F/A-18 E/F Super Hornet

Halpaa kuin saippua, mitenköhän väärin esim ne Tanskalaiset sittenkään laskivat superhönön hinnan? 5.23 miljardia koko roska 18 koneesta.
:eek:

http://www.dsca.mil/sites/default/files/mas/canada_17-49_1.pdf


WASHINGTON, Sep. 12, 2017 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Canada of:
ten (10) F/A-18E Super Hornet aircraft, with F414-GE-400 engines;
eight (8) F/A-18F Super Hornet aircraft, with F414-GE-400 engines;
eight (8) F414-GE-400 engine spares;
twenty (20) AN/APG-79 Active Electronically Scanned Array (AESA) radars;
twenty (20) M61A2 20MM gun systems;
twenty-eight (28) AN/ALR-67(V)3 Electronic Warfare Countermeasures Receiving Sets;
fifteen (15) AN/AAQ-33 Sniper Advanced Targeting Pods;
twenty (20) Multifunctional Information Distribution Systems–Joint Tactical Radio System (MIDS-JTRS);
thirty (30) Joint Helmet Mounted Cueing Systems (JHMCS);
twenty-eight (28) AN/ALQ-214 Integrated Countermeasures Systems;
one hundred thirty (130) LAU-127E/A and or F/A Guided Missile Launchers;
twenty-two (22) AN/AYK-29 Distributed Targeting System (DTS);
twenty-two (22) AN/AYK-29 Distributed Targeting Processor (DTP);
one hundred (100) AIM-9X-2 Sidewinder Block II Tactical Missiles;
thirty (30) AIM-9X-2 Sidewinder Block II Captive Air Training Missiles (CATM);
eight (8) AIM-9X-2 Sidewinder Block II Special Air Training Missiles (NATM);
twenty (20) AIM-9X-2 Sidewinder Block II Tactical Guidance Units;
sixteen (16) AIM-9X-2 Sidewinder Block II CATM Guidance Units.

Also included in this sale are AN/AVS-9 Night Vision Goggles (NVG); AN/ALE-47 Electronic Warfare Countermeasures Systems; AN/ARC-210 Communication System; AN/APX-111 Combined Interrogator Transponder; AN/ALE-55 Towed Decoys; Joint Mission Planning System (JMPS); AN/PYQ-10C Simple Key Loader (SKL); Data Transfer Unit (DTU); Accurate Navigation (ANAV) Global Positioning System (GPS) Navigation; KIV-78 Duel Channel Encryptor, Identification Friend or Foe (IFF); CADS/PADS; Instrument Landing System (ILS); Aircraft Armament Equipment (AAE); High Speed Video Network (HSVN) Digital Video Recorder (HDVR); Launchers (LAU-115D/A, LAU-116B/A, LAU-118A); flight test services; site survey; aircraft ferry; auxiliary fuel tanks; aircraft spares; containers; storage and preservation; transportation; aircrew and maintenance training; training aids and equipment, devices and spares and repair parts; weapon system support and test equipment; technical data Engineering Change Proposals; technical publications and documentation; software; avionics software support; software development/integration; system integration and testing; U.S. Government and contractor engineering technical and logistics support; Repair of Repairable (RoR); repair and return warranties; other technical assistance and support equipment; and other related elements of logistics and program support. The estimated total case value is $5.23 billion. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale on September 11, 2017.
 
@Gyllis1

Luulen, että voimme alkaa jälleen ennustaa Suomelle 20-30 koneen hankintaa. Ei meillä enempään ole rahaa. :rolleyes:

Viisaana miehenä, kerro minulle kuitenkin, mistä nuo epäloogisuudet vientilupahakemuksessa johtuvat? Jos koneita on 18, niin miksi tarvitaan 28 kpl AN/ALR-67(V)3 (jne.) laitteistoja? Tuo on aika paljon ihan vikaantumisiakin ajatellen, ellei yhteen koneeseen sitten pultata useampaa. o_O

Ja näköjään tarvitaan myös 28 kpl AN/ALQ-214 (jne.) laitteistoja.
 
