F/A-18 E/F Super Hornet

On syytä ottaa huomioon, että Super Hornet syntyi, kun kylmän sodan jälkeisissä säästötalkoissa kuopattiin sekä tukialuskelpoinen häivepommittaja A-12 Avenger II että F-22:n laivastoversio (Navy Advanced Tactical Fighter). Super Hornetin vähättely savimajakoneena on kyseenalaista, mutta siitä ei pääse mihinkään, että Super Hornet oli ja on budjettiratkaisu. Nyt onneksi näyttää kirkkaammalta USN:n kannalta, kun F-35C on saatu palveluskäyttöön.
Hyvä hävittäjä ei ole vain sellainen joka maksaa paljon, vaan joka tuottaa hinta-laatusuhteen osalta suorituskykyä hyvin ja luotettavasti. Kyllä Hornet-perhe on paras tukialushävittäjä tähän saakka. F-35 joutuu lunastamaan odotukset, mutta niitä on kovin vähän, eikä konetyyppi tule korvaamaan Superia vaan täydentää sitä.

Edit.
F-35C ei vielä(kään) ole varmalla polulla rapakon takana. Alkuperäisestä suunnitelmasta pitää 20 koneen Airwing on luovuttu ja vähennetty määrää 14 koneeseen. Supereita on otettu 28 kpl lisää aktiivipalvelukseen koneiden puutteen vuoksi ja samalla paikattu harjoitusvajetta lainaamalla F-16 koneita ANG:a. Lightning II kokemuksia operoida vanhoilta tukialuksilta vasta kerätään ja siinäkin voi tulla yllätyksiä. Block 4 - päivityksen suunnittelussa on ongelmia ja odotettavissa on viivästyksiä, jopa vuosilla kun katsoo tuota aikaisempaa kehitystyötä.

Lopussa USAF kenraalin kommentit eivät luo kuvaa F-35:n auvoisesta ja yksimielisestä suorituskyvystä, ainakaan siihen hintaan mitä joutuvat projektista maksamaan. F-16 ja A-10C jatkavat paikkaamista edelleen...

Navy Adjusts F-35C Squadron Size to End Fighter Shortfall by 2025​

By 2025, the Navy will have solved its strike fighter shortfall in part by changing how it will field the F-35C Lighting II Joint Strike Fighter. Instead of two squadrons per air wing with 10 tails, the Navy will now field a single squadron with 14 tails, Rear Adm. Andrew Loiselle, director of the Air Warfare Division (OPNAV/N98), told the House Armed Services subcommittee on tactical air and land forces on Tuesday. testified it was reducing F-35C Lightning II Joint Strike Fight from two to one squadron per air wing.

The Navy sees the upcoming Vinson Carrier strike Group deployment as a demonstration of how the F-35s can operate with older aircraft. Similarly, a Marine Corps F-35B squadron has embarked aboard HMS Queen Elizabeth (R08) for the carrier’s first deployment. The “Wake Island Avengers” of U.S. Marine Fighter Attack Squadron (VMFA) 211 were part of the recent strike missions against ISIS targets in the Middle East.


In addition, to further cut the shortfall, Loiselle told lawmakers the Navy has taken some F-16s from the Air Force and Air [National} Guard for use in training at Naval Air Station Fallon, Nev., to free up more Super Hornets. Additionally, Loiselle said the service also has “returned 28 Super Hornets back into the fleet” that had previously been inactive.

Problems still exist in Block 4, he and Raymond O’Toole, the Pentagon’s acting director of operational test and evaluation, said.

Despite an April hearing before the same panel on F-35 costs, Ludwigson said the “myriad challenges” in the program call for continued congressional oversight. He added many of the issues GAO raised in its 2020 study of the program remain.

“There have been lots of challenges in the last three or four years” with the F-35 having to adapt to meet expected advances by competitors, Joseph Nogueira, acting director of the Pentagon’s Cost Assessment and Program Evaluation (CAPE) office, said. He added that is on top of the continued high cost of operating and sustaining the Joint Strike Fighter.
He said the solutions do not lay in platforms replacing the Block 4 F-35 or the sixth-generation fighter “but the technologies … particularly the weapons” for these aircraft to be effective in the 2030s.

