F/A-18 E/F Super Hornet

Ompa vitun hienoa! Joku perkeleen urpo alkaa tehdä autoon päivityksiä milloin sattuu ihan vain siksi, että systeemiä ei viitsitty kehittää kuntoon etukäteen. Samalla kaikki mitä on kerennyt systeemistä oppia pitää opetella uudelleen ja jos systeemi salli omien asetusten teon, niin se on hyvästi niille, eli ei kun tekemään uudestaan.

Kyse ei ole siitä, että "ei viitsitä kehittää kuntoon etukäteen", vaan kaikkia myöhemmin tarvittavia ominaisuuksia ei yleensä edes tiedetä etukäteen kun maailma muuttuu ja menee eteenpäin ympärillä.

Miksi Horneteihin tuli MLU-päivitykset? Miksei niitä tehty aikanaan kerrasta valmiiksi? /s
 
Viimeksi muokattu:
Kyse ei ole siitä, että "ei viitsitä kehittää kuntoon etukäteen", vaan kaikkia myöhemmin tarvittavia ominaisuuksia ei yleensä edes tiedetä etukäteen kun maailma muuttuu ja menee eteenpäin ympärillä.

Miksi Horneteihin tuli MLU-päivitykset? Miksei niitä tehty aikanaan kerrasta valmiiksi?
MLU=Mid-Life Upgrade
 
Tiedän. Pointti oli?
Elinkaaripäivytykset. Ei valmistusajankohtana tiedetä mitä siihen laitetaan tekniikan /aseiden/softan muuttuessa, rautalagalla: ei ollut mitä laittaa.

"
Hornetien laajemmat muutos- ja modernisointityöt on jaettu kahteen erilliseen elinkaaripäivitykseen. Niistä ensimmäisen Mid-Life Upgrade eli MLU 1:n edellyttämät laitteistoasennukset ja muutostyöt eli niin sanotut sarja-asennukset toteutettiin Hornet-kalustoon vuosina 2006–10 ja MLU 2:n osalta vuosina 2012–16. Sarja-asennukset toteutettiin Hornetien normaalien huolto-ohjelman mukaisten töiden yhteydessä Patria Aviationin Jämsän Hallin tehtaalla


MLU 1 keskittyi koneen ilmataistelukyvyn ylläpitämiseen ja kehittämiseen niin, että Hornetin kyky hävittäjätorjuntatehtävissä säilyy ilmavoimien toimintaympäristöön nähden hyvällä tasolla.


Sen yhteydessä Horneteihin hankittiin muun muassa lähitaistelukykyä parantava JHMCS-kypärätähtäimen (Joint Helmet Mounted Cueing System) sekä nykyaikaisen lämpöhakuisen AIM-9X -ohjuksen muodostama kokonaisuus, jota vastaavia järjestelmiä on ollut Suomen lähialueen ilmavoimilla käytössä reilun vuosikymmenen ajan. Lisäksi MLU 1:ssä tehtiin Hornet-ohjaajien tilannetietoisuutta ja yhteistoimintakykyä parantavia päivityksiä.


Toisen Hornetien elinkaaripäivityskierroksen, MLU 2:n tärkein osa-alue oli ilmasta maahan -asejärjestelmien hankinta ja integroiminen Hornetiin. Yksinkertaistettuna kyse on Yhdysvalloissa monipuolisen ilmasta ilmaan ja ilmasta maahan -toimintakyvyn omaavaksi monitoimihävittäjäksi suunnitellun Hornetin koko potentiaalin käyttöönotosta.


Hornetin ilmasta maahan -asejärjestelmäkokoonpano on valittu niin, että se täyttää mahdollisimman kustannustehokkaasti erilaiset tehtävävaatimukset. Se koostuu lyhyen kantaman ohjattavista pommeista, keskipitkän kantaman liitopommeista ja pitkän kantaman rynnäkköohjusaseistuksesta. Maalinhakua varten Hornetit saavat elektro-optisen maalinetsintä- ja osoitussäiliö LITENINGin. MLU 2:ssa päivitettiin myös edelleen Hornetin ilmataistelukykyä sekä uusittiin omasuoja-, radio- ja tiedonsiirtojärjestelmiä. Kansainvälisen yhteistoimintakyvyn laajentaminen sekä siviili-ilmailumääräysten muutokset johtivat myös koneen järjestelmien muutostarpeisiin. Omalta osaltaan päivitykset lisäsivät myös huoltovarmuutta ja kustannustehokkuutta.


