En tiedä onko juttua julkaistu täällä mutta sen vuoksi että päästään takaisin itse aiheeseen:
Lentäjä kertoo: Näin Super Hornet toimii taistelussa – lentäjän pitää olla ketterä
Ulkomaat 05.04.2017 19.25 Päivitetty 19.25
John Tougas lentää Boeingilla paitsi Super Hornetia, myös P-8A Poseidonia, joka on esimerkiksi Ryanairin ja Norwegianin väreistä tutusta Boeing 737:stä meritiedusteluun ja pinta-alusten sekä sukellusveneiden torjuntaan kehitetty versio.
Menestyksekkäässä ilmasodankäynnissä on kyse muustakin kuin hävittäjän häiveominaisuuksista, muistuttaa Boeingin koelentäjä John ”Toonces” Tougas. - Stealth-ominaisuuksilla pärjää jonkin aikaa. Puolustuksen termeillä puhuttuna kyse on viivytetystä havaitsemisesta, Tougas kertoo.
20 vuotta Yhdysvaltain merivoimissa lentäneellä veteraanilla on kokemusta yli 40 lentokoneesta. Tosipaikassa Tougas on ollut ainakin Kosovossa ja Lähi-idässä. Boeingille hän siirtyi 2009.
- Kun kone havaitaan, pitää lentäjänkin tietää tulleensa havaituksi. Super Hornetissa on tietokoneistettu vastatoimiin ryhtyvä järjestelmä (integrated defensive electronic countermeasures), jota itse kutsun lempinimellä R2D2. Se voi toimia jopa täysautomaattisesti, mutta harva lentäjä pitää siitä, Tougas selvittää.
- Puoliautomaattisessa moodissa järjestelmä havaitsee uhan ja ehdottaa sopivia vastatoimia, esimerkiksi elektronisia häirintälaitteita tai silppua. Sitten lentäjä antaa suostumuksensa. Ja jos pilotti uskoo olevansa fiksumpi kuin tietokone, hän voi muokata järjestelmän toimintaa joko ohjaamosta tai maassa tietokoneohjelman avulla. Kaikki on päivitettävissä, sillä lentäjän pitää olla ketterä. Niin ovat uhatkin.
Ilmasodan tärkein opetus on Tougasin mielestä juuri kyky sopeutua. Koska konfliktien luonnetta ei pysty ennustamaan, järjestelmät pitää suunnitella joustaviksi. Niistä voi olla hyötyä aivan yllättävissäkin tilanteissa, kuten kerran maanjäristyksen jälkeen Japanissa.
- Onnistuimme tiedustelulaitteillamme kartoittamaan koko maan rannikon, joten paikalliset viranomaiset saivat nopeasti tietoa syntyneistä vaurioista.
Boeingin St. Louisin Super Hornet -tehtaan hangaarissa näytteillä oli tämä EA-18G Growler, hävittäjän elektroniseen sodankäyntiin tarkoitettu versio. Käytäväpuheissa Boeingin miehet kehuskelivat, että yhdellä Growlerilla saisi koko St. Louisin pimeäksi, mutta tiedä tuosta sitten.
Mutta takaisin ilmataisteluun. Mikä keinoksi, jos vastatoimet eivät auta?
- Silloin konetta kohti tulee ohjus kaksin- tai kolminkertaisella äänennopeudella ja kaikki keinot pitää ottaa käyttöön. Vain erittäin liikehtimiskykyinen lentokone pystyy väistämään ohjusta.
Tougas muistuttaa, että vaikka Super Hornetin fly-by-wire -ohjaus rajoittaa liikehdinnän 7,5 G:hen, tämän suojauksen voi myös ohittaa.
- Kun kyse on selviytymisestä, haluan koneesta kaiken irti.
Myös lentonäytöksissä Super Hornetia käskevä Tougas kertoo koneen kyvystä tehdä nopea nokka ylös-nokka alas -liikesarja. Boeingin mukaan koneen nokka liikkuu tuolloin yli 50 astetta sekunnissa.
