F/A-18 E/F Super Hornet

Huhta

Respected Leader
ELSO 2.0
Ja tästä herääkin automaattisesti kysymys.
No miksi hitossa se ykkösvaijeri sitten siellä on?
Kasvattaa tartuntatodennäköisyyksiä, jos lasku jää lyhyeksi? Mutta luonnollisesti ihan lentokannen alkuun ei haluta tähdätä, koska sitten jos jää lyhyeksi, niin on tukialuksen perässä...
 

PSS

Ylipäällikkö
Kasvattaa tartuntatodennäköisyyksiä, jos lasku jää lyhyeksi? Mutta luonnollisesti ihan lentokannen alkuun ei haluta tähdätä, koska sitten jos jää lyhyeksi, niin on tukialuksen perässä...
Muotoilen uudestaan. Miksi vaijereita ei sijoiteta niin, että aina tähdättäisiin ykköseen? Sehän juuri maksimoisi onnistumisen. Eihän tauluun ammuttaessakaan tähdätä vitoseen.
 

Huhta

Respected Leader
ELSO 2.0
Muotoilen uudestaan. Miksi vaijereita ei sijoiteta niin, että aina tähdättäisiin ykköseen? Sehän juuri maksimoisi onnistumisen. Eihän tauluun ammuttaessakaan tähdätä vitoseen.
Jaa-a. Jos viimeistä vaijeria liikutetaan eteenpäin, niin vaijeriin tarttunut lentokone pitää saada pysähtymään lyhyemmälle matkalle. Tämä tarkoittaa luonnollisesti suurempaa rasitusta lentotukialuksen "pysäytyskoneistolle", laskeutuvalle ilma-alukselle ja sen miehistölle. Tai sitten aluksen mittoja pitää kasvattaa.

Tällainen mutu tänään. Todelliset syyt voivat olla ihan muualla. :p
 

Vääpeli

Respected Leader
Muotoilen uudestaan. Miksi vaijereita ei sijoiteta niin, että aina tähdättäisiin ykköseen? Sehän juuri maksimoisi onnistumisen. Eihän tauluun ammuttaessakaan tähdätä vitoseen.
Yleensä vaijereita on 4 kpl tai 3kpl 15m välein. Ja kannen pituus on n. 150m ja pysähtyminen vaijeriin vaatii noin 50-100m matkan. Niin eka vaijeri olisi aivan liian lähellä perää. Pitkäksi meno ei haittaa, koska voi vetää uudestaan ilmaan, mutta lyhyeksi jääminen on äkkipysäys laivan perseeseen.
4 vaijerisissa, kokoneiden lentäjien pitää aina osua 3 vaijeriin, alottelijat saa osua 2 tai 4 vaijeriin.
Ja lentokansi on oltava järjellisen mittanen. ei voi tehdä mitään 1km pitusta lentotukialusta :D
 

HotShot

Luutnantti
Mutua: jos yrität ykkösvaijeriin ja osut kanteen jonkun matkaa ennen sitä niin kone saattaa pomppia kun ollaan vaijerien kohdalla eikä koukku tartu ? Siitä syystä olisi järkevämpää yrittää 2. vaijeriin.
 

Hairysteed

Luutnantti
Muotoilen uudestaan. Miksi vaijereita ei sijoiteta niin, että aina tähdättäisiin ykköseen? Sehän juuri maksimoisi onnistumisen. Eihän tauluun ammuttaessakaan tähdätä vitoseen.
Koska vaijerit on numeroitu taaimmaisesta etummaiseen, 1->2->3. 2 on keskimmäinen, joten siihen tähdätään, aivan kuin tauluunkin tähdätään keskelle. ;)
 

Hairysteed

Luutnantti
Mihin toi ykkösvaijeri on tarkoitettu jos sen käyttöä vältetään?
Olet luultavasti ymmärtänyt hiukan väärin. Ei sitä "vältetä" sen enempää, kuin ammunnassakaan "vältetään" vitoseen osumisesta - onhan osumat silti taululla ja kone kannella!
Siinä on vain se ero, että jos menee liikaa yli, käy vain näin:
Kun taas jos menee liian alas, käykin näin:
Siksi mielummin liian ylös, kuin liian alas.
 

ajs178

Ylipäällikkö
Olet luultavasti ymmärtänyt hiukan väärin. Ei sitä "vältetä" sen enempää, kuin ammunnassakaan "vältetään" vitoseen osumisesta - onhan osumat silti taululla ja kone kannella!
Siinä on vain se ero, että jos menee liikaa yli, käy vain näin:
Kun taas jos menee liian alas, käykin näin:
Siksi mielummin liian ylös, kuin liian alas.
kysymyksen pointti lienee: mitä tekee ykkösvaijerilla (siis lähimpänä laivan perää olevalla), kun jos kone laskeutuu niin kannen takaosaan, että nappaisi ekasta kiinni, niin sen puuttuessa nappaisi aina toisesta kiinni joka tapauksessa?
 
  • Tykkää
Reactions: aab

mechanicus

Korpraali
Luulen että kuten @HotShot ylempänä mainitsi, tukialuslaskussa kone saattaa pompata sen verran, että liian paljon vajaaksi jäänyt lasku joko pompauttaa koneen vaijeri yli tai kone ottaa vaijeriin kiinni juuri kun pyörät ovat irti/irtoamassa pomppuun. Vähän mielikuvistusta käyttämällä tämänkin voi todeta huonoksi vaihtoehdoksi.
 

gekados

Kersantti
kysymyksen pointti lienee: mitä tekee ykkösvaijerilla (siis lähimpänä laivan perää olevalla), kun jos kone laskeutuu niin kannen takaosaan, että nappaisi ekasta kiinni, niin sen puuttuessa nappaisi aina toisesta kiinni joka tapauksessa?
Vaijeri voi olla huollossa tai katketa, koukku voi hypätä vaijerin yli, kone voi pompata vaijereiden välissä, aalto voi liikuttaa tukialusta jne. jne.
 

kimmo.j

Respected Leader
Lahjoittaja
Muotoilen uudestaan. Miksi vaijereita ei sijoiteta niin, että aina tähdättäisiin ykköseen? Sehän juuri maksimoisi onnistumisen. Eihän tauluun ammuttaessakaan tähdätä vitoseen.
Tauluunkin tähdätään keskelle, jos meni sitten vähän ali, tai yli on kuitenkin osuma. Olisiko tässä sama idea.
 
Top