F/A-18 E/F Super Hornet

Meni siis karkeasti näin. 1 laivue, 1,5 laivuetta, 2 laivuetta, yksi laivue.

Tunnut olettavan, että koko laivueellinen Drakeneita eläköityi 2000 kun kaikki Hornetit olivat palveluksessa. Näin ei ollut vaan koneita poistui koko ajan myös vuosien 1999 ja 2000 aikana. Laskin nyt vielä huvikseni, että vuonna 2000 viimeisen lentonsa lensi 11 Drakenia. Ja huom, nämäkään eivät kaikki suinkaan lentäneet elokuuhun saakka vaan koneita poistui pitkin vuotta. "Loppuun" eli elokuuhun 2000 lensi seitsemän konetta.
Sattumoisin Horneteja valmistui vuonna 2000 juuri 11 kpl. Mikään ei siis tue ajatusta, että koneita olisi ollut käytettävissä läheskään neljää laivuetta. Maksimi on todennäköisesti saavutettu elokuussa jolloin palveluksessa on voinut olla n. 70 hävittäjää.
 
Tunnut olettavan, että koko laivueellinen Drakeneita eläköityi 2000 kun kaikki Hornetit olivat palveluksessa. Näin ei ollut vaan koneita poistui koko ajan myös vuosien 1999 ja 2000 aikana. Laskin nyt vielä huvikseni, että vuonna 2000 viimeisen lentonsa lensi 11 Drakenia. Ja huom, nämäkään eivät kaikki suinkaan lentäneet elokuuhun saakka vaan koneita poistui pitkin vuotta. "Loppuun" eli elokuuhun 2000 lensi seitsemän konetta.
Sattumoisin Horneteja valmistui vuonna 2000 juuri 11 kpl. Mikään ei siis tue ajatusta, että koneita olisi ollut käytettävissä läheskään neljää laivuetta. Maksimi on todennäköisesti saavutettu elokuussa jolloin palveluksessa on voinut olla n. 70 hävittäjää.

Salaliittoteoria: jo poistettuja koneita on silti voinut olla vielä lentokuntoisina :unsure:
 
Tunnut olettavan, että koko laivueellinen Drakeneita eläköityi 2000 kun kaikki Hornetit olivat palveluksessa. Näin ei ollut vaan koneita poistui koko ajan myös vuosien 1999 ja 2000 aikana. Laskin nyt vielä huvikseni, että vuonna 2000 viimeisen lentonsa lensi 11 Drakenia. Ja huom, nämäkään eivät kaikki suinkaan lentäneet elokuuhun saakka vaan koneita poistui pitkin vuotta. "Loppuun" eli elokuuhun 2000 lensi seitsemän konetta.
Sattumoisin Horneteja valmistui vuonna 2000 juuri 11 kpl. Mikään ei siis tue ajatusta, että koneita olisi ollut käytettävissä läheskään neljää laivuetta. Maksimi on todennäköisesti saavutettu elokuussa jolloin palveluksessa on voinut olla n. 70 hävittäjää.

Se on ihan mahdollista. Ihan lopussa en ollut enää paikalla. Eikä niillä loppuvaiheessa ole enää niin suurta merkitystä.

Nyt kun H-X tulee, niin todennäköisesti joka tapauksessa alkuvaiheessa Hornetit pitävät operatiivista valmiutta yllä. Vasta, kun uudet koneet ovat valmiita ottamaan vastuuta, ruvetaan Hornetteja poistamaan.
 
Boeing lopetti sittenkin murjottamisen ja ilmoittautui Kanadan hävittäjäfarssiin:

https://www.reuters.com/article/us-...anada-with-fighter-jets-sources-idUSKCN1FZ2M9
Boeing Co, locked in a trade dispute with the Canadian government, has applied to stay in the race to supply Canada with 88 new fighter jets, three well-placed sources said on Thursday.

Companies had until Feb. 9 to express an interest in taking part in a competition for planes worth between C$15 billion ($12.1 billion) and C$19 billion. Ottawa will release its specifications next year, at which point firms can bid.

