F/A-18 E/F Super Hornet

Haluan vielä järmätä, kun Radar ei selvästikään ymmärrä. :)
"Vastaa about silitysraudan arvoa" on selkeästi ns huumoria. Jos lähdetään saivartelemaan, niin silitysraudan liitoluku on likipitäen nolla. Se menettää hyvin nopeasti vaakasuoran nopeutensa ja tippuu vapaassa pudotuksessa. Jos siihen lisäisi vakaajat niin sen kenties saisi tippumaan myös ei-kohtisuoraan... mutta ei silloinkaan edes lähelle 1:1 suhteessa.
Niin, liitäähän ihminenkin, mutta voi olla kova lasku alas tullessa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Super Hornet teki ensilentonsa 1996, ja operatiiviseen käyttöön kone tuli 2001. Yhdysvaltain merivoimat saattavat luopua siitä jo 2030-luvulla, mutta Boeingin ulkomaan hävittäjämyynnin johtaja Steve Winkler vakuuttaa, että koneen tuotanto jatkuu pitkälle 2020-luvulle uusien tilausten vauhdittamana.

- Kuwait on ostamassa 28 koneyksilöä 12 koneen lisäoptiolla, ja Kanada 18. Belgia on esittänyt meille tietopyynnön jota parhaillaan evaluoimme, ja Intialla on tarvetta uusille hävittäjäkoneille.

On hyvin mahdollista, että Yhdysvallat luopuu Super Hornetista monta vuotta ennen Suomea. Winkler tosin vakuuttaa että merivoimille 2020-luvun alussa valmistuvat koneet lentävät vielä 30 vuoden päästä, kuten Kuwaitin ja Kanadankin Super Hornetit.
Niin mitäköhän konetta se Kanada on hankkimassa 18 kpl?
 
Mitä tulee superhornettiin, niin kyllä kone on ihan hyvä tutkan ja rcs:n suhteen nykypäivänäkin, mutta kannattaisi varmaan katsoa enemmän tulevaisuuteen ja itänaapuriin, mitä koneita sieltä on tulossa tulevaisuudessa käyttöön.
Kyllä. Mutta nykyisistä Gripen NG, SH, Rafale ja Typhoon tulevat palvelemaan pitkälle tulevaisuuteen ja esim. Rafalen tuotanto jatkuu 2020-luvullakin. 6-gen koneet eivät tule vielä hetkeen ja F-35 on erinomaisuudestaan huolimatta todennäköisesti meille liian kallis ylläpidettävä. Lisäksi suomi ei ole ainakaan aikaisemmin halunnut rahoittaa keskeneräisiä projekteja ja olla jakamassa riskejä, koska sellaiseen epävarmuustekijään ei yksinkertaisesti ole pienellä maalla varaa. Tarvitaan luotettava ja koeteltu vaihtoehto, jossa on kehityspotentiaalia riittävästi. F-18 E/F Block III-version suunnittelu on osoitus konetyypin kehityskelpoisuudesta.

Itänaapurin tuleva työjuhta näyttäisi hankintojen osalta olevan SU-30SM ja SU-35S sekä Su-57 jäävät varmaan vähemmistöön hinnan vuoksi. Su-30 sarjaan nähden SH pärjää varsin loistavasti ja vain SU-57 voi olla haaste, mutta konetyypin kehitys takkuaa pahasti, varsinkin moottorien takia ja hankintamäärää on pudotettu rajusti (venäläiseen tapaan). Meidän hävittäjä on kuitenkin osa ilmapuolustusta joten pitää katsoa mitä muutakin voidaan tarvita tulevaisuuden uhkia vastaan. Ilmavoimien on kuitenkin pystyttävä operoimaan kalustollaan kustannustehokkaasti ja taata riittävät lentotunnit lentäjille. Lisäksi koneita on oltava tarpeeksi jotta taataan operatiivinen valmius ja korkea saatavuus.
Niin mitäköhän konetta se Kanada on hankkimassa 18 kpl?
Sait varmaan jo vastauksen?
 
