F/A-18 E/F Super Hornet

Meinasin just tulla kans linkkaamaan. Pakko käydä katsomassa vaikkei se mikään tomcat ole. Paitsi trailerin lopussa.
"Only pilot to have shot down thee enemy planes in the last 40 years"

USAF:n Aavikkomyrskyn F-15-veteraanit
Royal Navyn Falklandien Sea Harrier-veteraanit
Israelin Syyrialaishävittäjiä popsineet veteraanit
Iranin ja Irakin sodan veteraanit

Kylläpä kustiin monien pilottien päälle tuolla lausahduksella!
 
"Only pilot to have shot down thee enemy planes in the last 40 years"

USAF:n Aavikkomyrskyn F-15-veteraanit
Royal Navyn Falklandien Sea Harrier-veteraanit
Israelin Syyrialaishävittäjiä popsineet veteraanit
Iranin ja Irakin sodan veteraanit

Kylläpä kustiin monien pilottien päälle tuolla lausahduksella!
No, varmaan tarkoitti laivastoa.
 
Ja sen elinkaaren jatkuminen vuosikymmeniä on melko lailla arvailujen varassa.

Paljon vähemmän kuin vaikka Gripenin. Super Hornet on elinkaareltaan jokseenkin samassa vaiheessa kuin Hornet oli Suomen ostohetkellä.
 
Niin ovat Typhoon ja Rafalekin.
Niin, no pari vuotta ikäeroa, mutta Eurocanardit on kyllä vielä teinejä, vaikkei enää sakkolihaa
Edit: muistin väärin, että SH olisi astunut palvelukseen 1999, olikin 2001. SH on siis täysi-ikäinen, mutta vielä itsekin teini.

Rafalen ja Typhoonin tulovuodet olivat 2002 (Rafale M), 2003 (Typhoon) ja 2006 (Rafale C)
 
Viimeksi muokattu:
No en menisi sanomaan! Hornet ei hankintahetkellä ollut ehtinyt palvella edes kymmentä vuotta! Super Hornet sentään ollut palveluskäytössä jo vuodesta 2001

No jaa, kun ottaa huomioon kehitysversion, niin aikalailla samanlaisesta tilanteesta puhutaan Hornetin siirtymisessä C-versioon Amraameineen kuin Super Hornetin Block III. Tietty 2025 SH on jo hieman kypsempi, mutta tuolleen generaatioptasolla jokseenkin näin.
 
Uusien yli 80 kpl SH Block III versioiden hankinta ja SLE /SLEP päivitykset sekä Growler block II uudistus takaavat että SH lentää ainakin 2050-luvulle saakka.

Puheita on monen konetyypin osalta niiden lentojen päättymisestä ennenaikaisesti, mutta kuten uusien koneiden kehittämisen vaikeudesta huomataan, Hornet-sarjakin on uudistunut monilta osin ja jatkanut elinikäänsä. Konetyyppi on edelleen ajanmukainen, ei ainakaan yhtään huonompi kuin muut 4 g. konetyypit HX-ohjelmassa.

Boeingilla on aikalailla enemmän uskottavuutta ja kykyä taata lentokyky tulevaisuudessa kuin yhdelläkään euro-valmistajalla.
 
Tässä suhtkoht tuorettatietoa (joulukuu 2018), tuo stealthin lisäys on tod.näk. ns. "Have Glass V" tutkasäteitä "imevä" maalikerros, käytössä F-16-koneissa:


Among the scheduled improvements are an updated heads-up display for the pilots and an upgrade to the computing capabilities of the onboard systems. A modest upgrade to the stealth capability of the aircraft, intended to limit its radar signature, is also included in the list of changes.

In order to make the Super Hornet a stealthier fighter, Boeing may use low-observable coating intended to absorb radar as it comes into contact with the plane, and new Conformal Fuel Tanks (CFT) are slated to replace the existing tanks. These new tanks change the radar-cross section of the aircraft slightly, but are also expected to reduce aerodynamic drag.

The Super Hornet will receive “advanced network architecture” through the upgrade in the form of a new computer called the Distributed Targeting Processor Network (DTPN). The computer comes with a large new in-cockpit display intended to help pilots manage the all the additional information they will now have at their fingertips. A new Tactical Targeting Network Technology (TTNT) system will streamline the management of all that new data as it flows in and out of the jet, and a long-range infrared sensor will be added to the technology suite in order to allow the Super Hornet to detect incoming threats far earlier than ever before.

According to Dan Gillian, Boeing F/A-18 and EA-18 program manager, stealth isn’t the priority of this update, but it’s included as part of an effort to give the Super Hornet “a balanced approach to survivability, including electronic warfare and self-protection.”
 