Boeing did let Canada know it was interested, said the sources, who requested anonymity because they were not authorized to speak to the media. The decision does not mean the firm will necessarily put forward its F-18 Super Hornet.

Boeing did not immediately respond to a request for comment.
 
Boeingin whinetys olikin ihan naurettavaa, he ovat itse myyneet Dreamlinereitä alehintaan joten pöljää valittaa jos muutkin tekevät samaa.
 
Jos tulisi F18, niin olisiko Growlereilla mahdollisuus korvata kaksipaikkaiset? Siis ettei tarvitsi F18F ollenkaan.

Perus lento-ominaisuuksiltaan, hallintalaitteiltaan ja esim. Tutkaltaan, ilmasta ilmaan peruskyvyiltään ilmeisesti sama kone tai ainakin hyvin lähellä..

Jotain synergiaa tästä luulisi löytyvän.
 
Eihän kaksipaikkaisia välttämättä tarvita kun ei yhden tarjokkaan (käytännössä kahden, koska Ruotsi ilman) kohdalla sellaista edes ole.
Toki ne on käytännössä samoja poislukien podit. Jotka on aivan hävyttömän kalliita. Sitten se koko ajatus, että noin 12 koneeseen koulutettaisiin 2 hengen miehistöt ja kokonaan uudenlainen toimintamalli verrattuna entiseen.
 
Toisaalta kuulemma Ilmavoimien tarjouspyyntö valmistajille oli "request for proposals" eli siellä kysyttiin monenlaisia mahdollisia ilmapuolustusratkaisuja. Ehkä se on Super Hornetin kohdalla tarkoittanut myös mahdollisuutta integroida häirintäkoneet fliittiin.
 
Eihän kaksipaikkaisia välttämättä tarvita kun ei yhden tarjokkaan (käytännössä kahden, koska Ruotsi ilman) kohdalla sellaista edes ole.
Toki ne on käytännössä samoja poislukien podit. Jotka on aivan hävyttömän kalliita. Sitten se koko ajatus, että noin 12 koneeseen koulutettaisiin 2 hengen miehistöt ja kokonaan uudenlainen toimintamalli verrattuna entiseen.

Toimintamallit taitaa mennä joka tapauksessa uusiksi, jos F-35 valitaan? Eli ei sinällään sen suurempi asia, jos Super Hornetiin päädyttäessäkin tulee uusia toimintamalleja.

Kahden hengen miehistöistä en tiedä, mutta ilmeisesti rynnäkkötehtäviä on jo suunniteltu hoidettavan kahden hengen miehistöllä. Esimerkiksi ilmavoimien viimeaikaisissa kuvissa oli F/A-18D JASSM:t siiven alla ja kaksi miestä ohjaamossa. Ei siis varmaan ihan hirmu iso juttu perustaa muutama virka lisää, jos fleettiin tulisi 6-8 Growleria.
 
Toisaalta kuulemma Ilmavoimien tarjouspyyntö valmistajille oli "request for proposals" eli siellä kysyttiin monenlaisia mahdollisia ilmapuolustusratkaisuja. Ehkä se on Super Hornetin kohdalla tarkoittanut myös mahdollisuutta integroida häirintäkoneet fliittiin.

RFP on yleiskäsite ja hankintojen perusvaihe, eli termi sinänsä ei erityisesti sisällä avoimemman tarjouspyynnön merkitystä. Mutta Suomen tapauksessa valmistajille ilmeisesti annetaan alkuvaiheessa vapaammat kädet tarjota erilaisia ratkaisuja. Tarjouspyyntöjähän ei ole vielä lähetetty.

Kahden hengen miehistöistä en tiedä, mutta ilmeisesti rynnäkkötehtäviä on jo suunniteltu hoidettavan kahden hengen miehistöllä. Esimerkiksi ilmavoimien viimeaikaisissa kuvissa oli F/A-18D JASSM:t siiven alla ja kaksi miestä ohjaamossa. Ei siis varmaan ihan hirmu iso juttu perustaa muutama virka lisää, jos fleettiin tulisi 6-8 Growleria.

