F/A-18 E/F Super Hornet

apumekaanikko

Kersantti
Kysymys koskee tietysti muitakin kuin Hornetia, mutta kun nyt ELSO tuli puheeksi...
Eli kuinkahan haavoittuva on tiedonsiirto hävittäjien välillä ja hävittäjästä maahan vihulaisen ELSOn suhteen. Kuvittelen, että protokollassa on taajuushyppely ja signaali on heikompi kuin taustasäteily, joten häirintäsignaalin suuntaaminen voi olla haasteellista. Näitä piirteitähän on joissain siviilipuolen verkoissa, kuten 802.11-a ja GSM.
 

Gyllis1

Ylipäällikkö
Kysymys koskee tietysti muitakin kuin Hornetia, mutta kun nyt ELSO tuli puheeksi...
Eli kuinkahan haavoittuva on tiedonsiirto hävittäjien välillä ja hävittäjästä maahan vihulaisen ELSOn suhteen. Kuvittelen, että protokollassa on taajuushyppely ja signaali on heikompi kuin taustasäteily, joten häirintäsignaalin suuntaaminen voi olla haasteellista. Näitä piirteitähän on joissain siviilipuolen verkoissa, kuten 802.11-a ja GSM.
Modernien koneiden parvilinkit (esim F-35:n MADL) ovat vaikeita häiritä. Linkit ovat suunnattuja, eli häirintälähetin pitäisi melkeinpä saada koneiden väliin.

Link-16 saattaa sitten ympärisäteilevänä olla alttiimpi häirinnälle. Huhujen mukaan ryssien datalinkit ovat olleet Syyriassa iippojen tai amerikkalaisten toimesta polvillaan.
 

fulcrum

Ylipäällikkö
Link-16 saattaa sitten ympärisäteilevänä olla alttiimpi häirinnälle. Huhujen mukaan ryssien datalinkit ovat olleet Syyriassa iippojen tai amerikkalaisten toimesta polvillaan.
Myös toiselta puolen on kuulunut samanlaisia huhuja. Tavaraa on ruutattu eetteriin puolin ja toisin.
 

ctg

Ylipäällikkö
The US Navy plans to test its new electronic warfare (EW)
drone this fall. The drones are part of the „Remedy“ program by the Navy and Northrop Grumman that sees a small Class II unmanned aerial vehicle (UAV) packed into a cluster munition canister that would then eject from a mothership and fly a programmed route ahead of stand-off jammers and strike aircraft. This could mean that electronic EW platforms like the EA-18G Growler could soon release swarms of drones from the aircraft, allowing the smaller vehicles to fly ahead to scout out for radar and other battlefield emitters. The drones could even take part in electronic attack missions themselves by jamming enemy sensor networks. During the trials in fall, Northrop Grumman plans to link the drone with an actual Growler as part of Fleet Tactical Grid 2019.
https://www.defenseindustrydaily.com/ea18g-program-the-usas-electronic-growler-02427/
 

wargame

Alikersantti
The Growler is such a capable platform and very flexible up and down that entire conflict spectrum. It is capable of penetrating [enemy airspace] with strike assets to help control that electromagnetic spectrum, but equally it contributes to joint roles or working with our naval platforms or land forces in stand-off roles. It's hard to imagine a scenario where a Growler couldn't make a pretty meaningful contribution to the joint effect you're after.”

https://www.flightglobal.com/news/articles/interview-air-commander-australia-steve-roberton-455460/

Samanlainen kombo tännekin, kiitos!
 

magitsu

Ylipäällikkö
DOT&E 2016:ssa kuvattu hyvin SH ja Growlerin roolit:
http://www.dote.osd.mil/pub/reports/fy2016/pdf/navy/2016fa18ef.pdf (s. 246)

Mission
• Combatant Commanders use the F/A-18E/F to:
- Conduct offensive and defensive air combat missions
- Attack ground target with most of the U.S. inventory of precision and non-precision weapons
- Provide in-flight refueling for other tactical naval aircraft
- Provide the fleet with an organic tactical reconnaissance capability

