F/A-18 E/F Super Hornet

RIP SH

"Next year’s order of two dozen F/A-18E/F Super Hornets would be the last on the books for the Navy under this plan. In 2019, Super Hornet maker Boeing won a $4-billion multi-year contract to buy 78 Super Hornets through FY 2021.

According to the justification in the documents, the money the Navy for planned a subsequent multiyear buy of 36 Super Hornets from FY 2022 to 2024 would be rerouted to “accelerated development of Next Generation Air Dominance (NGAD) and other key aviation wholeness investments,” read the documents.

The cut of the Super Hornets past FY 2021 is estimated to route $4.5 billion over the five-year horizon of the Future Years Defense Plan (FYDP) to the new aviation effort."
 
Huonolta näyttää superhornetin osalta. Boeingilla menee huonosti max-koneiden kanssa, mutta en tiedä vaikuttaako sotilasosastoon. Lighting 2 vaan tilaukseen.
 
Samalla tämä lyhentää arviota siitä kuinka kauan USA:n merivoimat aikovat käyttää Super Hornetia, koska jo nyt on sanottu että 2040 loppuu ja viimeiset koneet tulee vuonna 2021. Kyllä se on nyt Super Hornetissa liian korkea ikä ja suuri riski meille siitä, että pääkäyttäjä luopuu konetyypistä jopa 20 vuotta aiemmin kuin HX:n käyttö lopetetaan.
 
Tarkoittaako tämä jo sitä, että Super Hornettia veikanneet voivat repiä kuponkinsa? Damn!

Tuo ei ole kysymys. Kysymys on, tuleeko F-15 Suomen kisaan sittenkin vielä mukaan mustana hevosena, jos USAF sitä ostaa ja pitää linjastoa auki? Vai tiputetaanko Boeing kokonaan ulos Suomen kisasta?
 
Ensin kertovat tilaavansa kohtalaisen ison määrän uusia koneita samalla kun päivittävät vanhat ja heti perään ilmoittavat ihan muuta. Mitähän kulisseissa on tapahtunut, uhka-analyysit muuttuneet nopeasti sellaisiksi ettei SH-kalustolla enää lähitulevaisuudessa pärjättäisi juuri ollenkaan?

Mitenköhän USMC, seuraavatko perässä?
 
Tuo ei ole kysymys. Kysymys on, tuleeko F-15 Suomen kisaan sittenkin vielä mukaan mustana hevosena, jos USAF sitä ostaa ja pitää linjastoa auki? Vai tiputetaanko Boeing kokonaan ulos Suomen kisasta?
No jos ensi vuonna menee tuotantolinjat kiinni, jos uusia tilauksia ei tule ulkomailta, niin eihän Boeing siellä pidä Super Hornetin tuotantolinjalla tyhjänpäiväisesti työntekijöitä peukkuja pyörittämässä, niin pakkohan se on pudottaa kisasta, kun ei ole enää tuotannossa. Tai tajuavat varmaankin itse jo ilmoittaa vetäytymisensä.

Ja muut kilpailijat tuskin näin loppumetreillä hyväksyisivät F-15:n tuontia kisaan tällä tapaa muiden ohitse.
 
Ensin kertovat tilaavansa kohtalaisen ison määrän uusia koneita samalla kun päivittävät vanhat ja heti perään ilmoittavat ihan muuta. Mitähän kulisseissa on tapahtunut, uhka-analyysit muuttuneet nopeasti sellaisiksi ettei SH-kalustolla enää lähitulevaisuudessa pärjättäisi juuri ollenkaan?

Mitenköhän USMC, seuraavatko perässä?

USMC ei ole koskaan ostanut Super Hornetia.
 
USMC ei ole koskaan ostanut Super Hornetia.
Ymmärtääkseni USMC:n Legacy Hornetit ovat aika kurjassa kunnossa ja joistakin järjestelyistä on huhuttu, että USA:n merivoimilta siirrettäisiin sitten paremmassa kunnossa olevia Super Horneteja väliaikaisratkaisuna, ettei nyt USMC:n Hornet-pilotit jatkuvasti tarvitsisi olla lennoilla pelosta kylmänä, että koska tämä loppuunlennetty - ja rääkätty romu putoaa.
 
No jos ensi vuonna menee tuotantolinjat kiinni, jos uusia tilauksia ei tule ulkomailta, niin eihän Boeing siellä pidä Super Hornetin tuotantolinjalla tyhjänpäiväisesti työntekijöitä peukkuja pyörittämässä, niin pakkohan se on pudottaa kisasta, kun ei ole enää tuotannossa. Tai tajuavat varmaankin itse jo ilmoittaa vetäytymisensä.

Ja muut kilpailijat tuskin näin loppumetreillä hyväksyisivät F-15:n tuontia kisaan tällä tapaa muiden ohitse.

Kysyttiinkö muiden mielipiteitä silloinkaan, kun Hornet otettiin mukaan DX-kilpailuun?
 
Äh, aivan, enpä tätä oleellista asiaa muistanut ollenkaan. Olisikohan sitten kyseinen instanssi Boeingin pelastaja tilaamalla SH-kalustoa, siirtyminen legasysta olisi ilmeisesti suht' helppoa.
Boeingin pelastajaksi keksivät sen F-15EX:n jo. Ehkä nämä uutiset SH:n tilausten loppumisesta avaavat sitäkin päätöstä vähän paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Äh, aivan, enpä tätä oleellista asiaa muistanut ollenkaan. Olisikohan sitten kyseinen instanssi Boeingin pelastaja tilaamalla SH-kalustoa, siirtyminen legasysta olisi ilmeisesti suht' helppoa.
Heillä ei varmaankan tule olemaan raha toimia Super Hornetin tekohengittäjänä kun on ne yli 500 F-35 tilauskirjoissa.

Ja juuri nyt valmistetaan USMC:lle heidän tilaamansa F-35:t. Joka vuosi uutta tulee tehtaalta korvaamaan Legacy Horneteja ja Harrierejä, niin ei ole järkeä mitään muutaman vuoden Super Horneteja tilailla.
 
Äh, aivan, enpä tätä oleellista asiaa muistanut ollenkaan. Olisikohan sitten kyseinen instanssi Boeingin pelastaja tilaamalla SH-kalustoa, siirtyminen legasysta olisi ilmeisesti suht' helppoa.

Eivät ole sitä koskaan halunneet, koska pelkäävät mahdollisten tilausten leikkaavan F-35:n hankintamääriä. Plus merijalkaväellä on jo nyt melkoisesti kirjoa hävittäjäkalustossa, kun on F-35B:t, F-35C:t, Harrierit ja Hornetit käytössä.

Eiköhän poliitikot tilaa laivastolle lisää Super Horneteja, jos linja halutaan pitää auki. Se on ainoa looginen ratkaisu.
 
Navy tuskin lopettaa SH:n tuotantoa, ellei sillä ole melko luotettavaa käsitystä uuden hävittäjämallin aikataulusta(eli kuinka kypsällä tasolla Boeing:n konsepti on). Viittaa myös siihen että uuden hävittäjän aikataulu on siirretty 30-luvun alusta, 20-luvun loppuun.
 
Back
Top