F/A-18 E/F Super Hornet

Mutta millä U.S. Navy korvaa Super Hornetin 2030-luvulla? F-35C:llä tuskin pelkästään. Tai itse asiassa ainoa uskottava skenaario, jossa Super Hornet poistuu esim. 2035 on, että se korvataan pelkällä F-35C:llä. Mikään uusi kone ei ole käytössä 2035, kun ei vielä ole edes prototyyppi lentänyt
Tätä on hyvä kysyä niiltä, jotka tämän uskovat. US Navyn suunnitelma on hankkia 260 F-35C konetta ja 10-11 tukialukselle jaettuna riittäisi hädin tuskin yksi laivue kullekin. Paljoa ei auta Corpsien 67 C-versiota tuossa.
Supereita taas on lähes 600 kpl + 160 Growleria (joita ei korvata vielä millään hetkeen). Onhan se ihan selvästi sanottu että F/A-18E/F ja F-35C täydentävät toisiaan aika pitkälle tulevaisuuteen.

Gen.6 kone tai AI-varustettu lennokki on tuskin palveluskäytössä kuin vasta 2040-luvun alussa, eikä niitä ainakaan ole suuria määriä ennen 2050-lukua. Toinen kysymys on sitten että onko 6. sukupolven koneisiin varaa kellään mittavissa määrin. Suuntaus näyttää olevan ennemminkin pidentää konetyyppien palvelusaikaa, koska uusien suunnittelu tulee turkasen kalliiksi ja viivästyksiä tulee teknologian monimutkaisuuden takia.

Luulen että aika pian F-35 ja F-22 tyyppisiä tunkeutujia ei edes tarvita, koska dronet kehittyvät huikeaa vauhtia ja hävittäjiä suunnitellaan jo ohjauslaveteiksi niille. Parviteknologiaa hyödyntävät dronet toimivat puolustuksen lamauttajina ja hämääjinä, eikä niitä saada ammuttua kaikkia alas. Pikkudronet voivat jatkossa tiedustella ja hyökätä tutkien sekä ohjuslavettien kimppuun ja raivata tien tai antaa toimintavapautta taistelukoneille ilman että niiden tarvitsee riskeerata itseään menemällä syvälle vihollisen ilmatilaan.
 
Tuossa alkuperäisessä USNI Proceedings-artikkelissa ei edes puhuttu mitään SHönön poistamisesta 2030-luvulla vaan tämä oli joku Lentopostin oma ihmetulkinta.

Ihan alunperin on voitu ajatella että Super Hornet on laivastolle välityyppi jolla lennellään jonnekin 2040 asti kunnes uudet häivekoneet korvaavat ne. Mutta nyt on jo selvää että kone pysyy laivaston käytössä ainakin 2050-luvulle asti. Uusilla koneilla on pidennetty käyttöikä ja vanhoille on aloitettu käyttöiän pidennys.
 
Eikö se laivaston ajatus ollut että superit palvelevat noin 2040 -asti?
Onhan tässä 20 vuotta ja enemmänkin aikaa tuohon. Kuka pystyy ennustamaan mitään noin pitkälle varmasti? Kukaan ei edes tiedä mitä tapahtuu 2020-luvulla. Ajatuksia voidaan esittää minun mielestä vapaasti, mutta ei tilaajilla tai valmistajilla ole sen enempää varmaa tietoa että mikä toimii tuolloin ja mikä on tarve.

Pääkäyttäjät ilman muuta linjaavat paljon muiden osalta tulevaisuutta, mutta nykymaailma on hektinen ja epävarma kuten jenkkipressa. Teknologia kehittyy yhä huimempaa vauhtia ja ennakoitavuus on yhä vaikeampaa 10 vuoden ajanjaksollakin.
 
Tuossa alkuperäisessä USNI Proceedings-artikkelissa ei edes puhuttu mitään SHönön poistamisesta 2030-luvulla vaan tämä oli joku Lentopostin oma ihmetulkinta.

Ihan alunperin on voitu ajatella että Super Hornet on laivastolle välityyppi jolla lennellään jonnekin 2040 asti kunnes uudet häivekoneet korvaavat ne. Mutta nyt on jo selvää että kone pysyy laivaston käytössä ainakin 2050-luvulle asti. Uusilla koneilla on pidennetty käyttöikä ja vanhoille on aloitettu käyttöiän pidennys.

Jossakin jenkki uutisoinnista luin samaa ajatusta. 2040-luvulla Superi olisi poistuva rivistä. Onko sitten budjetti supistuksia yleisesti vaiko US Navy:lla? Onko rahaa laitettu johonkin tärkeämmäksi katsottuun. Vie aika kauan aikaa ennenkuin kaikki laivoston koneet olisi korvattu F-35 varianteilla. Voi vaatia myös tukialuksillekkin muutostarpeita. Lisäksi F-35 on myyty ihan hyvin ulkomaille joten sekin vienee valmistuksesta oman osansa jolloin korvaaminen on hitaampaa. Jollei uutta linjastoa tai tehtaita F-35 tuotantoon synny.
 
