F/A-18 E/F Super Hornet

Ihan hyvä, että meillä on Super Hornet -tarjous Plan B:nä, mutta kyllä hyvin, hyvin vaikea on objektiivisesti nähdä, että se tulisi valituksi F-35:n edellä.

Ennen kaikkea F-35 on sen suuruusluokan reviirin merkkaus jenkeiltä, että Venäjän on pakko ottaa huomioon USA:n sotkeutuminen konfliktiin, jos Suomen kanssa he aikovat jotain yrittää.
Itse asiassa Suomelle stealth ominaisuus on todella merkittävä ottaen huomioon pitkän itärajan, naapurin valvontakyvyn sekä it:n. Ei taida muilla mailla olla vastaavaa tilannetta.
 
Vanhat Hornetit menee F-35 vastakauppana merijalkaväelle.
Melkoisen varmasti ei mene. Sen sijaan Sveitsin F-5E:t meni aggressoriksi US Navylle. 22 kpl, yhteensä max 40 miljoonaa usd, mutta pääsivät stenauksesta eroon. Tuskin 50 miljoonaa enempää hyötyivät.
According to the SonntagsZeitung paper, a sum of $40 million has been set aside in the 2020 “Presidential budget” for the procurement of the Swiss planes. Armasuisse confirmed that talks took place in summer but a contract has yet to be signed. The American defence budget has to first be approved by Congress before the deal can go through. Delivery is expected to be in 2021.

The Swiss F5 Tiger jets are around 35 years old and cost around half a million Swiss francs a year to remain idle. A few years ago the US Navy had purchased 44 Tiger jets and repurposed them to play the role of enemy planes during training exercises.

Switzerland had purchased a total of 100 Tigers from the US of which 53 remain. Of these only 26 are operational but only because the Swiss voted against procuring new Gripen fighter jets in 2014.

https://theaviationgeekclub.com/swiss-air-force-plans-to-retire-27-f-5-fighters-this-year/ (syys 2018)
https://www.swissinfo.ch/eng/bargai...s-fighter-jets-for-training-purposes/45436350 (2019 joulu)
https://theaviationgeekclub.com/u-s...-22-swiss-air-force-f-5-fighter-jets-in-2020/ (2019 joulu)
https://theaviationgeekclub.com/us-...r-swiss-air-force-f-5n-at-nas-patuxent-river/ (viikko sitten)
 
Melkoisen varmasti ei mene. Sen sijaan Sveitsin F-5E:t meni aggressoriksi US Navylle.
Varsinkin, kun Yhdysvaltain Merijalkaväki on tällä hetkellä luopumassa Horneteista myös ja heilläkin pitäisi myös vuonna 2030 loppua Hornetin käyttö.

Who knows, ehkä Kanada pelleilee ja tilaa meiltä varaosiksi osan.
 
Aggressoriksi (Air USA:lla on Ausseista ostettuja) jos menisi niin sielläkin on kallista ylläpitää jos Hornetit on muualla poistettu. Eli kannibaalina pitäisi. F-16 on niin paljon parempi ajatus.

Kyllähän noita 62 kappaletta voisi kaluta jonkin aikaa jos ei ottaisi tavoitteeksi kuin 20 ehkä pitää ajokuntoisena.

Mutta vaivautuuko PuM edes pyytämään DoD/Bojolta lupaa eteenpäin myyntiin.

Mitenköhän suurelta osin niistä on edes muiden kuin itsensä ja muiden C/D varaosiksi? Kanada on A/B + nyt AESA+9XII modin erot.

Edes kalliille ja ihan vasta ilmeisesti vaihdetuille MIDS JTRS:lle voi olla vaikea saada ostaja ellei nekin ole jo Hawkiin ajateltu.
https://www.airforce-technology.com...6m-sale-of-fa-18-upgrades-to-finland-5690178/ (2016 tilattu, 156 milliä 90 radioon)

2020 tilaus:
Currently, there are three variants of MIDS JTRS terminals: the Concurrent Multi-Netting-4, the Tactical Targeting Network Technology and the F-22 variant. These terminals will continue to be procured, sustained and updated for future growth, including JTRS advanced networking waveforms such as: multifunction advanced data link, intra-flight data link and other advanced networking waveforms, the Defense Department stated.

Nuo pitäisi olla siis erittäin kuranttia.
 
Viimeksi muokattu:
Ja osa 62 Hornetista varmasti museoidaan. Se määrä lienee tusinan luokkaa.

