F/A-18 E/F Super Hornet

Ei kannata ilakoida vielä tuolla. Ei tuo vähennys vielä vaikuta vuosiin Superin toimituksiin ja uudistuksiin. Se ei myöskään tee koneesta vähemmän kyvykästä.

F-35 toimituksetkaan eivät välttämättä täytä L&M toiveita euroopassa. Suomi on tässä aika avainasemassa, koska Italia vähensi 41 konetta 131 kappaleestaan ja UK todennäköisesti ei hanki 138 konetta, vaan osa niistäkin rahoista menee Tempestiin.

Kanadan päätöskin on vielä tekemättä.
 
En minä ole niistä jauhanut. Sinä olet. Jokohan loppui se loru?
Hehee, ei varmasti lopu. Sinua on hauska kiusata tuolla kun olet niin fanaattinen lämäri-mies :).

Noh, tokihan F-35 olisi paras ja senkin olen monta kertaa sanonut, kuten tarkkana miehenä tiedät? Sehän tässä vaan voi olla onkelma että meillä ei ole varaa sitä käyttää, mutta aikahan tuon näyttää. Myös F-35 IOT&E pitää saada tänä vuonna ehdottomasti valmiiksi täysin. Muuten ostamme konetyypin joka ei ole virallisesti sotavalmis, kuten Gripukka.
 
Hehee, ei varmasti lopu. Sinua on hauska kiusata tuolla kun olet niin fanaattinen lämäri-mies :).
No joo, et ole tosiaan antanut faktojen haitata noita hourailujasi tähänkään asti.

Sinänsä helpottavaa kuulla että vain trollaat, mielessä jo kävi että sinut on pienenä heitetty yhden kerran useammin ilmaan kuin otettu kiinni. :)
 
No joo, et ole tosiaan antanut faktojen haitata noita hourailujasi tähänkään asti.

Sinänsä helpottavaa kuulla että vain trollaat, mielessä jo kävi että sinut on pienenä heitetty yhden kerran useammin ilmaan kuin otettu kiinni. :)
Nojoo, vikansa kullakin. Olen tosin kyllä postannut lähteeni aina jos jotain väitän, toisin kuin eräät. Sinä se et kyllä horju tielläsi vaikka rapaa tulisi kuinka ja se on kyllä kunnioitettavaa. Toisaalta yhden totuuden kulkijat tuppaavat ennemmin tai myöhemmin kompastua omaan erinomaisuuteensa, joten kannattaa varoa. Pieni nöyryys ja itsekriittisyys ei tekisi pahaa sinullekaan.
 
RIP SH

"Next year’s order of two dozen F/A-18E/F Super Hornets would be the last on the books for the Navy under this plan. In 2019, Super Hornet maker Boeing won a $4-billion multi-year contract to buy 78 Super Hornets through FY 2021.

According to the justification in the documents, the money the Navy for planned a subsequent multiyear buy of 36 Super Hornets from FY 2022 to 2024 would be rerouted to “accelerated development of Next Generation Air Dominance (NGAD) and other key aviation wholeness investments,” read the documents.

The cut of the Super Hornets past FY 2021 is estimated to route $4.5 billion over the five-year horizon of the Future Years Defense Plan (FYDP) to the new aviation effort."
Vielä tähän: Trump päätti siirtää rahoitusta Pentagonilta lupaamaansa Meksikon muuriin noin 3,8 miljardia USD. Eipä ihme että rahasta tulee pula ja projekteja siirrellään tuskassa. Siirto vaikuttaa myös F-35 hävittäjien hankintaan, joten Superi ei ole ainoa josta leikataan.
Administration to Divert Billions From Pentagon to Fund Border Wall

The Pentagon said the money it was diverting — which would have gone to National Guard equipment, fighter jets, combat aircraft and ships — would be transferred using a relatively obscure law that allows the Defense Department to build fences to counter drug smuggling.

