F/A-18 E/F Super Hornet

Joo, eihän se lentokunto mihinkään välittömästi katoa. Pitää kuitenkin huomata, että suurin osa koneista lennettiin Halliin, eli ne eivät suinkaan jääneet laivueen tiloihin varjolaivueen käyttöä odottamaan.

Usein sivuutetaan kokonaan se asia ettei mikä tahansa lentävä laite ole kurantti hävittäjäkone. Ei ollut Mig eikä Drakenkaan enää vuonna 2000. Sikäli ihan se ja sama ovatko lentokuntoisia vai ei.
 
Kurantti ja kurantti. Draken oli silti loppuun saakka se millä oltaisiin menty jos tarve olisi ollut.

Sillä tietysti mennään mitä on. Kalustossahan on aina puutteita ja toivomisen varaa.
 
Joo, eihän se lentokunto mihinkään välittömästi katoa. Pitää kuitenkin huomata, että suurin osa koneista lennettiin Halliin, eli ne eivät suinkaan jääneet laivueen tiloihin varjolaivueen käyttöä odottamaan.

Ja mitä se sitten tarkoitti kukaan joka tietää ei kommentoi, Hallissa on aika isot fasiliteetit kun katsoo satelliitista, nythän siellä on serveripuisto. :rolleyes:

Suomen Area 51 voisi olla hyvä nimi.
 
Uh oh, Growler selvisi takaisin kotiin pitkälti koska miehistöille oli jaettu Garminit ilmanpaineen tarkkailemiseksi hypoksia-kaaoksen takia.
Jääti niin pahoin koko ohjaamon sisustan ettei laitteista saanut mitään selvää ja kummallekin tuli kohtuupahoja kylmettymisvammoja.

The broken environmental control system (ECS) also let in a fine mist of liquid, which then froze, coating the inside of the canopy and vital flight instruments in an opaque sheen of ice. The ECS consists of a number of sub-components that are supposed to work together to manage oxygen flow to the crew, as well as cockpit pressure and temperature.

Eli tuo ECS hajosi kylmettäen kabiinin -35 pakkasasteeseen.

http://www.thedrive.com/the-war-zon...kpit-navigated-home-using-their-smart-watches

Vuosi sitten puolestaan Growler ylipaineisti ohjaamon ja kuomu pamahti paskaksi.

http://www.thedrive.com/the-war-zon...-by-portland-based-pjs-after-canopy-explosion
 
Viimeksi muokattu:
Pikantti yksityiskohta: Super Hornet ei ole voittanut ensimmäistäkään kisaa. Ainoa ulkomainen diili on Australian sole source -osto suoraan valmistajalta. Tällaista soviteltiin myös Kanadaan "interim purchase" -nimellä.
Siksi pidän eräiden palstalaisten "SH suosikki" -ajattelua hiukan huvittavana. Tosin jos se perustuu skenaarioon, että pitää olla yhdysvaltalaista mutta F-35:een ei varaa... ;)

Jatketaan täällä asiaan kuuluvassa ketjussa. Tuo on tosiaan mielenkiintoinen yksityiskohta, jota olen myöskin joskus pohtinut, mutta asiasta ei ole tainnut olla foorumilla puhetta.

Klassinen Hornethan oli yksi maailman menestyneimpiä hävittäjiä aikanaan ja huolimatta siitä, että oli laivasto-kone, niin sitä myytiin ympäri maailman. Syitä tähän olivat varmaan esim. seuraavat:
  • Sopivan kokoinen: riittävän iso hyvin laajaan tehtäväkirjoon, mutta ei silti liian iso
  • Teknisesti aikanaan erittäin kehittynyt: lasiohjaamo, tutka, fly-by-wire
  • Maailman ensimmäinen todellinen monitoimihävittäjä. Yhtä kotonaan A2A kuin A2G.
  • Dogfighting kyvyt huippuluokkaa, sopivat aikaan, kun oli jo kehittyneitä IP-ohjuksia mutta ei vielä kypärätähtäimiä.
Superhornet ei ole koskaan saavuttanut vastaavaa menestystä. Siihen on todennäköisesti kaksi syytä:
  1. Superhornetista tehtiin luonteeltaan paljon enemmän iso raskas pommikone. Se ei sovi niin hyvin muille käyttäjille.
  2. Kilpailu on koventunut: Typhoon on parempi A2A, Rafale pienempi ja parempi A2G, Gripen-E edullisempi ja F-35 tuo häiveen kuvioon
 
Jatketaan täällä asiaan kuuluvassa ketjussa. Tuo on tosiaan mielenkiintoinen yksityiskohta, jota olen myöskin joskus pohtinut, mutta asiasta ei ole tainnut olla foorumilla puhetta.