@Gyllis1

Luulen, että voimme alkaa jälleen ennustaa Suomelle 20-30 koneen hankintaa. Ei meillä enempään ole rahaa. :rolleyes:

Viisaana miehenä, kerro minulle kuitenkin, mistä nuo epäloogisuudet vientilupahakemuksessa johtuvat? Jos koneita on 18, niin miksi tarvitaan 28 kpl AN/ALR-67(V)3 (jne.) laitteistoja? Tuo on aika paljon ihan vikaantumisiakin ajatellen, ellei yhteen koneeseen sitten pultata useampaa. o_O

Ja näköjään tarvitaan myös 28 kpl AN/ALQ-214 (jne.) laitteistoja.
Eikö sen edellisen hallituksen ajatuksena ollut ostaa 65 äff kolmevitosta 9:llä miljardilla.
Ei kelvannut Trudeun porukalle kun oli liian kallista...
Nyt sitten ykkösvaihtoehtona 18 sh:ta yli viidellä miljardilla. Voi helvettiläinen että vituttaisi rajusti olla kanadalainen veronmaksaja, onneksi en ole. :)

Kysymykseesi en osaa vastata.
 
Eikö sen edellisen hallituksen ajatuksena ollut ostaa 65 äff kolmevitosta 9:llä miljardilla.
Ei kelvannut Trudeun porukalle kun oli liian kallista...
Nyt sitten ykkösvaihtoehtona 18 sh:ta yli viidellä miljardilla. Voi helvettiläinen että vituttaisi rajusti olla kanadalainen veronmaksaja, onneksi en ole. :)

Kysymykseesi en osaa vastata.

Eikö sinua vituta olla suomalainen veronmaksaja, jos Suomeen ostetaan 72 kpl Super Hornet n. 21 miljardin dollarin hintaan? o_O
 
Se on vain arvio ja kuten noista on aikaisemminkin voinut huomata ovat yleensä aika reilusti yläkanttiin.
Jep, mutta on tuo aivan järkyttävä summa siitä huolimatta. Jos vertaa vaikkapa @BarrelNut in F-16 -vitjassa jakamaan kauppaan. (Siitä toki puuttui aseet)
 
Viimeksi muokattu:
Son kumma kun samat miehet jotka toisaalla sanoo että näistä yksittäisistä kauppasummista ei voi vetää johtopäätöksiä niin toisaalla ne samat miehet sitten kauhistelee kovaa hintaa.
 
Kyllä Suomen Hornetit on nyt päivitetty.
Kyllä vähintään ohjelmistoja pitää päivittää koska 10 vuotta ne eivät pysy kunnossa. Voi olla että asejärjestelmiäkin uudistetaan ennen poistumista jotta uuteen koneeseen on valmiina puikkoja(AMRAAM /AIM-9X). USA toimittaa lähes varmasti ne.
Nykyiset merkit viittaavat siihen, että Yhdysvallat (merijalkaväki ainakin, ja laivasto on käsittääkseni jo merijalkaväkeä pidemmällä korvausprosessissa) haluaa eroon Hornetista mahdollisimman nopeasti:
Haluaa mutta ei pääse kuin yli vuosikymmenen päästä. Katso tuo linkki Tailhook-17 niin siinä on suorat vastaukset USN ja USMC F-18 poistumiselle.
 
Kyllä vähintään ohjelmistoja pitää päivittää koska 10 vuotta ne eivät pysy kunnossa. Voi olla että asejärjestelmiäkin uudistetaan ennen poistumista jotta uuteen koneeseen on valmiina puikkoja(AMRAAM /AIM-9X). USA toimittaa lähes varmasti ne.

Välttämättömät ylläpitotyöt/päivitykset tehdään, kuten ilmavoimien heebo totesikin, että sikäli olet ihan oikeassa. Mutta jos jokin servo vaihtuu uuteen malliin ja koneen ohjelmistosta muutetaan muutamaa parametriä tai lisätään 10 riviä lisää, niin sen kutsuminen päivittämiseksi on lähinnä saivartelua.

MLU 2:n jälkeen Horneteihin ei enää tehdä uusia suorituskykyjä luovia päivityksiä. Ainoastaan välttämättömimmät lentoturvallisuuteen ja operatiivisiin kykyihin ylläpitotyöt toteutetaan, insinöörieverstiluutnantti Harri Korhonen summaa.

Ei uusia suorituskykyjä. Välttämättömimmät ylläpitotyöt. Tuohon yhtälöön on mahdotonta sovittaa satojen miljoonien eurojen asehankintoja Horneteille, jos asiaa katsoo muutenkin kuin toiveajattelun värittämien silmälasien lävitse.

