Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Growlerin ase- ja elsojärjestelmät
Onkos tuolla muuten minkälaiset elektronisen tiedustelun valmiudet? Kykenisikö tuollainen tukemaan ilmavoimien ELINT koneiden toimintaa?
Eikös Growlerin toimintaperiaate ole sama kuin tällä miehellä. Eli tukkia tietyt taajuudet tuomalla paikalle korttelin isoin ghettoblaster...
Onkos tuolla muuten minkälaiset elektronisen tiedustelun valmiudet? Kykenisikö tuollainen tukemaan ilmavoimien ELINT koneiden toimintaa?
On toki, mutta eikö siinä kuitenkin täydy olla myös passiivisia ominaisuuksia jotta se löytää juttuja päällehuudettavaksi?
Kaikki HX-hävittäjät sinänsä pystyvät tähän jossain määrin.
Tässä ei nyt käsittääkseni puhuta mistään avaruusteknologiasta. Jenkit ottivat Vietnamissa jo vuonna 1966 käyttöön lentokoneisiin asennettavat RWR -vastaanottimet. Niillä pystyi erottamaan Fan Song ja Fire Can -tutkat, ja sen, että haravoivatko ne vai ovatko jo lukinneet. Lentäjällä oli pieni näyttö sekä korviin tuleva äänihälytys eri tutkatyypeistä, mistä suunnasta signaali tulee, kuinka voimakas se on, jne. Jo tuon tiedon perusteella pystyivät esim. laukaisemaan Shrike-ohjuksen tai aloittamaan jammingin.
Käsittääkseni RWR-laitteeseen on vain luotu signaalikirjasto vastapuolen käyttämien tutkien signaaliprofiileista. RWR-laite tunnistaa, että "jaha, nyt 76N6 Clam Shell -tutka mittaa mutta ei ole lukinnut". Sitten jos sattuu kyydissä olemaan häirintäpodi, niin eikun vaan sama taajuus laitteeseen ja volyymit täysille.
https://news.usni.org/2017/06/29/ho...n-78-shock-trials-flight-iii-upgrade-scheduleHouse Armed Services Committee Debates Hypoxia
29 June 2017 Megan Eckstein
..."Tsongas [Rep. Niki Tsongas (D-Mass.), the top Democrat on the tactical air and land forces subcommittee] spoke about the Navy’s PE report, noting that the report ties four pilot deaths to physiological episodes and finds that the Onboard Oxygen Generation System (OBOGS) integration with the rest of the jet is not sufficient to “consistently provide high-quality breathing air.”
“The situation we now face is a difficult one: we know we need more F-18 aircraft, but we also now know that the Navy has concluded the F-18’s design in a critical area of aircraft life support is flawed and must be redesigned,” she said....
...TACAIR subcommittee chairman Rep. Michael Turner (R-Ohio) voiced support for her work on the issue. He said the HASC took some small steps on the issue of physiological episodes in this year’s bill but that a lot of work remained.
“In this bill we have a provision demanding that the Navy aggressively take action to address this, we’ve asked the Air Force to expedite hypoxia research, and we also have put $10 million in for the Navy’s aircrew systems development program that is a sensing program to determine whether low oxygen levels or toxins are present,” he said. “This is a very serious issue. … We certainly know that in the time we’ve been working with the Navy, their response has been insufficient and we’re going to continue to work to ensure that we are focused on what this is, a pilot safety issue.”..."
Keksittekö sattumoisin syytä, miksi kaksi runkoripustinta ovat (ilmeisesti) tyhjät, vaikka siivissä on kiinni yhteensä kuusi AMRAAM-ohjusta?
Näyttää sotaisemmalta ja halutaan demota tuplaripustimia mainospätkää varten...?
Vaunulla helpompi nostaa siipeen, kuin runkoon... nopeus juttu...Keksittekö sattumoisin syytä, miksi kaksi runkoripustinta ovat (ilmeisesti) tyhjät, vaikka siivissä on kiinni yhteensä kuusi AMRAAM-ohjusta?
Ja vielä...vanhat Hornetit jatkavat USN /USMC palveluksessa 2030 saakka, jolloin viimeisetkin poistuvat. Epäilenpä että niihin tarvitaan vielä päivityksiä koska käyttöaikaa on yli 10 v. jäljellä. Sama koskee suomi-koneita.
Tässä opinnäytetyössä on siteerattu PV:n julkaisua Hornet-päivityksistä seuraavasti:
Päivityksillä jatketaan nimensä mukaisesti koneiden elin kaarta ja varmistetaan, että koneet pysyvät toimintakuntoisina
mahdollisimman pitkään.
Uusien kykyjen ja päivitysten tullessa käyttöön mahdollistetaan, että koneilla pystytään vastaamaan niille asetettuihin vaatimuksiin aina niiden elinkaaren loppuun saakka. https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/98723/SK1737_Seppänen_JHJ.pdf?sequence=2
Päivitysten rinnalla Horneteihin on jatkuvasti toteutettu koneen elinkaarta tukevia varaosahankintoja ja rakennevahvistustöitä sekä muun muassa moottorien peruskorjauksia. Näillä varmistetaan koneiden kyky suorittaa luotettavasti ja turvallisesti tehtäviään 2020-luvulle asti, jolloin HX-hankkeen myötä hankittava uusi monitoimihävittäjä korvaa ikääntyvän kaluston.
– MLU 2:n jälkeen Horneteihin ei enää tehdä uusia suorituskykyjä luovia päivityksiä. Ainoastaan välttämättömimmät lentoturvallisuuteen ja operatiivisiin kykyihin ylläpitotyöt toteutetaan, insinöörieverstiluutnantti Harri Korhonen summaa.
Suomi päätti aikaistaa päivitystä päästäkseen edulliseen massatuotantoon. Yhdysvaltain lain mukaan poistuviin hävittäjäkoneisiin saa tehdä viimeisten 60 käyttökuukauden aikana vain lentoturvallisuuteen vaikuttavia päivityksiä. Alasajotoimet alkavat Yhdysvalloissa jo vuonna 2018.