• Combatant Commanders use the EA-18G to:
- Support friendly air, ground, and sea operations by countering enemy radar and communications
- Jam integrated air defense systems
- Support non-integrated air defense missions and emerging non-lethal target sets
- Enhance crew situational awareness and mission management
- Enhance connectivity to national, theater, and tactical strike assets
- Provide enhanced lethal suppression through accurate High-speed Anti-Radiation Missile targeting
- Provide the EA-18G crew with air-to-air self-protection with the AIM-120
 

Protheon_93

Majuri

Gyllis1

Ylipäällikkö
USN on tilannut Boeingilta 78 F/A-18E/F Super Hornetin upgraden Block III -versioon
https://boeing.mediaroom.com/2019-03-20-Boeing-Receives-U-S-Navy-Multiyear-Contract-for-F-A-18-Production
Jotenkin tässä tulee ilmi tuo USAn asevoimien jäätävä skaala esille, kun siellä tehdään kerralla tuon kokoisia hävittäjätilauksia, joista me täällä MP-netissä saamme vain unelmoida Suomelle patrioottisissa märissä unissamme.
Tilattiinko tuossa uusia koneita, vai päivityksiä vanhoihin? Tekstin lukemalla saa kuvan, että päivityksiä vanhoihin:

Boeing will begin converting existing Block II Super Hornets to Block III early in the next decade. The fighter’s life also will be extended from 6,000 hours to 10,000 hours.
 

vehamala

Kenraali
Mod
Lahjoittaja
Tilattiinko tuossa uusia koneita, vai päivityksiä vanhoihin? Tekstin lukemalla saa kuvan, että päivityksiä vanhoihin:
Kyllä minä ymmärsin tuon selvästi päivitykseksi, siksi kirjoitin "upgrade".
 

Mustaruuti

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 1.0

fulcrum

Ylipäällikkö
Usein uudelleenrakennetut (päivitetyt) koneet ilmoitetaan myös "tuotantona". Mutta minustakin nuo on uusia. USN:n tavoitteena on noin 480 Super Hornet Block III:n fliitti ensi vuosikymmenellä, joista 110 on uusia koneita ja loput päivitettyjä Block II. Vanhempia Block I koneita ei päivitetä vaan siirtyvät koulutuskäyttöön.

Tosin hintatieto ($4 miljardia 78 koneesta) on kyllä epäilyttävän alhainen ollakseen uusrakennettu. Ehkä siihen ei ole sisällytetty tutkia ja moottoreita.
 

Mustaruuti

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 1.0
Tosin hintatieto ($4 miljardia 78 koneesta) on kyllä epäilyttävän alhainen ollakseen uusrakennettu. Ehkä siihen ei ole sisällytetty tutkia ja moottoreita.
Hyvä huomio. Tyypillisesti jenkit tilaa toimittajilta erikseen, ja tuo oli todennäköisesti vain Boeingin osuus.
 
Usein uudelleenrakennetut (päivitetyt) koneet ilmoitetaan myös "tuotantona". Mutta minustakin nuo on uusia. USN:n tavoitteena on noin 480 Super Hornet Block III:n fliitti ensi vuosikymmenellä, joista 110 on uusia koneita ja loput päivitettyjä Block II. Vanhempia Block I koneita ei päivitetä vaan siirtyvät koulutuskäyttöön.

Tosin hintatieto ($4 miljardia 78 koneesta) on kyllä epäilyttävän alhainen ollakseen uusrakennettu. Ehkä siihen ei ole sisällytetty tutkia ja moottoreita.

"Yhdysvaltain laivasto vahvisti tällä viikolla 78:n uuden Super Hornet -torjuntahävittäjän tilauksen"
"Uudet, kolmanteen tuotantoerään kuuluvat F/A-18 Super Hornetit ovat osa laivaston hävittäjäkaluston uusimishanketta, johon kuuluu myös 450:n vanhan Super Hornetin lentoajan pidentäminen 6 000 tunnista 10 000:een."

