Jos meillä on uutta konetyyppiä Hornetin rinnalla 30 kpl, ja niillä lennetään normaaliin tyyliin, ja sitten lennetään 62 Hornetilla puolet siitä, mitä nykyään, niin missä suorituskyvyn lasku tapahtuu?
Lisäys: Meillä on edelleen tuossa tilanteessa lentäjien ja suorituskyvyn puolesta n. 60 koneen ilmavoimat, ja sen lisäksi on 30 kpl Hornetteja "reservissä".
Ongelma on tuossa "näpistelyssä" se että Ilmavaivojen konemäärä (aktiivi+reservi) kasvaisi 30 koneella joka tarkoittaa varastointitilaa lisää, mistä sitä saadaan? Koneita ei voi varastoida kylmähalleihin tai pressujen alle ja olettaa niiden olevan käyttövalmiina nopeasti. Jos pikkushoppailua tehtäisiin hankkimalla vain pieni määrä koneita, pitäisi osasta vanhoja luopua. Vanha HN on kuitenkin jatkuvasti huoltoa ja päivitystä tarvitseva asejärjestelmä vaikka lentotunnit laskettaisiinkin 50%. Suojattu varastotila ei myöskään riittäisi ja sen rakentaminen kallion sisään on todella kallista.
Olen itse käynyt aikanaan Rissalan kalliosuojassa ja siellä ei kyllä hirveesti ylimääräistä tilaa ollut. Toki Hawkkeja on vähemmän nyt mutta ne olemassaolevat on aikaisemman 3 lennoston sijaan nykyään 2 paikassa + Tikkakoski. Tuskin tilaa on nykyäänkään enempää.
En ole läheskään varma siitä, että 8 miljardia yhteen järjestelmään on SE AINOA OIKEA tapa menetellä. Riittäisikö sittenkin esim. luokkaa 24 hävittäjää ja loppusiivu ilmatorjuntaan ja lennokkitoimintaan? Jäisi nimittäin vielä siivu sittenkin siitä 8 miljardista tähteeksi.
Ei ole moni muukaan varma kuten ei ollut 1990-luvun alussakaan kun "huippukallis Hornet" valittiin uudeksi hävittätyypiksi ja vielä laman ollessa pahimmillaan. Silti ylivoimainen enemmistö poliitikoista ja ainakin kansalaisista, Ilmavaivoista puhumattakaan ovat tyytyväisiä hankintapäätökseen vielä 20 v. päästä. Ilmavoimat hyppäsi yhden sukupolven konetyypin ylitse ja suorituskykyyn tuli melkoinen parannus.
24 taistelukonetta tarkoittaisi tositoimissa ehkä 8 hävittäjän operatiivista konetta ilmassa kerrallaan = ei hyötyä. Tämähän on kuin A.Lapin märistä päiväunista joissa (halvat)lennokit torjuisivat lentokoneita ja ilmatorjunta pelastaisi maan. Lennokit vaan eivät torju vielä aikaan yhtään mitään ja niiden typpien hinnat ovat nousseet pilviin jotka pystyvät kantamaan edes jotain relevanttia aseistusta. Lennokit myös pudotetaan ilmatorjunnalla modernia hävittäjääkin helpommin joten niitä pitäisi olla jopa 100-200 kpl. Jos tuo määrä koneita olisi meidän vaihtoehto (poikkeuksena maailmassa)niin ei siihen mitään muuta tarvita kuin ne HAWKit koska muuta hyötyä koneista ei olisi. Olisi joskus kiva lukea niitä faktaan perustuvia ajatuksia joihin yhden kokonaisen puolustushaaran alasajo perustuu.
