Pointtini on, että jos käyttäjämaita on vaikkapa kolme ja olemme niistä viimeinen, niin sekin on riski. Ehkä olemme ainoa maa joka haluaa tehdä sen päivityksen 10 vuotta ennen eliniän päättymistä tai haluamme eri päivityksiä kuin muut maat? F-35:n käyttäjiä on jo nyt kymmenen, joten elinkaaren alkupuolelle kuuluvia riskejä on kantamassa useampi maa ja sama pätee myös tuleviin päivityksiin. Kyllä näihin kauppoihin liittyy muutakin riskejä kuin elinkaaren alkuun liittyen.
Spekulaatiota ja jossittelua. Kannattaa katsoa ennemmin konemääriä kuin käyttäjämaita. Tärkeintä on että USN on mukana ja 100% varmasti on koska pelkästään Growler-laivasto takaa pääosin varaosat ja päivitykset. Superbugeja on pitkälti yli 500kpl ja jenkkilaivaston kova operatiivinen tempo kuluttaa koneita simona eikä F-35 tuotanto pysy mitenkään perässä. E/F tuotanto ja pitkä käyttöikä on ehdottomia edellytyksiä sille että USN pärjää tukialusosastoillaan tulevaisuuden taisteluissa.
Miksi Boeing tekisi Block III versioon 3000 tunnin käyttöikäpidennyksen rakennevahvistuksilla, jos konetyyppi heivattaisiin 15-20 vuoden palveluskäytön jälkeen romukoppaan? Onko siihen edes varaa tai onko se järkevää? Ei USAllakaan ole loputonta massia ja F-35 tuotanto saattaa supistua jos käyttökuluja ei saada reilusti alas sekä kehitystyötä pikkuhiljaa päätökseen. Se on todettu jo monta kertaa että F-35 ja Hornet tukevat toisiaan eri tehtävissä ja eri vahvuuksin, eivät ne sulje toisiaan pois.
MLU2 ei muuten ole vielä täysin valmis kun JASSM-integraatioon kuuluva koelaukaisu on tekemättä.
Kyllä muuten on. Viimeinen MLU (F-18D)rullasi ulos Patrialta joulukuussa 2016. Pelkkä aseverifikaatiotesti JASSMin osalta ei vaikuta siihen. JASSM-harjoitusversiota on kantaneet jo viime syksyn Ruska-harjoituksessa kotimaassakin olevat Hornetit, joten ohjelmiston toiminta yhdessä kovan ohjuslaukaisun kanssa vain varmennetaan China Lakessa. Ohjelmistot lienee jo syötetty tst-tietokoneeseen. Katso Ilmavoimien sivuilta (googleta) jos et usko.
Lisättäköön vielä, että MLU2:tahan aikaistettiin juuri sen takia, että Hornetin elinkaaren (eli otimme koneen käyttöön viimeisten joukossa) takia päivitys olisi voinut olla kalliimpi ja hankalampi muutamaa vuotta myöhemmin tehtynä.
Mitä sitten? Konetyyppi jatkaa silti 14 vuotta ilman hardware-päivityksiä (pl. moottorit) kuten jo sanoin. Sama homma voidaan tehdä ajoissa myöhemminkin jos tarve vaatii.
Kyllä se targetti on siellä 2030. H-X ekat vuodet menee sisäänajossa ja harjoittelussa. Ja määrätkin alussa pieniä. Toimitukset 2025-2030. Ylimenovaiheessa tietysti maksaa enemmän.
Kyllä ennen 2030 pitää olla jo täysi ilmasotakyky, ei Ilmavoimat lennä lähemmäs 100 koneella yhtäaikaa kun tukikohdissa ei ole tilaa ja lentäjiä ei ole määräänsä enempää. Kyllä ne koneet poistuvat portaittain kun uutta tulee riviin ja ilmapuolustuskyky ei saa kärsiä liikaa.
Sekä että. Ei uudella kalustolla tule olemaan operatiivista valmiutta 2025 vaan todennäköisemmin n. 2027. Mutta se pitää olla ennen vuotta 2030.
Juuri näin! Taistelukykyyn ei saa tulla rakoa, ainakaan suuresti.
Tuota noin....F-35 kuljettaa pari tuhatta kiloa enemmän polttoainetta sisällään ja omaa n. 700 km pidemmän taistelutoimintasäteen verrattuna F-18E/F-koneeseen (1400 km vs. 700+).
Molemmille ilmoitettu Mach 1.6+ max. nopeudeksi sileänä. SH:lla se vaan tippuu lujasti, kun ripustetaan aseistusta ja lisäsäiliöitä. F-35 voi kuljettaa aseistuksen ja polttoaineen sisäisesti).
Voi Wipedia sentään! F-35 A taistelutoimintasäde on sisäisellä max polttoaineella 1093 km ja F-35B:llä 960 km. C-versiolla hieman pidempi muistaakseni. Itselläni oleva L&M oma esite 2016 Turku Airshowstakin vahvistaa tämän. Siipitankkejahan F-35 ei vielä ota.
F-18 E/F huippunopeus on kaikissa tuntemissani lähteissä ilmoitettu olevan Mach 1.8+ sileänä. Block III ominaisuuksia ei tiedetä vielä mutta valmistaja on useasti maininnut Adv.version koelentojen perusteella että CFT-tankit pidentävät tst-sädettä 1385 km saakka (+130 NM lisää normikoneeseen) ja ne ovat 0-drag ominaisuuksilla. Eli CFT:t lisäävät nostetta, eivätkä lisää käytännössä ilmanvastusta. Believe or not!
Se kannattaa myös huomioida että JASSM ei sovi F-35 sisäiseen asekuiluun vaan ne joudutaan kantamaan ulkoisina eli lisäävät dragia.