Yksi kappale kaikkiin näihin paikkoihin:

1. Lapin Lennosto, 2. Karjalan Lennosto, 3. Satakunnan Lennosto, 4. Ilmasotakoulu, 5. Kauhavalle entisen lentosotakoulun lähistölle, 6. Kuorrevedelle, 7. Ilmavoimamuseo. Sitten varmaankin toinen puoli tusinaa erinäisiin paikkoihin. Ainakin Kittilän lentoasemalta löytyy museoitu Draken.
 
Ja osa 62 Hornetista varmasti museoidaan. Se määrä lienee tusinan luokkaa.

Yksi kappale kaikkiin näihin paikkoihin:

1. Lapin Lennosto, 2. Karjalan Lennosto, 3. Satakunnan Lennosto, 4. Ilmasotakoulu, 5. Kauhavalle entisen lentosotakoulun lähistölle, 6. Kuorrevedelle, 7. Ilmavoimamuseo. Sitten varmaankin toinen puoli tusinaa erinäisiin paikkoihin. Ainakin Kittilän lentoasemalta löytyy museoitu Draken.

Ehkäpä ensimmäisen Hn-laivueen komentaja haluaisi yhden portin pieleensä :unsure:
 
Pystyisiköhän Super Hornetin valinnan jälkeen säilömään vanhat Hornetit valemaalitarkoituksessa? Mietin vaan, että mistään satelliittikuvista, ilmatiedustelusta, jne... ei saa tarpeeksi tarkkaa resoluutiota, että Hornetin ja Super Hornetin erottaisi toisistaan, joten mm. tällä saataisiin venäläiset mahdollisesti turhaan tuhlaamaan rajattuja ballistisia ohjuksiaan, jne...

Ei pysty, koneet ovat erikokoisia ja niissä on erimuotoiset LEXit. Jo 80-luvun satellittikuvista pystyi erottamaan konetyypin, muttei versiota, ja että onko kone aseistettu, muttei aseistuksen tyyppiä (mitä kyllä epäilen).

Muutenkin tuohon tarkoitukseen olisi tarkoituksenmukaisinta käyttää vaikka puhallettavia valemaaleja. Niitä on helppo kuljettaa ja käsitellä, ja voidaan kylvää aika surutta. Jo WW2 aikaan niitä tehtiin pahvista kottikärryn rattaille.
 
Ei pysty, koneet ovat erikokoisia ja niissä on erimuotoiset LEXit. Jo 80-luvun satellittikuvista pystyi erottamaan konetyypin, muttei versiota, ja että onko kone aseistettu, muttei aseistuksen tyyppiä (mitä kyllä epäilen).

Muutenkin tuohon tarkoitukseen olisi tarkoituksenmukaisinta käyttää vaikka puhallettavia valemaaleja. Niitä on helppo kuljettaa ja käsitellä, ja voidaan kylvää aika surutta. Jo WW2 aikaan niitä tehtiin pahvista kottikärryn rattaille.

Eikös vanhoja MiGejä säilötty harhamaaleiksi, kun bissit tulivat käyttöön? Ensisijaisesti varmaan vetämään tulta puoleensa visuaalisesti suoritettavien ilmahyökkäyksien tapauksessa.

Pumpattava Barbara tai Dave on toki melko varmasti varastoinnillisesti helpompi. Horneteista saanee purkaa enemmän korkean turvaluokituksen materiaalia ennen kuin niitä voidaan hylätä maakuntakenttien laitamille, jos MiGeihin vertaa.
 
Eikös vanhoja MiGejä säilötty harhamaaleiksi, kun bissit tulivat käyttöön? Ensisijaisesti varmaan vetämään tulta puoleensa visuaalisesti suoritettavien ilmahyökkäyksien tapauksessa.

Pumpattava Barbara tai Dave on toki melko varmasti varastoinnillisesti helpompi. Horneteista saanee purkaa enemmän korkean turvaluokituksen materiaalia ennen kuin niitä voidaan hylätä maakuntakenttien laitamille, jos MiGeihin vertaa.

Säilöttiin, mutta F ja Bis ovat sekä kooltaan että muodoltaan erittäin lähellä toisiaan. F:t myös maalattiin Bis:n naamiomaaliin ja 80-luvun resoluutiolla tämä riitti. F-MiGissä ei juuri huippuächnologiaa ollut, varustus oli melko askeettinen ja tutkakin lähinnä radioetäisyysmittari (joka muistaakseni oli varioitu amerikkalaisesta B-29:n pyrstöampujan ennakonlaskimesta). Hönössä pelkästään erilaisia tietokoneita on muistaakseni kymmenkunta, siihen päälle tutka, datalinkit, viestivälineet, asejärjestelmät.. Tästä syystä niiden museoiminenkin on yllättävän työläs operaatio.
 