Lisäksi suomi ei ole ainakaan aikaisemmin halunnut rahoittaa keskeneräisiä projekteja ja olla jakamassa riskejä, koska sellaiseen epävarmuustekijään ei yksinkertaisesti ole pienellä maalla varaa.

F-35 ei ole hankintapäätöstä tehdessä keskeneräinen projekti vaan ollut vuosia operatiivisessa käytössä. Jos se on keskeneräinen, niin aika moni maa on hyvin isoissa ongelmissa.
 
F-35 ei ole hankintapäätöstä tehdessä keskeneräinen projekti vaan ollut vuosia operatiivisessa käytössä. Jos se on keskeneräinen, niin aika moni maa on hyvin isoissa ongelmissa.
Aika näyttää, mutta lienet lukenut foorumillakin olleen linkin jossa USA:n puolustusministeri kritisoi hanketta ankarasti ja mainitsee noin 1000 vielä keskeneräistä asiaa konetyypissä. Se ei vaikuta hyvälle vaikka eteenpäin on menty paljon.

Myös Pentagonin päätös olla uusimatta osaa Block 2B ohjelmistolla lentävistä koneista säästösyistä ei ole hyvä juttu. Niiden päivitys 3F-versioon tulisi maksamaan liikaa ja rahaa tarvitaan loppujen puutteiden korvaamiseen sekä vara-osatuotannon kiihdyttämiseen. Myös ALIS on tietääkseni vielä keskeneräinen. Nämä kaikki yhdessä luovat edelleen epäilyjä konetyypin täyden operatiivisen kyvyn ja asejärjestelmien integraation täydentymisestä lähivuosina.

Olen itse ollut aikaisemmin F-35 kannalla mutta nyt alan olemaan yhä skeptisempi sitä seikkaa silmällä pitäen että F-35 olisi täysin valmis 2021 ja täysin ilman lastenvaivoja. Konetyypin käyttökustannukset ovat myös aivan liian huikeita tällä hetkellä ja niiden pitäisi laskea 2/3 osaa ollakseen järkevällä tasolla.
 
Aika näyttää, mutta lienet lukenut foorumillakin olleen linkin jossa USA:n puolustusministeri kritisoi hanketta ankarasti ja mainitsee noin 1000 vielä keskeneräistä asiaa konetyypissä. Se ei vaikuta hyvälle vaikka eteenpäin on menty paljon.

Myös Pentagonin päätös olla uusimatta osaa Block 2B ohjelmistolla lentävistä koneista säästösyistä ei ole hyvä juttu. Niiden päivitys 3F-versioon tulisi maksamaan liikaa ja rahaa tarvitaan loppujen puutteiden korvaamiseen sekä vara-osatuotannon kiihdyttämiseen. Myös ALIS on tietääkseni vielä keskeneräinen. Nämä kaikki yhdessä luovat edelleen epäilyjä konetyypin täyden operatiivisen kyvyn ja asejärjestelmien integraation täydentymisestä lähivuosina.

Olen itse ollut aikaisemmin F-35 kannalla mutta nyt alan olemaan yhä skeptisempi sitä seikkaa silmällä pitäen että F-35 olisi täysin valmis 2021 ja täysin ilman lastenvaivoja. Konetyypin käyttökustannukset ovat myös aivan liian huikeita tällä hetkellä ja niiden pitäisi laskea 2/3 osaa ollakseen järkevällä tasolla.
Eli oletat että tuo suht iso superhönö-päivitys valmistuu ilman lastentauteja ja valmiina?

Eikä Pentagon ole päättänyt vanhojen koneiden päivittämisestä kai vielä mitään? Eikö se päivittämättä jättäminen ollut yksi vaihtoehto jota esitettiin kustannusten laskemiseksi ja puolustushaarat päättävät itse mitä koneilleen tekevät.
 
