F/A-18 E/F Super Hornet

Sinä ainakin olet muutaman vuoden elänyt tällä palstalla viestien määrän mukaan. Kannattaisi viettää aikaa jossain muuallakin.
Jåååha. justiin.
No mitäpäs jos pullauttaisit jonkun hyvän ehdotuksen, että mitä ja missä voisin alkaa aikaani vietellä.????
Missäs olet viettänyt viimevuotesi, kun et ole ollut mua opastamassa vapaa-aikani viettämisessä?? Miten luikertelit foorumille mukaan?
 
Jåååha. justiin.
No mitäpäs jos pullauttaisit jonkun hyvän ehdotuksen, että mitä ja missä voisin alkaa aikaani vietellä.????
Missäs olet viettänyt viimevuotesi, kun et ole ollut mua opastamassa vapaa-aikani viettämisessä?? Miten luikertelit foorumille mukaan?
Kokeile vaikka vauva palstaa.
 
Hävittäjää ei ole suunniteltu liitämään ja laskeutuminen on sen takia vaikeaa, se on totta. Mutta edelleenkään hävittäjä ei kiepu yhtään mihinkään tai lähde muutenkaan lapasesta.
Hävittäjää ei ole suunniteltu liitämään ja laskeutuminen on sen takia vaikeaa, se on totta. Mutta edelleenkään hävittäjä ei kiepu yhtään mihinkään tai lähde muutenkaan lapasesta.

Ei mutta myöskään sitä ei ohjailla kuten keveitä potkurikoneita. Suunta on kovaa alaspäin. Noiden surkeasta liitokyvystä sanoi muuten ilmavoimien lentäjä evp. Luulisi tietävän hieman asiasta.
 
Ei mutta myöskään sitä ei ohjailla kuten keveitä potkurikoneita. Suunta on kovaa alaspäin. Noiden surkeasta liitokyvystä sanoi muuten ilmavoimien lentäjä evp. Luulisi tietävän hieman asiasta.

Jollain voi olla aiheesta ihan omakohtaista tietoa. Ettei tarvi tulla kertoilemaan eläkeläisten kännitarinoita totena.
 
Vaikka ei ole liitämistä, niin tämä on aika kova suoritus:

 
Kokeile vaikka vauva palstaa.
No piltti.
En minä sinne sun vauvaosastolle taida tulla. Siellä on sunkaltaiset hypersoturit vauhdissa, niin mun kaltainen vanhus jää vaan jalkoihinne siellä. Parempi, kun pysyttelet siellä vauvafoorumin hektisessä syklissä vaan. :)
 
Kenellä on omakohtaista tietoa?
No mulla on vanhaa tietoa. On tullut lennettyä mitä Erilaisimpia koneita joskus ihan tositarkoituksellakin. DK.lla takapenkkikyytiä kymmeniä keikkoja. Fougalla ihan tosimielessä edestä ja takaa...
Siksippä uskallankin sanoa, että ne sun aiemmat postit on kyllä aika "pihalla".
Edit: on meillä ilmailumiehiä foorumilla useampia. @Leaderdog ,@Ikarus
Kysäise kundeilta myös tietoa... Sitä löytyy oikealla asenteella paljon... :)
 
Viimeksi muokattu:
Tietoni lentämisestä rajoittuvat koneessa istumiseen ja säännölliseen -lentoturmatutkinta- ohjelman töllöttämiseen. Minusta tuntuu, että lentokoneen moottorit saisivat kyllä hyrräillä silloin, kun ilmassa ollaan ja sammua vasta tontissa.

Kun moottorivoima ilmassa päättyy, niin lienee selvää, että aikanaan sieltä tullaan kyllä alas. Liitääkö joku vempele paremmin kuin toinen.....kannattaakohan sen päältä ryhtyä heittelemään vituilua, Radar?
 
Rissalan 21:n aikoinaan jäi tyhjäksi kun lentäjä poistui kyydistä kesken lennon.

Lentäjä poistui Kuopiossa ja kone muutti ittensä romuksi Sotkamossa.
 
Rissalan 21:n aikoinaan jäi tyhjäksi kun lentäjä poistui kyydistä kesken lennon.

Lentäjä poistui Kuopiossa ja kone muutti ittensä romuksi Sotkamossa.
Menee ehkä himpun kausas superhorneteista, mutta muistelen että kyseinen tapaus aikanaan herätti ihmetystä, mille toki luonnollinen selityskin löytyi. Lyhyt kuvaus wikipediasta.

"5. marraskuuta 1991 MiG-21BIS, Sotkamo. Karjalan Lennoston MG-117:n laskutelinejärjestelmä vioittui yölennolla ja nokkateline jäi sisään. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella 3000 metrin korkeudesta. Ohjaaja hyppäsi keulapainoiseksi trimmatusta koneesta, mutta kone menikin balanssiin kun ohjaajan ja heittoistuimen paino poistui. Kone lensi ilman ohjaajaa Sotkamon seuduille saakka ja putosi metsään."