Milloin Hornetit ylipäätään saisivat uudet aseensa? Mitään vientilupahakemuksia, rahoituksia tai julkistettuja suunnitelmia ei ole! Jos seuraavaan puolustusbudjettiin yllättäen ilmaantuisi rahat ja tilausvaltuudet, niin sittenkin hankintabyrokratiassa ja toimitusten käynnistymisessä kuluisi jokunen vuosi. Eli uusia Sidewindereitä ja AMRAAM-ohjuksia olisi aikaisintaan käytössä joskus 2020-luvun alkupuolella, kun konekalusto alkaa poistua jo 2025. Mitään suurta tarvetta uusille aseille ei edes ole, kun varastossa on nyt yhteensä 700+ AMRAAM-ohjusta, toista sataa 9X-Sidewinderia ja satoja 9M-Sidewindereita. Samaan aikaan esimerkiksi maavoimilla olisi monta rahareikää...

Mitä tulee aseiden valmiina oloon seuraavaa konetyyppiä varten, niin se on täysin tarpeetonta. Aseet tilataan samalla kuin koneetkin, ja ne alkavat saapua maahan samaa tahtia kuin me saamme käyttöön niitä käyttämään kykeneviä koneita. Jos ostat kiväärin asekaupasta, niin käytkö hakemassa patruunat jo viikkoa ennen? Tuskin.

Me foorumilla haluamme uskoa, että HX on X tai Y, mutta vaihtoehtoja on yhä viisi. Katsotaan ensin, mikä konetyyppi tulee valituksi ja millaisia asevaihtoehtoja siihen on saatavilla ja mihin hintaan. Ilmavoimat kokoaa sitten paketin, ja ainakin minä tyydyn siihen päätöksen.
 
Ei uusia suorituskykyjä. Välttämättömimmät ylläpitotyöt. Tuohon yhtälöön on mahdotonta sovittaa satojen miljoonien eurojen asehankintoja Horneteille, jos asiaa katsoo muutenkin kuin toiveajattelun värittämien silmälasien lävitse.
Ajattele mitä ajattelet, päivityksiä on tehtävä 2020-luvun puolivälin tienoilla tai ennen sitä ohjelmistoihin (data, radio, omasuojavaroittimet sekä muu asejärjestelmä). Olen tästä lukenut erään mielenkiintoisen kommentin ja nimenomaan Kim Jäämeren suusta mutta en löytänyt sitä enää. Haastattelussa on sivuttu HX-hanketta ja siinä yhteydessä hän totesi jokseenkin näin" Hornetteihin haetaan vielä varmaan uutta suorituskykyä". Tämä koski aikaa kun MLU 2 oli aloitettu.

Never say never. Jos Ilmavaivat haluavat jonkin päivityksen, niin siitä ei käydä parlamentaarista kekustelua vaan puolustusvaliokunnassa ja valtioneuvostossa korkeintaan. Uushankinta on eri juttu.
älttämättömät ylläpitotyöt/päivitykset tehdään, kuten ilmavoimien heebo totesikin, että sikäli olet ihan oikeassa. Mutta jos jokin servo vaihtuu uuteen malliin ja koneen ohjelmistosta muutetaan muutamaa parametriä tai lisätään 10 riviä lisää, niin sen kutsuminen päivittämiseksi on lähinnä saivartelua.
En puhunut servoista. Ei kannata lukea kaikkea kuin piru raamattua, maailma muuttuu ja PV voi huomata tarvitsevansa jotain lisää. Podeja, aseita tms. Ohjelmistoja ja aseita tulee kuitenkin laajasti.
Milloin Hornetit ylipäätään saisivat uudet aseensa? Mitään vientilupahakemuksia, rahoituksia tai julkistettuja suunnitelmia ei ole! Jos seuraavaan puolustusbudjettiin yllättäen ilmaantuisi rahat ja tilausvaltuudet, niin sittenkin hankintabyrokratiassa ja toimitusten käynnistymisessä kuluisi jokunen vuosi. Eli uusia Sidewindereitä ja AMRAAM-ohjuksia olisi aikaisintaan käytössä joskus 2020-luvun alkupuolella, kun konekalusto alkaa poistua jo 2025. Mitään suurta tarvetta uusille aseille ei edes ole, kun varastossa on nyt yhteensä 700+ AMRAAM-ohjusta, toista sataa 9X-Sidewinderia ja satoja 9M-Sidewindereita. Samaan aikaan esimerkiksi maavoimilla olisi monta rahareikää...
Viimeinen Hornet poistuu meiltä ehkä 2030 joten siihen on aikaa 13 vuotta. AMRAAM B hankittiin meille 1998-2000+ eli uusia haettiin reilun 10-15 v. välillä. B-versioita tuskin päivitetään enää vaan ne vanhenevat myös 15-20 v. aikana joten puikot happanevat käsiin. Usko pois, meillä ei ole 2020 enää 700 kpl noita AMRAAMeja varastoissa tai satoja AIM-9M Sidewindereitä. Meille tulee korkeintaan ne 300 kpl AIM-120C, mikäli koko optio käytettiin. Uusia pitää hankkia 2020-luvun alussa tai sitten tyydytään noihin. Toki ilmatorjunta saanee ne ER-versionsa varmaan pian.

