F/A-18 E/F Super Hornet

Hämmennetään hiivaa simapullon pohjalla ja laitetaan tämä tänne. Selostajan kompressoitu lukutapa on ärsyttävä, mutta mielenkiintoista juttua. Tietty yhteys Trumpin halpuuttamiskampanjaankin tällä saattaa olla. Ja sana "super" bongattu. Ja älkäätten vetäiskö rusinaa nenään, tämä on täällä vain informaation (tai misinformaation jos haluatte niin) jakamismielessä täällä = Caveat emptor. ;) (Törmäsin juttuun kun katselin kivoja sinäputkivideoita. Ei siis henkilökohtaista arvolatausta mihinkään jutussa mainittuun.)

 
On siinä ohjuksia melko lailla... kahdeksan Amraamia ja kaksi Sidewinderia. Eikä olla vielä lähelläkään maksimia, tosin ehkä kuitenkin lähellä käytännön maksimia.

:cool:

0670344.jpg
 
Entinen Boeing-pomokin menettänyt uskonsa ja puffaa karvain mielin F-35:sta Kanadalle. :cool:
Gen. Jean Boyle, a former chief of defence and fighter pilot who was Boeing’s vice-president of international business when the Super Hornet was coming online nearly 20 years ago, says he can see the argument against using Super Hornets in the Far North. “In times of increased tension there is no doubt that NORAD would put its best assets, the (U.S. Air Force’s) F-35 and F-22, forward instead of a Super Hornet, to ensure the defence is thorough.

“My position, even when I was chief and ever since I was a colonel and started to understand national security, is that Canada should have a defence capability where we can defend all the northern and maritime approaches to our country, 100 per cent, that it is fully paid for by us and that there are no arguments on that point.”

“I am loathe to say we should buy the F-35 but skeptical about the capabilities of the Super Hornet,” Boyle said. “Having been with Boeing when it was developed, I am relatively aware of what the Super Hornet can do. It is fourth-generation compared to fifth-generation.”
http://news.nationalpost.com/news/c...s-jets-to-defend-arctic-ex-fighter-pilots-say
 
https://www.flightglobal.com/news/articles/super-hornets-see-boost-in-new-us-budget-request-437672/

"President Donald Trump’s proposed budget would add funding to buy up to 74 Boeing F/A-18E/F Super Hornets through 2022, or 60 more than planned in previous budget forecasts."
"The recent request not only includes funding for new Super Hornets, but also advanced procurement dollars to address advanced capabilities."

"Pentagon officials warned that procurement numbers beyond FY2018 would be subject to change following the outcome of a defence strategy review due this August."
 
https://www.flightglobal.com/news/articles/super-hornets-see-boost-in-new-us-budget-request-437672/

"President Donald Trump’s proposed budget would add funding to buy up to 74 Boeing F/A-18E/F Super Hornets through 2022, or 60 more than planned in previous budget forecasts."
"The recent request not only includes funding for new Super Hornets, but also advanced procurement dollars to address advanced capabilities."

"Pentagon officials warned that procurement numbers beyond FY2018 would be subject to change following the outcome of a defence strategy review due this August."

:)

Toteutuessaan tekee hyvää Super Hornetin mahdollisuuksille olla mukana Suomen kisassa kalkkiviivoille asti. Riippuen vähän Kuwaitin toimitusaikataulusta ja Kanadan stop-gap tilauksen toteutumisesta linjasto voi hyvin olla auki riittävän pitkään ajatellen meikäläistä tilausta, etenkin mikäli jostakin saadaan vielä lisätilaus (ulkomailta tai USN:ltä itseltään).
 
Tämä sirkus se vaan jatkaa. Vaihteeksi Boeingin vuoro saada kanukeilta paskaa niskaan. Jännä nähdä miten tässä lopulta käy:

Defence Minister Harjit Sajjan suggested the U.S. aerospace firm that wants to sell billions of dollars worth of fighter jets to Canada can no longer be considered a trusted partner.