- Se näyttää siistiltä, mutta on hyödyksi myös taistelutilanteessa, kun lentäjän pitää osoittaa nokkaa äkkiä toiseen suuntaan. Liikkeillä pääsee äkkiä laukaisuasemaan, väistää ohjusta tai pilaa toisen koneen ampumasuunnitelman. Vihollinen saattaa olla takana, mutta eipä ole kauaa, ja seuraavaksi se onkin edessä.
Super Hornet kykenee lentämään 50 asteen kohtauskulmalla, kun esimerkiksi vanhemmalla F-16:lla on kykyä vain noin puoleen siitä. Kohtauskulma tarkoittaa kulmaa, jossa siipi on liikkeestä syntyvän ilmavirran suhteen: käytännössä kone lentää voimakkaasti nokka pystyssä.
Tougas liikuttaa konetta myös ikäänkuin sivuluisussa. Sivuperäsimen käytön lisäksi hän vetää toisen moottorin tyhjäkäynnille, jolloin kone alkaa puoltaa vähemmän työntävän moottorin puolelle. Super Hornetin moottorit ovat hyvin lähellä toisiaan, joten mitään dramaattista vääntömomenttia koneesta ei saa irti.
- Ei tätä ole missään ohjekirjoissa, vaan eräs vanha lennonopettaja kertoi siitä minulle. Harjoitustilanteissa olen saanut nokan liikkumaan muutaman asteen verran enemmän ja päässyt laukaisuasemaan, jota en muuten olisi saavuttanut.
Super Hornet teki ensilentonsa 1996, ja operatiiviseen käyttöön kone tuli 2001. Yhdysvaltain merivoimat saattavat luopua siitä jo 2030-luvulla, mutta Boeingin ulkomaan hävittäjämyynnin johtaja Steve Winkler vakuuttaa, että koneen tuotanto jatkuu pitkälle 2020-luvulle uusien tilausten vauhdittamana.
- Kuwait on ostamassa 28 koneyksilöä 12 koneen lisäoptiolla, ja Kanada 18. Belgia on esittänyt meille tietopyynnön jota parhaillaan evaluoimme, ja Intialla on tarvetta uusille hävittäjäkoneille.
On hyvin mahdollista, että Yhdysvallat luopuu Super Hornetista monta vuotta ennen Suomea. Winkler tosin vakuuttaa että merivoimille 2020-luvun alussa valmistuvat koneet lentävät vielä 30 vuoden päästä, kuten Kuwaitin ja Kanadankin Super Hornetit.
Winklerin mukaan koneen huolto ja muu ylläpito toimii vielä 2050-luvullakin eikä hän usko vuosisadan puolivälissä käytössä olevan pienen konemäärän vaikuttavan edes yksikkökustannuksiin. Näihin lausuntoihin kannattaa ehkä suhtautua hieman varauksella.
Boeing on tuomassa markkinoille Super Hornetin uutta Block III -versiota, jota on päivitetty esimerkiksi moottorien, tutkan ja infrapunasensoreiden osalta. Myös polttoainekapasiteetti ja sen myötä toimintasäde on entistä suurempi.
Yhtiöllä oli myös suunnitelmia rakentaa koneen rungon sisään tilaa aseistukselle, kuten F-35:ssäkin on, mutta tämä ei ilmeisesti toteudukaan. Ulkoinen aselasti kun lisää koneen näkyvyyttä tutkissa. Boeingin mukaan koneessa on kuitenkin jonkun verran stealth-kykyä.
Koelentäjä Tougas sanoo Super Hornetin kärsivän identiteettikriisistä.
- Kaikki ajattelevat, että kyseessä on vain päivitys vanhoihin Horneteihin, vaikka kyseessä on aivan uusi tuote.
Hänen mukaansa koneen runko on tarkoituksellisesti suunniteltu teknologian kehitystä varten.
