Jatketaan täällä asiaan kuuluvassa ketjussa. Tuo on tosiaan mielenkiintoinen yksityiskohta, jota olen myöskin joskus pohtinut, mutta asiasta ei ole tainnut olla foorumilla puhetta.
Klassinen Hornethan oli yksi maailman menestyneimpiä hävittäjiä aikanaan ja huolimatta siitä, että oli laivasto-kone, niin sitä myytiin ympäri maailman. Syitä tähän olivat varmaan esim. seuraavat:
- Sopivan kokoinen: riittävän iso hyvin laajaan tehtäväkirjoon, mutta ei silti liian iso
- Teknisesti aikanaan erittäin kehittynyt: lasiohjaamo, tutka, fly-by-wire
- Maailman ensimmäinen todellinen monitoimihävittäjä. Yhtä kotonaan A2A kuin A2G.
- Dogfighting kyvyt huippuluokkaa, sopivat aikaan, kun oli jo kehittyneitä IP-ohjuksia mutta ei vielä kypärätähtäimiä.
Superhornet ei ole koskaan saavuttanut vastaavaa menestystä. Siihen on todennäköisesti kaksi syytä:
- Superhornetista tehtiin luonteeltaan paljon enemmän iso raskas pommikone. Se ei sovi niin hyvin muille käyttäjille.
- Kilpailu on koventunut: Typhoon on parempi A2A, Rafale pienempi ja parempi A2G, Gripen-E edullisempi ja F-35 tuo häiveen kuvioon