F/A-18 E/F Super Hornet

@Gyllis1

F-35 ja Gripen ovat EW-teknologioiden osalta uudempia kuin Growler.

F-35 ja Gripen eivät ole ELSO-koneita.

Growler on. Gripen ELSO-varustuksella on myös.

Gripen ELSO ei vielä ole käytössä.

Kun Growler uudistuu ensi vuosikymmenen aikana, on se myös teknologisesti ja kyvyiltään taas selkeä kukkulan kunkku.

Oletan, että asia on nyt selkeä.

Vielä kiinnostaa, että oletko asiasta samaa mieltä?
 
Mutta selvennetään vielä kerran.

F-35 ja Gripen ovat EW-teknologioiden osalta uudempia kuin Growler.

F-35 ja Gripen eivät ole ELSO-koneita.

Growler on. Gripen ELSO-varustuksella on myös.

Gripen ELSO ei vielä ole käytössä.

Kun Growler uudistuu ensi vuosikymmenen aikana, on se myös teknologisesti ja kyvyiltään taas selkeä kukkulan kunkku.

Onko nyt selkeä?
@Gyllis1



Oletan, että asia on nyt selkeä.

Vielä kiinnostaa, että oletko asiasta samaa mieltä?
Kiinnostaa vielä kuulla, miltä osin Growler ei ole kyvyiltään kukkulan kuningas atm.
 
No minulle on ainakin vähän epäselvää, että mikä se Gripenin ELSO-versio oikein on ja mihin se pystyy. En myöskään ihan ymmärrä miksi puhut jatkuvasti Gripen E:stä tämän hetken suorituskykynä ja Growlerin teknologian parantumisesta "ensi vuosikymmenen" asiana, kun molemmat ovat kehitysasteella olevia järjestelmiä jotka otetaan käyttöön suunnilleen samoihin aikoihin ensi vuosikymmenen alussa.
 
Kiinnostaa vielä kuulla, miltä osin Growler ei ole kyvyiltään kukkulan kuningas atm.

En ole varma, että onko Growler tällä hetkellä kyvyiltään kukkulan kuningas. Sen teknologia on vanhaa. Onko sinulla varmuus siitä?

P.S. Kaikki siis varmaan tietävät, että Growler on käytännössä ainoa kunnolla käytössä oleva ELSO-kone tällä hetkellä. Joten se on tällä hetkellä käytössä olevista kukkulan kuningas. Mutta tätä tuskin kai sentään kysymyksellä haettiin?
 
No minulle on ainakin vähän epäselvää, että mikä se Gripenin ELSO-versio oikein on ja mihin se pystyy. En myöskään ihan ymmärrä miksi puhut jatkuvasti Gripen E:stä tämän hetken suorituskykynä ja Growlerin teknologian parantumisesta "ensi vuosikymmenen" asiana, kun molemmat ovat kehitysasteella olevia järjestelmiä jotka otetaan käyttöön suunnilleen samoihin aikoihin ensi vuosikymmenen alussa.

Ihmettelen, että mistä on tullut vaikutelma, että se olisi tämän hetken suorituskykyä. Kaikki tietävät, että se ei ole.

Kyse on teknologiasta. Gripen E:n EW-teknologia on käsittääkseni aika valmis. Ja samasta teknologiasta skaalattuna on kyse ELSO:ssa.
 
Sellainen kommentti vielä, että koko keskustelua on ylipäänsä vaikea ymmärtää.

Yritin selittää, mitä eroa on taistelupanssarivaunulla ja rynnäkköpanssarivaunulla.

Sitten tuli heti tämä Gylliksen kysymys. Jota ihmettelin.

Millä aikataululla Greipin elso-versio on valmistumassa ja kuka sitä on tilannut?

Internetsoturi siihen onneksi vastasi.

Gripen E IOC - 2021
NGJ mid-band IOC -2021
Gripen E ELSO-versio IOC - ???

Saabin Arexis-säiliöt aloittavat lentotestauksen suunnitelmien mukaan loppuvuodesta. On ihan hyvä huomata, että Saab ei tietääkseni ole missään vaiheessa ole sanonut tai esim. näyttänyt kuvitusmateriaalissa että Gripen E tulisi käyttämään näitä. Elso-Gripenistä on vihjailtu muutamaan otteeseen ja myös HX-hankkeen puitteissa, mutta mitään konkreettista tietoa siitä ei ole tullut.

https://www.janes.com/article/87260/arexis-escort-jamming-pod-begins-testing-ahead-of-flight-trials

Siinä oli faktat selkeästi käsitelty. Jostain syystä se ei kuitenkaan riittänyt? Miksi ei?
 
Ihmettelen, että mistä on tullut vaikutelma, että se olisi tämän hetken suorituskykyä. Kaikki tietävät, että se ei ole.

Kyse on teknologiasta. Gripen E:n EW-teknologia on käsittääkseni aika valmis. Ja samasta teknologiasta skaalattuna on kyse ELSO:ssa.

