Huhta
Greatest Leader
Et ole kuullut ikinä F-22:sta? Kantsii tutustua, hieno kone.
Lockheed laittoi sen alulle, Lockheed Martin on toiminut sille samanlaisena keskoskaappina kuin Boeing Super Hornetille.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Et ole kuullut ikinä F-22:sta? Kantsii tutustua, hieno kone.
- F414-GE 400 EP moottorit 60 kpl +
Niin, Lockheed on suunnitellut ja valmistanut suihkuhävittäjiä aika pitkään. Aivan kuten Dassault ja Saabkin. Boeing ei tuossa hommassa omaa yhtä pitkiä perinteitä.
En kyllä tosin näe asialla olevan kovinkaan suurta merkitystä HX:n kannalta.
Se on hieman eri tapaus koska militaari on Boeingilla yleisesti mopen osassa. Isomman bisneksen ongelmista paska valuu alas ja tämä osa on se, joka heivataan ulos tai jätetään huomiotta tarpeen tullen. Vaikka se toimii paremmin. Siviilikoneissa ja niistä johdetuissa tankkereissa on ongelmia irrallaan olevista muttereista rungon sisällä alkaen.Ihmettelen vain, miksi yrityskaupat ja nimenmuutokset ovat ongelma nimenomaan Boeingille. Miksi ongelma ei kosketa muita firmoja?
Ja jos mennään ajassa taaksepäin niin jopa tuhansia: III noin 1400, 5 ja 50 ?, ja F1 noin 700. Ja sitten vielä päälle 50-luvun Ouragan, Mystere ja super-Myster koneet. Kaikki edellinen siis ulkomuistista superlähde W-pediaan turvautumatta. En lähtisi todellakaan aliarvioimaan ranskalaisten kykyjä. Heidän menestymistä euroopan markkinoilla ei taas oikeastaan voi repostella tässä ketjussa, koska silloin astutaan eurooppalaisen TURPO:n ydinalueille.
Käytetään taas autovertausta:Ihmettelen vain, miksi yrityskaupat ja nimenmuutokset ovat ongelma nimenomaan Boeingille. Miksi ongelma ei kosketa muita firmoja?
Sitten alettiin siirtää maalitolppia:Dassault on tehnyt hävittäjiä huomattavasti kauemmin kuin Bojoing.
Niin, Lockheed on suunnitellut ja valmistanut suihkuhävittäjiä aika pitkään. Aivan kuten Dassault ja Saabkin. Boeing ei tuossa hommassa omaa yhtä pitkiä perinteitä.
Niin tai näin, Dassaultilla kyllä löytyy suihkuhävittäjien suunnittelusta ja valmistamisesta Boeingia enemmän perinteitä ja kokemusta, käytetään mittarina mitä hyvänsä.
Jos en täysin väärin muista, niin ainakin Mirage III hintaa pidettiin 60-luvulla kohtuullisena, jos ei jopa halpana ((Pekurisen muistelmat yms). Hinta oli koneen suurimpia myyntivaltteja suorituskyvyn ja USA-riippumattomuuden lisäksi.
Jos katsot missä kontekstissa asiasta keskusteltiin ja mihin vastasin, lienee aika selvää että kukaan ei puhunut mistään kaksitasoista:Sitten alettiin siirtää maalitolppia:
Vertailu menee hieman erilaiseksi, jos lisätään realismia. Niin montako konetta se BOEING onkaan tehnyt. Otetaan mukaan F-15 ja sen semmoiset.
Rafalea on tehty 201 kappaletta 30 vuoden aikana ja sama valmistustahti siellä on kai nytkin, eli yksi per kuukausi. Aika rauhallista. F-35 koneita valmistuu 4 päivän välein.
Pekuri, Juvonen ja Tahvanainen.Mun on vähän vaikea allekirjoittaa tätä. Muistelisin nimittäin juuri Pekurin tai Laukkasen (sotkitko nämä nimet?) koelentäneen Miragen Belgiassa puolivirallisena virkatyönä ja raportissaan pitäneen konetta suorituskykyisenä, mutta suhteellisen kalliina.
Pekuri, Juvonen ja Tahvanainen.
...vähän nuorempaa ikäluokkaa.![]()
Suomen kokeneimman sotilaslentäjän arvio: Ruotsalainen Gripen on vahvoilla Ilmavoimien uudeksi hävittäjäksi
Suomen Ilmavoimat täyttää tänään tiistaina sata vuotta. Suomi on kuronut Ruotsin ilmavoimien valtavan etumatkan kiinni, sanoo lentäjäveteraani.yle.fi
![]()
Korvasin asiantuntijan nimen linkillä.Mitä nyt Miragea ei mainita koko jutussa kertaakaan (missään kolmesta sukupolvesta!) ja kyseessä on Gripenin mainosartikkeli, mutta mitäs me faktoilla.
Eikun sä tarkensit/käänsit kysymyksen käsittämään nimenomaan ei määrää, vaan kauanko on valmistettu. Sekä nimenomaan hävittäjiä.Jos katsot missä kontekstissa asiasta keskusteltiin ja mihin vastasin, lienee aika selvää että kukaan ei puhunut mistään kaksitasoista:
Eli ihan turha tulla besserwisseröimään jollain potkurikoneiden kuvilla.
Dassault on tehnyt hävittäjiä huomattavasti kauemmin kuin Bojoing.
Sama argumentti pätee molempiin. Myös ne määrät ovat Mcdonnell Douglasin valmistamia, Boeingilla ei ollut niissä osaa eikä arpaa.Eikun sä tarkensit/käänsit kysymyksen käsittämään nimenomaan ei määrää, vaan kauanko on valmistettu.
Totta, minun virheeni kun en hoksannut tarkentaa että puhumme suihkuhävittäjistä kun kontekstina on HX. En aina muista että kaikkien kognitiiviset kyvyt eivät riitä yksinkertaisenkaan keskustelun seuraamiseen ilman rautalangasta vääntämistä.Sekä nimenomaan hävittäjiä.
Mitä nyt Miragea ei mainita koko jutussa kertaakaan (missään kolmesta sukupolvesta!) ja kyseessä on Gripenin mainosartikkeli, mutta mitäs me faktoilla.