Looking at the F-35’s impact on the Air Force, Lt. Gen. David Nahom, deputy chief of staff for plans and programs, said, “we’re paying for outstanding but not getting outstanding.” Today and in the immediate future, “we’re filling in the holes with F-16s and A-10s.https://news.usni.org/2021/07/14/navy-adjusts-f-35c-squadron-size-to-end-fighter-shortfall-by-2025
 
Viimeksi muokattu:
Katsokaapa tarkkaan hintaa ja mottien määrää. Eli mistä hitosta kertyy satku per moottori? Sehän on koko Super Hornetia vastaava hinta.

GE Wins $1.65B Contract for Repair, Replacement of U.S. Navy’s F/A-18 Engine Components​

The U.S. Navy awarded General Electric Aviation a contract worth $1.65 billion for the repair, upgrade or replacement of 17 F414 engine components in support of F/A-18 Hornet aircraft.
“General Electric Aviation, Lynn, Massachusetts, is awarded a not-to-exceed $1.65 billion firm-fixed-price, indefinite-delivery, performance-based logistics requirements contract for the repair, upgrade or replacement, inventory management, and required supply response times of 17 F414 engine components in support of the F/A-18 aircraft,” the U.S. Department of Defense said in a release today.
Work is expected to be completed by August 2026.

Verrokiksi elokuulta 2018:
The US Navy has awarded a $630 million worth contract to General Electric (GE) to provide support for F414 engine components used on the Super Hornets and EA 18G Growler fighter aircraft, the Department of defense announced Tuesday.

Under a “$630,500,000 firm-fixed-priced, performance-based logistics requirements type contract”, the contractor will provide “repair, replacement and program support of 773 F414 engine components used on the F/A-18 E/F and EA 18G aircrafts”, the statement said.

Work will be performed in various GE supplier locations; and Jacksonville, Florida. Work is expected to be completed by April 2022, it said.
 
Viimeksi muokattu:
RIP kustannustehokas-argumentit.

Jos tässä vaiheessa jo alkaa kallistumaan huollot noin, niin huh huh. Puhumattakaan sitten, kun tuotantolinjat laittavat itsensä säppiin lähitulevaisuudessa ja mitä sen jälkeen vielä tulevina vuosikymmeninä tapahtuu.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Katsokaapa tarkkaan hintaa ja mottien määrää. Eli mistä hitosta kertyy satku per moottori? Sehän on koko Super Hornetia vastaava hinta.


Verrokiksi elokuulta 2018:


Mitäs siinä lukekaan?

17 F414 engine components

Ei 17 F414-moottoria, vaan 17 F414-moottorin komponenttia. Oletettavasti koko fliitin laajuudelta (toistatuhatta moottoria?). Jos ne ovat jotakin ruuveja, niin kalliita ovat. Mutta jos ne ovat isoja ja monimutkaisia komponentteja, niin ymmärrettävä hinta.
 
Eiköhän kyseessä ole ainakin osittain moottorin sykli-/aikarajoitetut moduulit tai niiden osat; ahdin, polttokammio ja turbiini. Ne ovat ihanan kalliita, vaikka GE4x4:t eivät kalleimmasta päästä olekkaan.
 

Kun puhutaan Growlerien määristä niin Boeingin mukaan optimaali per ilmatukialus on 8-11.

The Navy is not planning on buying any additional Growlers at present, but this could change in the future. Boeing has suggested to the service that an optimal number of EA-18Gs per carrier air wing would be between 8 and 11, rather than the present allotment of five. If the Navy were to pursue this plan, it would have to buy between 24 and 48 additional Growlers in the future to ensure adequate operational capacity.
Joten tuosta voi päätelläkin, että miksi meille tarjottiinkin noin iso määrä kuin 14 Growleria.
 

Kun puhutaan Growlerien määristä niin Boeingin mukaan optimaali per ilmatukialus on 8-11.


Joten tuosta voi päätelläkin, että miksi meille tarjottiinkin noin iso määrä kuin 14 Growleria.
Onhan se toki hyvä, että Growleria on tarjouksessa noin monta, mutta mutta....
...niitä ihan oikeasti taistelevia koneita on sitten "loput" eli oikeasti pieni määrä.
 
