F/A-18 E/F Super Hornet

Lentokone ei ole edes mitenkään erityisen hyvä lavetti meritorjuntaohjusten laukaisemiseen, koska ohjuslaukaisuja on vaikea massoittaa (käytännössä maksimikuorma lienee kaksi ohjusta per kone, Rafaleen ei taida saada kuin yhden).

SH ottaa 4 Harpoonia. Toki on harvinaisuus. Itse olen näissä lentsikka-asioissa konservatiivisempi, ja siksi tällä hetkellä SH-kannattaja.
 
SH ottaa 4 Harpoonia. Toki on harvinaisuus. Itse olen näissä lentsikka-asioissa konservatiivisempi, ja siksi tällä hetkellä SH-kannattaja.

Joo, jos et ota kyytiin kuin (korkeintaan) yhden lisäpolttoainesäiliön... siksi kirjoitin käytännön maksimikuormasta. ;)

Eihän tuo neljä ohjusta nyt sinällään harvinaisuus ole. Samalla tavallahan Gripeniin on kuvassa ripustettu 4 kpl, mutta en ole varma, miten kauas/kauan lähes tulkoon maksimilentoonlähtöpainolla ja 3400 kg sisäisellä polttoainekuormalla lentävä Gripen pääsee. Rauhallisesti ajellen ehkä Tampere-Pirkkalasta Hankoon ja takaisin, kunhan ei jäädä partioimaan Hangon yläpuolelle?

Laskin konservatiivisesti kaksi ohjusta per kone, en viitsinyt liioitella. Toki asia riippuu koneesta, ohjusten koosta ja tehtävästä.

1513002236000.webp
 
En usko, että se rajautuu ja miten se voisikaan? Konevalinta tehdään vasta 2021. Pintatorjuntaohjus 2020 taas täytyy valita jo selkeästi aiemmin, jotta koska se asennetaan Haminoihin MLU:n myötä. Odotan, että ohjusvalinnasta kerrotaan joskus ensi vuonna.

En ole kovinkaan varma, että HX:ään edes hankitaan varsinaisia meritorjuntaohjuksia. Jos/Kun rahasta vielä tulee pulaa, niin ensimmäisenä menee leikkuriin tuollaiset hankinnat. Lentokone ei ole edes mitenkään erityisen hyvä lavetti meritorjuntaohjusten laukaisemiseen, koska ohjuslaukaisuja on vaikea massoittaa (käytännössä maksimikuorma lienee kaksi ohjusta per kone, Rafaleen ei taida saada kuin yhden).

Tosin on mahdollista, että JASSM korvautuu uudemmalla ja monikäyttöisemmällä ohjuksella. Tällainen voisi olla esimerkiksi JSM, jota voidaan käyttää sekä maa- että merimaaleihin. Tällöin erillisen meritorjuntaohjuksen puute ei olisi puute.

Kannattaa myös muistaa, että merelle voi vaikuttaa muillakin aseilla. Lienee todennäköistä, että HX:ään hankitaan yleiseen rynnäköintikäyttöön Spear 3, SDB II, Smartglider tai jokin vastaava ase.

Kiitos. Tätä kokeilin kysyä aluksi. Mutta tätä se on kun ei ossaa kysyä
 
Joo, jos et ota kyytiin kuin (korkeintaan) yhden lisäpolttoainesäiliön... siksi kirjoitin käytännön maksimikuormasta. ;)

Eihän tuo neljä ohjusta nyt sinällään harvinaisuus ole. Samalla tavallahan Gripeniin on kuvassa ripustettu 4 kpl, mutta en ole varma, miten kauas/kauan lähes tulkoon maksimilentoonlähtöpainolla ja 3400 kg sisäisellä polttoainekuormalla lentävä Gripen pääsee. Rauhallisesti ajellen ehkä Tampere-Pirkkalasta Hankoon ja takaisin, kunhan ei jäädä partioimaan Hangon yläpuolelle?

Laskin konservatiivisesti kaksi ohjusta per kone, en viitsinyt liioitella. Toki asia riippuu koneesta, ohjusten koosta ja tehtävästä.

Katso liite: 18110
Tuolla kuormalla ei gripukka lennä loitolle. laskennallinen toimintaetäisyys on usein pienempi, kuin käytännön toiminnan säde... Tietysti jos lastaa koneen todella tappiin ja koivuhalon pätkät sitten telinevarsien linkkujen väliin ja "räkänä taivaalle". Jos kuormattuna on painopiste sallituissa rajoissa, niin lentäähän kone kuin kone, tosin sakkausnopeudet nousee merkittävästi.
 
