Ei ilmavoimat varmaan sitä
halua, kuten tuskin myöskään Gripeniä seuraavaksi hävittäjäkseen. Jos Yhdysvallat haihtuisi sienipilvenä ilmaan tässä ja nyt, niin Hornetin käyttö ei siihen todellakaan katkeaisi. Sitä varten on varaosavarasto sekä kotimaista osaamista. Sama perusperiaate toimii tulevan hävittäjän kanssa, tai ainakin toivon niin.
Nuo ominaisuudet ovat aika alkeellisia turvaominaisuuksia. Vähän kuten turvavyö autossa. Jokainen tietää, että turvavyö pelastaa ihmishenkiä, mutta vuoden 1980 VW Golfin kolariturvallisuutta ei voi verratakaan nykyiseen Golfiin. Jälkimmäisessä on sen seitsemää turvatyynyä, turvavyön esikiristintä, hallitusti kokoonpainuvaa rakennetta ja erinäisiä muita turvajärjestelmiä.
Tilastollista tietoa löytyy esim.
Afganistanin sodan ilmailuonnettomuuksista. Lista ei ehkä ole kaikenkattava, mutta helikopterin putoamista/pakkolaskua/onnettomuutta (pl. maassa olevaa kopteria/henkilöstöä vastaan tehdyt hyökkäykset) koskien löytyi seuraavat:
2015: yksi onnettomuus; kuolonuhreja
2014: kolme onnettomuutta; kuolonuhreja jokaisessa onnettomuudessa
2013: kuusi onnettomuutta; kuolonuhreja neljässä onnettomuudessa
2012: kaksitoista onnettomuutta; kuolonuhreja seitsemässä onnettomuudessa
2011: neljätoista onnettomuutta; kuolonuhreja kahdeksassa onnettomuudessa
Yleisesti ottaen "kolariturvallisuudessa" on siis vielä rutkasti parantamisen varaa. Tosin huomautettakoon rehellisyyden nimissä, että esimerkiksi kuljetushelikoptereihin heittoistuimia (tai muutakaan) on vaikeampi asentaa. Yläpuolinen tilasto kuvastaa tätä, sillä esimerkiksi 10 Apache-onnettomuudessa kuoli 3 onnettomuudessa yhteensä 5 miehistönjäsentä, eli siis 75 prosenttia selvisi hengissä tai jopa vammoitta. Vaikka voihan noita tietoja katsoa senkin valossa, että kuudessa hävittäjäonnettomuudessa kolmessa kuoli yhteensä neljä lentäjää...
Tätä aihetta sietäisi tutkia vielä lisää, ja onneksi työ on jo aloitettu:
Kyllä hävittäjänkin saa alas, jos vain on riittävästi siipipinta-alaa ja ohjausjärjestelmä tallella. Eri asia on sitten, kuinka usein käy noin onnekkaasti, että ohjus ei vaurioita mitään elintärkeää... taisteluhelikopterin lentäminen hydrauliikan pettäessä voi olla aika raskasta.