"Karkeasti laskien yhden koneen hinnaksi tulee 45 miljoonaa euroa, joka on alle puolet siitä, mitä Suomen puolustusvoimat on suunnitellut maksavansa uusista torjuntahävittäjistä. USA:n laivastolle hinta on alhaisempi, koska sillä on ennestään valmiina F-18-koneiden tarvitsema huoltojärjestelmä. Kauppaan ei myöskään kuulu aseita, joten hintavertailu on vaikeaa."

"Puolustusministeriö Pentagon ilmoitti aiemmin tällä viikolla, että Yhdysvaltain ilmavoimat supistaa F-35:n tilausmäärää toistaiseksi 54:stä 48:aan vuosittain. Peruttujen koneiden tilalle ilmavoimat hankkii Boeingin uudistettuja F-15X -hävittäjiä, joiden tulivoima on parempi kuin F-35:llä."
 

Mustaruuti

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 1.0
Ja on melko erikoista US Navylta rakentaa, hankkia ja ylläpitää elso-kone, kun ostamalla F-35 ( jaa, mutta hei) tai Gripen olisi ajanut saman asian.
Enpä ollutkaan huomannut tätä viestiä aikoinaan.

Tuossa on nyt varmaan tahaton väärinymmärrys?

F-35 ei ole ELSO-kone. Ei se aja samaa asiaa kuin Growler.

Gripenin ELSO-versio varustettuna EW-podeilla pystyy enempään, mutta kun Growlerin EW-podit saadaan uudistettua ensi vuosikymmenellä, niin Growler on varmasti sitten taas kukkulan kunkku.

Se lienee ymmärretävää, miksei US NAVY muutenkaan lennä Gripenillä? Se ei ole tukialuskone.
 
Gripen E IOC - 2021
NGJ mid-band IOC -2021
Gripen E ELSO-versio IOC - ???

Saabin Arexis-säiliöt aloittavat lentotestauksen suunnitelmien mukaan loppuvuodesta. On ihan hyvä huomata, että Saab ei tietääkseni ole missään vaiheessa ole sanonut tai esim. näyttänyt kuvitusmateriaalissa että Gripen E tulisi käyttämään näitä. Elso-Gripenistä on vihjailtu muutamaan otteeseen ja myös HX-hankkeen puitteissa, mutta mitään konkreettista tietoa siitä ei ole tullut.

https://www.janes.com/article/87260/arexis-escort-jamming-pod-begins-testing-ahead-of-flight-trials
 

Gyllis1

Ylipäällikkö
Gripen E IOC - 2021
NGJ mid-band IOC -2021
Gripen E ELSO-versio IOC - ???

Saabin Arexis-säiliöt aloittavat lentotestauksen suunnitelmien mukaan loppuvuodesta. On ihan hyvä huomata, että Saab ei tietääkseni ole missään vaiheessa ole sanonut tai esim. näyttänyt kuvitusmateriaalissa että Gripen E tulisi käyttämään näitä. Elso-Gripenistä on vihjailtu muutamaan otteeseen ja myös HX-hankkeen puitteissa, mutta mitään konkreettista tietoa siitä ei ole tullut.

https://www.janes.com/article/87260/arexis-escort-jamming-pod-begins-testing-ahead-of-flight-trials
Jep. Gripenin ELSO-versio ei pysty yhtään mihinkään koska sellaista ei ole olemassakaan tällä hetkellä.

Mitä tulee Growler NGJ:hin, eka kuva julkaistu. Teksti ja kuva key pubsista kopsattu:


Raytheon has released the first photo of its EMD Next Generation Jammer - Mid Band pod. The plan is still to start delivering the first five EMD pods to the US Navy starting mid May and have all 5 delivered by the end of the year. They'll start chamber testing with the first few pods later this summer followed by captive carry and integration flights on the EA-18G by the year end. Plan is to begin radiating flights by early next year. They currently plan on getting Milestone C approval in the 2nd half of 2020 as well to get the production rate up to get to Early Operational Capability by 2022
image_261408.jpg
 
Top