F/A-18 E/F Super Hornet

En puhunut Gripenistä mitään tuossa viestissä, mutta jos foorumin maskottia kiinnostaa, niin Brasilia on ilmoittanut operatiivisen valmiuden alkavan 2021, eli koneella täytyy olla ilmataistelukyky tuolloin. Suomen ilmavoimia kiinnostanee kirkkaan ensisijaisesti Meteorin saaminen käyttöön 20-luvulla, ilmasta-maahan järjestelmät vähemmän, kun ne hoituvat classic Horneteilla.
http://www.janes.com/article/70287/brazil-s-gripen-e-fs-to-be-operational-from-the-get-go
 
Viimeksi muokattu:
En puhunut Gripenistä mitään tuossa viestissä, mutta jos foorumin maskottia kiinnostaa, niin Brasilia on ilmoittanut operatiivisen valmiuden alkavan 2021, eli koneella täytyy olla ilmataistelukyky tuolloin. Suomen ilmavoimia kiinnostanee kirkkaan ensisijaisesti Meteorin saaminen käyttöön 20-luvulla, ilmasta-maahan järjestelmät vähemmän, kun ne hoituvat classic Horneteilla.
Heh
Olet sinä kyllä aika vekkuli. F-35 on operatiivisessa valmiudessa jo nyt, mutta silti se on sinun narratiivissasi liian keskeneräinen tänne hankittavaksi.
 
Ja btw, Brasseissa Gripukka korvaa koneen jolla ei ole edes bvr-kykyä, tuota operatiivista valmiutta voi hiukan peilata siihen...
 
Kyllä se targetti on siellä 2030. H-X ekat vuodet menee sisäänajossa ja harjoittelussa. Ja määrätkin alussa pieniä. Toimitukset 2025-2030. Ylimenovaiheessa tietysti maksaa enemmän.

Sekä että. Ei uudella kalustolla tule olemaan operatiivista valmiutta 2025 vaan todennäköisemmin n. 2027. Mutta se pitää olla ennen vuotta 2030.
 
Jep, operatiivisessa käytössä jo nyt ja meille koneet eivät ihan hetkeen saapuisi.
Ja noita "liian keskeneräinen" huuteluita kuulee jopa ihmisiltä joiden mielestä meidän pitäisi hankkia Gripen... :D

Kaikkihan nuo ovat keskeneräisiä; myös valmiit koneet, jos hankintalistalla on ns. seuraava versio, kuten SH Block III, Rafalen F4 taikka Eurofighterin AESA-varustus. Gripenin keskeneräisyyttä voi kummastella siltä kannalta, että miten iso ero ja askel E:hen mahtaa kuitenkaan olla C MS20:n jälkeen. SH voidaan ajatella valmiiksi, jos hankitaan nykyistä blokkia. Näistä sanoisin, että Rafale ja (rahoitusmotivaation löydyttyä) EF etenevät ehkä vakaimmin, koska alusta on jo soliidi. Punaleimaväki sitten tietänee, ovatko valitut kehitysaskeleet Suomelle sopivia.

Super Hornetin käyttökelpoisuuden osalta CFT-varustus voi olla yllättävän tärkeä ominaisuus meillä, kun hitaasti partioiva ja usein ilmatankkaava pommirahtari ei ole ykkösprioriteetti. CFT:tä on tähän mennessä testattu tyhjänä yhden PoC-ohjelman verran?
 
Tuota noin....F-35 kuljettaa pari tuhatta kiloa enemmän polttoainetta sisällään ja omaa n. 700 km pidemmän taistelutoimintasäteen verrattuna F-18E/F-koneeseen (1400 km vs. 700+).

Molemmille ilmoitettu Mach 1.6+ max. nopeudeksi sileänä. SH:lla se vaan tippuu lujasti, kun ripustetaan aseistusta ja lisäsäiliöitä. F-35 voi kuljettaa aseistuksen ja polttoaineen sisäisesti).

Joten kumpikohan kone on se hitaasti partioiva ja usein ilmatankkaava? :D

Lähteet löytyvät Wikipedian sivujen alaosasta, jos haluaa tarkistaa.
 