Se on sinänsä aivan samantekevää mitä me netistä googlailemme. Jos kone ei ole valmis kun valintapäätös tehdään, niin sitä ei osteta. Mutta toisaalta kaikesta netissä lentävästä skeidasta huolimatta pidän hyvin epätodennäköisenä etteikö F-35 olisi n. kolmen vuoden päästä "valmis". Lainausmerkeissä siksi, että valmista konettahan me emme ole ostamassa, valittiin mikä tahansa.
 
Me emme tarvitse valmista konetta 2021, me tarvitsemme valmiin koneen 2030. Ei kuitenkaan liian valmista koska sen pitää kehittyä myös 2040 ja 2050-luvuilla entistä paremmaksi. Jos kone on valmis 2021, sillä ei tee enää mitään 2040 ja sillä pitäisi lentää vielä 20 vuotta sen jälkeenkin...

Tuolla logiikalla muuten olisi pitänyt jatkaa MiG-21:llä eikä koskeakaan Hornetiin, se perkele kun alkaa tulla valmiiksi vasta näillä näppäimillä. Meidän siis pitäisi soittaa Trumpille josko käynnistäisivät C-mallin tuotannon uudelleen niin saataisiin valmis kone 2021.
 
Eli oletat että tuo suht iso superhönö-päivitys valmistuu ilman lastentauteja ja valmiina?
En oleta mitään mutta lienee eri seikka luoda päivitykset Block II version pohjalta ja päivittää mm. APG-79 tutka kuin luoda koko tst-järjestelmä, puhumattakaan koko järjestelmästä alusta saakka? Toki toivon että kaikki kilpailijat olisivat taisteluvalmiina ja palveluskäytössä mutta ainakaan Gripukka ei sitä tule olemaan.
Eikä Pentagon ole päättänyt vanhojen koneiden päivittämisestä kai vielä mitään? Eikö se päivittämättä jättäminen ollut yksi vaihtoehto jota esitettiin kustannusten laskemiseksi ja puolustushaarat päättävät itse mitä koneilleen tekevät.
Joo, muistaakseni näin luin. Kustannuksia edelleen tulee kuitenkin siihen malliin että Penttikin jo miettii miten klaarata kehityskuluja ja taata riittävä toimintakyky.
Se on sinänsä aivan samantekevää mitä me netistä googlailemme. Jos kone ei ole valmis kun valintapäätös tehdään, niin sitä ei osteta. Mutta toisaalta kaikesta netissä lentävästä skeidasta huolimatta pidän hyvin epätodennäköisenä etteikö F-35 olisi n. kolmen vuoden päästä "valmis". Lainausmerkeissä siksi, että valmista konettahan me emme ole ostamassa, valittiin mikä tahansa.
Miten vaan, mutta kyllä sen koneen pitäisi olla siinä mallissa, että kun sillä koelennetään ja sitä arvioidaan OIKEASTI, eikä lupausten pohjalta, niin vertailu voidaan tehdä ennen päätöstä eikä lupausten & ennustusten perusteella.

Me tarvitsemme täysin taistelukykyisen ja sotavalmiin koneen 2025, kun ekat alkavat tulla palvelukseen eikä vuotta-kahta myöhemmin, saati 5 vuotta myöhemmin. Hornetit alkavat poistua 2025 aikoihin eikä 2 konetyyppiä ole varaa tai järkeä tukea koko laivaston osalta yhtä aikaa. Siihen ei ehkä edes pystytä.
 
Miten vaan, mutta kyllä sen koneen pitäisi olla siinä mallissa, että kun sillä koelennetään ja sitä arvioidaan OIKEASTI, eikä lupausten pohjalta, niin vertailu voidaan tehdä ennen päätöstä eikä lupausten & ennustusten perusteella.

Kuten edellä todettu, niin osa ominaisuuksista tulee joka tapauksessa olemaan tilaushetkellä lupauksia. Olennaista on riskienhallinta.