Paljon vähemmän kuin vaikka Gripenin. Super Hornet on elinkaareltaan jokseenkin samassa vaiheessa kuin Hornet oli Suomen ostohetkellä.
Juu ja päivityksiä piti tulla Horneteihin koko elinkaaren ajan. Kuinkas sitten elinkaaren puolivälissä (2016) kävikään? Aivan, nykyään ei tule enää muita kuin lentoturvallisuutta parantavia päivityksiä. Siinä mielessä meidän maanpuolustuksellinen pyhä lehmä, eli Hornet kauppa, meni pieleen.
Olen sitä mieltä, että jos nyt ei kuitenkaan tällä kertaa ostettais niin vanhoja koneita.
 
Juu ja päivityksiä piti tulla Horneteihin koko elinkaaren ajan. Kuinkas sitten elinkaaren puolivälissä (2016) kävikään? Aivan, nykyään ei tule enää muita kuin lentoturvallisuutta parantavia päivityksiä. Siinä mielessä meidän maanpuolustuksellinen pyhä lehmä, eli Hornet kauppa, meni pieleen.
Olen sitä mieltä, että jos nyt ei kuitenkaan tällä kertaa ostettais niin vanhoja koneita.
Onhan USMC vielä omiin C/D Hornetteihinsa järkkäämässä mm. AESA-tutkaa.
 
Kyllä näiden viime aikaisten uutisten valossa Super Hornet vaikutta ehdottomalta kakkosvaihtoehdolta, jos F-35 ei onnistu. Aktiivisesti kehitetään ja tehdään päivityksiä, iso fleetti käytössä, pääkäyttäjä sitoutunut 2050-luvulle saakka, Elso-versio force multiplierina, tutkassa näkyvyyttä koitetaan pienentää, jne... Ja olisi lisäksi edullinen vaihtoehtokin. Ja olisi luonteva jatko koulutusta ajatellen Horneteille. Ja Boeingin kanssa jo sujuva yhteistyökin luotu.
 
Onkos tuo block 3 sama kuin advanced super hornet, vai hylättiinkö koko AHS?
Kuten Kylli sanoi, osa otettiin, mutta pois jäivät vain Conformal weapons bay- häivepodi ja EPE-moottorit. Tosin GE on kehittänyt jo nuo EPE-koneet tuotantotasolle ja ne on koelennetty, joten valinnan osuessa Bugiin ottaisin ne mukaan ehdottomasti. Ne antaisivat Superbugille transooniselle alueelle lisää kiihtyvyyttä, joka on koneen heikkous. Uudet moottorit myös pudottavat kulutusta ja ne voidaan downgreidata myös 98 kN teholle, jolloin ne kestävät pidempään kuin orkkis F414- GE400:t.

Ymmärtääkseni myös sisäinen IRST tulisi uusiin Block III koneisiin, mutta sitä ei lisätä SLE:ssä.
Juu ja päivityksiä piti tulla Horneteihin koko elinkaaren ajan. Kuinkas sitten elinkaaren puolivälissä (2016) kävikään? Aivan, nykyään ei tule enää muita kuin lentoturvallisuutta parantavia päivityksiä. Siinä mielessä meidän maanpuolustuksellinen pyhä lehmä, eli Hornet kauppa, meni pieleen.
Olen sitä mieltä, että jos nyt ei kuitenkaan tällä kertaa ostettais niin vanhoja koneita.
Hornet on ollut monin tavoin onnistunut hankinta ja sen suorituskykyä sekä päivitettävyyttä on kiitelty. Suomi sai viimeiset ja perustekniikaltaan parhaat Hornetit uudella tutkalla ja moottoriversioilla hankinnassa. Kaikki lapsentaudit oli niistetty vuosien aikana ja kone oli viritetty taistelukokemuksien perusteella aikansa huippuun.

Hornettia on pidetty myös kaikkein tehokkaimpana ja parhaimpana tukialuskoneena maailmassa sen monitoimisuuden ja kehittyneisyyden vuoksi. Ei vähiten tutkajärjestelmän ansiosta ja todellisen monitoimikoneen ominaisuuksien vuoksi. Samaa ei voitu sanoa Gripenistä tai Mig-29:tä aikanaan.

Miten voit sanoa että päivitys on epäonnistunut kun koneet alkavat poistua jo 2025 suunnitelman mukaan? Ilmavoimat on tyytyväinen päivityksiin ja pitää Hornetin taistelukykyä nyt riittävän hyvänä, joten isompiin ei ole tarvetta. Ainoa mitä ei parannettu oli ELSO-kyky, jota olisi voitu saada esim hinattavan häirintälähettimen avulla.
 
Back
Top