F/A-18 E/F Super Hornet

Joo, kun väittää jostain, niin kannattaa ymmärtää olla siinä tarkkana, ettei mene toisin, kuin tarkoittaa.
Varmaankin kaikki muut sinua lukuun ottamatta ymmärsivät kyllä mistä puhutaan:

Boeing osti vuonna 1997 matkustajakoneiden myyntikilvassa tappion kärsineen McDonnell Douglasin. Kaupassa pommikoneisiin keskittynyt Boeingin sotilaslentokonetuotanto täydentyi hävittäjälentokoneilla, kun McDonnell-Douglas oli esimerkiksi F/A-18 Hornet toimittaja.


Nyt sinäkin ymmärrät. Hienoa vai mitä, ei mennyt tämäkään ilta haaskuun.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tuo oli jo vanhahko artikkeli, ja kaikki kunnia Laukkaselle pitkästä ja ansiokkaasta urasta, mutta hän näkee asian vain lentäjän näkökulmasta! Ja muutoinkin MP-net pääsee analyysissä paljon syvemmälle kuin em kommentaattori.
:)

HX-valinnassa ei onneksi koelentäjien perstuntuma vaikuta kokonaisuuteen kuin muutaman promillen verran.
F-35 koelentäjien perstuntumalle :)


Muutoin meille valittaisiin kait aerodynaamisesti ja liikehtimiskyvyltään täydellinen yksilö (Hawk?)
No ei (n)

(n)

asiantuntijoiden ulostuloja
(y)
 
Kyllä Laukkasella varmaan annettavaa olisi enkä sanoisi vain promillen verran, mutta koelentäjällä on käytössään lähinnä koelentäjän näkökulma ja tossa jutussa laajensi sen vähän löyhästi sen ulkopuolelle. Mulla tuoksahti heti nenään YYA-Suomen Ilmavoimat ja aktiivinen puolueettomuuspolitiikka, minkä voimassaollessa Laukkanen teki pääosan urastaan. Lisäksi tossa toimittaja varmaankin yksinkertaistaa aika paljon sitä miksi Greippi on Laukkasen mielestä helppo valinta.
 
Eikun sä tarkensit/käänsit kysymyksen käsittämään nimenomaan ei määrää, vaan kauanko on valmistettu. Sekä nimenomaan hävittäjiä.

Vähäsen vain komppasin tuota Peashooteria :)
Saivartelu on tosiaan kivaa.

Jos minä olen aloittanut ammatissani vuonna 2000 ja tehnyt sitä keskeytyksettä tähän päivään asti, ja sinä olet aloittanut viisi vuotta aiemmin mutta pitänyt 15 vuotta taukoa, kumpihan meistä on tehnyt työtä kauemmin?

Kumpi on puuhannut hävittäjien kanssa kauemmin, Dassault joka on lähes keskeytyksettä valmistanut niitä 30-luvulta tähän päivään, vai kymmenen vuotta aiemmin aloittanut mutta vuosikymmenien tauon välissä pitänyt Boeing.

Aivan, oho... Saivartele sitten edes kunnolla
 
Jos oikein kunnolla saivarrellaan niin Dassault aloitti hävittäjien tuotannon vasta II maailmansodan jälkeen (Ouragan). Hra Marcel B otti sukunimekseen veljensä vastarintaliikkeen aikaisen peitenimen Dassault jne jne. Wikin lontoonkielisessä Ouragan-osiossa taustoja on jonkin verran avattu...
 
Lockheed Martinistakin on hyvä muistaa, että pappia ollaan ensi kertaa kyydissä F-35:n kanssa. Ei ihme, jos ei ole mennyt ihan putkeen. :)
Et ole kuullut ikinä F-22:sta? Kantsii tutustua, hieno kone.

Muistaakseni F-35:n suunnittelun takana on pääasiassa Fort Worthin divisioona, eli entinen General Dynamics, jonka historia hävittäjäpuolella ulottuu 30-luvulle Vulteen kautta. F-22:n pääsuunnittelusta taas vastasi Lockheedin yhtä perinteikäs 'Skunk Works', tosin siinäkin GD ja Boeing olivat mukana avustamassa koska Lockheed ei ollut suunnitellut hävittäjiä pitkiin aikoihin.

Boeing tuhersi suihkuhävittäjiä harvakseltaan kylmän sodankin aikana, ne vain tuppasivat olemaan liian kalliita eivätkä kelvanneet tuotantoon. Esimerkiksi Boeing 818, Boeingin vastine TFX-kisaan jonka voitti GD:
16761-a8d1a1fd8e5f58339d82051f0bf43d6e.jpg


Boeingin kaunis 908-909 taas oli kärkipaikalla LWF-kisassa mutta päättäjät valitsivat halvemman General Dynamicsin koneen.

Dassault taas oli alkujaan Bloch, ranskalainen pommikonevalmistaja 30-luvulta joka alkoi raapustamaan myös hävittäjiä. Herra Bloch vaihtoi nimensä Dassaultiksi myynnin edistämiseksi, mikä toimikin.