Tuota noin....F-35 kuljettaa pari tuhatta kiloa enemmän polttoainetta sisällään ja omaa n. 700 km pidemmän taistelutoimintasäteen verrattuna F-18E/F-koneeseen (1400 km vs. 700+).

Molemmille ilmoitettu Mach 1.6+ max. nopeudeksi sileänä. SH:lla se vaan tippuu lujasti, kun ripustetaan aseistusta ja lisäsäiliöitä. F-35 voi kuljettaa aseistuksen ja polttoaineen sisäisesti).

Joten kumpikohan kone on se hitaasti partioiva ja usein ilmatankkaava? :D

Lähteet löytyvät Wikipedian sivujen alaosasta, jos haluaa tarkistaa.

tutka puhui nähdäkseni Superhornetista?
 
Ah, ymmärsin väärin.
 
Sekä että. Ei uudella kalustolla tule olemaan operatiivista valmiutta 2025 vaan todennäköisemmin n. 2027. Mutta se pitää olla ennen vuotta 2030.

Jep. Liukumasta siinä on ihan konkreettisesti kyse. Mutta pointti on se, että Hornetteja tuskin laitetaan samaa tahtia luiskaan kuin uusia toimitetaan. Horneteilla säilyy siis operatiivinen kyky sinne loppupäätä kohti, joten 2030 on se tiukka takaraja, jolloin pitää olla viimeistään "valmista".
 
Pointtini on, että jos käyttäjämaita on vaikkapa kolme ja olemme niistä viimeinen, niin sekin on riski. Ehkä olemme ainoa maa joka haluaa tehdä sen päivityksen 10 vuotta ennen eliniän päättymistä tai haluamme eri päivityksiä kuin muut maat? F-35:n käyttäjiä on jo nyt kymmenen, joten elinkaaren alkupuolelle kuuluvia riskejä on kantamassa useampi maa ja sama pätee myös tuleviin päivityksiin. Kyllä näihin kauppoihin liittyy muutakin riskejä kuin elinkaaren alkuun liittyen.
Spekulaatiota ja jossittelua. Kannattaa katsoa ennemmin konemääriä kuin käyttäjämaita. Tärkeintä on että USN on mukana ja 100% varmasti on koska pelkästään Growler-laivasto takaa pääosin varaosat ja päivitykset. Superbugeja on pitkälti yli 500kpl ja jenkkilaivaston kova operatiivinen tempo kuluttaa koneita simona eikä F-35 tuotanto pysy mitenkään perässä. E/F tuotanto ja pitkä käyttöikä on ehdottomia edellytyksiä sille että USN pärjää tukialusosastoillaan tulevaisuuden taisteluissa.

