Mig21:n liito-ominaisuuksia meille aukissa verrattiin lähinnä silitysrautaan.Ei niin. Hävittäjää ei ole suunniteltu liittämään. Toisin kuin vaikka matkustaja kone.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mig21:n liito-ominaisuuksia meille aukissa verrattiin lähinnä silitysrautaan.Ei niin. Hävittäjää ei ole suunniteltu liittämään. Toisin kuin vaikka matkustaja kone.
Käytännössä kaikissa hävittäjää on tuo sama ongelma. Ne eivät liidä ilman työntöä. Itsekin lentämä Cessna taas liitää mukavasti noin 1km korkeudesta tuonne 10km saakka, eli 1/10 suhteella.Mig21:n liito-ominaisuuksia meille aukissa verrattiin lähinnä silitysrautaan.
Ilman työntövoima a suihkukone, einpropellihärveli. Video kiitos.
Kyllä ne hävittäjätkin liitää ihan kuin kaikki lentokoneet. Ja videoitakin löytyy dead stick laskeutumisista.
Ilman työntövoima a suihkukone, einpropellihärveli. Video kiitos.
You are correct. Mathematically (and aerodynamically) speaking, a true "1:1" glide ratio does mean exactly that if you speak in statute miles. In the aviation world, we deal in Nautical miles, and 1 NM is 6000 feet. It makes the math a lot easier. So, the F-16's glide ratio is actually closer to 6000:1000 or 6:1, mathematically speaking (in all honesty, it's a little better than that, but when your engine quits, it's much better to be conservative than exact).
At any rate, the mental math is a whole lot easier to just say the glide ratio is 1NM per 1000 feet, or "1:1" for simplicity sake (and since all our instruments measure in nautical miles). One less thing to think about when the engine quits.
Ainakin F/A-18C/D on suora hätäohjaus ilman tietokonetta (ohjausvaijerit ohjaamosta siivekkeisiin), jolla on koneita tuotu takaisin kentälle, vaikka tietokoneohjattu fly-by-wire -systeemi onkin ollut poissa pelistä. Ei sillä mitään erikoisempia manöövereita pysty tekemään, mutta ainakin vanhalla Hornetilla pääsee lentokentälle takaisin.Ole hyvä, F-16 suihkari:
Edit: Jos itse asiassa tarkoitit, että nykyaikaiset epävakaat fly-by-wire koneet tulee tonttiin, jos sähköt katkeaa ohjaustietokoneista, niin tässä olet käsittääkseni oikeassa.
Ainakin F/A-18C/D on suora hätäohjaus ilman tietokonetta (ohjausvaijerit ohjaamosta siivekkeisiin), jolla on koneita tuotu takaisin kentälle, vaikka tietokoneohjattu fly-by-wire -systeemi onkin ollut poissa pelistä. Ei sillä mitään erikoisempia manöövereita pysty tekemään, mutta ainakin vanhalla Hornetilla pääsee lentokentälle takaisin.
Uudet canardit ovat käsittääkseni aerodynaamisesti niin epävakaita, ettei niitä pysty lentämään ilman tietokonetta. Hornethan on patarautaa!
Ainakin F/A-18C/D on suora hätäohjaus ilman tietokonetta (ohjausvaijerit ohjaamosta siivekkeisiin)
Just...Ilman työntövoima a suihkukone, einpropellihärveli. Video kiitos.
Niin tosiaan, tätähän on testattukin Gripenissä pari kertaa joskus...Gripen ei ole; se on suunniteltu niin, että jos FBW hajoaa, canardit voi vapauttaa ohjausyhtälöstä kokonaan pois, ja kone muuttuu stabiiliksi. (Ei tietoa onko ominaisuus tuotantokäytössä; luulis.) Mutta kai yleensä eniten uhkaa aiheuttaa se, jos ohjainpintojen servot tai hydrauliikka menee rikki kokonaan tai osittain. Yksi väärin toimiva voimakas ohjainpintahäiriö voi sotkea kaiken ja heittää lentotilaan, josta ei pääse pois. (vrt FrankenHornet)
Eipä niin, mutta nosteen saaminen vaatii siiven ja hävittäjien siivet eivät ole sopivia liitämiseen. Kaikki on mahdollista onhan ihminenkin selvinnyt kilometrien tiputuksesta ilman laskuvarjoa. Noita hävittäjiä, jotka liitävät kentälle tai siististi maahan on häviävän vähän verrattuna moottorivian jälkeisiin tippumisiin ja koneen tuhoutumiseen työntövoiman loppuessa.Lentokonetta ei pidä taivaalla työntövoima vaan noste, jota siivet tuottavat kun nopeutta on riittävästi. Hävittäjät eivät ole yhtään sen mystisempiä laitteita vaan tottelevat aerodynamiikan lakeja siinä missä muutkin. Tietenkin ne liitävät huonommin ja pilotin näkökulmasta vajoamisnopeus on huima, mutta silti ne lentävät kunnes nopeus tai korkeus loppuu. Ne eivät siis todellakaan tipu tiiliskivenä tai kiepu yhtään mihinkään. Onnistuneita moottori sammuneena tehtyjä laskeutumisia on tosiaan tehty ja moottorin käynnistämisiä ilmassa vielä enemmän.
Mekaaninen varajärjestelmä on ainoastaan korkeusvakaajaan, muihin ohjainpintoihin varajärjestelmä on sähköinen.
Niin tosiaan, tätähän on testattukin Gripenissä pari kertaa joskus...
Ole hyvä, F-16 suihkari:
Edit: Jos itse asiassa tarkoitit, että nykyaikaiset epävakaat fly-by-wire koneet tulee tonttiin, jos sähköt katkeaa ohjaustietokoneista, niin tässä olet käsittääkseni oikeassa.
Noniiiiin.Eipä niin, mutta nosteen saaminen vaatii siiven ja hävittäjien siivet eivät ole sopivia liitämiseen. Kaikki on mahdollista onhan ihminenkin selvinnyt kilometrien tiputuksesta ilman laskuvarjoa. Noita hävittäjiä, jotka liitävät kentälle tai siististi maahan on häviävän vähän verrattuna moottorivian jälkeisiin tippumisiin ja koneen tuhoutumiseen työntövoiman loppuessa.
Sinä ainakin olet muutaman vuoden elänyt tällä palstalla viestien määrän mukaan. Kannattaisi viettää aikaa jossain muuallakin.Noniiiiin.
Juttuja tulee... Totuuspohja noin ja näin.
Eipä niin, mutta nosteen saaminen vaatii siiven ja hävittäjien siivet eivät ole sopivia liitämiseen. Kaikki on mahdollista onhan ihminenkin selvinnyt kilometrien tiputuksesta ilman laskuvarjoa. Noita hävittäjiä, jotka liitävät kentälle tai siististi maahan on häviävän vähän verrattuna moottorivian jälkeisiin tippumisiin ja koneen tuhoutumiseen työntövoiman loppuessa.