Tätä on hyvä kysyä niiltä, jotka tämän uskovat. US Navyn suunnitelma on hankkia 260 F-35C konetta ja 10-11 tukialukselle jaettuna riittäisi hädin tuskin yksi laivue kullekin. Paljoa ei auta Corpsien 67 C-versiota tuossa.
260 jaettuna 11 tukialukselle vastaa yhden tukialuksen puolta hävittäjälukumäärää. USA.n laivasto käyttää 10 F-35c:n laivueita. Eli 260/11=23 per ilmatukialus, tai 20 per alus ja 33 varakoneina, päivitettävinä ja koulukoneina.
Paljoa ei auta Corpsien 67 C-versiota tuossa.
Marine Corps voi lentää myös B-versiollaan ilmatukialuksilta.
 
Tuossa alkuperäisessä USNI Proceedings-artikkelissa ei edes puhuttu mitään SHönön poistamisesta 2030-luvulla vaan tämä oli joku Lentopostin oma ihmetulkinta.

Ihan alunperin on voitu ajatella että Super Hornet on laivastolle välityyppi jolla lennellään jonnekin 2040 asti kunnes uudet häivekoneet korvaavat ne. Mutta nyt on jo selvää että kone pysyy laivaston käytössä ainakin 2050-luvulle asti. Uusilla koneilla on pidennetty käyttöikä ja vanhoille on aloitettu käyttöiän pidennys.
Olen samoilla linjoilla. Ei vuosikymmenen kestäviä ja kalliita SLM tai SLEP-ohjelmia käynnistetä ihan vaan 10-15 vuoden palveluskäyttöä ajatellen. Meilläkin saatiin 10 vuotta lisää paljon pienemmällä faceliftillä. Uusien Superien runkojen elinikä on kuitenkin jopa 10000 tuntia eli enemmän kuin millään muulla lavetilla tällä hetkellä. SLM pidentää Block II koneiden elinikää 7500 tuntia, joten ne poistuvat ensin.

Muuten, Blue Angels siirtyy ensi vuonna lentämään Supereilla.

Vielä vertailuna US Navyn Zumwalt-ohjelman koukerot on hyvä muistaa kun uusia projekteja käynnistellään. Eli ei menneet Burket poistoon, vaan loivat nahkansa uusiksi koska huippuhävittäjiin ei ollut varaa kuin 3 kpl. Silti Burke flight III on ehdotonta huipputekniikkaa maailmassa. Sama kävi Seawolfille kun Virginiat korvasivat ne edullisempina.
 
260 jaettuna 11 tukialukselle vastaa yhden tukialuksen puolta hävittäjälukumäärää. USA.n laivasto käyttää 10 F-35c:n laivueita. Eli 260/11=23 per ilmatukialus, tai 20 per alus ja 33 varakoneina, päivitettävinä ja koulukoneina.

Marine Corps voi lentää myös B-versiollaan ilmatukialuksilta.
Se ei kerro kuitenkaan että miten se toinen puoli katetaan? Tarve on Kiinan takia enemmän lisätä kykyä kuin vähentää sitä. Kymmeniä koneita tarvitaan maissa lentokoulutuksiin ja osa on huolloissakin tai päivityksessä.

F-35B toimintasäde on pienempi kuin F-35C:n. Se lentää myös hitaammin ja nopea lasku tukialukselle kuormassa ei ole ihan helppoa toteuttaa. Britit vasta testaavat sitä. Ilman nopeaa laskua kone ei voi palata aselastissa takaisin. Tuo ei siis toimi suorituskyvyn kannalta 1:1.
 
Ja Super Hornetin kehittämistä ajatellen huomioikaa, että USA:n lainsäädäntö ei salli 60 kuukautta ennen käytöstä poistamista muuta kuin lentoturvallisuutta parantavia päivityksiä.

Paska paikka meille kun 2040 SH poistuu Amerikan riveistä ja viimeiset päivitykset tulee 2035. Siinä sitten vanhuskoneella pörräillään 25 vuotta, kun Venäjä kehittää Su-57:tä eteenpäin.
 
