Kyllä, jos se toimii. Gripen on enemmän USA-made joten on helpommin lisättävissä jenkkiaseet. Gripen on myös suunniteltu jo 1980-luvulta toimimaan vähäisellä huoltomiehityksellä ja koneessa taitaa ainoana noista olla reverssit. Kone on suunnittelun puolesta myös tutkassa vähemmän näkyvämpi kuin Rafale.
Gripenissä ei ainakaan nykyisellään ole peruutus-mahdollisuutta.
Unlike the Viggen, the Gripen does not have a thrust reverser.
http://www.airvectors.net/avgripen.html
On mahdollista, että tutkapoikkipinta-ala on Gripenissä hieman pienempi. Missään tapauksessa ero ei ole iso, ja aseistettuna koneiden välinen ero on käytännössä merkityksetön.
Niinkuin kaikessa, artisti maksaa mutta jos suunnittelun perustana on ollut muunkin valmistajan asejärjestelmien lisääminen kuin oman maan, niin se on varmempi juttu. Voin olla myös väärässä.
Ei varsinaisesti "varmempi juttu". Länsimaissa kaikki on tätä nykyä standardoitua - ja usein länsimaiden ulkopuolellakin. Halvempi juttu se voi toki olla, jos Saabilla on osattu tehdä joitakin sellaisia ratkaisuja, joilla hommasta on tehty yksinkertaisempaa versus muut valmistajat. Mutta en usko, että yksikään valmistaja olisi tarkoituksella pyrkinyt tekemään aseintegraatioista erityisen vaikeita saati mahdottomia.
Eurooppalaisia aseita on sovitettu amerikkalaisiin konetyyppeihin (esim. Penguin ja F-16, JSM ja F-35, Taurus ja F/A-18, IRIS-T ja F-16), amerikkalaisia aseista on sovitettu eurooppalaisiin konetyyppeihin (esim. AMRAAM ja EF Typhoon, Maverick ja Tornado,) ja israelilaisia aseita on sovitettu amerikkalaisiin konetyyppeihin. Mirage 2000 käyttää Paveway-sarjan pommeja, joten tuskin ei-ranskalaisten aseiden integrointi Rafaleenkaan on mahdotonta. Ollaanhan Rafaleen jo integroimassa mm. yleiseurooppalainen Meteor-ohjus.
Emme mitään muuta kuin sen että CFT-tankkien lisäys, uudistettu versio F414-moottorista ja sisäinen IRST + uusi avioniikka tietokoneineen tuskin nostaa kustannuksia merkittävästi. Saa nähdä, mitään noista ei ole vielä otettu tuotantoon.
Yksittäisen koneen valmistuskustannus tuskin nousee kohtuuttomasti, totta. Mutta entäs kehityskustannukset ja miten ne jaetaan ostajien kesken?
Foorumilla on aiemmin keskusteltu Advanced Super Hornetista, ja todettu, ettei Suomen kannata alkaa maksaa sen kehitystyötä. Nyt tehtävä päivitys voi olla hieman vaatimattomampi (kuten
@Gyllis1 kirjoitti, ettei moottoria uusita), ja US Navy on mukana jakamassa kuluja, jos USN tosiaan tilaa yli 100 uutta Super Hornetia. Mutta mitä tuo silti maksaa meille? Oletan, että vientiasiakkaatkin maksavat jonkin siivun kehitystyöstä.
Joo, näinhän se on. Kuten sanoin, USAlla on vain huonoja vaihtoehtoja. Se F-35 kulma tuntuu vain kaareutuvan pidemmäksi...ja jos voimaa halutaan näyttää niin jollain se on tehtävä. Ennemmin konkreettisesti kuin kovilla puheilla.
Super Hornet on vahvemmin rakennettu kuin Legacy-koneet koska rungossa on käytetty enemmän Titaania ja osia on vähemmän (ja liitoksia). Se kestää kovempaa rääkkiä mutta F-35 tukialuskäytössä on vielä arvoitus.
OK.
Baanaa ei ole kilometritolkulla eikä tuohon vaijeriin pidä jäädä kiinni, se oli vain huono esimerkki. Hyvä jos niitä löytyy muistakin.