Gripenistä kun puhutaan, ongelma on, ettei ole muuta kuin myyntipuheita.
Vain SAF on valinnut sen koneekseen ja sekään ei valinnut konetta suorituskyky perusteisesti, vaan puhtaasti teollisuupoliittisesti. Gripenistä saattaa tulla ihan kelpo kone, mutta vain saattaa. Koko kone on vielä kesken ja sitä kehittää pieni valmistaja pienessä maassa. Resurssit ovat ongelma, siitä ei kannata kiistää, ne ovat ongelma monissa isommissakin projekteissa.

Siksi on kohtuullisen toiveajattelua kertoa, että Gripen E:n EW-teknologia on valmis ja huippua. Ehkä on, ehkä ei ole. Toistaiseksi kukaan jolla on merkitystä ei ole uskonut siihen. Katsotaan miten käy.
 
Siksi on kohtuullisen toiveajattelua kertoa, että Gripen E:n EW-teknologia on valmis ja huippua. Ehkä on, ehkä ei ole. Toistaiseksi kukaan jolla on merkitystä ei ole uskonut siihen. Katsotaan miten käy.

Aivan. Näitä asioita on aika vaikea ymmärtää, ja lisäksi EW on osa-alue, josta on kaikkein vähiten julkista tietoa tarjolla. Näistä voi arvioida aikalailla vain pintaa. Tällaisessa tilanteessa jäädään helposti uskomisen varaan. Ja se on sinänsä ok. Kaikki saavat uskoa mitä haluavat. Sehän on elämässä hienoa.

Seurataan tosiaan, millaisia tietoja näistäkin tihkuu.

Se on joka tapauksessa hienoa, että kaikki Suomen HX-ehdokkaat tuovat aika kovaa EW-kykyä tarjolle! Ja sitä kehitystyötä tehdään esim. paraikaa juuri Rafalen, Gripenin ja Growlerin osalta. F-35 järjestelmääkin kehitetään ja tultaneen uudistamaan, ja samoin varmaan Typhoonia jossain vaiheessa.
 
Kyse on teknologiasta. Gripen E:n EW-teknologia on käsittääkseni aika valmis. Ja samasta teknologiasta skaalattuna on kyse ELSO:ssa.
Veikkasit että Saab on noin 5 vuotta edellä. Teknologinen etumatka saattaa olla moninkertainen. Ruotsalaisten 350 kiloinen säiliö häiritsee taajuusalueet korkeista mataliin, kun Amerikkalaiset tarvitsevat sekä vanhoilla että uusilla Growlereilla samalle välille 3 järkälemäisen kokoista säiliötä.
Aivan. Näitä asioita on aika vaikea ymmärtää, ja lisäksi EW on osa-alue, josta on kaikkein vähiten julkista tietoa tarjolla. Näistä voi arvioida aikalailla vain pintaa. Tällaisessa tilanteessa jäädään helposti uskomisen varaan. Ja se on sinänsä ok. Kaikki saavat uskoa mitä haluavat. Sehän on elämässä hienoa.

Seurataan tosiaan, millaisia tietoja näistäkin tihkuu.

Se on joka tapauksessa hienoa, että kaikki Suomen HX-ehdokkaat tuovat aika kovaa EW-kykyä tarjolle! Ja sitä kehitystyötä tehdään esim. paraikaa juuri Rafalen, Gripenin ja Growlerin osalta. F-35 järjestelmääkin kehitetään ja tultaneen uudistamaan, ja samoin varmaan Typhoonia jossain vaiheessa.
F-35:n elsoversio on itse asiassa samankaltaisessa kehitysvaiheessa kuin Greipin vastaava.
 
Teknologinen etumatka saattaa olla moninkertainen. Ruotsalaisten 350 kiloinen säiliö häiritsee taajuusalueet korkeista mataliin, kun Amerikkalaiset tarvitsevat sekä vanhoilla että uusilla Growlereilla samalle välille 3 järkälemäisen kokoista säiliötä.

:p Tämä oli hyvä läppä.

F-35:n elsoversio on itse asiassa samankaltaisessa kehitysvaiheessa kuin Greipin vastaava.

Joo, pikkuisen epäselvää, että mikä on kahden hengen miehistön tarve ELSOssa, mutta tuo on ilman muuta hyvä asia myös.
 
Siinä oli faktat selkeästi käsitelty. Jostain syystä se ei kuitenkaan riittänyt? Miksi ei?

Aloin ajatella että tarkoitat jotain Gripen C:hen pohjautuvaa järjestelmää kun puhut Gripenin ELSO-versiosta, kun puhuit siitä kuin se olisi jokin käytössä oleva asia.