Onhan tässä 20 vuotta ja enemmänkin aikaa tuohon. Kuka pystyy ennustamaan mitään noin pitkälle varmasti? Kukaan ei edes tiedä mitä tapahtuu 2020-luvulla. Ajatuksia voidaan esittää minun mielestä vapaasti, mutta ei tilaajilla tai valmistajilla ole sen enempää varmaa tietoa että mikä toimii tuolloin ja mikä on tarve.
HX:ssä aikaa ei ole kahtakaan vuotta, saati sitten kahtakymmentä. Minun on helppo kuvitella että elinkaarikustannuksia ja kehityspotentiaalia miettiessään ilmavoimat saattavat riskejä minimoidakseen arvioida vaikka F-35:n käyttöiän alle sen mitä USAF itse nyt ilmoittaa. Minun on kuitenkin aika vaikea uskoa että arvioisivat jonkun koneen eliniän pidemmäksi, kuin mitä sen pääkäyttäjä itse tällä hetkellä arvioi:
“F-18Es and Fs are the majority of our force going to 2035,” Rear Adm Michael Manazir told U.S. lawmakers. “We might even fly those airplanes close to 2040.”


Vaikka se nyt tuntuisi kuinka pahalta, superit oli tarkoitus paalata jo 30-luvulla, nyt uushankinnoilla ja SLEP-ohjelmalla tuota on lykätty 40-luvulle:
In an effort to extend the service life of its aging fleet of F/A-18E-F Super Hornets into the 2040s, the U.S. Navy is preparing to begin a comprehensive modification program that will enable the fighter jets to fly more than 50-percent longer than originally intended.

Tämä on se tieto jonka mukaan HX:ssä mennään. Tapahtua voi ihan mitä vaan, mutta aika varma ennustuksestaan pitää olla jos lähtee veikkaamaan muuta kuin mitä yhdysvallat/laivasto itse asiasta sanovat.
 
"In addition, the Block III aircraft’s service life increases from 6,000 hours to 10,000 hours. Assuming the aircraft fly an average of 250 hours per year, the USN could fly these Super Hornets into the 2060s. "

Varmaan ei viitsittäisi maksaa 10k tunnin käyttöiästä jos koneelle projisoidaan vain 4000 tuntia käyttöä, eller hur?
 
Vaikka se nyt tuntuisi kuinka pahalta, superit oli tarkoitus paalata jo 30-luvulla, nyt uushankinnoilla ja SLEP-ohjelmalla tuota on lykätty 40-luvulle:
In an effort to extend the service life of its aging fleet of F/A-18E-F Super Hornets into the 2040s, the U.S. Navy is preparing to begin a comprehensive modification program that will enable the fighter jets to fly more than 50-percent longer than originally intended.

Tämä on se tieto jonka mukaan HX:ssä mennään. Tapahtua voi ihan mitä vaan, mutta aika varma ennustuksestaan pitää olla jos lähtee veikkaamaan muuta kuin mitä yhdysvallat/laivasto itse asiasta sanovat.

Lainauksesi oli vuodelta 2015, jolloin kaavailtiin SHornetin tilausten lopettamisesta vuonna 2017. Artikkeli taas kuvaa vanhimpien Super Hornettien käyttöiän pidentämistä 2030-40 -luvulle. Nyt tuotannossa olevilla koneilla on käyttöikää 30-40 vuotta, joten varmaan eivät mene lusikoiksi vielä 2040.

Anyhow, onhan meillä nytkin vielä 10 vuotta käytössä konetyyppi josta pääkäyttäjä on jo luopunut.
 
Lainauksesi oli vuodelta 2015, jolloin kaavailtiin SHornetin tilausten lopettamisesta vuonna 2017. Artikkeli taas kuvaa vanhimpien Super Hornettien käyttöiän pidentämistä 2030-40 -luvulle. Nyt tuotannossa olevilla koneilla on käyttöikää 30-40 vuotta, joten varmaan eivät mene lusikoiksi vielä 2040.
Viime syksyn Tailhookista. Vahvasti näyttää siltä että laivasto on kanssasi eri mieltä:
1.jpg
Anyhow, onhan meillä nytkin vielä 10 vuotta käytössä konetyyppi josta pääkäyttäjä on jo luopunut.
HÄVITTÄJÄHANKINTAA puolustusministeriössä valmistelevan HX-hankkeen vetäjä, kenraalimajuri evp. Lauri Puranen sanoo Suomenmaalle, että konevalmistajien tulevaisuuden suunnitelmat tutkitaan tarkkaan.

Koska me emme missään nimessä halua olla viimeinen ja ainoa käyttäjä, Puranen sanoo.

Suomi ei Purasen mukaan halua myöskään konetta, jota ei kehitetä loppuun asti.
 
Anyhow, onhan meillä nytkin vielä 10 vuotta käytössä konetyyppi josta pääkäyttäjä on jo luopunut.
Sillä erolla, että Hornet oli otettu käyttöön Yhdysvaltain laivastossa vuonna 1984, ja meidän viimeiset Hornetit olivat käytössä vuonna 2000. 16 vuoden ikä. Super Hornet tuli käyttöön 2001, ja olisi näin vuonna 2030 sitten jo 29 vuotta vanha eli melkein kaksinkertainen iältään.