Miksi Boeing tekisi Block III versioon 3000 tunnin käyttöikäpidennyksen rakennevahvistuksilla, jos konetyyppi heivattaisiin 15-20 vuoden palveluskäytön jälkeen romukoppaan? Onko siihen edes varaa tai onko se järkevää? Ei USAllakaan ole loputonta massia ja F-35 tuotanto saattaa supistua jos käyttökuluja ei saada reilusti alas sekä kehitystyötä pikkuhiljaa päätökseen. Se on todettu jo monta kertaa että F-35 ja Hornet tukevat toisiaan eri tehtävissä ja eri vahvuuksin, eivät ne sulje toisiaan pois.
MLU2 ei muuten ole vielä täysin valmis kun JASSM-integraatioon kuuluva koelaukaisu on tekemättä.
Kyllä muuten on. Viimeinen MLU (F-18D)rullasi ulos Patrialta joulukuussa 2016. Pelkkä aseverifikaatiotesti JASSMin osalta ei vaikuta siihen. JASSM-harjoitusversiota on kantaneet jo viime syksyn Ruska-harjoituksessa kotimaassakin olevat Hornetit, joten ohjelmiston toiminta yhdessä kovan ohjuslaukaisun kanssa vain varmennetaan China Lakessa. Ohjelmistot lienee jo syötetty tst-tietokoneeseen. Katso Ilmavoimien sivuilta (googleta) jos et usko.
Lisättäköön vielä, että MLU2:tahan aikaistettiin juuri sen takia, että Hornetin elinkaaren (eli otimme koneen käyttöön viimeisten joukossa) takia päivitys olisi voinut olla kalliimpi ja hankalampi muutamaa vuotta myöhemmin tehtynä.
Mitä sitten? Konetyyppi jatkaa silti 14 vuotta ilman hardware-päivityksiä (pl. moottorit) kuten jo sanoin. Sama homma voidaan tehdä ajoissa myöhemminkin jos tarve vaatii.
Kyllä se targetti on siellä 2030. H-X ekat vuodet menee sisäänajossa ja harjoittelussa. Ja määrätkin alussa pieniä. Toimitukset 2025-2030. Ylimenovaiheessa tietysti maksaa enemmän.
Kyllä ennen 2030 pitää olla jo täysi ilmasotakyky, ei Ilmavoimat lennä lähemmäs 100 koneella yhtäaikaa kun tukikohdissa ei ole tilaa ja lentäjiä ei ole määräänsä enempää. Kyllä ne koneet poistuvat portaittain kun uutta tulee riviin ja ilmapuolustuskyky ei saa kärsiä liikaa.
Sekä että. Ei uudella kalustolla tule olemaan operatiivista valmiutta 2025 vaan todennäköisemmin n. 2027. Mutta se pitää olla ennen vuotta 2030.
Juuri näin! Taistelukykyyn ei saa tulla rakoa, ainakaan suuresti.
Tuota noin....F-35 kuljettaa pari tuhatta kiloa enemmän polttoainetta sisällään ja omaa n. 700 km pidemmän taistelutoimintasäteen verrattuna F-18E/F-koneeseen (1400 km vs. 700+).

Molemmille ilmoitettu Mach 1.6+ max. nopeudeksi sileänä. SH:lla se vaan tippuu lujasti, kun ripustetaan aseistusta ja lisäsäiliöitä. F-35 voi kuljettaa aseistuksen ja polttoaineen sisäisesti).
Voi Wipedia sentään! F-35 A taistelutoimintasäde on sisäisellä max polttoaineella 1093 km ja F-35B:llä 960 km. C-versiolla hieman pidempi muistaakseni. Itselläni oleva L&M oma esite 2016 Turku Airshowstakin vahvistaa tämän. Siipitankkejahan F-35 ei vielä ota.

F-18 E/F huippunopeus on kaikissa tuntemissani lähteissä ilmoitettu olevan Mach 1.8+ sileänä. Block III ominaisuuksia ei tiedetä vielä mutta valmistaja on useasti maininnut Adv.version koelentojen perusteella että CFT-tankit pidentävät tst-sädettä 1385 km saakka (+130 NM lisää normikoneeseen) ja ne ovat 0-drag ominaisuuksilla. Eli CFT:t lisäävät nostetta, eivätkä lisää käytännössä ilmanvastusta. Believe or not!

Se kannattaa myös huomioida että JASSM ei sovi F-35 sisäiseen asekuiluun vaan ne joudutaan kantamaan ulkoisina eli lisäävät dragia.
 
Spekulaatiota ja jossittelua.

Tässä käydään amatöörikeskustelua hävittäjien tulevaisuudennäkymistä ja päätät todeta, että tämä on spekulaatiota ja jossittelua. Ihanko totta?! Sinun arvailusi F-35:n keskeneräisyydestä tulevaisuudessa ovat sen sijaan silkkaa faktaa? Jessus.

Kannattaa katsoa ennemmin konemääriä kuin käyttäjämaita.

Kannattaa katsoa molempia, koska erilaisten päivitysten valitseminen on kiinni enemmän maasta kuin konemäärästä. Esimerkiksi Growler-laivaston olemassaolo (mihin myöhemmin viittasit) tuskin millään tavalla ohjaa SH:n ilmataistelukyvyn kehittämiseen.

