiemminkin tätä samaa keskustelua on täällä käyty ja silloinkin jälkiviisaus havaittiin ehtymättömäksi luonnonvaraksi. Kovan linjan kansallismielisten voitto oli edelleen yksi 90-luvun suurista mahdollisuuksista Venäjällä. Siinä olisi helposti tullut paha mieli, jos olisi "skipattu DVD ja jatkettu VHS:llä, kun bluray on kuitenkin ihan kulman takana"...
 
Back
Top