F/A-18 E/F Super Hornet


The Government of Australia has requested to buy a United States Navy (USN) EA-18G aircraft. The USN EA-18G aircraft will then be modified into a Royal Australian Air Force (RAAF) EA-18G aircraft configuration. The sale would include one (1) EA-18G Growler aircraft (Lot 38 or later) and engineering and modification; verification and validation flight test efforts; maintenance and storage; U.S. Government and contractor engineering/technical assistance; related studies and analysis support; and other related elements of programmatic, technical and logistics support. The total estimated value is $125 million.
 
”Päivityksen tärkeimmät asiat ovat koneen verkottuneisuus, tappavuus ja selviytymiskyky”, kertoo Boeingin Super Hornet- ja Growler-ohjelmien johtaja Jennifer Tebo.Block III -päivitetyssä Super Hornetissa on uusi datalinkki, jonka speksejä ei tarkasti kerrota. Tebon mukaan datalinkin verkkoviive on kuitenkin aiempaa pienempi ja kaistanleveys suurempi.
”Tehtävätietokoneen uusi prosessori, DTP-N, nostaa tietokoneen suorituskyvyn 17 kertaa aiempaa suuremmaksi. Lisäksi järjestelmäarkkitehtuuri on nyt avoin, eli uusia ominaisuuksia voidaan lisätä järjestelmään nopeasti, ilman että oltaisiin riippuvaisia ohjelmistojen normaalista kehityssyklistä.”

...

Tebon mukaan järjestelmä tukee myös lentäjän päätöksentekoa entistä paremmin.

Päivitys tuo Super Hornetiin myös infrapunasensorin, jonka merkitystä Tebo korostaa erityisesti häivekoneita jäljitettäessä. Ohjaamo on varustettu 10x19 tuuman kosketusnäytöllä, ja rungon suunniteltu käyttöikä on noussut 6 000 lentotunnista 10 000 tuntiin.

Koneella on Tebon mukaan myös ”säällinen häivekyvykkyys”, joka on toteutettu pääosin rungon päällystemateriaaleilla.

...

Alun perin Block III -päivitykseen kuuluivat myös uudet, kiinteät lisäpolttoainetankit, jotka kasvattaisivat koneen toimintasädettä eli matkaa, jonka kone voi lentää ja palata vielä lähtöpisteeseensä noin 120–130 merimaililla (220–240 km).

Yhdysvaltain laivasto on kuitenkin luopumassa tankeista, ilmeisesti lentotukialuksilla operointiin liittyvien teknisten ongelmien johdosta. Block III -koneisiin asennetaan kuitenkin ne rakenteet, joihin lisätankit kiinnitettäisiin. Niin Yhdysvalloilla kuin Suomellakin olisi mahdollisuus asentaa tankit myöhemmin, jos tarvetta ilmenee.

...

Boeingin St. Louisin tehdas valmistaa paraikaa Yhdysvaltain laivaston 78 uuden Block III -Super Hornetin tilausta, joista viimeisten on määrä tulla tuotantolinjalta 2024. Tämän lisäksi yhtiö konvertoi laivaston nykyisiä koneita Block III -standardin mukaiseksi.


Tebo ei halua ottaa kantaa laivaston suunnitelmiin, mutta huomauttaa, että Yhdysvaltain Super Hornet- ja Growler-kalustolla ei ole mitään virallista eläköitymisvuotta.

”Kun ajattelee niitä kyvykkyyksiä, joita koneet tuovat, niin ne ovat osa laivaston kalustoa pitkälle 2040-luvulle ja pidemmällekin. Tätä kalustoa tarvitaan. Block 2 -koneiden muuntaminen Block 3 -standardiin jatkuu pitkälle 2030-luvulle. Se myös tuo runkoon 4 000 tuntia lisää käyttöikää. Laivasto ei tekisi sitä, ellei koneille olisi suunniteltu pitkää operatiivista elämää.”

...

”Tukialusten lennostot koostuvat näillä näkymin yhdistelmistä Super Horneteja, Growlereita ja F-35:siä. Ne täydentävät toisiaan.”

Kennedyn mukaan konetyyppien rooleja ei ole rajattu niin, että F-35 olisi pääasiassa vihollisen selustaan, valvottuun ilmatilaan tehtävien iskujen työkalu.

”Myös Super Hornetilla on tämä kyky, kun sen mukana on Growler suojaamassa ja tuhoamassa vihollisen ilmapuolustusta. Sanotaan, että F-35 selviytyisi siitä itsenäisesti, mutta kyllä sekin tarvitsee elso-kykyä. Growler toimii laajemmalla osalla taajuusspektriä, ja sen häirintälaitteet kykenevät periaatteessa 360 asteen peittoon, kun taas F-35:n AESA-tutka operoi pääosin koneen etusektoriin.”

...