Jos kannettavien meritorjuntaohjusten määrä on kriteeri valinnalle niin look no further:

F-35-RNoAF.jpg

iu


iu
 
Jos yhteen hävittäjään lastataan Suomen olosuhteissa 4 meritorjuntaohjusta, niin siinä ei kauheasti ylimääräisiä kiemuroita ole tarkoitus tehdä, vaan kohde tai kohteet on jo selvillä sijaintia myöten, kone lentää aseiden kantaman sisälle ja aseet vapautetaan yksi toisensa perään ja käännös takaisinpäin.
 
Niin. Olisi aika hullua, jos tukialushävittäjä ei kykenisi ottamaan osaa merelliseen taisteluun... :D

Typhoonin osalta epävarmuuden kai luo meritorjuntaohjus (/sen puute)? Marte-ER on ollut kaavailuissa
, liekö sitten toteutuu. Kaikissa koneissahan on Link 16, joten sen ei pitäisi olla ongelma.[/QUOTE]
Marte ER toteutuu viimeistaan Kuwaitin tilauksen yhteydessa.

Super-Hornet Bl III paivityksista olikin jo hyva lainaus, mutta tassa
- kerrotaan lisaa niiden aokataulusta (linjalta ensin, nykyisiin vasta 2022 alkaen)
- ja ollaan ihan hys-hys ilmanottoaukkojen uudelleenmuotoilusta

Boeing will add Block III capabilities onto the modified aircraft around 2022, he adds. That package will include conformal fuel tanks, Raytheon APG-63(V)3 radar, Block IV integrated defensive electronic countermeasures and a Block II integrated defensive electronic countermeasures system (IDECM).

Navy pilots will fly a stealthier F/A-18 after the modifications are complete, though the fighter will complement rather than compete with the Lockheed Martin F-35. Besides a fresh coating and painting, Gillian would not elaborate on engine inlet changes that could improve the F/A-18's stealth characteristics.

“Super Hornet is a pretty stealthy airplane today,” Gillian says. “This is low level improvements that are pretty simple to make, buying a little bit of margin, not trying to drastically change the airplane.”

Block III will be initially introduced through new aircraft off the line, followed by the Block II to III conversions, Gillian says. The president’s fiscal year 2018 budget funded 80 Super Hornets over the next five years, with 14 aircraft in FY2018 and 66 new Block III aircraft spread across FY2019 through FY2022.

The FY2018 budget also included about $265 million in research funding to support Block III capabilities including the conformal fuel tanks, advanced cockpit system, IRST21 (infrared search and track) and AESA radar upgrades. Boeing has been developing the advanced cockpit system for more than a year and plans to fly both the ACS and conformal fuel tanks with the navy in 2018, Gillian says. The Block III F/A-18 will also come equipped with Tactical Targeting Networking Technology (TTNT). The non-stealthy data-link is already a programme of record of the navy’s E2-D Hawkeye early warning aircraft and Boeing is now focusing on delivering the technology to the EA-18G Growler and Super Hornet, Gillian says.

Boeing has retooled the Block III concept to move away from a configuration that once included an enclosed weapons pod, now favoring a design that would allow the navy to hang a variety of weapons on the aircraft. But Gillian was also careful not to characterize the newest F/A-18 as a bomb truck.

“I think that’s old parlance for the super hornet’s mission,” he says. “I think both of the navy’s next [generation] fighters will play multiple role in air-to-air and air-to-ground but both are networked and survivable.”
 
Marte ER toteutuu viimeistaan Kuwaitin tilauksen yhteydessa.

Super-Hornet Bl III paivityksista olikin jo hyva lainaus, mutta tassa
- kerrotaan lisaa niiden aokataulusta (linjalta ensin, nykyisiin vasta 2022 alkaen)
- ja ollaan ihan hys-hys ilmanottoaukkojen uudelleenmuotoilusta

Boeing will add Block III capabilities onto the modified aircraft around 2022, he adds. That package will include conformal fuel tanks, Raytheon APG-63(V)3 radar, Block IV integrated defensive electronic countermeasures and a Block II integrated defensive electronic countermeasures system (IDECM).

Navy pilots will fly a stealthier F/A-18 after the modifications are complete, though the fighter will complement rather than compete with the Lockheed Martin F-35. Besides a fresh coating and painting, Gillian would not elaborate on engine inlet changes that could improve the F/A-18's stealth characteristics.

“Super Hornet is a pretty stealthy airplane today,” Gillian says. “This is low level improvements that are pretty simple to make, buying a little bit of margin, not trying to drastically change the airplane.”