Still, some Republicans whose districts would be harmed by the reallocation said they supported the president’s move and blamed Democratic reluctance to fund the wall. The plan would also take money designated to purchase F-35 fighter jets, which are built in the Fort Worth district of Representative Kay Granger of Texas, the top Republican on the House Appropriations Committee.
https://www.nytimes.com/2020/02/13/us/politics/border-wall-funds-pentagon.html
 
Vielä tähän: Trump päätti siirtää rahoitusta Pentagonilta lupaamaansa Meksikon muuriin noin 3,8 miljardia USD. Eipä ihme että rahasta tulee pula ja projekteja siirrellään tuskassa. Siirto vaikuttaa myös F-35 hävittäjien hankintaan, joten Superi ei ole ainoa josta leikataan.
Administration to Divert Billions From Pentagon to Fund Border Wall

The Pentagon said the money it was diverting — which would have gone to National Guard equipment, fighter jets, combat aircraft and ships — would be transferred using a relatively obscure law that allows the Defense Department to build fences to counter drug smuggling.

Still, some Republicans whose districts would be harmed by the reallocation said they supported the president’s move and blamed Democratic reluctance to fund the wall. The plan would also take money designated to purchase F-35 fighter jets, which are built in the Fort Worth district of Representative Kay Granger of Texas, the top Republican on the House Appropriations Committee.
https://www.nytimes.com/2020/02/13/us/politics/border-wall-funds-pentagon.html
Juu, leikkaavat ihan kokonaista 2 F-35B:tä.
 
Olen tosin kyllä postannut lähteeni aina jos jotain väitän, toisin kuin eräät. Sinä se et kyllä horju tielläsi vaikka rapaa tulisi kuinka ja se on kyllä kunnioitettavaa. Toisaalta yhden totuuden kulkijat tuppaavat ennemmin tai myöhemmin kompastua omaan erinomaisuuteensa, joten kannattaa varoa.
Vielä tähän: Trump päätti siirtää rahoitusta Pentagonilta lupaamaansa Meksikon muuriin noin 3,8 miljardia USD. Eipä ihme että rahasta tulee pula ja projekteja siirrellään tuskassa. Siirto vaikuttaa myös F-35 hävittäjien hankintaan, joten Superi ei ole ainoa josta leikataan.
Pääsit tosiaan heti näyttämään. Kiitos taas hyvästä lähteisiin pohjaavasta tiukasta analyysistä:

Navy, Marine Program Cuts Pay Biggest Share of New $4B Pentagon Border Barrier Funding
13 Feb 2020 Sam LaGrone

"...The request, in two parts, asks for $2.2 billion to be reprogrammed from defense appropriations for vehicles and weapons and another $1.63 billion from the Pentagon’s Overseas Contingency Operations fund. Of the $2.2 billion in the first part of the request, the Navy pays the lion’s share, with the request asking for $1.5 billion coming from shipbuilding and Navy and Marine Corps aircraft.

Specifically in naval aviation, the sea services would lose two F-35B Lighting II Joint Strike Fighters for $233 million, two V-22 Osprey tilt-rotor aircraft for $155 million and one P-8A anti-submarine warfare aircraft for $180 million."



Mahtaako F-35 selvitä tästä?
 
Boeingin F/A-18E/F Super Hornet ja EA-18G Growler -ohjelman suurin asiakas US Navy jatkaa Super Hornetien käyttöä mahdollisesti vain 2030-luvulle saakka, uutisoi U.S. Naval Institute. Sen mukaan nykyhävittäjän sijaan panoksia oltaisiin siirtämässä jo kuudennen sukupolven ratkaisuun. Boeing kuitenkin kiistää väitteen ja toimittaa koneita Merivoimille ainakin vuoteen 2033 saakka jo nykysopimuksin.

U.S. Naval Institute uutisoi puolustusbudjettitietoihin viitaten Yhdysvaltain Merivoimien olevan vähentämässä tilauksiaan Boeing F/A-18E/F Super Hornet -hävittäjiin.

Jatkossa panostettaisiin NGAD (Next Generation Air Dominance) -ohjelmaan, joka tähtää seuraavan eli jo kuudennen sukupolven hävittäjän kehittämiseksi parhaillaan käyttöönotettavan Lockheed Martin F-35C -häivehävittäjän rinnalle.