Mitä tulee aseiden valmiina oloon seuraavaa konetyyppiä varten, niin se on täysin tarpeetonta. Aseet tilataan samalla kuin koneetkin, ja ne alkavat saapua maahan samaa tahtia kuin me saamme käyttöön niitä käyttämään kykeneviä koneita. Jos ostat kiväärin asekaupasta, niin käytkö hakemassa patruunat jo viikkoa ennen? Tuskin.
Olen eri mieltä. Jos kyseenalaistat minun näkemykseni niin minä teen samoin sinun kuvitelmillesi. Meillä oli 1990-luvun alussa tilanne se että koko hävittäjäkantamme oli jäänyt 2-gen ajalle ja olimme täysin keppikerjäläisiä. Hornet hankinnan myötä, ilmavoimat kykeni moderniin ilmataisteluun uusilla aseilla, näköyhteyden ulkopuolelta kaikissa olosuhteissa ja useita maaleja vastaan. Tämä tarkoitti että koko vanha ilmataistelu-aseistus meni luiskaan R-60 ja Rb-27 ohjuksineen koska niitä ei voitu siirtää Hornettiin (eikä olisi ollut järkeäkään). 1996 meille tuli ekat koneet 2-paikkaisina siirrolla eikä niihin ollut laittaa kuin tykin ammuksia muutamaan vuoteen. Ei kovin hyvä tilanne minusta. Onneksi tuolloin oli venäjä heikoilla...

Nyt ilmavoimat on pidetty ajanmukaisena(onneksi ja toisten kiroukseksi) ja USA-yhteys on avattu, mikä on merkittävä muutos puolustuskyvyssä sekä politiikassa. Asejärjestelmiin ei tule uuden konetyypin myötä samanlaista gappia kuin 1990-luvulla ja hyvä niin! AMRAAM -C, JASSM, JDAM tullaan siirtämään uuteen konetyyppiin ja se on edellytys hankinnassa varmasti. Todennäköistä on että AIM-120D ja AIM-9xBlock II/III on seuraavat ilma-aseemme. Näin asejärjestelmiä voidaan ja kannattaa hankkia heti 2020-luvun alusta ja ne ovat valmiina kunnes uudet koneet tulevat laivue käyttöön ja ne sopivat pienillä muutoksilla myös Hornetteihin. Ei koskaan enää niin että koneet tulevat ilman aseita linjaan ensin kuten viimeksi ja ilmapuolustus notkahtaa hetkellisesti!

Kiväärinpatruunoita ja ohjuksia ei voi verrata kuten omenia ja appelsiineja. Patruunoita tehdään varastoihin myytäviksi ja niitä tehdään myös suomessa. Samaten ei ole ohjusten kohdalla, ne tilataan ja sitten odotetaan vuosi-pari toimituksia. Eikä kerralla saa sitten koko "laatikkoa"...