Kyllä muuten on. Viimeinen MLU (F-18D)rullasi ulos Patrialta joulukuussa 2016. Pelkkä aseverifikaatiotesti JASSMin osalta ei vaikuta siihen. JASSM-harjoitusversiota on kantaneet jo viime syksyn Ruska-harjoituksessa kotimaassakin olevat Hornetit, joten ohjelmiston toiminta yhdessä kovan ohjuslaukaisun kanssa vain varmennetaan China Lakessa. Ohjelmistot lienee jo syötetty tst-tietokoneeseen. Katso Ilmavoimien sivuilta (googleta) jos et usko.

Kyllä, koneiden modifikaatiot ovat valmiit, mutta päivitysprojekti kokonaisuutena ei ole valmis. Kyseinen koeammunta kun kuuluu aseen integrointiin. JASSMia on näkynyt Hornetissa kiinni jo vuosia, se ei sinänsä ihmeitä vaadi. Jos menisit itse lukemaan niitä ilmavoimien sivuja:
"Tällä hetkellä ilmasta maahan -aseistuksesta käytettävissä ovat ohjattava JDAM-pommi ja JSOW-liitopommi. Pitkän kantaman JASSM-rynnäkköohjuksen integrointityö Horneteihin valmistuu ensi vuonna"
(Ensi vuonna oli 2017 ja kuten tiedetään, homma venyi tämän vuoden puolelle.)
 
Tässä käydään amatöörikeskustelua hävittäjien tulevaisuudennäkymistä ja päätät todeta, että tämä on spekulaatiota ja jossittelua. Ihanko totta?! Sinun arvailusi F-35:n keskeneräisyydestä tulevaisuudessa ovat sen sijaan silkkaa faktaa? Jessus.
Sorry, olin vähän provo.
Kannattaa katsoa molempia, koska erilaisten päivitysten valitseminen on kiinni enemmän maasta kuin konemäärästä. Esimerkiksi Growler-laivaston olemassaolo (mihin myöhemmin viittasit) tuskin millään tavalla ohjaa SH:n ilmataistelukyvyn kehittämiseen.
En usko tuota. Luuletko että Sveitsi ja suomi valitsivat MLU-päivityksessä keskenään ne alihankkijat ja Boeingin tehtaalta linjastolta yhteensopivaa tavaraa kuin karkkeja namibaarista? US NAVY päivitti omat koneensa ja laivasto pääkäyttäjänä suunnitteli valmistajien kanssa miten C/D Hornetit päivitetään, ei Sveitsi ja Suomi tai Australia.
Suomi-poika sitten osti niitä kilkkeitä, jotka USA halusi päivityksinä koska ne oli mahdollisia, testattuja ja yhteisostona edullisia.

Growlerissa on sama tutka ja kantaa AMRAAMia sekä AIM-9X ohjuksia (+JHMCS) ja kone pystyy ilmataisteluun. Miksi koneissa olisi eri taistelujärjestelmä? Kyseessä on F-18F syvä modifikaatio, ei ilmasotaan kykenemätön ELSO-kone kuten aikaisempi Prowler.
Kyllä, koneiden modifikaatiot ovat valmiit, mutta päivitysprojekti kokonaisuutena ei ole valmis. Kyseinen koeammunta kun kuuluu aseen integrointiin. JASSMia on näkynyt Hornetissa kiinni jo vuosia, se ei sinänsä ihmeitä vaadi. Jos menisit itse lukemaan niitä ilmavoimien sivuja:
"Tällä hetkellä ilmasta maahan -aseistuksesta käytettävissä ovat ohjattava JDAM-pommi ja JSOW-liitopommi. Pitkän kantaman JASSM-rynnäkköohjuksen integrointityö Horneteihin valmistuu ensi vuonna"
(Ensi vuonna oli 2017 ja kuten tiedetään, homma venyi tämän vuoden puolelle.)
Samalla saitilla sanottiin että MLU on tehty 2006-2016 ja valmis. Nyanssi-asia vääntää tuota. Uskon sitä mitä siellä lukee MLU:sta.
 