Viimeisimmässä US Navyn tilikauden 2021 budjetissa on tilaus 24 F/A-18E/F Super Hornetista 2,1 miljardin Yhdysvaltain dollarin hintaan. Yhden koneen hinnaksi tulisi noin 87 miljoonaa dollaria. Budjettiesitys ei kerro mitä kaikkea konetilaus sisältää.

Boeing kiistää USNI:n tiedot ja toteaa Lentoposti.fi:lle toimittamassaan lausunnossa Yhdysvaltain Merivoimien tarvitsevan edelleen lisää Super Hornet -hävittäjiä vastatakseen sille asetettuihin suorituskykyvaatimyksiin. Boeing on edelleen luottavainen, että Merivoimat kasvattaa hävittäjämäärää osana tulevien vuosien puolustushankintaohjelmia.

Nykyiset Merivoimien suunnitelmat tarkoittavat käytännössä SLM (Service Life Modification) -ohjelman läpi käyneiden F/A-18 Super Hornet Block III -hävittäjien toimituksia ainakin vuoden 2033 lopulle saakka. Super Hornetien ohella Boeing päivittää nykyisistä EA-18G Growlereista Block II -versioita.

US Navyn lisäksi Super Hornet Block III -hävittäjien käyttäjämaa on Kuwait. Se vastaanottaa ensimmäisenä uusimman hävittäjäversion. Kuwaitille toimitettavat koneet ovat uusia eivät uudistettuja.

Boeing F/A-18E/F Super Hornet ja EA-18G Growler -koneiden tulevat versiot ovat mukana myös Suomen Ilmavoimien käynnissä olevassa HX-hankkeessa, jossa korvataan nykyisten F/A-18C/D Hornetien suorituskyky.

Boeingin hävittäjät osallistuvat Pirkkalassa järjestettävään HX Challenge -tapahtumaan ensi viikolla.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/bo...en_us_navylle_uusia_koneita_viel_2030_luvulla
 
Boeing Australia on saanut valmiiksi ensimmäisen Loyal Wingman -hankkeessa rakennettavan miehittämättömän ilma-aluksen rungon. Ensilennon odotetaan tapahtuvan kuluvan vuoden aikana. Kyseessä on hanke, jossa rakennetaan Super Hornetille siipimies.

Nyt valmistunut Loyal Wingmanin runko on ensimmäinen kaikkiaan kolmesta prototyypistä, joita hankkeessa kehitetään yhdessä Boeing Australian sekä Australian kuninkaallisten Ilmavoimien kanssa.


BOEING_ATS_demoKyseinen uusi miehittämätön ilma-alusjärjestelmä esiteltiin Australian Melbournessa Avalon 2019 -ilmailunäyttelyssä maaliskuussa 2019.

"Tämä on jännittävä askel ohjelmalle ja Australian ilmailuteollisuudelle, joka kehittää ensimmäistä sotilaskonetta yli 50 vuoteen", sanoi Boeing Airpower Teaming Systemsin johtaja Shane Arnott.

Kyseessä on historiallinen hanke myös Boeingille, sillä yhtiön tuotevalikoimaan tulevaa ilma-alusta kehitetään ensimmäistä kertaa Yhdysvaltain ulkopuolella. Mahdollisesti konetta voitaisiin myydä asiakkaille helpommin ilman perinteistä FMS (Foreign Military Sales) -ohjelmaa.

Loyal Wingman -hankkeessa kehitetään komposiittivalmisteisesta materiaaleista 11,7-metristä ilma-alusta, joka hyödyntää tekoälyä toimiessaan yhdessä miehitettyjen ja miehittämättömien alustojen kanssa. Järjestelmä kykenisi jopa 2000 merimailin eli noin 3700 kilometrin mittaisiin lentoihin.

Ensimmäisen prototyypin kanssa haetaan kokemuksia valmistusprosessista, jota Boeing Australia kehittää puolustustusteollisuusmarkkinoille. Loyal Wingman on suunniteltu räätälöitäväksi asiakkaiden maakohtaisiin vaatimuksiin sensoreiden ja järjestelmien osalta.