Klassinen Hornethan oli yksi maailman menestyneimpiä hävittäjiä aikanaan ja huolimatta siitä, että oli laivasto-kone, niin sitä myytiin ympäri maailman. Syitä tähän olivat varmaan esim. seuraavat:
  • Sopivan kokoinen: riittävän iso hyvin laajaan tehtäväkirjoon, mutta ei silti liian iso
  • Teknisesti aikanaan erittäin kehittynyt: lasiohjaamo, tutka, fly-by-wire
  • Maailman ensimmäinen todellinen monitoimihävittäjä. Yhtä kotonaan A2A kuin A2G.
  • Dogfighting kyvyt huippuluokkaa, sopivat aikaan, kun oli jo kehittyneitä IP-ohjuksia mutta ei vielä kypärätähtäimiä.
Superhornet ei ole koskaan saavuttanut vastaavaa menestystä. Siihen on todennäköisesti kaksi syytä:
  1. Superhornetista tehtiin luonteeltaan paljon enemmän iso raskas pommikone. Se ei sovi niin hyvin muille käyttäjille.
  2. Kilpailu on koventunut: Typhoon on parempi A2A, Rafale pienempi ja parempi A2G, Gripen-E edullisempi ja F-35 tuo häiveen kuvioon


Superi tuli huonoon tuulirakoon. Markkinoilla se on ollut saatavilla käytännössä 2000-luvun alkupuolelta saakka. Potentiaaliset eurooppalaiset asiakkaat lensivät jo 4Gen-koneilla eikä SH tarjonnut merkittävää suorituskykylisää. SH oli myös Hornetin kolmantena ja viimeisenä iteraationa lähimpänä kehityspotentiaalinsa rajoja ja kuten sanoit, kilpailu on kovaa. Tämä lienee syynä miksi kauppoja ei Lähi-itään syntynyt.

HN:n tullessa markkinoille potentiaaliset asiakkaat joille USA halusi koneita myydä, lensivät 3Gen tai 2Gen-koneilla ja suorituskykylisä oli merkittävä.
 
Mainitaan samalla myös se, että Superi on ilmeisesti lopulta menossa kaupaksi Kuwaitiin.
 
Kuwait oli tosin käytännössä samaan kynänvetoon tilannut myös Eurofightereita.

Jep. Juuri näin. Tuo oli todennäköisesti isolta osin turvallisuuspoliittisen verkoston rakentamista ja ylläpitoa.
 
Tällä hetkellä tilanne näyttää olevan se, että lähi-idän öljyvaltiot täyttävät länsimaiden tilauskirjoja lähinnä vastapalveluksena jostakin muusta; kaikkien päävalmistajien tilauskirjoihin on ilmestynyt lähinnä arabivaltioiden tilauksia lähivuosille. Tietysti näillä valtioilla on myös kova kiire varustautua kun raha on nyt halpaa, mutta sillä on saatu tiskin alta hyvin paljon poliittisia myönnytyksiä myyjävaltioilta muissa geostrategisissa asioissa, kuten vaikka osatajavaltioiden omissa sodankäyntisuunnitelmissa tai sisäisten konfliktien hallintametodeissa; niitä vastustetaan ja hillitään nyt kovin vähän.
 
Qatar on kaikista hulluin ostaja. Ostanut jo 36 F-15E, 36 Rafale, 24 Typhoon ja vielä katselee Su-35S:ää Venäjältä. Tosin sillä onkin kiperin tilanne suhteessa naapureihin. Trumputin joutui jo viime vuonna varoittamaan Saudeja, ettei mielihalut regiiminvaihtoon naapurissa tule kyseeseen.

Eiköhän kannattaisi välillä ostaa vaikka laivoja?

http://tass.com/defense/992351
https://en.wikipedia.org/wiki/Qatar_Air_Force
 
Back
Top