Me foorumilla haluamme uskoa, että HX on X tai Y, mutta vaihtoehtoja on yhä viisi. Katsotaan ensin, mikä konetyyppi tulee valituksi ja millaisia asevaihtoehtoja siihen on saatavilla ja mihin hintaan. Ilmavoimat kokoaa sitten paketin, ja ainakin minä tyydyn siihen päätöksen.
Puhu vaan omasta puolestasi. Päätöksen on jokatapauksessa kaikkien tyydyttävä sitä on ihan turha edes mainita.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Halpaa kuin saippua, mitenköhän väärin esim ne Tanskalaiset sittenkään laskivat superhönön hinnan? 5.23 miljardia koko roska 18 koneesta.
:eek:

http://www.dsca.mil/sites/default/files/mas/canada_17-49_1.pdf


WASHINGTON, Sep. 12, 2017 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Canada of:
ten (10) F/A-18E Super Hornet aircraft, with F414-GE-400 engines;
eight (8) F/A-18F Super Hornet aircraft, with F414-GE-400 engines;
eight (8) F414-GE-400 engine spares;
twenty (20) AN/APG-79 Active Electronically Scanned Array (AESA) radars;
twenty (20) M61A2 20MM gun systems;
twenty-eight (28) AN/ALR-67(V)3 Electronic Warfare Countermeasures Receiving Sets;
fifteen (15) AN/AAQ-33 Sniper Advanced Targeting Pods;
twenty (20) Multifunctional Information Distribution Systems–Joint Tactical Radio System (MIDS-JTRS);
thirty (30) Joint Helmet Mounted Cueing Systems (JHMCS);
twenty-eight (28) AN/ALQ-214 Integrated Countermeasures Systems;
one hundred thirty (130) LAU-127E/A and or F/A Guided Missile Launchers;
twenty-two (22) AN/AYK-29 Distributed Targeting System (DTS);
twenty-two (22) AN/AYK-29 Distributed Targeting Processor (DTP);
one hundred (100) AIM-9X-2 Sidewinder Block II Tactical Missiles;
thirty (30) AIM-9X-2 Sidewinder Block II Captive Air Training Missiles (CATM);
eight (8) AIM-9X-2 Sidewinder Block II Special Air Training Missiles (NATM);
twenty (20) AIM-9X-2 Sidewinder Block II Tactical Guidance Units;
sixteen (16) AIM-9X-2 Sidewinder Block II CATM Guidance Units.

Also included in this sale are AN/AVS-9 Night Vision Goggles (NVG); AN/ALE-47 Electronic Warfare Countermeasures Systems; AN/ARC-210 Communication System; AN/APX-111 Combined Interrogator Transponder; AN/ALE-55 Towed Decoys; Joint Mission Planning System (JMPS); AN/PYQ-10C Simple Key Loader (SKL); Data Transfer Unit (DTU); Accurate Navigation (ANAV) Global Positioning System (GPS) Navigation; KIV-78 Duel Channel Encryptor, Identification Friend or Foe (IFF); CADS/PADS; Instrument Landing System (ILS); Aircraft Armament Equipment (AAE); High Speed Video Network (HSVN) Digital Video Recorder (HDVR); Launchers (LAU-115D/A, LAU-116B/A, LAU-118A); flight test services; site survey; aircraft ferry; auxiliary fuel tanks; aircraft spares; containers; storage and preservation; transportation; aircrew and maintenance training; training aids and equipment, devices and spares and repair parts; weapon system support and test equipment; technical data Engineering Change Proposals; technical publications and documentation; software; avionics software support; software development/integration; system integration and testing; U.S. Government and contractor engineering technical and logistics support; Repair of Repairable (RoR); repair and return warranties; other technical assistance and support equipment; and other related elements of logistics and program support. The estimated total case value is $5.23 billion. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale on September 11, 2017.
Luepas uudestaan mitä kaikkea tuohon sisältyy.
Kuten huolto tehtäisiin meillä suurelta osin itse.
 
En puhunut servoista. Ei kannata lukea kaikkea kuin piru raamattua, maailma muuttuu ja PV voi huomata tarvitsevansa jotain lisää. Podeja, aseita tms. Ohjelmistoja ja aseita tulee kuitenkin laajasti.
Viimeinen Hornet poistuu meiltä ehkä 2030 joten siihen on aikaa 13 vuotta. AMRAAM B hankittiin meille 1998-2000+ eli uusia haettiin reilun 10-15 v. välillä. B-versioita tuskin päivitetään enää vaan ne vanhenevat myös 15-20 v. aikana joten puikot happanevat käsiin. Usko pois, meillä ei ole 2020 enää 700 kpl noita AMRAAMeja varastoissa tai satoja AIM-9M Sidewindereitä. Meille tulee korkeintaan ne 300 kpl AIM-120C, mikäli koko optio käytettiin. Uusia pitää hankkia 2020-luvun alussa tai sitten tyydytään noihin. Toki ilmatorjunta saanee ne ER-versionsa varmaan pian.