Seuraavissa kehitysvaiheissa prototyyppi saa alleen laskutelineet ja sisäänsä erilaisia järjestelmiä. Niiden jälkeen siirrytään toimivuuskokeisiin ja ensilennon odotetaan tapahtuvan vielä vuoden 2020 aikana.

Hankkeessa on mukana kaikkiaan 16 eri toimijaa. BAE Systems Australia on kehittänyt siihen erilaisia järjestelmiä kuten lennonhallintajärjestelmän, RUAG Australian käsialaa on laskutelinejärjestelmä, Ferra Engineering on toimittanut eri komponentteja ja AME Systems puolestaan johtosarjoja.


BOEING_ATS_SH_wingmans
Suunnitelmissa on kehittää Loyal Wingman UAV-järjestelmä toimimaan yhdessä mm. Boeing F/A-18 Super Hornetin ja ELSO-versio EA-18 Growlerin kanssa yhdessä tulevaisuuden taistelukentällä. Boeing lennätti MUMT (Manned Unmanned Teaming) -hankkeessaan helmikuussa 2020 kahta Growleria autonomisesti. Tuolloin mukana oli varmistusohjaajajat.

Vastaavia ilmapuolustus- ja taistelujärjestelmiä, jotka yhdistäisivät perinteiset sotilaskoneet ja miehittämättömän ilmailun kehittävät mm. Dassault Aviation ja Airbus sekä BAE Systems ja Leonardo.

Boeing tarjoaa Suomella Ilmavoimien HX-hankkeessa F/A-18E/F Super Hornet Block III -hävittäjiää ja EA-18G Growler Block II -ELSO-koneita. Miehittämätön teknologia voisi olla Suomelle potentiaalinen tulevaisuuden optio.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/bo...nke_etenee_ensimm_isen_proton_runko_valmistui
 
Boeingin F/A-18E/F Super Hornet ja EA-18G Growler -ohjelman suurin asiakas US Navy jatkaa Super Hornetien käyttöä mahdollisesti vain 2030-luvulle saakka, uutisoi U.S. Naval Institute. Sen mukaan nykyhävittäjän sijaan panoksia oltaisiin siirtämässä jo kuudennen sukupolven ratkaisuun. Boeing kuitenkin kiistää väitteen ja toimittaa koneita Merivoimille ainakin vuoteen 2033 saakka jo nykysopimuksin.

U.S. Naval Institute uutisoi puolustusbudjettitietoihin viitaten Yhdysvaltain Merivoimien olevan vähentämässä tilauksiaan Boeing F/A-18E/F Super Hornet -hävittäjiin.

Jatkossa panostettaisiin NGAD (Next Generation Air Dominance) -ohjelmaan, joka tähtää seuraavan eli jo kuudennen sukupolven hävittäjän kehittämiseksi parhaillaan käyttöönotettavan Lockheed Martin F-35C -häivehävittäjän rinnalle.

Viimeisimmässä US Navyn tilikauden 2021 budjetissa on tilaus 24 F/A-18E/F Super Hornetista 2,1 miljardin Yhdysvaltain dollarin hintaan. Yhden koneen hinnaksi tulisi noin 87 miljoonaa dollaria. Budjettiesitys ei kerro mitä kaikkea konetilaus sisältää.

Boeing kiistää USNI:n tiedot ja toteaa Lentoposti.fi:lle toimittamassaan lausunnossa Yhdysvaltain Merivoimien tarvitsevan edelleen lisää Super Hornet -hävittäjiä vastatakseen sille asetettuihin suorituskykyvaatimyksiin. Boeing on edelleen luottavainen, että Merivoimat kasvattaa hävittäjämäärää osana tulevien vuosien puolustushankintaohjelmia.

Nykyiset Merivoimien suunnitelmat tarkoittavat käytännössä SLM (Service Life Modification) -ohjelman läpi käyneiden F/A-18 Super Hornet Block III -hävittäjien toimituksia ainakin vuoden 2033 lopulle saakka. Super Hornetien ohella Boeing päivittää nykyisistä EA-18G Growlereista Block II -versioita.

US Navyn lisäksi Super Hornet Block III -hävittäjien käyttäjämaa on Kuwait. Se vastaanottaa ensimmäisenä uusimman hävittäjäversion. Kuwaitille toimitettavat koneet ovat uusia eivät uudistettuja.