“We are continuing our discussions with the U.S. government and we continue to do that,” Sajjan said of talks over the acquisition of the fighter jets.

Canada, however, is no longer talking to Boeing officials.
http://ottawacitizen.com/news/natio...rust-partner-as-super-hornet-dispute-escalate

Ovat myös kaikesta huolimatta jatkaneet JSF -partnerimaana:

Canada has quietly paid another $30 million toward development of the F-35 — money that could become insurance in the trade dispute between U.S. aerospace firm Boeing and Canadian rival Bombardier.
http://www.cbc.ca/news/politics/f-35-fighter-jet-joint-strike-canada-fee-1.4131285
 
Tämä sirkus se vaan jatkaa. Vaihteeksi Boeingin vuoro saada kanukeilta paskaa niskaan. Jännä nähdä miten tässä lopulta käy:

Defence Minister Harjit Sajjan suggested the U.S. aerospace firm that wants to sell billions of dollars worth of fighter jets to Canada can no longer be considered a trusted partner.

“We are continuing our discussions with the U.S. government and we continue to do that,” Sajjan said of talks over the acquisition of the fighter jets.

Canada, however, is no longer talking to Boeing officials.
http://ottawacitizen.com/news/natio...rust-partner-as-super-hornet-dispute-escalate

Ovat myös kaikesta huolimatta jatkaneet JSF -partnerimaana:

Canada has quietly paid another $30 million toward development of the F-35 — money that could become insurance in the trade dispute between U.S. aerospace firm Boeing and Canadian rival Bombardier.
http://www.cbc.ca/news/politics/f-35-fighter-jet-joint-strike-canada-fee-1.4131285
Kanada on hallinnon puolesta samanlainen käsittämätön ja kykenemätön sekasikiö kuin Sveitsi, vaaleilla äänestetyt poliitikot eivät kykene tekemään päätöksiä vaan ovat kenen tahansa vietävissä. Sveitsissäkään ei hallitus uskaltanut päättää mitään yksin vaan hävittäjistä kysyttiin vielä varmuuden/epävarmuuden vuoksi kansaltao_O. Tämä farssi vielä puuttuu Kanukeilta mutta eiköhän sekin vielä nähdä tässä skandaalissa.

Onkohan ranskalaisuuden juurilla jotain tekemistä tämän sekoilun kanssa? :D
 
On siinä ohjuksia melko lailla... kahdeksan Amraamia ja kaksi Sidewinderia. Eikä olla vielä lähelläkään maksimia, tosin ehkä kuitenkin lähellä käytännön maksimia.

:cool:

0670344.jpg
Jos CFT:t on käytössä niin monissa tehtävissä jää vielä paikkoja lisää siipiin kun säiliöitä ei tarvitse asentaa kun korkeintaan keskelle runkoa.
 
Jos CFT:t on käytössä niin monissa tehtävissä jää vielä paikkoja lisää siipiin kun säiliöitä ei tarvitse asentaa kun korkeintaan keskelle runkoa.

:)

Onhan tuo noinkin. En tosin ole ihan varma, onko meillä koskaan niin paljoa AMRAAM-ohjuksia, että kyytiin laitettaisiin kaikki 12 Amraamia ja 2 Sidewinderia. Lisäksi Drag saattaa nousta aika suureksi ajatellen torjuntahävittäjänä toimimista.
 
Video: Super Hornetit saapuivat Helsinki-Vantaalle – ostaako Suomi näitä koneita 10 miljardilla?
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005244690.html
Virginiasta tuotua Yhdysvaltain laivaston taisteluhävittäjää esiteltiin keskiviikkona Helsinki–Vantaalla. Kone lentää viikonloppuna ilmailunäytöksessä.

– Emme haluaisi tällä hetkellä tehdä mitään muuta kuin juhlistaa Suomen sataa vuotta, hehkutti keskiviikkona Boeingin myyntijohtaja Gene Cunningham Suomen Ilmaisumuseolla Helsinki–Vantaalla.

Eivät tietenkään. Hieroohan yhtiö kauppoja, jonka on arvioitu olevan Suomen historian suurin puolustusvälinehankinta, jopa 10 miljardia euroa.