Lisäksi tässä kohtaa on hyvä muistaa, että ihan vastaava riski on sekin, että koneen päivitykset loppuvat kesken elinkaaren. Emme halua myöskään sitoutua koneeseen jonka jatkokehityksen maksamme yksin tai liian pienellä porukalla.
 
Aika näyttää, mutta lienet lukenut foorumillakin olleen linkin jossa USA:n puolustusministeri kritisoi hanketta ankarasti ja mainitsee noin 1000 vielä keskeneräistä asiaa konetyypissä. Se ei vaikuta hyvälle vaikka eteenpäin on menty paljon.

Eteenpäin on tosiaan menty ja paljon, jos tarkastelee vaikka viimeisen viiden vuoden ajanjaksoa. Jos lukee noiden klikkiotsikoiden lisäksi varsinaisia julkaistuja raportteja, niin huomaa selkeästi että suuremmat ongelmat ovat vähentyneet merkittävästi viime vuosina. Parin viime vuoden aikana kehitys on tapahtunut monesti ennusteita nopeammin, ja esimerkiksi viimeisimmässä DOT&E raportissa mainitaan että JPO on edistynyt merkittävästi vikojen korjaamisessa, mikä on luontevaa kun kone alkaa lähestyä kehitysvaiheen loppua. Näitä manaavia otsikoita on nähty viimeiset 10 vuotta, joten en hirveästi perustaisi mielipidettäni pelkästään niihin.

Myös Pentagonin päätös olla uusimatta osaa Block 2B ohjelmistolla lentävistä koneista säästösyistä ei ole hyvä juttu. Niiden päivitys 3F-versioon tulisi maksamaan liikaa ja rahaa tarvitaan loppujen puutteiden korvaamiseen sekä vara-osatuotannon kiihdyttämiseen.

Mitään tällaista päätöstä ei ole tehty, päin vastoin USAF on ilmoittanut päivittävänsä omat koneensa. Tämä on käsitelty moneen kertaan F-35 ketjussa, ja on yksi tyypillisistä enemmän tai vähemmän tahattomista väärinymmärtämisistä mitä on tehty mediassa jo toisteltu hyvinkin aktiivisesti ja tarkoitushakuisesti tälläkin foorumilla tiettyjen henkilöiden toimesta. Joka tapauksessa, tällä ei ole mitään tekemistä HX-projektin kanssa.
 
Lisäksi tässä kohtaa on hyvä muistaa, että ihan vastaava riski on sekin, että koneen päivitykset loppuvat kesken elinkaaren. Emme halua myöskään sitoutua koneeseen jonka jatkokehityksen maksamme yksin tai liian pienellä porukalla.
Suomihan päivitti HN-kaluston MLU:ssa 2006-2016 ja koneet poistuvat 2025-2030. Muuta ei tehdä kuin moottorinkorjausta sekä JASSM integraatio. On siinä aika pitkä pätkä ilman päivitystä joten ei sitä joka vuosi tehdä. Nyt mennään 14 vuotta maksimillaan ilman päivitystarvetta joten ei liene ongelma vaikka päivitykset tehdään vaikka 10 vuotta ennen eliniän päättymistä? Tärkeätä on saada varaosia riittävästi varastoon ja oma kyky huoltaa koneita myös kriisin aikana.
Eteenpäin on tosiaan menty ja paljon, jos tarkastelee vaikka viimeisen viiden vuoden ajanjaksoa. Jos lukee noiden klikkiotsikoiden lisäksi varsinaisia julkaistuja raportteja, niin huomaa selkeästi että suuremmat ongelmat ovat vähentyneet merkittävästi viime vuosina. Parin viime vuoden aikana kehitys on tapahtunut monesti ennusteita nopeammin, ja esimerkiksi viimeisimmässä DOT&E raportissa mainitaan että JPO on edistynyt merkittävästi vikojen korjaamisessa, mikä on luontevaa kun kone alkaa lähestyä kehitysvaiheen loppua. Näitä manaavia otsikoita on nähty viimeiset 10 vuotta, joten en hirveästi perustaisi mielipidettäni pelkästään niihin
Hope so. Mitähän olisi tapahtunut ilman JPO:a? Usko alkaa itsellä jo kärsiä kun ongelmia tulee silti jatkuvasti vaikka ne väheneekin.
Mitään tällaista päätöstä ei ole tehty, päin vastoin USAF on ilmoittanut päivittävänsä omat koneensa. Tämä on käsitelty moneen kertaan F-35 ketjussa, ja on yksi tyypillisistä enemmän tai vähemmän tahattomista väärinymmärtämisistä mitä on tehty mediassa jo toisteltu hyvinkin aktiivisesti ja tarkoitushakuisesti tälläkin foorumilla tiettyjen henkilöiden toimesta. Joka tapauksessa, tällä ei ole mitään tekemistä HX-projektin kanssa.
OK.
 