Muutenkin tuohon tarkoitukseen olisi tarkoituksenmukaisinta käyttää vaikka puhallettavia valemaaleja. Niitä on helppo kuljettaa ja käsitellä, ja voidaan kylvää aika surutta. Jo WW2 aikaan niitä tehtiin pahvista kottikärryn rattaille.

Olisi muuten päheä rantalelu täysikokoinen hävittäjä tai panssarivaunu! 🤗
 
Pystyisiköhän Super Hornetin valinnan jälkeen säilömään vanhat Hornetit valemaalitarkoituksessa? Mietin vaan, että mistään satelliittikuvista, ilmatiedustelusta, jne... ei saa tarpeeksi tarkkaa resoluutiota, että Hornetin ja Super Hornetin erottaisi toisistaan, joten mm. tällä saataisiin venäläiset mahdollisesti turhaan tuhlaamaan rajattuja ballistisia ohjuksiaan, jne...

Parhaimmillaan satelliittikuvaustiedustelulla päästään 10 cm luokkaa olevaan resoluutioon joten ihan varmasti pystytään sanomaan kumpi kone on kyseessä, vaikka verrokit ei olisi kuvassa edes vierekkäin. Tavanomaista 50+ cm resoluutiota löytyy netistä pähkäiltäväksi, Google Earth on paras sovellus tähän hommaan, eli ei kun tutkimaan, mutta ei kannata sotkea ilmakuvia ja satelliittikuvia keskenään. Reaaliaikaisessa maalittamisessa esim rynnäkkökoneen miehistöllä voisi olla toki vaikeuksia erotella maalilaite Hornet ja Superi toisistaan, mutta eiköhän edellä mainitut oikeat maalilaitteet ole järkevämpiä, koska niitä on helpompi ryhmitellä tilanteen mukaan.

Juuri ylhäältäpäin nuo kaksi konetyyppiä on parhaiten eroteltavissa, toinen hyvin virtaviivainen ja toinen huomattavasti leveämpi.

Vanhemmilla konetyypeillä ei ole oikeasti ollut muuta kuin museoarvoa edes viimeisinä käyttövuosinaan, joten niitä on varmaan tästä syystä osittain museoitukin. Horneteja ei varmastikaan jää samalla tavalla museokäyttöön kuin edeltäviä konetyyppejä. Koulutuskäyttöön muutamia ja tärkeimmille käyttöpaikoille pari ehkä sitten vuosia käytöstä poistamisen jälkeen.
 
Hornetien matka kaljatölkeiksi lienee mutkikkaampi kuin DK:lla ja MG:llä runsaan hiilikuidun käytön vuoksi. Vai osaako joku Stenalla työskentelevä kertoa syökö prosessi myös kuitua?

Turvaluokitellut tietokoneet koneesta on poistettava meni kone luiskaan, museoon, amiskaan tai valemaaliksi. Ei kyllä kovin montaa henkilötyöpäivää kuluta, kun ovat tehty helposti vaihdettaviksi.
 
Hornetien matka kaljatölkeiksi lienee mutkikkaampi kuin DK:lla ja MG:llä runsaan hiilikuidun käytön vuoksi. Vai osaako joku Stenalla työskentelevä kertoa syökö prosessi myös kuitua?

Turvaluokitellut tietokoneet koneesta on poistettava meni kone luiskaan, museoon, amiskaan tai valemaaliksi. Ei kyllä kovin montaa henkilötyöpäivää kuluta, kun ovat tehty helposti vaihdettaviksi.

Hiilikuituosat lienevät suurimmaksi osaksi irrotettavissa, mutta kieltämättä työlästä se on kaikkine turvamääräyksineen - hiilikuitujäämät alumiinin seassa sen sijaan eivät varmaankaan ole merkittävä haitta per se, ne käsittääkseni vain palavat pois sulatolla. Vastaavasti se tietokoneiden ja muiden turvaluokiteltujen osien poisto sinänsä on osaavalle mekaanikolle varmaankin suht suoraviivaista tuntityötä, mutta prosessi lienee sertifioitu ja valvottu, joten työtunteja palaa paljon kaikkeen muuhunkin kuin osien irrottamiseen.
 