Uusien ohjusten hankinta on taloudellisesti käytännön mahdottomuus. Olen linkannut aiemmin Australian kaupat, AIM-120D maksaa yli 2 miljoonaa dollaria ohjukselta. (Australian vientilupahakemus 450 ohjuksesta DSCA:n sivuilta.) Jos me haluaisimme vaikkapa 400 ohjusta, jolla nykytaso voitaisiin karkeasti säilyttää tulevaisuudessa, niin se olisi karkeasti miljardin hankinta. Näillä budjeteilla ei ole varaa tuollaiseen hankintaan, kun pitää maksaa myös merivoimien monitoimialukset, maavoimien K9:t, ilmatorjunnan uudet ohjukset/kalusto (olettaen, että sitä hankitaan)... ja monta muuta hankintaa.

Tässä rahoitustilanteessa vanhojen ohjusten käyttöiän jatkaminen on realistisin ratkaisu. AMRAAM on yhä tuotannossa, uudemmissa versioissa toki, mutta vanhojen ohjusten kanssa yhteensopivien rakettimoottorien hankinta esim. Nammolta tai Orbital ATK:lta ei liene mahdoton ajatus. Linkitin joskus Sidewinderin moottorivalmistuksesta juttua, ja ainakin niihin löytyy valmistajalta yhä moottoreita - jopa vuosikymmeniä vanhoihin malleihin (9P, 9M).

BTW, Siprin mukaan ne kaikki 300 kpl AIM-120C7 hankittiin. Olet oikeassa siinä, että näillä voisi yrittää kitkutella tuon 2020-luvun alkupuoliskon ja sitten hankkia uusia ohjuksia HX:n mukana, jos AIM-120B:n käyttöiän jatkaminen ei jostakin syystä ole mahdollista. Jos meillä oli ennen AIM-120C7:n hankintaa varastoissa ~445 kpl AIM-120B, niin siihen nähden 300 kpl AIM-120C7 ei ole mitenkään hirmu pieni määrä. Mutta nykytasosta se olisi silti selkeä pudotus, vaikka ilmatorjunnalle ostettaisiinkin esim. 200 kpl AMRAAM-ER-ohjuksia.

Olen eri mieltä. Jos kyseenalaistat minun näkemykseni niin minä teen samoin sinun kuvitelmillesi. Meillä oli 1990-luvun alussa tilanne se että koko hävittäjäkantamme oli jäänyt 2-gen ajalle ja olimme täysin keppikerjäläisiä. Hornet hankinnan myötä, ilmavoimat kykeni moderniin ilmataisteluun uusilla aseilla, näköyhteyden ulkopuolelta kaikissa olosuhteissa ja useita maaleja vastaan. Tämä tarkoitti että koko vanha ilmataistelu-aseistus meni luiskaan R-60 ja Rb-27 ohjuksineen koska niitä ei voitu siirtää Hornettiin (eikä olisi ollut järkeäkään). 1996 meille tuli ekat koneet 2-paikkaisina siirrolla eikä niihin ollut laittaa kuin tykin ammuksia muutamaan vuoteen. Ei kovin hyvä tilanne minusta. Onneksi tuolloin oli venäjä heikoilla...

Nyt ilmavoimat on pidetty ajanmukaisena(onneksi ja toisten kiroukseksi) ja USA-yhteys on avattu, mikä on merkittävä muutos puolustuskyvyssä sekä politiikassa. Asejärjestelmiin ei tule uuden konetyypin myötä samanlaista gappia kuin 1990-luvulla ja hyvä niin! AMRAAM -C, JASSM, JDAM tullaan siirtämään uuteen konetyyppiin ja se on edellytys hankinnassa varmasti. Todennäköistä on että AIM-120D ja AIM-9xBlock II/III on seuraavat ilma-aseemme. Näin asejärjestelmiä voidaan ja kannattaa hankkia heti 2020-luvun alusta ja ne ovat valmiina kunnes uudet koneet tulevat laivue käyttöön ja ne sopivat pienillä muutoksilla myös Hornetteihin. Ei koskaan enää niin että koneet tulevat ilman aseita linjaan ensin kuten viimeksi ja ilmapuolustus notkahtaa hetkellisesti!

