F/A-18 E/F Super Hornet

Käytännössä siis SH:n tarinat olivat tosiaan sitten siinä uustuotannon osalta. Paskempi juttu HX-hankkeen kannalta, yksi on kilpailusta pois ellei sitten ihmeitä tapahdu nopealla aikataululla (Kanada, Sveitsi, Saksa).
 
Käytännössä siis SH:n tarinat olivat tosiaan sitten siinä uustuotannon osalta. Paskempi juttu HX-hankkeen kannalta, yksi on kilpailusta pois ellei sitten ihmeitä tapahdu nopealla aikataululla (Kanada, Sveitsi, Saksa).
Taitaa olla ensi kesän Top Gun 2 viimeinen kerta, kun SH nähdään Suomen "taivaalla". :(
 
Navy tuskin lopettaa SH:n tuotantoa, ellei sillä ole melko luotettavaa käsitystä uuden hävittäjämallin aikataulusta(eli kuinka kypsällä tasolla Boeing:n konsepti on). Viittaa myös siihen että uuden hävittäjän aikataulu on siirretty 30-luvun alusta, 20-luvun loppuun.
Taannoin kerrottiin, että ällistyttävä jopa 20% osa jenkkijättien liikevaihdosta tulee salaisista ohjelmista. Siellä voi hyvinkin olla jo tiedossa mihin pitää vapauttaa rahaa. Ainakin stealthdrone on helppo kuvitella vanhojen globaalihaukkojen tilalle.
 
Hornet on 50+ vuotta vanha konsepti.
Unelmien superhäätäjä on onneksi vasta 40+:

In 1979, the Swedish government began development studies for an aircraft capable of fighter, attack and reconnaissance missions to replace the Saab 35 Draken and 37 Viggen. A new design from Saab was selected and developed as the JAS 39, first flying in 1988.


Ja tervetuloa foorumille. Vauhdikas alku.
 
No jos ensi vuonna menee tuotantolinjat kiinni, jos uusia tilauksia ei tule ulkomailta, niin eihän Boeing siellä pidä Super Hornetin tuotantolinjalla tyhjänpäiväisesti työntekijöitä peukkuja pyörittämässä, niin pakkohan se on pudottaa kisasta, kun ei ole enää tuotannossa. Tai tajuavat varmaankin itse jo ilmoittaa vetäytymisensä.

Korjataanpa nyt yksi väärinkäsitys: Super Hornetin valmistus ei lopu ensi vuonna. USN vain suunnittelee että ensi vuonna tehtävä 24 koneen tilaus olisi tyypin viimeinen heiltä. Vastahan Boeing alle vuosi sitten sai USN:ltä 78 koneen tilauksen, ne ei ole vielä ensi vuonna valmiita...konetyypin valmistus jatkunee jonnekin 2024-25 asti nykytilauksilla. Lisäksi Boeing tekee eliniän pidennyksiä vanhemmille koneille joten tuotantolinjalla piisaa hommia vielä hyvä tovi vaikkei yhtään lisäkonetta tilattaisi enää. Tosin itselleni on epäselvää, onko tuo mainittu 24 koneen tilaus ensi vuodelle osa tuota 78 koneen 'multi-year' -tilausta (edit. ilmeisesti näin on). Anyhoo, HX-kisaan tällä ilmoituksella on tuskin mitään vaikutusta. Se tilaako USN yhtä 10-20 koneen lisäsatsia nykyisen n. 600 koneen päälle on meille melkolailla merkityksetöntä.

Laivaston kannalta Super Hornetin tuotanto on ollut 'jatkoajalla' jo vuosia. Alunperin 'viimeiset koneet' piti toimittaa kai joskus 2010, sitten 2014, sitten 2017...eli aika lailla sama stoori kuin ilmavoimilla F-16:n kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Se tilaako USN yhtä 10-20 koneen lisäsatsia nykyisen n. 600 koneen päälle on meille melkolailla merkityksetöntä.
36 vähemmän, ei 10-20. Eli $4,5 miljardin suunniteltu tilaus tipahtaa pois.

Ne aiemmin tilatut 78 toimitetaan 2019-21.

Eli oma tilauksemme olisi joko USN:n ensi vuonna tilattavan viimeisen 24 kappaleen kanssa tai suoraan sen perään. Melko vähäinen yhteisosto ja sen jälkeen on hiljaista.
 
Viimeksi muokattu:
36 vähemmän, ei 10-20. Eli $4,5 miljardin suunniteltu tilaus tipahtaa pois.