Se mikä itselle jäi mieleen, niin oli se fakta että koneet tuolloin alkoivat jo olla elin ikänsä päässä, ja hyppääminen laskuteline vian takia jonkinlainen todiste siitä. Vaikka tuolloinkin taidettiin julkisuudessa käydä jonkinmoista kädenvääntöä koneiden tarpeista ja hinnoista, tai ylipäätään koneen valinta prosessi olla "Kuumimmillaan"

Noh toivottavasti vastaavan tyyppisiltä onnettomuuksilta vältytään hornettien kohdalla, kun niistä alkaa tiima täyttymään.
 
Se mikä itselle jäi mieleen, niin oli se fakta että koneet tuolloin alkoivat jo olla elin ikänsä päässä, ja hyppääminen laskuteline vian takia jonkinlainen todiste siitä.

Ei mielestäni. Laskeutuminen MiGillä ilman nokkatelinettä yöllä lienee aika lähellä itsemurhaa. Tilanne on täysin eri jos kyseessä on jokin helpommin laskettava kone nolla-nolla -penkillä.
 
Ei mielestäni. Laskeutuminen MiGillä ilman nokkatelinettä yöllä lienee aika lähellä itsemurhaa. Tilanne on täysin eri jos kyseessä on jokin helpommin laskettava kone nolla-nolla -penkillä.

Luulisi olevan melko lailla vaarallista laskeutua millä hyvänsä koneella pyörät sisällä, poikkeuksena ehkä laskeutuminen vaijeriin. Kyllähän niitä tulee laskuun jopa korjattavassa kunnossa, mutta mutta... eli ihan ymmärrettävä hyppypäätös, sikäli kuin MiG-21:ssä ei koukkua ole.

Noh toivottavasti vastaavan tyyppisiltä onnettomuuksilta vältytään hornettien kohdalla, kun niistä alkaa tiima täyttymään.

Eikö sellaisia pikemminkin pitäisi toivoa, jotta voitaisiin helpommin perustella uusien koneiden tarve? :sneaky: "Our Hornets are literally falling out of the sky."

Maailmallahan Hornet on kyllä putoillut viime vuosina varsin tiheään tahtiin, mutta meikäläinen kalusto on onneksi suhteellisen nuorta. Toivotaan parasta! :)
 
Menee ehkä himpun kausas superhorneteista, mutta muistelen että kyseinen tapaus aikanaan herätti ihmetystä, mille toki luonnollinen selityskin löytyi. Lyhyt kuvaus wikipediasta.

"5. marraskuuta 1991 MiG-21BIS, Sotkamo. Karjalan Lennoston MG-117:n laskutelinejärjestelmä vioittui yölennolla ja nokkateline jäi sisään. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella 3000 metrin korkeudesta. Ohjaaja hyppäsi keulapainoiseksi trimmatusta koneesta, mutta kone menikin balanssiin kun ohjaajan ja heittoistuimen paino poistui. Kone lensi ilman ohjaajaa Sotkamon seuduille saakka ja putosi metsään."

Se mikä itselle jäi mieleen, niin oli se fakta että koneet tuolloin alkoivat jo olla elin ikänsä päässä, ja hyppääminen laskuteline vian takia jonkinlainen todiste siitä. Vaikka tuolloinkin taidettiin julkisuudessa käydä jonkinmoista kädenvääntöä koneiden tarpeista ja hinnoista, tai ylipäätään koneen valinta prosessi olla "Kuumimmillaan"

Noh toivottavasti vastaavan tyyppisiltä onnettomuuksilta vältytään hornettien kohdalla, kun niistä alkaa tiima täyttymään.

Pääpointtini oli se että kyllähän se rauta siellä taivaalla jonkun verran liitää..
 
Pääpointtini oli se että kyllähän se rauta siellä taivaalla jonkun verran liitää..

Se ei liitänyt. Se lensi, moottori päällä. Siksi ei liity käytyyn keskusteluun.
 
Luulisi olevan melko lailla vaarallista laskeutua millä hyvänsä koneella pyörät sisällä, poikkeuksena ehkä laskeutuminen vaijeriin. Kyllähän niitä tulee laskuun jopa korjattavassa kunnossa, mutta mutta... eli ihan ymmärrettävä hyppypäätös, sikäli kuin MiG-21:ssä ei koukkua ole.
Tilastollisesti laskeutuminen on melko lailla vaarallista jopa ehjällä koneella... :D Mutta hyvä lentäjä voi kyllä korjata paljon.

Skyhawk Ski Club
I have heard stories of the Skyhawk Ski Club, but now we got a chance to watch it gain a new member. The engine was shut down just before touchdown and the Skyhawk slid along on the drop tanks showering the runway with sparks. After enough of the aluminum had disappeared from the bottom of the tanks, gravity took over and they collapsed slightly within a second of each other and a small explosion as the last few ounces of fuel ignited. The flames disappeared quickly and the Skyhawk slid to a stop with only a skinned nose, a couple of BCM 300 gallon drop tanks, and a starboard main landing gear to repair.
 
Back
Top