Toisaalta, en usko että Ilmavoimat hankkivat huvin vuoksi vaijeripysäytysjärjestelmiä ja valoivat betoniankkureita pitkin baanoja.
OK.
Jos uutta konetyyppiä ei saada ulos riittävän nopeasti niin se on ainoa keino. Rahan puute on toinen. Toki F-35 on se kone jota toivon meille ensisijaisesti mutta sen kyvykkyydestä hoitaa kaikki mahdolliset tehtävät on esitetty epäilyjä.
Pitkällä tähtäimellä tekohengitys on kustannustehotonta. Eli rahanpuutteella ei voi perustella vanhan kaluston tekohengittämistä. Mekin voisimme tekohengittää Hornetejamme, mutta se nyt vain on äärettömän kustannustehotonta ja siksi nyt etsitään uutta konetta HX-hankkeessa.
Mitä tulee F-35:n "kyvyttömyyteen", niin haluaisin nähdä, missä tehtävässä se häviää Super Hornetille. Sen voin vielä jotenkin uskoa, että F-22 on parempi ilmaherruustehtävissä, mutta Super Hornet ei ole teknisesti missään suhteessa edistyksellinen F-35:een verrattuna.
Harjoituksista on näyttöjä mutta tositoimet vielä odottavat. Kuten sanoin, US NAVYlla on tilattuna yli 700 F-18E/F ja EA-18 konetta, millä ne korvataan aikanaan? Nykyiset tilausmäärät (260+353 F-35B/C)koneita eivät yksinään riitä 10 tukialuksen + maihinnousalusten operatiivisiin laivueisiin mitenkään.
Yhdysvalloissa on tällainen homma kesken:
F/A-XX. Siinä hyvä korvaaja Super Horneteille. Jos se myöhästyy ja etenkin jos se myöhästyy pahasti, vaihtoehtona on F-35C:n lisähankinnat Super Hornetin tekohengityksen rinnalla.
Liittolaiset odottavat tilauksiaan kärsimättöminä ja 500-700 F-35C lisäkoneen tilaus venyisi jopa 10 vuoden päähän. Nyt ulkona on vasta yli 200 F-35 konetta, joita kourallinen C-versioita. Vuonna 2018 tuotannon pitäisi potkaista rajusti koneita ulos kun kehitystyö päättyy (ainakin suunnitelman mukaan) jos 3F softa ja ALIS saadaan valmiiksi. Jos tuotanto pääsee 150 koneeseen vuodessa, se tekee yksinkertaistettuna 1500 konetta 10 vuodessa mutta mieti mitkä tilausmäärät ovat: 3100 konetta, 11 maalle! Eli tuotannon pitää pystyä painamaan konetta ulos ainakin 200 konetta vuodessa, 3 tehtaalta tai enemmän ja niistä puolet USAlle, muuten USA:n hävittäjät alkavat hupenemaan liian dramaattisesti.
Tuotannon kasvattaminen ei ole markkinataloudessa ongelma. Kannattaa huomioida, että esimerkiksi F-16:n tuotanto oli huippuvuonna 1987 300 konetta vuodessa!
http://www.f-16.net/fleet-reports_article18.html
Nyt puhuttiin F-18 Rhinosta, ei F-35:ä kuten otsikossa sanotaan. Suomi on kehitellyt aikanaan paljon omaakin elektroniikkaa Hornettiin, joten aika paljon koneesta tiedetään. 20 vuotta laivuekäyttöä ja MLU-päivitykset kruunaavat asian. Tällä teknologiasiirrolla on korvaamaton paino suomen Ilmavoimille ja teollisuudelle.
Jos luet Wallinin kommentin lähteenä olevan jutun, niin huomaat, että se käsitteli Hawkia ja Hornetia. Emme ole saaneet Horneteistakaan kaikkea tietoa muualta, vaan olemme joutuneet itse operttelemaan osan, ellei Wallin sitten valehtele tai puhu muutoin puuta heinää. Emme siis välttämättä saa Super Hornetistakaan kaikkea tietoa käyttöömme.
Joo, tottahan tuo on. Ei tavoiteltava asia. Suomi on hoitanut tässä asiansa hyvin ja ilman suuria ongelmia, koneet on päivitetty ajoissa ja ne ovat hyvässä kunnossa ja sotavalmiina.
OK.