Ensimmäiset Hornetit (kourallinen) tulivat maahan loppuvuodesta 1995, mutta niiden operatiivinen valmius tuolloin oli kyseenalainen muistakin syistä kuin aseiden puutteesta. Maassa oli vain kourallinen Yhdysvalloissa koulutuksen saaneita ohjaajia ja mekaanikkoja sekä taktiikan ja käyttöperiaatteiden hiominen oli alkutekijöissään. Uusia Sidewindereita alkoi kuitenkin saapua maahan jo vuonna 1996 (Sipri).

Eli ei tuohon mitään varsinaista "kyvyttömyyskautta" syntynyt, vanhaa kalustoa oli yhä paljon palveluksessa (tuskin käytöstä poistettuja koneitakaan oli vielä romutettu, pahan päivän tullen niillä olisi todennäköisesti lennetty käyttötuntien täyttymisestä ja riskeistä välittämättä) ja Hornet varustettuna jopa pelkällä AIM-9M:llä oli ihan eri tason sotakone kuin Draken tai MiG-21. Käänteentekevien AMRAAM-ohjusten saapuminen kesti kieltämättä vuoteen 1998, mutta se saattoi johtua meistä riippumattomista syistä.

Kiväärinpatruunoita ja ohjuksia ei voi verrata kuten omenia ja appelsiineja. Patruunoita tehdään varastoihin myytäviksi ja niitä tehdään myös suomessa. Samaten ei ole ohjusten kohdalla, ne tilataan ja sitten odotetaan vuosi-pari toimituksia. Eikä kerralla saa sitten koko "laatikkoa"...

Ei muuten saa koneitakaan. Sikäli sekä koneet että ohjukset ovat pitkähkön odotusajan tavaraa.
 
Pohjois-Suomessa Hornetit alkoivat ottamaan operatiivista roolia muistaakseni vasta -99. Drakenit kantoivat vastuunsa ihan loppuun asti.
 
Pohjois-Suomessa Hornetit alkoivat ottamaan operatiivista roolia muistaakseni vasta -99. Drakenit kantoivat vastuunsa ihan loppuun asti.

Taisi olla viimeinen lennosto, joka Horneteja alkoi ylipäätään saamaan riveihin?
 
@Huhta 2015 vuonna julkaistun SAR-dokumentin perusteella AIM-120 kappalehinnat ovat jossain 1,2-1,5 milj $ välillä. Noissa luvuissa on toki mukana myös C7 malleja D mallien lisäksi, mutta jenkit taitaa kuitenkin olla tilausmäärillään ihan omissa luvuissa joten nuo luvut kuvastaa varmaan hyvin D-mallien hintaa. Varsinaiset FMS kaupat ovat liitteessä joka on turvaluokiteltu.

Kun ajatellaan B-mallien korvaamista niin hankintamäärien ei tarvitse olla samassa suhteessa, jos aikoinaan määrät ovat olleet oikeassa suuruusluokassa. Eli korvaus voi tapahtua B-mallien ja C-mallien erotuksen mukaisesti (<200 kpl). Erityisesti tilanteessa jossa NASAMS järjestelmään hankitaan samalla ajankohdalla esim. AMRAAM-ER ohjusta (144+ kpl). Tällöin ainakin ilmatorjunnan osalta tilanne olisi huomattavasti parempi, koska Ilmavoimien ohjukset olisivat tilanteen salliessa myös käytettävissä.

Puhutaan ehkä 500-600 milj € suuruusluokasta yhteensä, joka tietty on paljon. Miljardista eurosta saatetaan kuitenkin jäädä kohtuu kauas.
 
@Huhta 2015 vuonna julkaistun SAR-dokumentin perusteella AIM-120 kappalehinnat ovat jossain 1,2-1,5 milj $ välillä. Noissa luvuissa on toki mukana myös C7 malleja D mallien lisäksi, mutta jenkit taitaa kuitenkin olla tilausmäärillään ihan omissa luvuissa joten nuo luvut kuvastaa varmaan hyvin D-mallien hintaa. Varsinaiset FMS kaupat ovat liitteessä joka on turvaluokiteltu.