Lisäksi MLU 2:n sarja-asennustöiden yhteydessä toteutettiin rakennevahvistuksia ja vaihtolaite- ja varaosahankintoja, joilla voidaan turvata Hornet-kaluston käytettävyys sen elinkaaren loppuun asti. Päivitystyössä ja siihen liittyvissä materiaalihankinnoissa saavutettiin merkittäviä synergiaetuja tekemällä yhteistyötä muiden Hornetin käyttäjämaiden kanssa.
Päivitystöiden yhteydessä tehtyyn kansainväliseen yhteistyöhön sisältyi myös teknologian siirtoa suomalaiselle ilmailu- ja puolustusteollisuudelle. Siirrettyä osaamista ja tietämystä hyödynnetään Hornetien kotimaisessa ylläpidossa koko kaluston loppuelinkaaren ajan."
 

Navy Cuts Super Hornet Production to Develop Next-Generation Fighter

THE PENTAGON – The Navy wants to truncate production of the legacy F/A-18E/F Super Hornet in favor of pumping money into accelerating the development of its long-gestating next-generation carrier-based fighter program, the service revealed in its Fiscal Year 2021 budget request.

Next year’s order of two dozen F/A-18E/F Super Hornets would be the last on the books for the Navy under this plan. In 2019, Super Hornet maker Boeing won a $4-billion multi-year contract to buy 78 Super Hornets through FY 2021.

According to the justification in the documents, the money the Navy for planned a subsequent multiyear buy of 36 Super Hornets from FY 2022 to 2024 would be rerouted to “accelerated development of Next Generation Air Dominance (NGAD) and other key aviation wholeness investments,” read the documents
 

Navy Cuts Super Hornet Production to Develop Next-Generation Fighter

THE PENTAGON – The Navy wants to truncate production of the legacy F/A-18E/F Super Hornet in favor of pumping money into accelerating the development of its long-gestating next-generation carrier-based fighter program, the service revealed in its Fiscal Year 2021 budget request.

Next year’s order of two dozen F/A-18E/F Super Hornets would be the last on the books for the Navy under this plan. In 2019, Super Hornet maker Boeing won a $4-billion multi-year contract to buy 78 Super Hornets through FY 2021.

According to the justification in the documents, the money the Navy for planned a subsequent multiyear buy of 36 Super Hornets from FY 2022 to 2024 would be rerouted to “accelerated development of Next Generation Air Dominance (NGAD) and other key aviation wholeness investments,” read the documents
Auts! Ajoitus...
 

Navy Cuts Super Hornet Production to Develop Next-Generation Fighter

THE PENTAGON – The Navy wants to truncate production of the legacy F/A-18E/F Super Hornet in favor of pumping money into accelerating the development of its long-gestating next-generation carrier-based fighter program, the service revealed in its Fiscal Year 2021 budget request.

Next year’s order of two dozen F/A-18E/F Super Hornets would be the last on the books for the Navy under this plan. In 2019, Super Hornet maker Boeing won a $4-billion multi-year contract to buy 78 Super Hornets through FY 2021.

According to the justification in the documents, the money the Navy for planned a subsequent multiyear buy of 36 Super Hornets from FY 2022 to 2024 would be rerouted to “accelerated development of Next Generation Air Dominance (NGAD) and other key aviation wholeness investments,” read the documents
Käykö pahimmassa tapauksessa niin, että Superin tuotantolinjat menevät kiinni ennen kuin ensimmäiset HX:t lähtevät ensilennoilleen Suomessa. Jos 2021 ei enää tehdä Superia USA:n Merivoimille, ja tilauksetkin vain Kuwaitilla tiedossa, ja Saksa laittaa Typhoonin tilaukseen kuten Kanada ja Sveitsi hypoteettisesti laittavat F-35:n tilaukseen, niin eihän tuo tuotantolinja pysy meille asti auki.
 

Navy Cuts Super Hornet Production to Develop Next-Generation Fighter

THE PENTAGON – The Navy wants to truncate production of the legacy F/A-18E/F Super Hornet in favor of pumping money into accelerating the development of its long-gestating next-generation carrier-based fighter program, the service revealed in its Fiscal Year 2021 budget request.