Ne aiemmin tilatut 78 toimitetaan 2019-21.

Jossain uutisessa niin virheellisesti esitettiin, mutta edes Boeing ei taio koneita kasaan niin nopeasti, koko sopparihan tehtiin alle vuosi sitten. Alkuperäinen uutinen: "Work is expected to be completed in April 2024. " "Multi-year buy" tarkoittaa sitä että sen sijaan että Navy pyytäisi joka vuodelle rahaa erikseen 24 koneen tilausta varten, tehdään soppari siitä että Boeing lisää tilauskirjaan 72 konetta jotka maksetaan laivaston budjetista vuosina 2019-21 (tuo sopimus sisälsi lisäksi 6 lisäkonetta vuoden 2018 budjetista). Näin valmistaja voi tarjota halvempaa yksikköhintaa kun tilauksista on varmuus eikä joka vuosi tarvi neuvotella nippeleiden hintoja uusiksi. Super Hornetista on aiemminkin tehty vastaavia könttädiilejä, ja samanlainen tehtiin myös F-35:stä.
Uutinen tarkoittaa sitä että budjettivuosille 22-24 kaavailtu pienempi könttädiili jää toteutumatta. Se ei sulje pois etteikö laivasto voisi tehdä jonkun pienemmän yksittäisen tilauksen vielä (etenkin jos kongressin siltarumpupoliitikot tuuppaavat siihen rahaa). Tietysti enemmän olisi aina Suomenkin kannalta parempi, mutta kokonaisuutena tällä ei ole HX:ään merkitystä.

Toissavuonna Boeing uutisoi että laivaston silloin kaavailemat n. 100 lisäkonetta ja Kuwaitin tilaus pitävät tuotantolinjan yllä vuoteen 2025 asti. Kovin paljon tuosta ei ole tilanne siis muuttunut.
 
Puhuit konseptista et ensilennosta. Konseptisuunnitelmat Greipistä aloitettiin 1979 eli yli 40 vuotta sitten.

Konsepti siitä, että ihminen sidotaan valtavaan lentävään moottoriin kiinni on vielä vanhempi :) Kaikki droneja luukuunottamatta on antiikkia riippumatta siipien muodosta ja pintamateriaalista.
 
Konsepti siitä, että ihminen sidotaan valtavaan lentävään moottoriin kiinni on vielä vanhempi :) Kaikki droneja luukuunottamatta on antiikkia riippumatta siipien muodosta ja pintamateriaalista.
Saab-trollit on vähän uudempi keksintö.
 
Jossain uutisessa niin virheellisesti esitettiin, mutta edes Boeing ei taio koneita kasaan niin nopeasti, koko sopparihan tehtiin alle vuosi sitten. Alkuperäinen uutinen: "Work is expected to be completed in April 2024. " "Multi-year buy" tarkoittaa sitä että sen sijaan että Navy pyytäisi joka vuodelle rahaa erikseen 24 koneen tilausta varten, tehdään soppari siitä että Boeing lisää tilauskirjaan 72 konetta jotka maksetaan laivaston budjetista vuosina 2019-21 (tuo sopimus sisälsi lisäksi 6 lisäkonetta vuoden 2018 budjetista). Näin valmistaja voi tarjota halvempaa yksikköhintaa kun tilauksista on varmuus eikä joka vuosi tarvi neuvotella nippeleiden hintoja uusiksi. Super Hornetista on aiemminkin tehty vastaavia könttädiilejä, ja samanlainen tehtiin myös F-35:stä.
Uutinen tarkoittaa sitä että budjettivuosille 22-24 kaavailtu pienempi könttädiili jää toteutumatta. Se ei sulje pois etteikö laivasto voisi tehdä jonkun pienemmän yksittäisen tilauksen vielä (etenkin jos kongressin siltarumpupoliitikot tuuppaavat siihen rahaa). Tietysti enemmän olisi aina Suomenkin kannalta parempi, mutta kokonaisuutena tällä ei ole HX:ään merkitystä.

Toissavuonna Boeing uutisoi että laivaston silloin kaavailemat n. 100 lisäkonetta ja Kuwaitin tilaus pitävät tuotantolinjan yllä vuoteen 2025 asti. Kovin paljon tuosta ei ole tilanne siis muuttunut.
Jossain twitterissä näin USA:n vuoden 20 ja 21 budjetin ja siinä oli molemmille vuosille 24 kpl Super Horneteja. Vuotta 2022 siinä ei näkynyt
 
Back
Top