Boeing F/A-18E/F Super Hornet ja EA-18G Growler -koneiden tulevat versiot ovat mukana myös Suomen Ilmavoimien käynnissä olevassa HX-hankkeessa, jossa korvataan nykyisten F/A-18C/D Hornetien suorituskyky.

Boeingin hävittäjät osallistuvat Pirkkalassa järjestettävään HX Challenge -tapahtumaan ensi viikolla.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/bo...en_us_navylle_uusia_koneita_viel_2030_luvulla
Eiköhän se ole tässä taputeltuna Super Hornetin tie. Ei missään nimessä tällaista vanhusta, jonka pääkäyttäjä saattaa jo loupua siitä alle vuosikymmen sen jälkeen, kun meillä on viimeisimmät koneet saapuneet käyttöön.

Ja tietystihän Boeing vakuuttelee että lisätilauksia Superille tulee kotimaastakin. Olisihan se aika noloa vastata, että tässä nyt nämä tilaukset olivat viimeiset ja ei meidän konetyyppiä tulla käyttämään Yhdysvaltain laivastossa kuin ensi vuosikymmenelle asti. Pakostakin työn kuvansa vuoksi Boeingin on vastata optimistisesti.
 
No haloo, tuo uutinen on kyllä jo ihan täyttä tuubaa. Meinaatteko että USN tilaa ensiksi kalliilla rahalla 600 konetta, hankkii vanhimpiin eliniänpidennyksiä, ja sitten dumppaa ne 10-15 vuoden käytön jälkeen?
Juuei...
 
No haloo, tuo uutinen on kyllä jo ihan täyttä tuubaa. Meinaatteko että USN tilaa ensiksi kalliilla rahalla 600 konetta, hankkii vanhimpiin eliniänpidennyksiä, ja sitten dumppaa ne 10-15 vuoden käytön jälkeen?
Juuei...
Tästä on ennakkotapaus. F-14 Tomcat, joista viimeisimmät oli valmistettu 1991 ja koko konetyyppi poistettiin käytöstä 2006. Siis puolessa välissä elinkaarta olevia hävittäjiä poistettiin käytöstä.
 
Tästä on ennakkotapaus. F-14 Tomcat, joista viimeisimmät oli valmistettu 1991 ja koko konetyyppi poistettiin käytöstä 2006. Siis puolessa välissä elinkaarta olevia hävittäjiä poistettiin käytöstä.

Tomcatteja oli paljon vähemmän: F-14D:tä tehtiin uutena vain 37 kappaletta ja vanhoista modernisoituja 18. Edellistä versiota F-14B:tä tehtiin kasarin lopussa 38 ja päivitettiin vanhoista 32. Näissä versioissa oli paljon eroja, mm. eri tutkat. Eli Tomcat muodosti tuolloin ehkä jotain 10% fliitistä. Super Hornetit muodostavat nykyisellään noin 95% vahvuudesta ja 2030-luvullakin yli puolet.
 
Eiköhän se ole tässä taputeltuna Super Hornetin tie. Ei missään nimessä tällaista vanhusta, jonka pääkäyttäjä saattaa jo loupua siitä alle vuosikymmen sen jälkeen, kun meillä on viimeisimmät koneet saapuneet käyttöön.

Ja tietystihän Boeing vakuuttelee että lisätilauksia Superille tulee kotimaastakin. Olisihan se aika noloa vastata, että tässä nyt nämä tilaukset olivat viimeiset ja ei meidän konetyyppiä tulla käyttämään Yhdysvaltain laivastossa kuin ensi vuosikymmenelle asti. Pakostakin työn kuvansa vuoksi Boeingin on vastata optimistisesti.
Mutta millä U.S. Navy korvaa Super Hornetin 2030-luvulla? F-35C:llä tuskin pelkästään. Tai itse asiassa ainoa uskottava skenaario, jossa Super Hornet poistuu esim. 2035 on, että se korvataan pelkällä F-35C:llä. Mikään uusi kone ei ole käytössä 2035, kun ei vielä ole edes prototyyppi lentänyt
 
Back
Top