Yhdysvaltain laivasto toi keskiviikkona Suomeen kaksi Super Hornetia, jotka esiintyvät viikonlopun aikana ilmailunäytöksissä Helsingissä ja Seinäjoella. Boeing esitteli medialle kaksipaikkaista taisteluhävittäjäänsä, joka saapui Virginiasta Oceanan lentotukikohdasta.

Viikonlopun tapahtumissa esittäytyy kolme viidestä Puolustusvoimien vanhojen Hornetien jatkajaksi ehdolla olevasta vaihtoehdosta. Taivaalla nähdään myös Eurofighter Typhoon ja Saabin Jas 39 Gripen.

Näytöksessä Super Hornetien puikkoihin hyppäävät Boeingin testilentäjät. Heistä yksi on Alan Bradford, jolla on takanaan 20 vuoden lentäjänuran Yhdysvaltain laivastossa.

– Teemme suoraviivaisen ohilennon. Monipuolinen esittelylento vaatisi enemmän valmistautumista, eikä laivastolla ei ole varaa vuokrata koneita pitkäksi aikaa. Juuri nyt niille on kova kysyntä laivastossa.

Suomen HX-hävittäjähankkeesta Boeingilla vastaavan Bryan Crutchfieldin mukaan juuri se on Super Hornetin vahvuus.

– Lentokoneella on kilpailijoita paremmat kyvyt, jotka on todistettu taistelussa.

66deba3185944a80b93cd99f84e51756.jpg

Boeingin myyntijohtaja Bryan Crutchfield kehui Super Hornetia medialle keskiviikkona Helsinki-Vantaalla ilmaisumuseon edustalla. (KUVA: Janne Aaltonen)

Kaksipaikkainen kone tuotiin Suomeen siksi, että sillä halutaan lennättää suomalaisia viranomaisia. He pääsevät kyytiin Seinäjoella.

Hävittäjien hankintapäätökseen vaikuttavat hävittäjän suorituskyky, hankinta- ja elinkaarikustannukset, teollinen yhteistyö ja ulko- ja turvallisuuspolitiikka.

Super Hornetia lobbaavan puolustusvoimain entisen komentajan Juhani Kaskealan mukaan sen ehdoton etu on se, että Suomi käyttää jo Hornetia. Uusi kone käyttää 60-prosenttisesti samoja maalaitteita ja koulutusjärjestelmiä.

– Tämä on valmis toimiva kone, köyhällä ei ole varaa mennä kokeiluihin, joka ei ole vielä vuosiin valmis eikä varma.

– Päivittäminen onnistuu tieto-ohjelmilla. Yhdysvallat on tilaamassa koneita lisää ja muitakin asiakkaita on piipussa. Voi sanoa, että tällä lennettäisiin 2060-luvulle.

9b1471abaf29422d9a4aea6be31fb1cf.jpg

Super Hornet Helsinki-Vantaan lentoasemalla. (KUVA: Janne Aaltonen)
70ef5f70108b49228661e1aecb164336.jpg

Juhani Kaskeala lobbaa Super Hornetia Suomelle. (KUVA: Janne Aaltonen)

Vanhan ja uuden Hornetin lentämisessä ei Bradfordin mukaan ole suuria eroja.

– Menee hyvin vähän aikaa oppia siirtyä tyypistä toiseen. Lentäjän näkökulmasta suurin yksittäinen ero on tutkan tehokkuudessa. Vanha Hornet on jo tuhottu, ennen kuin sen lentäjä edes tietää, että se taistelee Super Hornetia vastaan, Bradford vertaa.

Yleisö pääsee ihmettelemään koneita lähietäisyydeltä ainakin Helsingissä. ISTV välittää Helsingin ilmailunäytöksen perjantaina suorana lähetyksenä kello 14 alkaen. Koneiden saapumisen Helsinki-Vantaalle kuvataan torstaina iltapäivällä. Tarkempi kellonaika riippuu torstaina säästä.
 
