Norjan F-5:t taisivat olla alkuperäistä F-5A -mallia, jossa ei ollut mm. tutkaa ja ainakin Starfighter-aikaan sen rooli oli hävittäjäpommittaja. Alunperin F-5 oli Norjassa torjuntahävittäjä ja Starfighter hävittäjäpommittaja, mutta jossain vaiheessa turskat oppivat lukemaan ja vaihtoivat roolit päikseen, kuten hyvä olikin. Näitäkin koneita oli huikea määrä, 108 konetta joista 64 oli MAP-apua eli koneet olivat USA:n omaisuutta. 90-luvulla koneille ei varmaan nähty tarvetta etsiä korvaajaa, kun F-16 kykenee hoitamaan ilmasta maahan-tehtävät, mutta konetta oli turha poistaakaan? F-5 on kuitenkin suhteellisen edullinen ylläpitää ja tuollaisen konemäärän jäljiltä koulutettua miehistöä oli vielä 90-luvulla rivissä ja varaosapoolikin varmasti kattava? Olihan Suomessakin Hawkeista koostuva laivue 41 olemassa ainakin teoriassa kakkoslinjan hommiin tuona aikana.
Venäjän ilmavoimat ovat tosiaan nekin kalpea varjo Neuvostoliiton suuruuden päivistä. MiG-29:ää ja -31:ttä on ilmeisesti lentokuntoisena noin 120 konetta kumpaakin, Su-27:ää noin 160. Uusia konemalleja olisi ~60 Su-35, ~100 Su-30SM/M2, ~45 MiG-29SMT. MiG-35:n lukuja en löytänyt äkkiseltään. Tuossa olisi yhteensä hieman päälle 600 hävittäjää, mitä pidän ihan realistisena lukuna. MiG-29:t ja Su-27:t lienee päivitetty SM-tasoon? Tuohon kun lisää pommittajat, tukikoneet, meritoimintakoneet ja rahtikoneet päälle niin noin tuhatkunnasta varmaankin joo puhutaan.
Lähde:
https://bmpd.livejournal.com/2326878.html