AIM-120D:n yksikköhinnaksi on ilmoitettu 1 786 000 dollaria (FY2014) Wikipediassa, jonka primäärilähde on hallinnon oma julkaisu. Eli melko todennäköisesti hinta on lähempänä kahta miljoonaa, ainakin laskettaessa mukaan myös muu ohjusten käyttöön tarvittava materiaali kuin itse kovat ohjukset.

DODBuzzin jutussa puolestaan kirjoitetaan yli 1,7 miljoonasta dollarista. Tosin media voi ottaa hinnan mistä hyvänsä, esimerkiksi Wikipediasta.

Lisäys: Yhdysvaltain ohjushankintojen määrät ovat myös aika pieniä suhteessa ilmavoimien kokoon. Tietoja vanhemmista AMRAAM-malleista ja niiden hankintamääristä USAF:lle löytyy täältä sivulta 10.

Lisäyksen lisäys: USAF:n suunnitelmiin kuului tuolloin 1 352 C7:n hankinta, vertaa yksinomaan Suomen hankinta 300 ohjusta. Muut vientiasiakkaat päälle, niin vientiasiakkaiden osuudesta tulee jo huomattavan suuri.


Kun ajatellaan B-mallien korvaamista niin hankintamäärien ei tarvitse olla samassa suhteessa, jos aikoinaan määrät ovat olleet oikeassa suuruusluokassa. Eli korvaus voi tapahtua B-mallien ja C-mallien erotuksen mukaisesti (<200 kpl). Erityisesti tilanteessa jossa NASAMS järjestelmään hankitaan samalla ajankohdalla esim. AMRAAM-ER ohjusta (144+ kpl). Tällöin ainakin ilmatorjunnan osalta tilanne olisi huomattavasti parempi, koska Ilmavoimien ohjukset olisivat tilanteen salliessa myös käytettävissä.

Puhutaan ehkä 500-600 milj € suuruusluokasta yhteensä, joka tietty on paljon. Miljardista eurosta saatetaan kuitenkin jäädä kohtuu kauas.

Foorumilla on keskusteltu NASAMS:n käyttämistä ohjuksista, ja ainakin aiemmin johtopäätöksenä on ollut, että sekä AIM-120B että AIM-120C7 oli tarkoitettu alkujaan yksinomaan ilmavoimien käyttöön. AIM-120C7 tilattiin 2008 (ainakin Kaleva raportoi näin) ja NASAMS-hankinnasta tehtiin päätös vasta 2009, minkä jälkeen myöhemmin leikattiin vielä NASAMS:n ohjuksiin tarkoitettu rahoitus PV:n säästökuurin myötä. Näin ollen voi arvioida, että ilmavoimien tavoitetila on 700+ AMRAAM-ohjusta yksinomaan Horneteille.

Toki asiaa voidaan katsoa myös siltä kantilta, että AIM-120D on tehokkaampi (häirinnänsieto, kantama, kaksisuuntainen datalinkki jne.) kuin AIM-120B. Tällöin B-malleja ei välttämättä olisi pakko korvata 1:1, jos halutaan vain ylläpitää nykyinen suorituskyky jatkossakin. Toisaalta voi olettaa, että AIM-120D kasvattaisi Hornetien selviytymistodennäköisyyksiä taistelussa (shoot first, kill first), jolloin koneet voisivat ampua vielä suuremman määrän ohjuksia kuin yli 700. Toki näitä maksimaalisia ohjusmääriä ei luultavasti pystytä hankkimaan rahallisten resurssien niukkuuden takia.
 
Viimeksi muokattu:
AIM-120D:n yksikköhinnaksi on ilmoitettu 1 786 000 dollaria (FY2014) Wikipediassa, jonka primäärilähde on hallinnon oma julkaisu. Eli melko todennäköisesti hinta on lähempänä kahta miljoonaa, ainakin laskettaessa mukaan myös muu ohjusten käyttöön tarvittava materiaali kuin itse kovat ohjukset.

DODBuzzin jutussa puolestaan kirjoitetaan yli 1,7 miljoonasta dollarista. Tosin media voi ottaa hinnan mistä hyvänsä, esimerkiksi Wikipediasta.

JASSM on mielenkiintoinen vertailukohta – tämän vuoden yksikköhinnaksi arvioidaan noin miljoonaa dollaria http://www.defenseindustrydaily.com...ds-family-of-stealthy-cruise-missiles-014343/
 
Back
Top