En menisi tuosta liikaa lukemaan, vaikka sinänsä ihan mahdollista onkin.
 
Toimintamallit taitaa mennä joka tapauksessa uusiksi, jos F-35 valitaan? Eli ei sinällään sen suurempi asia, jos Super Hornetiin päädyttäessäkin tulee uusia toimintamalleja.

Kahden hengen miehistöistä en tiedä, mutta ilmeisesti rynnäkkötehtäviä on jo suunniteltu hoidettavan kahden hengen miehistöllä. Esimerkiksi ilmavoimien viimeaikaisissa kuvissa oli F/A-18D JASSM:t siiven alla ja kaksi miestä ohjaamossa. Ei siis varmaan ihan hirmu iso juttu perustaa muutama virka lisää, jos fleettiin tulisi 6-8 Growleria.
Toimintamallit menevät joka tapauksessa uusiksi, koska F/A-18C/D ei ole vaihtoehto. Joka ikinen konemalli on ihan omanlaisensa eläin, vaikka niillä jotain pinnallista yhteistä onkin.

Lentäjä ja WSO rynnäkkötehtävässä on historian uudelleen ja uudelleen hyväksi osoittama käytäntö. Parhaankin ihmisen huomio- ja suorituskyky on rajallinen, joten on viisasta jakaa koneen viemisen ja aseiden hallinnan kuormat eri ihmisten kontolle. Israelkin tekee niin, Syyrian äskettäin alasampuma Viper oli juttujen mukaan juurikin pommitustehtävällä ja kaksipaikkainen. Toki meidän ei ehkä kannata erikseen kouluttaa pelkästään WSO:n hommiin erikoistuneita jätkiä, mutta toimintatavoissa se on detalji, ei perusperiaate.
 
Joo, olihan puhetta siitä kuinka RVL:n kopukkakuskitkin saa Ilmavoimien Hawk-koulutuksen.
Sekä Tanska pyysi tarjouksen vain 2-paikkaisesta Super Hornetista ja Ausseilla on vain 2-paikkaisia.
 
Tämä 2-paikkaisuus on mielenkiintoinen kysymys. Luulen että nykyisin meidän F/A-18D on parempi ilmasta-maahan tehtävässä, koska pilotti lentää ja toinen voi keskittyä asejärjestelmään ja hakemaan maalia esim. Litening- podilla. Nykyisissä koneissa ei ole kummoista integraatiota ohjaamossa, joten tämä vaikuttaisi järkevimmältä ja turvalliselta. Pilotin työkuorma on siten pienempi ja pilotti voi keskittyä radio/datalinkkiliikenteeseen sekä tähystelemään ympärille kun ei tarvitse räplätä näyttöjä ja painikkeita.

Uusissa koneissa on sitten huomattavan paljon parempi automaatio ja integraation taso, joten 2-pilottia ei välttämättä ole tarpeen. Tosin Growlerin ELSO-järjestelmä on niin spesiaalijuttu ja huomattavan vaativa käytettävä että se vaatii oman käyttäjän, oli kuinka hieno ohjaamo hyvänsä.
 
https://www.defensenews.com/breakin...vestigating-terrifying-ea-18g-growler-flight/

"The temperature inside the cockpit suddenly plunged to temperatures reaching -30 degrees and a mist pumped into the the cockpit, covering the instruments and windows in a layer of ice, rendering the pilots almost completely blind"

"The fog inside the aircraft iced over the instrument panel, forcing the pilot and electronic warfare officer to use a Garmin watch to keep track of their heading and altitude while air controllers began relaying instructions to the crew. The pilot and EWO were forced to use the emergency oxygen supply, which was completely depleted by the end of the flight."
 
Salaliittoteoria: jo poistettuja koneita on silti voinut olla vielä lentokuntoisina :unsure:

Joo, eihän se lentokunto mihinkään välittömästi katoa. Pitää kuitenkin huomata, että suurin osa koneista lennettiin Halliin, eli ne eivät suinkaan jääneet laivueen tiloihin varjolaivueen käyttöä odottamaan.
 
Back
Top