Virginiasta tuotua Yhdysvaltain laivaston taisteluhävittäjää esiteltiin keskiviikkona Helsinki–Vantaalla. Kone lentää viikonloppuna ilmailunäytöksessä.
– Emme haluaisi tällä hetkellä tehdä mitään muuta kuin juhlistaa Suomen sataa vuotta, hehkutti keskiviikkona Boeingin myyntijohtaja
Gene Cunningham Suomen Ilmaisumuseolla Helsinki–Vantaalla.
Eivät tietenkään. Hieroohan yhtiö kauppoja, jonka on arvioitu olevan Suomen historian suurin puolustusvälinehankinta, jopa 10 miljardia euroa.
Yhdysvaltain laivasto toi keskiviikkona Suomeen kaksi Super Hornetia, jotka esiintyvät viikonlopun aikana ilmailunäytöksissä Helsingissä ja Seinäjoella. Boeing esitteli medialle kaksipaikkaista taisteluhävittäjäänsä, joka saapui Virginiasta Oceanan lentotukikohdasta.
Viikonlopun tapahtumissa esittäytyy kolme viidestä Puolustusvoimien vanhojen Hornetien jatkajaksi ehdolla olevasta vaihtoehdosta. Taivaalla nähdään myös Eurofighter Typhoon ja Saabin Jas 39 Gripen.
Näytöksessä Super Hornetien puikkoihin hyppäävät Boeingin testilentäjät. Heistä yksi on
Alan Bradford, jolla on takanaan 20 vuoden lentäjänuran Yhdysvaltain laivastossa.
– Teemme suoraviivaisen ohilennon. Monipuolinen esittelylento vaatisi enemmän valmistautumista, eikä laivastolla ei ole varaa vuokrata koneita pitkäksi aikaa. Juuri nyt niille on kova kysyntä laivastossa.
Suomen HX-hävittäjähankkeesta Boeingilla vastaavan
Bryan Crutchfieldin mukaan juuri se on Super Hornetin vahvuus.
– Lentokoneella on kilpailijoita paremmat kyvyt, jotka on todistettu taistelussa.
Boeingin myyntijohtaja Bryan Crutchfield kehui Super Hornetia medialle keskiviikkona Helsinki-Vantaalla ilmaisumuseon edustalla. (KUVA: Janne Aaltonen)
Kaksipaikkainen kone tuotiin Suomeen siksi, että sillä halutaan lennättää suomalaisia viranomaisia. He pääsevät kyytiin Seinäjoella.
Hävittäjien hankintapäätökseen vaikuttavat hävittäjän suorituskyky, hankinta- ja elinkaarikustannukset, teollinen yhteistyö ja ulko- ja turvallisuuspolitiikka.
Super Hornetia lobbaavan puolustusvoimain entisen komentajan
Juhani Kaskealan mukaan sen ehdoton etu on se, että Suomi käyttää jo Hornetia. Uusi kone käyttää 60-prosenttisesti samoja maalaitteita ja koulutusjärjestelmiä.
– Tämä on valmis toimiva kone, köyhällä ei ole varaa mennä kokeiluihin, joka ei ole vielä vuosiin valmis eikä varma.
– Päivittäminen onnistuu tieto-ohjelmilla. Yhdysvallat on tilaamassa koneita lisää ja muitakin asiakkaita on piipussa. Voi sanoa, että tällä lennettäisiin 2060-luvulle.
Super Hornet Helsinki-Vantaan lentoasemalla. (KUVA: Janne Aaltonen)
Juhani Kaskeala lobbaa Super Hornetia Suomelle. (KUVA: Janne Aaltonen)
Vanhan ja uuden Hornetin lentämisessä ei Bradfordin mukaan ole suuria eroja.
– Menee hyvin vähän aikaa oppia siirtyä tyypistä toiseen. Lentäjän näkökulmasta suurin yksittäinen ero on tutkan tehokkuudessa. Vanha Hornet on jo tuhottu, ennen kuin sen lentäjä edes tietää, että se taistelee Super Hornetia vastaan, Bradford vertaa.
Yleisö pääsee ihmettelemään koneita lähietäisyydeltä ainakin Helsingissä. ISTV välittää Helsingin ilmailunäytöksen perjantaina suorana lähetyksenä kello 14 alkaen. Koneiden saapumisen Helsinki-Vantaalle kuvataan torstaina iltapäivällä. Tarkempi kellonaika riippuu torstaina säästä.