Growler tekee kuitenkin paljon muutakin kuin vain häiritsee vihollisen ilmapuolustusta, painottaa järjestelmäintegraattori Northrop Grummanin kampanjajohtaja John ”JJ” Thompson.

”Growler toimii laajalla taajuuskaistalla UHF:stä aina yli X-kaistan (8–12 GHz). Se prosessoi ja paikallistaa taajuuksia, eikä kyse ole vain varoitusjärjestelmistä.”

Käytännössä Growler kykenee siis analysoimaan ja jaottelemaan sähkömagneettista spektriä vaikkapa sen mukaan, onko kyseessä oma, vihollinen vai neutraali toimija.

”Jos laitteisto antaa vain listan taajuuksista ja pulssinleveyksistä, se ei vielä auta järin paljon. Growler auttaa ymmärtämään myös aikomuksia.”

...

Winstonin mukaan Growler lentää tyypillisesti kahdella noin 600 kg:n painoisella NGJ-MB:llä varustettuna.

”Se antaa 360 asteen vaikutusalueen, ja säiliöt puhuvat toisilleen. Jos Growler häiritsee vasemmanpuoleista säiliötä käyttäen ja alkaa kääntyä, häirintä hyppää oikealle puolelle ilman katkosta signaalissa.”

360 asteen peitto toteutuu siis vaakasuunnassa. Häirintäsäiliötä käytetään myös ilmassa liikkuvia kohteita vastaan, mutta y-akselin peitolla on rajoituksensa.

”Halusimme keskittyä etu- ja takasektoriin hyökkäys- ja vetäytymisvaiheita varten.”

Winston ei kerro tarkemmin, minkälaisen taajuuskaistan NGJ-MB kattaa. Hänen mukaansa laivasto kuitenkin halusi priorisoida juuri uuden keskikaistan häirintälähettimen kehitykseen, koska sillä taajuusalueella on eniten uhkia.

Raytheon aikoo osallistua myös yläkaistan jammerin tarjouskilpailuun. Alakaistan lähettimen valmistajaksi valittiin viime joulukuussa L3 Harris, joskin Northrop Grumman on protestoinut valinnasta.

...

”Enemmän kuin 90 prosenttia Hornetin tekniikasta ylläpidetään Suomessa. Olemme luoneet [Super Hornetille] samanlaisen mallin, eivätkä kaikki muut kilpailijat välttämättä pysty samaan.”

Boeing tarjoaa Suomelle mahdollisuutta kaikkien 50 Super Hornetin loppukokoonpanoon. Tarjoukseen kuuluvat EA-18G Growler -erikoiskoneet (14 kappaletta) koottaisiin Yhdysvalloissa. Kokoonpanolinjan rakentaminen Suomeen tulee toki hieman kalliimmaksi kuin koneiden valmistus Yhdysvalloissa.

Myös koneiden General Electric F414 -moottorit voidaan tarvittaessa koota Suomessa, ja huolto tehtäisiin Linnavuoressa entiseen tapaan.

Laineen mukaan käytössä koeteltu Super Hornet on ylläpitokuluiltaan nyky-Hornetia edullisempi – toki tämäkin on lopulta asia, jonka HX-organisaatio evaluoi.

”Kyse ei ole lupauksista kuten joillakin kilpailijoistamme: sanotaan, että ehkä jonakin päivänä ollaan tietyllä lentotunnin hintatasolla.”

Boeingin edustajien mukaan yhtiön tarjous ylittää epäsuoralle yritysyhteistyölle asetetun 500 miljoonan euron kynnyksen – toki tämäkin on lopulta HX-hankeorganisaation evaluoitavissa.

Epäsuorat projektit liittyvät ainakin tekoälyyn, miehittämättömiin järjestelmiin niin ilmassa kuin maassakin, kyber-, avaruus- ja sensoriteknologioihin, huoltoon ja materiaalitekniikkaan.
Otteita tuosta artikkelista ja hyvälle vaikuttaa tilanne Super Hornet - tarjouksen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
”Päivityksen tärkeimmät asiat ovat koneen verkottuneisuus, tappavuus ja selviytymiskyky”, kertoo Boeingin Super Hornet- ja Growler-ohjelmien johtaja Jennifer Tebo.Block III -päivitetyssä Super Hornetissa on uusi datalinkki, jonka speksejä ei tarkasti kerrota. Tebon mukaan datalinkin verkkoviive on kuitenkin aiempaa pienempi ja kaistanleveys suurempi.
Toki tuo 17-kertaisuus on huima askel eteenpäin, mutta kun muistaa Mooren lain, tulee tuollaista olettaa tai oikeastaan vaatia MLU:ssa.
 
Näinköhän oikein että nuo lisätankit näkyvät ainakin joissakin SH:n mainoskuvissa, mitä on ollut HX:n aikana suomalaisissa lehdissä. Mutta ovatko ne oikeasti mukana tarjouksessa? Vai meneekö se siten että jos ei US Navy hanki, ei kukaan muukaan hanki?
 