Suomihan päivitti HN-kaluston MLU:ssa 2006-2016 ja koneet poistuvat 2025-2030. Muuta ei tehdä kuin moottorinkorjausta sekä JASSM integraatio. On siinä aika pitkä pätkä ilman päivitystä joten ei sitä joka vuosi tehdä. Nyt mennään 14 vuotta maksimillaan ilman päivitystarvetta joten ei liene ongelma vaikka päivitykset tehdään vaikka 10 vuotta ennen eliniän päättymistä? Tärkeätä on saada varaosia riittävästi varastoon ja oma kyky huoltaa koneita myös kriisin aikana.

Pointtini on, että jos käyttäjämaita on vaikkapa kolme ja olemme niistä viimeinen, niin sekin on riski. Ehkä olemme ainoa maa joka haluaa tehdä sen päivityksen 10 vuotta ennen eliniän päättymistä tai haluamme eri päivityksiä kuin muut maat? F-35:n käyttäjiä on jo nyt kymmenen, joten elinkaaren alkupuolelle kuuluvia riskejä on kantamassa useampi maa ja sama pätee myös tuleviin päivityksiin. Kyllä näihin kauppoihin liittyy muutakin riskejä kuin elinkaaren alkuun liittyen.

MLU2 ei muuten ole vielä täysin valmis kun JASSM-integraatioon kuuluva koelaukaisu on tekemättä.

Lisättäköön vielä, että MLU2:tahan aikaistettiin juuri sen takia, että Hornetin elinkaaren (eli otimme koneen käyttöön viimeisten joukossa) takia päivitys olisi voinut olla kalliimpi ja hankalampi muutamaa vuotta myöhemmin tehtynä.
 
Me tarvitsemme täysin taistelukykyisen ja sotavalmiin koneen 2025, kun ekat alkavat tulla palvelukseen eikä vuotta-kahta myöhemmin, saati 5 vuotta myöhemmin. Hornetit alkavat poistua 2025 aikoihin eikä 2 konetyyppiä ole varaa tai järkeä tukea koko laivaston osalta yhtä aikaa. Siihen ei ehkä edes pystytä.

Kyllä se targetti on siellä 2030. H-X ekat vuodet menee sisäänajossa ja harjoittelussa. Ja määrätkin alussa pieniä. Toimitukset 2025-2030. Ylimenovaiheessa tietysti maksaa enemmän.
 
Maailmanpoliittinen tilanne voi olla sellainen, että toimituksia jopa aikaistetaan vuoteen 2024 ja heti halutaan sotavalmista materiaalia. Pienikin määrä classic Hornettia uudempia koneita vaikuttaa heti paljon kokonaiskykyyn ilmassa.
 
Maailmanpoliittinen tilanne voi olla sellainen, että toimituksia jopa aikaistetaan vuoteen 2024 ja heti halutaan sotavalmista materiaalia. Pienikin määrä classic Hornettia uudempia koneita vaikuttaa heti paljon kokonaiskykyyn ilmassa.
Ja Gripen E on taisteluvalmis 2024 vaikka tutkan ilmasta maahan - moodit valmistuvat 2026?
 
Back
Top