Block III will be initially introduced through new aircraft off the line, followed by the Block II to III conversions, Gillian says. The president’s fiscal year 2018 budget funded 80 Super Hornets over the next five years, with 14 aircraft in FY2018 and 66 new Block III aircraft spread across FY2019 through FY2022.

The FY2018 budget also included about $265 million in research funding to support Block III capabilities including the conformal fuel tanks, advanced cockpit system, IRST21 (infrared search and track) and AESA radar upgrades. Boeing has been developing the advanced cockpit system for more than a year and plans to fly both the ACS and conformal fuel tanks with the navy in 2018, Gillian says. The Block III F/A-18 will also come equipped with Tactical Targeting Networking Technology (TTNT). The non-stealthy data-link is already a programme of record of the navy’s E2-D Hawkeye early warning aircraft and Boeing is now focusing on delivering the technology to the EA-18G Growler and Super Hornet, Gillian says.

Boeing has retooled the Block III concept to move away from a configuration that once included an enclosed weapons pod, now favoring a design that would allow the navy to hang a variety of weapons on the aircraft. But Gillian was also careful not to characterize the newest F/A-18 as a bomb truck.

“I think that’s old parlance for the super hornet’s mission,” he says. “I think both of the navy’s next [generation] fighters will play multiple role in air-to-air and air-to-ground but both are networked and survivable.”[/QUOTE]
Muuten hyvä lisäys mutta tutka ei voi pitää paikkaansa. APG-63(v3) on vanha F-15C:n tutka, joka on päivitetty AESAksi antennin osalta. APG-79 on SH:n AESA, joka säilyy nokalla ja päivitetään todennäköisesti EA-kykyiseksi ja SAR HD lisällä (vrt. F-35 APG-81).
 
tutka ei voi pitää paikkaansa. APG-63(v3) on vanha F-15C:n tutka, joka on päivitetty AESAksi antennin osalta. APG-79 on SH:n AESA, joka säilyy nokalla ja päivitetään todennäköisesti EA-kykyiseksi ja SAR HD lisällä (vrt. F-35 APG-81).
Mielenkiintoista. Kukas (Barrelnut?) sen toisen lainauksen laittoi Block III:sta, sehan oli hyvin yksityiskohtainen
- eli mita se sanoi?
- SH:n tutkatoimintojen vahvuushan on maaseuranta ja ilmamoodit yhta-aikaa paalla (niinkuin itseaan puolustavassa, eika siksi saattajia tarvitsevassa, rynnakokoneessa kuuluisikin olla).
 
Mielenkiintoista. Kukas (Barrelnut?) sen toisen lainauksen laittoi Block III:sta, sehan oli hyvin yksityiskohtainen
- eli mita se sanoi?
- SH:n tutkatoimintojen vahvuushan on maaseuranta ja ilmamoodit yhta-aikaa paalla (niinkuin itseaan puolustavassa, eika siksi saattajia tarvitsevassa, rynnakokoneessa kuuluisikin olla).
En tiedä mistä lainauksesta puhut, mutta itse lainasin "Air international"- lehden kirjoitusta aikaisemmin, eikä siinä puhuttu 1970-luvulla kehitetyn tutkan integroinnista konetyyppiin. Luulen että kyseessä on asiavirhe tai painovirhe paholainen.
 
Ei APG-63 edes mahdu SHornetin nokkaan, eikä muutenkaan olisi järkeä integroida perusratkaisultaan 40 vuotta vanhaa tutkaa uuteen koneeseen. Siellä on vaan jollain mennyt tutkat sekaisin.
 
Ei APG-63 edes mahdu SHornetin nokkaan, eikä muutenkaan olisi järkeä integroida perusratkaisultaan 40 vuotta vanhaa tutkaa uuteen koneeseen. Siellä on vaan jollain mennyt tutkat sekaisin.
Kyse varmaan APG-79:n päivityksestä. APG-63v3 sisältää samaa AESA-teknologiaa em. mallin kanssa. Taitaa tuo APG-63 olla sellainen isoisän ukin kirves tutkaksi, antennipää on vaihdettu kolmesti ja analytiikkapää viidesti mutta silti se on sama tutka. :cool:
 
Tassa lahteena sama Boeingin Gillian:
The Block III takes the existing upgrade path for the Super Hornet—including biennial hardware and software upgrades—and expands upon those. Indeed, some of the existing planned upgrades to the jet’s powerful Raytheon AN/APG-79 active electronically scanned array radar, AN/ALQ-214 Integrated Defensive Electronic Countermeasures (IDECM) Block IV suite and the Lockheed Martin AN/ASG-34 Infrared Search and Track pod are part of the Block III package.
joka vastaa myos Growler-ohjelmasta, ja raottaa verhoa siita, mita niihin olisi tyrkylla (jos asiakkaalla rahat riittavat):
the Navy might eventually consider retrofitting the advanced cockpit and the conformal fuel tanks onto the Growler variant to extend the range of the EA-18G and to ease the enormous crew workload onboard the electronic attack aircraft—particularly as the new Raytheon AN/ALQ-249 Next Generation Jammer comes online in 2021.