Onhan se toki hyvä, että Growleria on tarjouksessa noin monta, mutta mutta....
...niitä ihan oikeasti taistelevia koneita on sitten "loput" eli oikeasti pieni määrä.
Boeing on kommentoinut, että Growler pystyy samalla tapaa ilmataistelutehtäviin kuin normaali Super Hornet. Eli meillä voitaisiin tilanteen mukaan Growleria käyttää ilmataisteluissa ja sitten sen varsinaisessa roolissa.
Näyttökuva (45).png
 
Boeing on kommentoinut, että Growler pystyy samalla tapaa ilmataistelutehtäviin kuin normaali Super Hornet. Eli meillä voitaisiin tilanteen mukaan Growleria käyttää ilmataisteluissa ja sitten sen varsinaisessa roolissa.
Katso liite: 52812
Pysty, pystyy. Vaan etpä sinä kyllä suojaavaa kallista spesialistia pistä rintamamieheksi.
Ja vapaita ripustinpaikkoja siinä on vähemmän.
 
Boeing on kommentoinut, että Growler pystyy samalla tapaa ilmataistelutehtäviin kuin normaali Super Hornet. Eli meillä voitaisiin tilanteen mukaan Growleria käyttää ilmataisteluissa ja sitten sen varsinaisessa roolissa.
Katso liite: 52812
Olis kyllä mielenkiintoista tietää, miten tehokas tuo g on ilmataistelussa....Varmaan aika vittumainen vastus olis, mitään faktaa ei kyllä löydy mistään....
 
Kaksi vähemmän eli yhtä monta kuin Hornetissa.

Jep.

Mutta taiselutilanteessa Growlerit ovat huomattavasti korkeammalla suojeltavien nokkimisjärjestyksessä tavalliseen Super Hornetin verrattuna. Kun samat on kilkkeet siiven alla, lähtee riskaabeliin tehtävään perukone. Tästä seuraa, että peruskoneiden hävikki taistelussa kasvaa. Lisäksi Growler tarvinnee enemmän huoltoa / lentotunti. Näiden vuoksi - sori, ei.

Edit.
Ja ymmärrän kyllä, että Growlerin elso suojaa sitä itseäänkin
 
Jep.

Mutta taiselutilanteessa Growlerit ovat huomattavasti korkeammalla suojeltavien nokkimisjärjestyksessä tavalliseen Super Hornetin verrattuna. Kun samat on kilkkeet siiven alla, lähtee riskaabeliin tehtävään perukone. Tästä seuraa, että peruskoneiden hävikki taistelussa kasvaa. Lisäksi Growler tarvinnee enemmän huoltoa / lentotunti. Näiden vuoksi - sori, ei.

Edit.
Ja ymmärrän kyllä, että Growlerin elso suojaa sitä itseäänkin

Growlereita on paketissa kohtuu reippaasti - ja toisaalta ilmeisesti tavallisia kaksipaikkaisia ei lainkaan. Tämä antaa ymmärtää (yhdessä muiden lähteiden kanssa), että Growler ei ole ihan hirveästi kalliimpi kuin tavallinen kaksipaikkainen Super Hornet. Ja sehän on järkeenkäypää, kun Growlerissa ei ole juuri muuta erikoista kuin johdotukset häirintäsäiliöille sekä Super Hornetia hivenen raskaampi ELINT-varustus (mm. siivenkärjissä).

Tokikaan valtakunnan ainokaisia on turha uhrata ensimmäisten joukossa, kun muut koneet eivät kykene kantamaan(/käyttämään) Growlerien häirintäsäiliöitä. Tässä mielessä voi siis olla, että "surge capacity" kärsii hivenen. Mutta jos hintaspekulaatiot pitävät paikkansa, häirintäsäiliöt ovat törkeän kalliita, joten niitä tuskin hankitaan täyttä settiä kaikille koneille - todennäköisesti niitä kierrätetään lentävien ja huollettavien koneyksilöiden välillä. Ja kun Growlereita tulee tonttiin, niin samalla menetetään myös Growlerien valtti, häirintäsäiliöt.