Next year’s order of two dozen F/A-18E/F Super Hornets would be the last on the books for the Navy under this plan. In 2019, Super Hornet maker Boeing won a $4-billion multi-year contract to buy 78 Super Hornets through FY 2021.

According to the justification in the documents, the money the Navy for planned a subsequent multiyear buy of 36 Super Hornets from FY 2022 to 2024 would be rerouted to “accelerated development of Next Generation Air Dominance (NGAD) and other key aviation wholeness investments,” read the documents
@Einomies1 hetken päästä:
200.gif
 
Aika kamala uutinen Superille. Nyt on pakko saada F-35 toimimaan tai kohta täällä on Gripenit
 
Ja Kuwaitinkin Superit Wikipedian mukaan ovat toimitettuna kaikki tammikuuhun 2021 mennessä.

Jos USA:n Merivoimat peruu tuon 36 koneen tilauksensa, eikä ulkomaiden markkinoilla nappaa tämän vuoden aikana, se oli varmaan Superin taival taputeltuna HX:ssä.
 
Ja Kuwaitinkin Superit Wikipedian mukaan ovat toimitettuna kaikki tammikuuhun 2021 mennessä.

Jos USA:n Merivoimat peruu tuon 36 koneen tilauksensa, eikä ulkomaiden markkinoilla nappaa tämän vuoden aikana, se oli varmaan Superin taival taputeltuna HX:ssä.

Neuvottelut Intian kanssa ilmeisesti hyvällä mallilla. Trump menossa Intiaan vierailullekin tässä kuussa.
 
Ompa vitun hienoa! Joku perkeleen urpo alkaa tehdä autoon päivityksiä milloin sattuu ihan vain siksi, että systeemiä ei viitsitty kehittää kuntoon etukäteen. Samalla kaikki mitä on kerennyt systeemistä oppia pitää opetella uudelleen ja jos systeemi salli omien asetusten teon, niin se on hyvästi niille, eli ei kun tekemään uudestaan.

Ja ajatteleppa, jos päivitys hidastaa autoa...

 
Neuvottelut Intian kanssa ilmeisesti hyvällä mallilla. Trump menossa Intiaan vierailullekin tässä kuussa.
Intian päätösten varaan ei kannata pelastustansa luottaa. Tämän sai Dassault todeta, kun sai maistiaiset intialaisesta byrokratiasta ja sen toimintavauhdista.
 
Ei ehdi Intia tehdä päätöstä ennen Suomen tilauksen lukkoon lyömistä
En nyt tiedä onko ratkaiseva rooli tässä, mutta tänä vuonna taisi sekä Saksa että Sveitsi päättää hankinnastaan.

Ensimmäinen oletettavasti valitsee Typhoonin, ja jälkimmäinen varmaankin F-35:n, koska Super Hornetin ikä + riskit tosi pieneksi jäävästä käyttäjäkunnasta 2040-luvulta alkaen. Kanada tuskin Superia valitsee ottaen huomioon Boeingin roolin Bombardierin tariffisavustuksessa. Ainakin olen muutaman kanadalaisen kuullut sanovan, että Boeing Super Hornetteineen saakoot häipyä helvettiin sikailujensa vuoksi. Ja Kanadan hallitus, joka varmaankin saa vaalitukea Kanadan ase - ja ilmailuteollisuudelta kuten Bombardier, tuskin on lämpimissä väleissä Boeingiin. Ja tuosta on viitteitä viime vuosilta.
Canada wasn't bluffing.

The country has ditched plans to buy 18 new F/A-18 Super Hornet fighter jets from Boeing amid a trade dispute with the U.S.
Ja Boeing ei perääntynyt ja heidän sikailut johti siihen, että Bombardier oli myytävä Airbusille.

Joten itse en usko että Kanada valitsee Super Hornettia. Kukapa haluaisi ostaa firmalta, joka ensin mottaa naamaan kunnolla ja sit kehtaa kaupata tuotteitansa perään. Toivon, että Kanada valitsee joko F-35:n tai Gripenin että kerralla annetaan opetus siitä mihin Boeingin kaltainen käytös johtaa. Siihen, että sinne se nyt meni 88 hävittäjän kauppa heidän sikamaisen käytöksen vuoksi joko Lämärille tai Saabille.
 
Back
Top