Viimeinen väite kilpailun koventumisesta on hieman erikoinen ja vaatisi tarkempaa avaamista. Ei kai kukaan osta konetta yhteen käyttötarkoitukseen enää 2000-luvulla?
Alkuperäinen Super Hornet ei toki ollut kovinkaan vakuuttava avioniikan ollessa pitkälti Hornetista. Sen sijaan tuotannon siirtyessä Block II:een vuonna 2005 saatiin sellaista tekniikkaa (mm. AESA-tutka), jota kilpailijoissa ei tuolloin ollut ja Typhoonissa ei vieläkään (
2021 kuulemma valmista). Samaten Super Hornetissa on ollut jo pitkään erittäin suorituskykyinen asevalikoima. Kilpailijoilla on ollut (ja osittain on yhä) tässä monitoimikyvyssä kohtalaisen merkittäviä puutteita, mm. Typhoonin puuttuvat A2G-aseintegraatiot, Rafalen puuttuva kypärätähtäin ja Rafalen suhteellisen vaatimaton A2A-ohjus. Super Hornet on myös ollut koetelluin konetyyppi, ja itävaltalaiset ovatkin saaneet maistiaisen koettelemattomaan konetyyppiin sotkeutumisesta...
Eurooppalaisia ei voi syyttää kovasta kilpailusta, sillä Typhoon ja Rafale ovat alkaneet myymään kunnolla vasta viime vuosina. Rafale sai ensimmäisen vientikaupan 2015 ja Typhoonia oli myyty konsortion ulkopuolisille maille vain pieniä määriä (pl. saudit) ennen viime vuosia. (Nykyisetkin ostot näyttävät kovin poliittissävytteisiltä...)
Jos minun pitää osoittaa syyllisiä, niin väitän seuraavien koneiden anastaneen potentiaaliset markkinat: F-15 ja F-16. Ne ovat olleet todelliset Super Hornetin kilpailijat n. 2000-2015.
F-15E toimii raskaana yleiskoneena yhtä hyvin tai paremmin. Aiemmin mainittua koneen raskautta/kalleutta pidän osin myyttinä, koska sehän on jopa kevyempi kuin Super Hornet. Toki Super Hornetin uudempi suunnittelu saattaa laskea kustannuksia osaltaan, mutta yleisesti ottaen eron ei tarvitse olla niin suuri kuin usein esitetään. F-15E onkin myynyt 2000-luvulla Koreaan, Singaporeen ja Saudi-Arabiaan sekä hiljattain Qatariin.
F-16 taas on erinomainen kevyenä yleiskoneena. Edulliset kustannukset ja vakiintunut käyttäjäkunta. Listasit aiemmin Hornetin hyviä ominaisuuksia, ja F-16:n kanssa Hornet pystyi kilpailemaan, koska se oli ikään kuin F-16 steroideilla. Super Hornet taas on selkeämmin yliampuva vaihtoehto, omena ja appelsiini. F-16 onkin myynyt 2000-luvulla yhteensä yli 400(?) uutta konetta mm. Israeliin, Irakiin, Kreikkaan, Puolaan ja moniin muihin valtioihin.