“They are all certainly applicable to the Growler, but those discussions with the Navy are ongoing,” Gillian said.
 
https://asia.nikkei.com/Politics-Ec...lectronic-warfare-jet-could-jam-missile-bases
TOKYO -- Japan looks to deploy electronic-warfare aircraft that can neutralize enemy air defenses and command systems remotely, blurring the line between strict self-defense and offensive base-strike capability.

The country is exploring options including Boeing's EA-18G fighter jet -- nicknamed the "Growler" -- which emits large radio pulses to jam radar and communication systems. The EA-18G also carries missiles to knock out radar facilities.

The Defense Ministry intends to write the aircraft into its Mid-Term Defense Program when that plan is revised at the end of 2018, acquiring several jets between fiscal 2019 and fiscal 2023.
 
Jaa-has, jos tietaisimme Offensive Counter Air skenaarioiden painoarvon HX-arvioinneissa, niin ehka Growler mainittaisiin useammin?
 
Ei ilmavoimat varmaan sitä halua, kuten tuskin myöskään Gripeniä seuraavaksi hävittäjäkseen. Jos Yhdysvallat haihtuisi sienipilvenä ilmaan tässä ja nyt, niin Hornetin käyttö ei siihen todellakaan katkeaisi. Sitä varten on varaosavarasto sekä kotimaista osaamista. Sama perusperiaate toimii tulevan hävittäjän kanssa, tai ainakin toivon niin.



Nuo ominaisuudet ovat aika alkeellisia turvaominaisuuksia. Vähän kuten turvavyö autossa. Jokainen tietää, että turvavyö pelastaa ihmishenkiä, mutta vuoden 1980 VW Golfin kolariturvallisuutta ei voi verratakaan nykyiseen Golfiin. Jälkimmäisessä on sen seitsemää turvatyynyä, turvavyön esikiristintä, hallitusti kokoonpainuvaa rakennetta ja erinäisiä muita turvajärjestelmiä.

Tilastollista tietoa löytyy esim. Afganistanin sodan ilmailuonnettomuuksista. Lista ei ehkä ole kaikenkattava, mutta helikopterin putoamista/pakkolaskua/onnettomuutta (pl. maassa olevaa kopteria/henkilöstöä vastaan tehdyt hyökkäykset) koskien löytyi seuraavat:

2015: yksi onnettomuus; kuolonuhreja
2014: kolme onnettomuutta; kuolonuhreja jokaisessa onnettomuudessa
2013: kuusi onnettomuutta; kuolonuhreja neljässä onnettomuudessa
2012: kaksitoista onnettomuutta; kuolonuhreja seitsemässä onnettomuudessa
2011: neljätoista onnettomuutta; kuolonuhreja kahdeksassa onnettomuudessa

Yleisesti ottaen "kolariturvallisuudessa" on siis vielä rutkasti parantamisen varaa. Tosin huomautettakoon rehellisyyden nimissä, että esimerkiksi kuljetushelikoptereihin heittoistuimia (tai muutakaan) on vaikeampi asentaa. Yläpuolinen tilasto kuvastaa tätä, sillä esimerkiksi 10 Apache-onnettomuudessa kuoli 3 onnettomuudessa yhteensä 5 miehistönjäsentä, eli siis 75 prosenttia selvisi hengissä tai jopa vammoitta. Vaikka voihan noita tietoja katsoa senkin valossa, että kuudessa hävittäjäonnettomuudessa kolmessa kuoli yhteensä neljä lentäjää...

Tätä aihetta sietäisi tutkia vielä lisää, ja onneksi työ on jo aloitettu:




Kyllä hävittäjänkin saa alas, jos vain on riittävästi siipipinta-alaa ja ohjausjärjestelmä tallella. Eri asia on sitten, kuinka usein käy noin onnekkaasti, että ohjus ei vaurioita mitään elintärkeää... taisteluhelikopterin lentäminen hydrauliikan pettäessä voi olla aika raskasta. :(
Ei kyllä saa jos työntövoima loppuu.Hävittäjä tulee kieppuen alas.
 
Back
Top