Mutta jos tarkoitetaan mahdollisesti kehitettävää Gripen E/F:n ELSO-varianttia, siitä ei kai ole mitään muuta konkreettista tietoa kuin pari irrallista Saabin edustajan lainausta, että sellainen voitaisiin kehittää. Kysyin viime vuoden Gripen-seminaarissa tämän olemassaolosta, ja vastauksena tuli ympäripyöreää selittelyä siitä, että kyllä teoriassa sellainen voitaisiin tehdä.

Eikö tämän tiedon valossa ole vähän aikaista arvioida mihin se pystyy tai miten se vertautuu muihin, kun edes sen olemassaolosta saati sitten ominaisuuksista ei ole mitään varmaa tietoa? Tai sanoa että se on "ELSO-kone" siinä missä Growler? Tai arvioida, että Saab on viisi vuotta edellä kehityksessä?
 
Aloin ajatella että tarkoitat jotain Gripen C:hen pohjautuvaa järjestelmää kun puhut Gripenin ELSO-versiosta, kun puhuit siitä kuin se olisi jokin käytössä oleva asia.

Mutta jos tarkoitetaan mahdollisesti kehitettävää Gripen E/F:n ELSO-varianttia, siitä ei kai ole mitään muuta konkreettista tietoa kuin pari irrallista Saabin edustajan lainausta, että sellainen voitaisiin kehittää. Kysyin viime vuoden Gripen-seminaarissa tämän olemassaolosta, ja vastauksena tuli ympäripyöreää selittelyä siitä, että kyllä teoriassa sellainen voitaisiin tehdä.

Eikö tämän tiedon valossa ole vähän aikaista arvioida mihin se pystyy tai miten se vertautuu muihin, kun edes sen olemassaolosta saati sitten ominaisuuksista ei ole mitään varmaa tietoa? Tai sanoa että se on "ELSO-kone" siinä missä Growler? Tai arvioida, että Saab on viisi vuotta edellä kehityksessä?

Menee niin kovasti Gripen-keskusteluksi, että jatketaan yksityisesti.
 
:p Tämä oli hyvä läppä.
No vertaa itse hyvä mies:

Greipin Arexis-säiliö:
Häiritsee kaikki kuviteltavissa olevat taajuus alueet:
DJtpEnMW0AEuH4U.jpg


Tässä Raytheonin NGJ mid band säiliö:
image_261408.jpg

Miettipä, jos ruotsalaiset tarvitsisivat myös kolme tuollaista möhkälettä elso-versioon. Greippi tuskin pääsisi ilmaan yhden kanssa, puhumattakaan kolmesta.

mutta tuo on ilman muuta hyvä asia myös.
En tiedä onko HX:n kannalta kovinkaan positiivinen asia. Tuskin rahkeet riittävät maksumieheksi elso-versioiden kehittämisen rahoittamiseen, ja sellainen rooli olisi molempiin tarjolla.
 
No vertaa itse hyvä mies:

Niin... Mitähän varten sitä arvioi, että Growler on kukkulan kunkku? :unsure:

Keskustelun ansiosta foorumilla opittiin siis ilmeisesti ainakin se, että Growlerilla ei olekaan yhtä podia, vaan kolme. Se on hyvä asia ;)
 
En tiedä onko HX:n kannalta kovinkaan positiivinen asia. Tuskin rahkeet riittävät maksumieheksi elso-versioiden kehittämisen rahoittamiseen, ja sellainen rooli olisi molempiin tarjolla.
En ota tähän keskusteluun enempää kantaa koska ei tietämys riitä, Mutta tästä "rahasta" on puhuttu täälläkin paljon ja siitä "rahasta" on puhuttu niin kauan kun svedut on tehnyt lentokoneita. ja aina se "raha" loppuu ja siltikin ne sveduperkeleet aina kehittää uuden koneen.
 
En ota tähän keskusteluun enempää kantaa koska ei tietämys riitä, Mutta tästä "rahasta" on puhuttu täälläkin paljon ja siitä "rahasta" on puhuttu niin kauan kun svedut on tehnyt lentokoneita. ja aina se "raha" loppuu ja siltikin ne sveduperkeleet aina kehittää uuden koneen.
Gripenistä kehitetään elso-versio, mikäli löytyy ostaja joka sellaisen haluaa, ja rahoittaa kehityksen. Toistaiseksi sellaista asiakasta ei ilmeisesti ole löytynyt.
Tuo tarkoittaa sitä, että mikäli tuollaisen version haluaisimme, todennäköisesti myös maksaisimme sen kehityksen. Jokainen voi tahollaan miettiä miten todennäköistä tuon toteutuminen on.

Asia on ihan samoin lämärinkin kanssa, ei sielläkään mitään uusia versioita omalla kustannuksella kehitellä, jos ei ostajaa ja maksajaa ole olemassa.
Keskustelun ansiosta foorumilla opittiin siis ilmeisesti ainakin se, että Growlerilla ei olekaan yhtä podia, vaan kolme. Se on hyvä asia ;)
Etkö tiennyt tuotakaan?
 
Back
Top