Tuskinpa conformal-tankkien kehittäminen enää juurikaan maksaa. Niitä on ollut käytössä jo pitkään muissa konetyypeissä ja taitaa olla vain F-15, joiden kohdalla USAF on niitä itselleen hankkinut. Ulkomaille ovat silti kelvanneet F-16 ja F-15 mukana. Tankit on lentäneet jo 2013 saakka Adv Superin kyydissä.

Varmasti myös USN:e ne olisivat kelvanneet, mutta tukialuskäyttö on omanlaisensa show. Tukialuskoneissa noita säiliötä ei ole ennenkään näkynyt ja voipi liittyä kovaan laskuun tukialuksille tms.
 
Näinköhän oikein että nuo lisätankit näkyvät ainakin joissakin SH:n mainoskuvissa, mitä on ollut HX:n aikana suomalaisissa lehdissä. Mutta ovatko ne oikeasti mukana tarjouksessa? Vai meneekö se siten että jos ei US Navy hanki, ei kukaan muukaan hanki?
No onhan F-16:llakin CFT:t, vaikkei USAF niitä käytäkään.
 
Yksi heikkous noissa on se, että niiden alle jää luukkuja, joita pitää avata huollossa ja korjauksissa.
Vaikea on lisäillä palikoita, joita ei koneen suunnittelussa ole otettu huomioon. Samasta syystä meni eurofighterin cft:t luiskaan....
 
Yksi heikkous noissa on se, että niiden alle jää luukkuja, joita pitää avata huollossa ja korjauksissa.
Luulisi että konevalmistaja tuntee oman tuotteensa huollon ja miten tankit siihen vaikuttaa. On aika epätodennäköinen oletus minusta.
Pikemminkin voi liittyä tukialuksilta toimintaan lähdöissä ja laskuissa. Siinä toistuvat iskut koneen runkoon ja kiihtyvyys voi vaikuttaa tankkien kiinnityksiin eri tavalla.

Toinen seikka voi olla merellä tomittaessa ilmenevä raju korroosio.
 
Ei se ollut mikään oletus. Lisäksi julkisista lähteistä löytyy, että NAVY ei hallunnut CFT:tä koska hankaloittavat huoltoa tukialuksilla.
 
Minä myös. Nimittäin jos Gripen voittaa niin meille tulee helvetin tehokas maasta-ilmaan järjestelmä maavoimille. Miksi? Koska sitten on pakko ;)

Mikäs se olisi? SAMP/T? Vaiko se uusi SM-6:tta laukova jenkkisysteemi?
 
Ei se ollut mikään oletus. Lisäksi julkisista lähteistä löytyy, että NAVY ei hallunnut CFT:tä koska hankaloittavat huoltoa tukialuksilla.
Ei tuo nyt ihan ole lopullisesti päätetty, vaan tankkien hankintaprosessi on keskeytetty. Vasta viime kuussa Boeing tiedotti suunnittelun jatkuvan. Silti tankit on tarjolla ulkomaille ja suurin työ on tehty suunnittelussa. Ei ne tankit siis mitään susia ole jos niitä halutaan tarjota myyntiin. Kelvottomien ratkaisujen hankinta olisi huonoa bisnestä.

Boeing offers update on Super Hornet CFTs; T-7A ‘wing-rock’ fix​

Jennifer Splaingard, vice-president and programme manager for the F/A-18E/F and its EA-18G electronic warfare variant, says that all Block III Super Hornets come with the plumbing to take CFTs.
CFTs were originally part of the original US Navy requirement to upgrade the type, but the navy suspended this element of the programme early in 2021 – the first operational Block III was delivered in September without CFTs.

“We’re working with the navy still on the decision of how we go forward or not with building tanks. They will be available for international customers. Most of the design work has been done on the tank… and all the plumbing inside the jet… we’ll work with any country that has an operational need for conformal fuel tanks on how to integrate that into the platform.”
https://www.flightglobal.com/defenc...hornet-cfts-t-7a-wing-rock-fix/146025.article
 
Ei ne tankit siis mitään susia ole jos niitä halutaan tarjota myyntiin.
Ei niiden tarvitse olla mitään. Vaikuttaa olevan vain loppuun saakka testaamatta, jolloin se maksaa sievoisesti kuka tahansa ekana ostaa ja saattaa ne käyttökelpoiseksi luvituksen tms. osalta.
Toki jos ne on HX:ssä niin sellaista kulua ei tarvitse erottaa erikseen vaan Bojo voi ottaa enemmän tai vähemmän nimiinsä osana pakettia. Jotain muuta jää kuitenkin paketista pois jos ne halutaan vaikka myyntikelpoiseksi saattamisesta voisi olla Boeingille merkittävää hyötyä.
 
Back
Top