Kyllä ennen 2030 pitää olla jo täysi ilmasotakyky, ei Ilmavoimat lennä lähemmäs 100 koneella yhtäaikaa kun tukikohdissa ei ole tilaa ja lentäjiä ei ole määräänsä enempää. Kyllä ne koneet poistuvat portaittain kun uutta tulee riviin ja ilmapuolustuskyky ei saa kärsiä liikaa.

Onko sinulla tietoa asiasta, vai oliko tuo vahvasti ilmaistu mielipide?

Meikäläisellä on jonkun verran tietoa, mutta enempää ei taida viitsiä sanoa, kuin mitä jo sanottu.
 
En usko tuota. Luuletko että Sveitsi ja suomi valitsivat MLU-päivityksessä keskenään ne alihankkijat ja Boeingin tehtaalta linjastolta yhteensopivaa tavaraa kuin karkkeja namibaarista?

En, juuri sen takia pari pikkumaata ei muodosta kovin vahvaa pohjaa koneen käyttäjäjoukoksi.

Growlerissa on sama tutka ja kantaa AMRAAMia sekä AIM-9X ohjuksia (+JHMCS) ja kone pystyy ilmataisteluun. Miksi koneissa olisi eri taistelujärjestelmä? Kyseessä on F-18F syvä modifikaatio, ei ilmasotaan kykenemätön ELSO-kone kuten aikaisempi Prowler.

Miksi elso-koneen ilmataistelukyvyn kehittämiseen käytettäisiin rahaa? Koneiden kehitys yleensä tehdään sen ensisijaista roolia ajatellen. Jos ja kun jostain pitää säästetään, niin säästetään toissijaisista asioista.

Samalla saitilla sanottiin että MLU on tehty 2006-2016 ja valmis. Nyanssi-asia vääntää tuota. Uskon sitä mitä siellä lukee MLU:sta.

Minusta siellä sanottiin, että kaikkien koneiden päivitys on valmistunut, mikä ei ole sama asia kuin MLU2:n valmistuminen. Mutta tämä on semantiikkaa, eikä tällä tosiaan lienee enää mitään relevanssia ns. isossa kuvassa.
 
Onko sinulla tietoa asiasta, vai oliko tuo vahvasti ilmaistu mielipide?

Meikäläisellä on jonkun verran tietoa, mutta enempää ei taida viitsiä sanoa, kuin mitä jo sanottu.

Tähän mennessä ilmoitetun mukaan Hornetit alkavat poistua riveistä 2025. Jos tässä yhtään vanhoilla linjoilla mennään, niin yksikkö kerrallaan siirrytään uuteen kalustoon eikä silloin mitään suurempaa päällekkäisyyttä ehdi tulla.
 
Tähän mennessä ilmoitetun mukaan Hornetit alkavat poistua riveistä 2025. Jos tässä yhtään vanhoilla linjoilla mennään, niin yksikkö kerrallaan siirrytään uuteen kalustoon eikä silloin mitään suurempaa päällekkäisyyttä ehdi tulla.

Jep, on ilmoitettu, että uudet koneet korvaavat vanhat 2025-2030. Mutta, se, miten se tapahtuu, onkin sitten toinen asia. Mitä tapahtuu kulissien takana?
  1. Koneet tulevat yksi kerrallaan. Eivät 20 ja 20 ja 20. Ei siis siirrytä laivueittain uuteen, vaan niitä käytetään myös laivueiden sisällä rinnakkain.
  2. Kyse ei ole lineaarisesta siirtymästä. Viimeksi, ja todennäköisesti myös nyt, toimitustahti kiihtyy loppua kohden.
  3. Oleellinen kysymys on, että ajetaanko aina Hornet stenalle kun tulee uusi HX-tilalle. Väittäisin, että näin ei tehdä. Ja asian pystyy näemmä onneksi osoittamaankin julkisiin lähteisiin perustuen ettei tarvitse kertoa salaisuuksia. Viimeinen Hornet toimitettiin 8.8.2000. Drakenit romutettiin siitä vuotta myöhemmin, elokuussa 2001: https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmavoimien_Saab_J35_Drakenit
 
^
Tuossa oli samalla @Einomies1 vastaus / tietoa.
 