Jos jäljellä on tyyliin 15 Super Hornetia, 6 Growleria eikä yhtään häirintäsäiliötä, niin siinä vaiheessa ei tulle enää juuri takkiin, vaikka Growlereita käyttäisi hävittäjien tavoin? Ainoa olennainen pelko on siis, että "surge capacity" kärsii, kun ei uskalleta pistää kaikkia koneita torjuntahävittäjävarustuksessa taivaalle kriisin ensi hetkinä. Toisaalta, onko tuo koskaan kuulunut ilmavoimien doktriiniin? Eikö ole tärkeämpää säästellä voimia mahdollisimman pitkään, jotta voidaan olla mahdollisimman pitkään piikkinä lihassa ja pakottaa vihollinen hajauttamaan voimiaan offensiiviseen vastailmatoimintaan, fighter sweepeihin, ilmapartiointiin ym.? Kenties jopa vielä viimeisen kerran nappaamaan aloite itselle jonkin tärkeän, lyhyen maavoimien voimainponnistuksen tueksi?
 
Boeing on kommentoinut, että Growler pystyy samalla tapaa ilmataistelutehtäviin kuin normaali Super Hornet.
Tuossa lauseessa tuo "samalla tapaa" on harjaanjohtavaa hevonpaskaa. Teoriassa pystyy jos pidetään esimerkkitilanteet äärimmäisen yksinkertaisina optimitapauksina, käytännössä ei. Jos growler kantaa (ja miksipä se ei kantaisi) sille ominaista all aspect jammeri & polttoainekuormaa niin se on hidas ja raskas kuin pommikone. Ulkoista kuormaa jo ennen aseita on silloin 2 polttoainesäiliötä ja kolme jammeripodia joista jokainen on melkein kuin olisi täysi säiliö polttoainetta kyydissä vähintäänkin ilmanvastuksen kannalta. Tuossa lastissa se lentää vielä monta magnitudia paskemmin kuin se paljon parjattu F-35 joka ei sekään jonku yleisön mielestä jaksa nousta, ei taitu ja kiihtyykin paskasti.

Jos nyt ruvetaan katsomaan että kuinka hyvin tuo taistelee muihin verrattuna, niin voi se laukoa muiden mukana jonku amraamin sieltä "maksimirangelta", mutta tuolla ilmanvastuksella sitä ei saa supersoonikseksi mitenkään että saisi ohjuksille kunnon laukaisuparemetrit. Ilman kunnon alkuvauhtia ja laukaisukorkeutta ohjusten maksimikantama perus superista laukaistuihin verratttuna jää helposti jopa kolmanneksen lyhyemmäksi. Jos tuolla lastilla edes yrittää kiihdytellä samalla tapaa laukaisuja verten kuten sileämmällä ja kevyemmällä hävittäjällä, niin se polttaa vain kallisarvoista polttoainetta ja toiminta aikaa/sädettä saamatta oikein mitään vastakaupassa.

Herra paratkoon jos tuo joutuu taisteluun jossa joutuu väistämään oikeasti jotain kohtitulevaa joka ei ole RF elsolle häiriöaltis. Vaihtoehtona on joko luottaa tuuriin ettei se iivanan keppi osu kuitenkaan kun heittelen tässä vain kaikenlaista soihtua ja silppua hakupään kiusaksi tai pudottaa kaikki se kallis erikoisvarustus pöpelikköön ja toivoa että sen jälkeen olosuhteet riittää sitten siihen kohtitulevan aseen väistämiseen. Sen jälkeen se onkin melkein perus rhino elint varustuksessa loppusodan kannalta jos onnistuu jäämään henkiin. Noita erikoisromuja ei nimittäin oo ylimääräisiä oikein kellään.

Growerin A/A aseet ovat käytännössä puhtaasti itsepuolustusta varten että voivat tehdä edes jotain jos joku vihollisista pääsee muilta kavereilta karkuun ja yrittää skorettaa helppoa maalia. Ja hei, tämä on oikeasti täysin OK, koska ei tuolla pidä oikeasti vakavissaan lähteä tekemään hävittäjän hommia. Sen oma erikoiskenttä on se missä se loistaa ja se on siellä maailman paras vehje. Turhaa sitä lähtee väkisellä edes markkinoimaan muuhun puuhaan vaikka ois kuinka teoreettisesti mahdollista.

Kun samat on kilkkeet siiven alla, lähtee riskaabeliin tehtävään perukone.
Miksi ihmeessä siinä edes olisi samat kamat siivenalla kuin perushornetissa missään muussa kuin jossain harjoitustilanteessa?