En saa auki tuota @magitsu :n twiitissä linkattua juttua tunnusten puutteessa, joten viitsisikö joku kopioida sen ketjuun? Kiitos!

Harmi kyllä, Popular Mechanics ei uutisoinut mitään koskien moottoripäivitystä. Sitä minä odotin, mutta en saanut. :( Toisaalta uusi EPE-moottori saattaisi jopa pelata Super Hornetia vastaan meidän kisassa, sillä se korjaisi nykyisellään alitehoisen Gripenin puutetta merkittävästi.

Alla vielä PM:n juttu:

U.S. Navy Approves Boeing's F/A-18 Super Hornet Upgrades

The Navy's flagship carrier-based fighter is getting a major tune-up.

Most Popular
blank.png


U.S. Navy

By Jay Bennett
Jun 9, 2017
The U.S. Navy has decided to fund Boeing's fighter division to upgrade the service's F/A-18E and F/A-18F Super Hornets to the "Block III" configuration. The most recent budget request from the U.S. Navy allocates $264.9 million over the next five years to upgrade the Super Hornet fleet with more advanced avionics and sensor capabilities, according to Aviation Week. The first Block III Super Hornets are slated to enter service in 2019. The program is designed to keep the Navy's primary carrier-based fighter relevant deep into the 21st century.

Boeing originally suggested upgrading the Super Hornet fleet to Block III back in 2008. Recent pressure from the White House to look into an advanced Super Hornet, a large defense budget from the new administration, and rising international tensions have led the Navy to approve the upgrade.

The new configuration will improve the heads-up display and computing capabilities of the Super Hornet, while also modestly upgrading the stealth and radar cross section. The multirole fighter will receive "advanced network architecture" in the form of a new computer called the Distributed Targeting Processor Network (DTPN). A large new display in the cockpit will help pilots monitor the additional information they receive. New Tactical Targeting Network Technology (TTNT) will also improve the Super Hornet's information pipeline so more data can be transmitted to and from the jet.

The improvements to stealth include possible low-observable coating, and new Conformal Fuel Tanks (CFT) are planned to replace the Super Hornet's current external fuel tanks. The CFTs will improve radar cross section slightly, but they are primarily intended to reduce aerodynamic drag. The Navy is also planning a long-range infrared sensor for the Super Hornet for early threat detection.

The electronic warfare variant of the F/A-18, called the EA-18G Growler, will also be receiving some of the avionics upgrades. Dan Gillian, Boeing F/A-18 and EA-18 program manager, told Aviation Week that stealth is not a priority, and the avionics improvements will give the Super Hornet "a balanced approach to survivability, including electronic warfare and self-protection."

The primary goal of the upgrade is to make the Super Hornet play nicely with the Navy's incoming F-35C. The carrier variant of the F-35 is the last of the F-35s to enter service, as it has not reached initial operating capability (IOC) like the Marine and Air Force jets have. When the Navy starts flying the fifth-generation fighters, their air coverage will have a lot more incoming data to share and analyze with various aircraft.

The Navy is looking to dominate air space with fleets of Block III Super Hornets, EA-18s, F-35Cs, as well as E-2 Hawkeye airborne early warning planes. The computing upgrades to the Super Hornets in the field will ensure that all the aircraft can communicate over the same network to get the best picture of the battlefield.

"You can have an F-35 in its very stealthy way doing a deep-strike mission with Super Hornet providing air superiority at that same range, or you can have Super Hornet carrying large standoff weapons that F-35 cannot carry, with F-35 providing some air cover," Gillian told Aviation Week.

The arrival of the F-35 has sent air warfare strategists back to the drawing board to develop the most effective packages to capitalize on the new fighter's capacity to soak up information and transmit it to other aircraft in the formation. For the F-35C to work at full capacity, the Navy has decided the trusty F/A-18 Super Hornet needs to be a little smarter.

Source: Aviation Week

http://www.popularmechanics.com/military/aviation/a26833/us-navy-approves-boeings-f-1-8/
 
Back
Top