Jep, on ilmoitettu, että uudet koneet korvaavat vanhat 2025-2030. Mutta, se, miten se tapahtuu, onkin sitten toinen asia. Mitä tapahtuu kulissien takana?
  1. Koneet tulevat yksi kerrallaan. Eivät 20 ja 20 ja 20. Ei siis siirrytä laivueittain uuteen, vaan niitä käytetään myös laivueiden sisällä rinnakkain.
  2. Kyse ei ole lineaarisesta siirtymästä. Viimeksi, ja todennäköisesti myös nyt, toimitustahti kiihtyy loppua kohden.
  3. Oleellinen kysymys on, että ajetaanko aina Hornet stenalle kun tulee uusi HX-tilalle. Väittäisin, että näin ei tehdä. Ja asian pystyy näemmä onneksi osoittamaankin julkisiin lähteisiin perustuen ettei tarvitse kertoa salaisuuksia. Viimeinen Hornet toimitettiin 8.8.2000. Drakenit romutettiin siitä vuotta myöhemmin, elokuussa 2001: https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmavoimien_Saab_J35_Drakenit

1. Jonkin verran, mutta käytännössä siirtymä nimenomaan tehdään yksiköittäin. Tietenkään tämä ei tapahdu sormia napsauttamalla vaan vie jonkin aikaa ennen kuin siirtymä on valmis. Kyse ei myöskään ole siitä, että koneet korvattaisiin suoraan yksi yhteen vaan tässä on pientä liukumaa, mutta ei suurta. Horneteja tulee siis poistumaan riveistä koko ajan samalla kun uusia koneita otetaan vastaan. Esimerkiksi Hornet-hankinnan yhteydessä HävLLv 21 aloitti Hornet-päivystyksen kesällä 1997 ja Draken-päivystys ja -koulutus loppui lokakuussa 1997. Tätä edelsi tietenkin ensimmäisenä Hornet-yksikkönä parin vuoden koulutusjakso, mutta viimeisenä tullut HävLLv 11 suorittu koko konevaihdon reilussa vuodessa. Tällaista aikataulua voi nytkin odottaa.
2. Todennäköisesti, mutta tämä on osittain kiinni siitä onko kokoonpano Suomessa.
3. Käytöstä poistaminen ja romuttaminen ovat eri asioita. Drakenin viimeinen lento lennettiin 24.8.2000. Sitä paitsi romutukset aloitettiin jo 1997 aiemmin poistuneille koneille. Eli kyllä Drakeneita nimenomaan poistettiin sitä mukaa kun korvaavaa kalustoa saatiin käyttöön.

Käytännössä tämä siis tarkoittaa, että pari vuotta voidaan kouluttaa ja opetella, mutta sitten uuden kaluston on alettava ottaa operatiivista vastuuta jos halutaan välttää suurempi vahvuuden notkahdus. Samaan aikaan uusia koneitaan odottavat yksiköt jatkavat toimintaa Horneteilla.
 
Käytännössä tämä siis tarkoittaa, että pari vuotta voidaan kouluttaa ja opetella, mutta sitten uuden kaluston on alettava ottaa operatiivista vastuuta jos halutaan välttää suurempi vahvuuden notkahdus. Samaan aikaan uusia koneitaan odottavat yksiköt jatkavat toimintaa Horneteilla.

Kyllä. Mutta, tähdennän vielä, että kuten on jo käynyt keskustelussa ilmi, kyse ei ole todennäköisesti lineaarisesta kehityksestä, vaan Hornettien tarpeen vaatiessa hyödynnettävissä oleva operatiivinen kapasiteetti todenäköisesti säilyy aika hyvänä aika pitkälle. Draken poistettiin käytöstä vasta kun kaikki Hornetit oli toimitettu (joitain vanhempia yksilöitä oli poistettu jo aikaisemmin), ja koneet romutettiin vasta vuotta myöhemmin.

Siksi se 2025 ei ole niin tiukka raja (asia johon puutuin).
 
Back
Top