- Emme ole lähelläkään sitä maksimimäärää sähköä, jonka kone voi tuottaa eri laitteita varten, ja kapasiteettia on samoin myös elektroniikan jäähdytyksessä. Viiden vuoden kuluessa koneessa on uudenlainen sensorijärjestelmä.
Vanhempia Horneteja vaivanneita metallin halkeamia on taas torjuttu uusittu materiaaleilla ja valmistustekniikoilla. Siinä missä edellisen sukupolven koneessa käytettiin osien niittaamista ja hitsaamista, Super Hornetissa on titaanista jyrsittyjä yhtenäisiä kappaleita.
- Se jakaa rasitusta laajemmalle, joten rakenteet kestävät pidempään.
Suorapuheinen ja itsevarma mies ruotii kovin sanoin jakoa neljännen (esim. Typhoon, Rafale) ja viidennen sukupolven (esim. F-35 ja F-22) hävittäjiin.
- Minusta se on harhaanjohtava markkinointitermi, joka ei tarkoita mitään, Tougas tykittää.
- Voihan sitä sanoa, että 1990-luvulla suunnitellut koneet kuuluvat neljänteen sukupolveen ja sen jälkeen tulee muita sukupolvia, mutta oikeasti? Myyntiesitteissä puhutaan 360 asteen tilannekuvasta, joka on meilläkin Super Hornetissa. Sitten ovat asekuilut rungon sisällä, jota mekin olemme koelennoilla testanneet. Merivoimat eivät ole suostuneet maksamaan siitä, mutta optio on olemassa. Puhutaan supercruisesta (hävittäjän kyky lentää yliäänennopeudella ilman jälkipolttoa), mutta siinäkin kuluu paljon polttoainetta nopeasti. Sitten on sensorifuusio: jos koneessa on tutka, infrapunasensorit ja niin edelleen ja niiden tieto yhdistetään yhdelle näytölle, niin voihan sitä kutsua sensorifuusioksi. Mekin olemme kehittämässä uudenlaista näyttöä.
Boeing esitteli uudenlaista ohjaamoaan myös suomalaistoimittajille. Valokuvauskielto oli ehdoton, mutta osviittaa saa esimerkiksi
täältä. Käytännössä kyse oli kosketusnäytöstä, jolla lentäjä saattoi siirrellä eri ikkunoita ja vaihtaa niiden kokoa kuin Windowsissa ikään. Taktisen näytön sai muutettua 3D-tilaan, kuten myös maassa käytettävän lentotehtävän suunnitteluohjelmankin.
- Mekaanisessa mielessä useimmat kymmenvuotiaat varmaankin onnistuisivat minua paremmin, sillä se on kuin videopeliä pelaisi (Pitkän linjan peliharrastaja Tougas on myös hakannut PlayStationia
10 000 tunnin verran).
660 tukialuslaskun veteraanina John Tougas on myös oiva mies kertomaan, miltä kokemus oikein tuntuu.
- Laskeutumisnopeus on noin kolme metriä sekunnissa, joten se tuntuu samalta kuin hyppäisi henkilöauton katolta. Ja kun kone pysähtyy lyhyellä matkalla, hidastuvuus on 3-4,5 G:n luokkaa. Jos lentäjä ei ole vetänyt turvavöitään tiukalle, se ei tosiaankaan tunnu hyvältä.
Lännen Media osallistui matkalle, jossa suomalaiset toimittajat tutustuivat molempien Suomelle ehdolla olevien yhdysvaltalaisten hävittäjien valmistukseen sekä tapasivat lentäjiä, jotka niillä lentävät.
Tämä on juttusarjan kolmas osa; ensimmäinen julkaistiin LM:n lehdissä tiistaina 28.3.2017 ja toinen lehtien verkkosivuilla saman päivän iltana.
https://www.aamulehti.fi/maailma/le...telussa-lentajan-pitaa-olla-kettera-24394895/