Esimerkiksi siipien pintalevyt ovat hiilikuitua ja niitä ei ole varsinaisesti tarkoitettu irrotettaviksi alumiinisista saloista ja kaarista. Kyllä ne yhtenä kappaleena irti saa, mutta työmäärä on iso. Sulatusuunia ennen iso ongelma muodostuu koneen paloittelusta ja murskauksesta, jossa hiilikuidusta tulee terveydelle haitallista pölyä (vrt asbesti).

Turvaluokilteltujen laitteiden poistaminen on kätevintä toteuttaa kuten kuten huollon logistisessa prosessissa aina tehdään. Se ei paljoa työntekijältä aikaa vie. Aikanaan sitten keskitetysti myydään/palautetaan/tuhotaan määräysten mukaisesti.

Jotta ei ihan eksytä aiheesta, lopuksi totean, että koneiden pitäminen valemaaleina superien tullessa valituksi, saattaa olla kustannustehokkain vaihtoehto niiden jälkikäsittelylle. Tehokkuus on sitten eri asia.
 
Ja osa 62 Hornetista varmasti museoidaan. Se määrä lienee tusinan luokkaa.

Yksi kappale kaikkiin näihin paikkoihin:

1. Lapin Lennosto, 2. Karjalan Lennosto, 3. Satakunnan Lennosto, 4. Ilmasotakoulu, 5. Kauhavalle entisen lentosotakoulun lähistölle, 6. Kuorrevedelle, 7. Ilmavoimamuseo. Sitten varmaankin toinen puoli tusinaa erinäisiin paikkoihin. Ainakin Kittilän lentoasemalta löytyy museoitu Draken.
Saisipa yhden ohjaamon simpitiä varten! *unelmoi*
 
Esimerkiksi siipien pintalevyt ovat hiilikuitua ja niitä ei ole varsinaisesti tarkoitettu irrotettaviksi alumiinisista saloista ja kaarista. Kyllä ne yhtenä kappaleena irti saa, mutta työmäärä on iso. Sulatusuunia ennen iso ongelma muodostuu koneen paloittelusta ja murskauksesta, jossa hiilikuidusta tulee terveydelle haitallista pölyä (vrt asbesti).
Niin, tätä tarkoitin turvamääräyksillä ja suojautumisella. Koska myös romutus on näistä syistä kallista, museointi on ihan taloudellisesti validi vaihtoehto. Kummassakin tapauksessa turvaluokitellut osat täytyy purkaa. Valemaalikäyttökin on validia per se, mutta tuskin se harhauttaa vihollista sitten, kun HX on täydessä käytössä. 62 koneesta museoitaneen Suomessa reilu kymmenkunta, muistomerkit mukaanlukien, mutta ainakin Pohjoismaissa varmasti olisi museoita, jotka haluaisivat suomalaisen Hornetin kokoelmiinsa. Logistisesti se on tietty hankalaa, koska koneiden varustus tulee purkaa eli tehdä samalla lentokelvottomaan kuntoon juuri Suomessa, joten ne täytyisi rahdata eikoisrahtina.
 
Ja osa 62 Hornetista varmasti museoidaan. Se määrä lienee tusinan luokkaa.

Yksi kappale kaikkiin näihin paikkoihin:

1. Lapin Lennosto, 2. Karjalan Lennosto, 3. Satakunnan Lennosto, 4. Ilmasotakoulu, 5. Kauhavalle entisen lentosotakoulun lähistölle, 6. Kuorrevedelle, 7. Ilmavoimamuseo. Sitten varmaankin toinen puoli tusinaa erinäisiin paikkoihin. Ainakin Kittilän lentoasemalta löytyy museoitu Draken.
Älä unohda Helsingin Verkkokauppa.comin katolle MiG-21:n seuraksi ja Vesa Keskinen voisi ostaa yhden Tuurin kyläkaupalle.
 
Ja osa 62 Hornetista varmasti museoidaan. Se määrä lienee tusinan luokkaa.

Yksi kappale kaikkiin näihin paikkoihin:

, 5. Kauhavalle entisen lentosotakoulun lähistölle,
Kauhavallahan on sotilasilmailu aiheinen lentokonepuisto.

Nythän siellä on viima,pyry,hawk,fouga,Focke-Wulff,Saab safir, vinka.
Jo pelkkä ohikulkija autolla näkee koneita.
Vieressä on ilmailu aiheinen lasten leikkipuisto.



Kauhavan_lentokonepuisto_2014_720x405_280x500.jpg
kauhava_lentokonepuisto_Fouga_JuhaniAho_vitriini-1050x500.jpg

Kaikki liittyy Kauhavan historiaan koulutuspaikkana(koulutuskoneita) eli ei taida hornetti sopia??
 
Back
Top