Jos hankintaa ei olisi tehty tai siitä olisi tuolloin tingitty mikä olisi tilanteemme nyt tai ollut viimeistään 2000-luvun vaihteessa? Pahimmillaan meillä olisi päivitettyjä Mig-21bis koneita n.20 kpl joista osa olisi jo korjauskelvottomia tai tuhoutuneita onnettomuuksissa ja ehkä muutama yli-ikäinen Draken. Parhaimmillaan N-liitosta olisi ostettu MIG-29 koneita joista olisi pää-osa elinkaarensa päässä 2000-luvun alussa koska koneiden käyttötunnit (joita on vain max.4000 konetyypillä)olisi tulleet täyteen suhteellisen kovassa käytössä. BVR-taistelu olisi tuntematon käsite ja taistelukoneen monitoimisuus edelleen YYA-ajan mukaista eli kivellä heittämistä tai tykillä roiskimista.
Konehankintaa tehtäessä 2000-luvun alussa/1990-luvun lopussa kyseeseen ei olisi tullut F-35 tai Gripen NG koska ne olisivat olleet liian myöhään valmiita. Valinta länsikoneissa olisi pitänyt tehdä puolivalmiin Typhoonin ja kalliin Rafalen sekä F-16 ja Superbugin välillä. Ainoastaan F-16 olisi tarjonnut käytännön kokemuksia koska Rafale ja Superbug olivat juuri astuneet laivuekäyttöön 2000-luvun vaihteessa. Olisiko päätös ollut silloin helpompi?
Se mitä meillä olisi ollut enemmän ilman HN-kalustoa niin 10 kpl Crotale-it järjestelmiä ja ehkä Gen-1 versio NASAMS ilmatorjuntajärjestelmästä. Enempään en usko eikä mitään S-300 järjestelmää olisi hankittu. BUK M1 hankittiin vain N-liiton velkojen kompensaatioksi ja se oli ylimääräinen lahja. Tällä ei olisi ihmeitä tehty.
Kenraaliluutnantti Pertti Jokinen evp.(Ilmavoimien komentaja 1987-1991) kertoi eräässä haastattelussaan väännöstä YYA-ajan lopulla mitä suomen politiikassa käytiin USA-hävittäjän mahdollisuudesta. Hän sanoi että Ilmavoimat laittoivat tarjouspyyntöön vaatimuksen 1-moottorisesta hävittäjästä että Venäläiset olisi saatu torpattua. Siitä voitiin lopulta luopua kun eduskunta ja Valtioneuvosto saatiin Ilmavoimien esityksen taakse (että Venäjästä ei tarvitse välittää eikä sieltä ole pakko hankkia hyvien suhteiden vuoksi).
Piru nimittäin kehityksestä tietää. Entäs jos ns. lähialueen ilmatorjunta- ja hävittäjätoiminta ovatkin liian paksu pala kaikelle omalle ilmatoiminnalle? Pitäisikö meidän ratkaista asia myös siitä näkökulmasta, että saamme tarvittaessa kavereilta ilmavoimaa avuiksi?
Mikään ei tällä hetkellä kerro todistettavasti siitä että Ilmavoimat on menettänyt hyödyllisyytensä. Kannattaa katsoa ympärille ennenkuin tekee hätiköityjä johtopäätöksiä:
- yksikään kehittynyt maa jolla on todennäköinen uhka sotilaallisesta konfliktista naapurin kanssa, ei ole luopunut hävittäjistään tai kompensoinut niitä mitenkään muuttuneessa suhteessa ilmatorjuntaohjuksilla.
- Ilmavoimat eivät ole luopumassa HN-kalustostaan tai päivityksistä turhina koska ilmatorjunta naapurissa on niin hyvä.
- Ilmatorjunta on entistä ulottuvampaa mutta se ei tarkoita että aselajilla olisi jotenkin ylivoima toiseen nähden.
- kehittyneet valtiot kehittävät edelleen hävittäjäkoneita joissa on joka tasapainotettu selviytymiskyky tai ne ovat VLO=häivekoneita. Miksi USA, Kiina ja Venäjä santsaisivat kymmeniä, jopa satoja miljardeja "hyödyttömään" taistelukoneeseen jos ilmatorjunta voi ne ampua alas kuin kärpäset?