Growlerissa ei ole juuri muuta erikoista kuin johdotukset häirintäsäiliöille sekä Super Hornetia hivenen raskaampi ELINT-varustus (mm. siivenkärjissä).
Väitän ihan pokkana, että tietokoneräkistä löytyy miljoonien dollarien edestä eroavaisuuksia erikoisratkaisuineen ja se lienee tuossa growlerin tehtävässä se mikä merkitsee. Ulkoiset häirintäsäiliöthän tuossa lasketaan yleensä hintalapussa erikseen joten niillä ei oo tosiaan merkitystä jos itse koneita vertailee.
 
Väitän ihan pokkana, että tietokoneräkistä löytyy miljoonien dollarien edestä eroavaisuuksia erikoisratkaisuineen ja se lienee tuossa growlerin tehtävässä se mikä merkitsee. Ulkoiset häirintäsäiliöthän tuossa lasketaan yleensä hintalapussa erikseen joten niillä ei oo tosiaan merkitystä jos itse koneita vertailee.
F/A-18F:ssä ja EA-18G:ssä on 90% samoja osia. Ero syntyy lähinnä ELSO-laitteissa.
 
Tuossa lauseessa tuo "samalla tapaa" on harjaanjohtavaa hevonpaskaa. Teoriassa pystyy jos pidetään esimerkkitilanteet äärimmäisen yksinkertaisina optimitapauksina, käytännössä ei. Jos growler kantaa (ja miksipä se ei kantaisi) sille ominaista all aspect jammeri & polttoainekuormaa niin se on hidas ja raskas kuin pommikone. Ulkoista kuormaa jo ennen aseita on silloin 2 polttoainesäiliötä ja kolme jammeripodia joista jokainen on melkein kuin olisi täysi säiliö polttoainetta kyydissä vähintäänkin ilmanvastuksen kannalta. Tuossa lastissa se lentää vielä monta magnitudia paskemmin kuin se paljon parjattu F-35 joka ei sekään jonku yleisön mielestä jaksa nousta, ei taitu ja kiihtyykin paskasti.

Jos nyt ruvetaan katsomaan että kuinka hyvin tuo taistelee muihin verrattuna, niin voi se laukoa muiden mukana jonku amraamin sieltä "maksimirangelta", mutta tuolla ilmanvastuksella sitä ei saa supersoonikseksi mitenkään että saisi ohjuksille kunnon laukaisuparemetrit. Ilman kunnon alkuvauhtia ja laukaisukorkeutta ohjusten maksimikantama perus superista laukaistuihin verratttuna jää helposti jopa kolmanneksen lyhyemmäksi. Jos tuolla lastilla edes yrittää kiihdytellä samalla tapaa laukaisuja verten kuten sileämmällä ja kevyemmällä hävittäjällä, niin se polttaa vain kallisarvoista polttoainetta ja toiminta aikaa/sädettä saamatta oikein mitään vastakaupassa.

Herra paratkoon jos tuo joutuu taisteluun jossa joutuu väistämään oikeasti jotain kohtitulevaa joka ei ole RF elsolle häiriöaltis. Vaihtoehtona on joko luottaa tuuriin ettei se iivanan keppi osu kuitenkaan kun heittelen tässä vain kaikenlaista soihtua ja silppua hakupään kiusaksi tai pudottaa kaikki se kallis erikoisvarustus pöpelikköön ja toivoa että sen jälkeen olosuhteet riittää sitten siihen kohtitulevan aseen väistämiseen. Sen jälkeen se onkin melkein perus rhino elint varustuksessa loppusodan kannalta jos onnistuu jäämään henkiin. Noita erikoisromuja ei nimittäin oo ylimääräisiä oikein kellään.

Growerin A/A aseet ovat käytännössä puhtaasti itsepuolustusta varten että voivat tehdä edes jotain jos joku vihollisista pääsee muilta kavereilta karkuun ja yrittää skorettaa helppoa maalia. Ja hei, tämä on oikeasti täysin OK, koska ei tuolla pidä oikeasti vakavissaan lähteä tekemään hävittäjän hommia. Sen oma erikoiskenttä on se missä se loistaa ja se on siellä maailman paras vehje. Turhaa sitä lähtee väkisellä edes markkinoimaan muuhun puuhaan vaikka ois kuinka teoreettisesti mahdollista.
Voihan Growlerin varustaa esim. AMRAAM:eilla ja lisäpolttoainetankeilla pelkästään, jos tilanne ei vaadi aktiivista häirintää häirintäpodeilla.
 
Back
Top