Mutta ei kannata tuijottaa liikaa perimyslinjoja, joskus niistä on seurauksena vain laakereilla lepäämistä & pöhöttyneisyyttä. Tuskin kukaan olisi 2. maailmansodan aikana voinut kuvitella että 10 vuoden sisällä Curtiss, Amerikan suurin lentokonevalmistaja, ei tuottaisi yhtään omaa sotilaskonetta, siinä missä hupaisien dronejen kanssa väkertelevä pikkufirma McDonnell olisi yksi suurimmista hävittäjäkonevalmistajista.

Niin ja General Dynamics oli alkujaan sukellusveneveistämö joka 2. ms jälkeen huomasi että heillä on helkkaristi rahaa muttei juuri tilauksia, mitä tehdään -> ostetaan pari lentokonevalmistajaa, Convair ja Canadair ja aletaan tekemään niitä. Ei se voi olla niin vaikeeta.
 
Jos oikein kunnolla saivarrellaan niin Dassault aloitti hävittäjien tuotannon vasta II maailmansodan jälkeen (Ouragan). Hra Marcel B otti sukunimekseen veljensä vastarintaliikkeen aikaisen peitenimen Dassault jne jne. Wikin lontoonkielisessä Ouragan-osiossa taustoja on jonkin verran avattu...
Ei, jos oikein kunnolla saivarrellaan niin toisen maailmasodan jälkeen yhtiön nimi ei ollut Dassault vaan Avions Marcel Dassault. Nimi on vaihtunut tuonkin jälkeen kaksi kertaa. Vuonna 1971 Avions Marcel Dassault-Breguet Aviationiksi ja 1990 Dassault Aviationiksi. Yritys on nimenvaihdoksista huolimatta samaa jatkumoa kuin 1929 perustettu Societe des Avions Marcel Bloch eli MB.

Mutta nyt tämä menee vähän neppailuksi ja pahasti ohi varsinaisen aiheen.
 
Ei, jos oikein kunnolla saivarrellaan niin toisen maailmasodan jälkeen yhtiön nimi ei ollut Dassault vaan Avions Marcel Dassault. Nimi on vaihtunut tuonkin jälkeen kaksi kertaa. Vuonna 1971 Avions Marcel Dassault-Breguet Aviationiksi ja 1990 Dassault Aviationiksi. Yritys on nimenvaihdoksista huolimatta samaa jatkumoa kuin 1929 perustettu Societe des Avions Marcel Bloch eli MB.

Mutta nyt tämä menee vähän neppailuksi ja pahasti ohi varsinaisen aiheen.

Huh, taisit vetää pidemmän korren tässä lajissa ;)
 
Muistaakseni F-35:n suunnittelun takana on pääasiassa Fort Worthin divisioona, eli entinen General Dynamics, jonka historia hävittäjäpuolella ulottuu 30-luvulle Vulteen kautta. F-22:n pääsuunnittelusta taas vastasi Lockheedin yhtä perinteikäs 'Skunk Works'
"Fort Worthin divisioonalla" tarkoitettiin muistaakseni nimenomaan F-16:n tuotantolinjaa.

Ne jutut jotka muistan lukeneeni, ovat kyllä yleensä kreditoineet Skunk Worksin mitä tulee kolmevitoseenkin. Eivätkö nämä Bevilaquat ja kumppanitkin olleet nimenomaan sieltä? En lähde väittelemään mutta joku lähde olisi mukava nähdä.

Muoks. Eikö tuo kuvio mennyt aikanaan niin, että GD yritti ostaa Lockheedilta F-22:n, kun lämäri ei innostunut myivät sitten puolestaan sotilaspuolensa eli tuon em divisioonan (lähinnä kai F-16) lämärille.
 
Viimeksi muokattu:
Niin minulle on kerrottu että pääsuunnitteluvastuu F-35:stä olisi ollut juuri vanhalla GD:n tiimillä, vaikka se hiukan epäloogiselta tuntuukin. Ehkä Skunk Worksilla oli vielä kiireitä F-22:n kanssa silloin kun X-35:ttä alettiin suunnittelemaan (1996)?
Tosin ryhmätyönähän nämä tehdään ja luultavasti molemmat tiimit ovat olleet osallisina.
 
Minun käsitykseni mukaan F-35 on pitkälti juuri GD:n Fort Worthissa suunnittelema, ja kuulopuheiden mukaan eri toimistot eivät hirveästi toisilleen puhuneet. Aikataulu menee jonkin verran F-22:n kanssa päällekkäin, JSF-projekti alkoi jo pitkälti 90-luvulla.
 
Mutta jos Typhoonilta puuttuu EW ja Nuclear-kyvykkyys, niin varmaankin se vaatisi Tornadon elinkaaren jatkamisprojektia, jos ostetaan Typhoon ja lähdetään kehittämään siihen uusia ominaisuuksia?
Eiköhän ne kyvyt leivota siihen Typhooniin hinnalla millä hyvänsä tässä tilanteessa. Johan tuo ECR-version hahmotelma on ainakin teoriassa lähtenyt itämään. Tornadot jatkavat vielä sen 10 vuotta, vaikka kalliiksi tulee.

edit. Niin ja voihan olla että ECR-voisi olla kohtalaisesti myyvä tuote ainakin euroopassa ja lähi-idässä. Superia ei ole juuri myyty muualle, vaikka kyse ei ole rahasta öljyvaltioiden kohdalla. Luulen että elektroninen sodankäynti ja elektroninen häive ovat pop tulevaisuudessa yhä enemmän.
 
Back
Top