Ja kuten jo tuossa alapuolella on kaavio Super Hornetin poistosta, niin
1.jpg
Ja täällä on jossakin mainittu, että USA:n lainsäädäntö sallii käytöstä poistettaviin sotilaslentokoneisiin ainoastaan lentoturvallisuutta parantavia päivityksiä elinkaaren viimeisen 60kk aikana. Eli tuon kaavion mukaan vipat päivitykset meidän Supereihin 2035 ja sit mennään konevanhuksilla ilman sen kummempia päivityksiä 2050-luvullakin.
 
Viime syksyn Tailhookista.

Viime syksyn Tailhook oli vuonna 2015?


Tuollainen aikataulu voisi onnistua vain jos NGAD on Super Hornetin jatkokehitelmä. Tai sen kanssa käytettävä drone. Koneesta ei ole julkaistu vielä edes vaatimuksia että mikä se edes on - vai onko lentokone laisinkaan. Ja tuon mukaan se olisi siis tukialuksilla palveluskäytössä jo 2031? Just joo...mainittakoon että F-35C:llä kesti 19 vuotta demonstraattorin ensilennosta tukialuskäyttöön. NGADista ei ole vielä edes minkäänlaista kehityssopimusta.

Pidennetty käyttöikä Block III Super Horneteille oli laivaston speksaus. Jokainen saa ihan vapaasti veikkailla halusivatko maksaa turhasta ihan vain tuhlauksen ilosta. Tosin se voisi viitata siihen että NGAD ehkä sittenkin liittyisi jotenkin Super Hornettiin.
 
Viime syksyn Tailhook oli vuonna 2015?
Ei, Tailhook josta kuva on, julkaistiin syksyllä 2019. Etsin uudemman lähteen kun se amiraalin todistus ei vanhana tietona kelvannut.

Toistan nyt vielä kun se pointtini ei ilmeisesti välity:

"Minun on helppo kuvitella että elinkaarikustannuksia ja kehityspotentiaalia miettiessään ilmavoimat saattavat riskejä minimoidakseen arvioida vaikka F-35:n käyttöiän alle sen mitä USAF itse nyt ilmoittaa. Minun on kuitenkin aika vaikea uskoa että arvioisivat jonkun koneen eliniän pidemmäksi, kuin mitä sen pääkäyttäjä itse tällä hetkellä arvioi"

Eli, minua kiinnostaa superin elinkaari ihan vain ja ainoastaan tässä meidän HX-kontekstissa. Kun katsotaan mitä Puranen tuossa edellä kommentoi, ei näytä hyvältä. Sillä, miten realistisina random nettikirjoittelijat nämä Yhdysvaltojen laivaston tulevaisuuden suunnitelmat näkevät, ei varmaan ole kauheasti tässä merkitystä.
 
"Minun on helppo kuvitella että elinkaarikustannuksia ja kehityspotentiaalia miettiessään ilmavoimat saattavat riskejä minimoidakseen arvioida vaikka F-35:n käyttöiän alle sen mitä USAF itse nyt ilmoittaa. Minun on kuitenkin aika vaikea uskoa että arvioisivat jonkun koneen eliniän pidemmäksi, kuin mitä sen pääkäyttäjä itse tällä hetkellä arvioi"

Huoh. Toistetaan nyt vielä: Pääkäyttäjä tilasi viime vuonna uusia Super Hornetteja PIDENNETYLLÄ käyttöiällä. Samalla vanhemmille koneille aloitettiin eliniän pidennysohjelma.
Mistähän tämä voisi johtua? Mitäpä veikkailet? Kerro nyt mitä uskot.
 
Jos NGAD:n tekninen tavoitetaso on konservatiivinen, siis lähinnä lisää kantamaa, nopeutta ja halvempi hinta, niin IOC 2031 on täysin mahdollinen. T-7A:lla meni kolme vuotta piirrustuspöydältä ensilentoon. Mitään ikuisuusprojekteja ei tulla enää sietämään ja sallimaan. Esim. USAF toive on saada uusi hävittäjä 5 vuoden välein.
 
Tuollainen aikataulu voisi onnistua vain jos NGAD on Super Hornetin jatkokehitelmä. ... Tosin se voisi viitata siihen että NGAD ehkä sittenkin liittyisi jotenkin Super Hornettiin.

Tätä olen pitänyt todennäköisenä. Ja voihan olla että nykytyylin mukaisesti miehitetty hävittäjä on vain yksi osa NGAD:ia, ja siihen kuuluu esim. MQ-25:en jatkokehitys ja uusia aseita. Joka tapauksessa jotain täytyy tehdä viimeistään 2030-luvun lopulla, sillä SLEP:sta huolimatta esim. Growler-lautalta loppu tiimat.
 
Back
Top