Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mitkä ovat tosiasioita. Eivät asiattomuuksia.

Koita nyt vastata kysymyksiin ilman ad hominem.

Jos et oikeasti ymmärrä, niin selitetään. Jos koetat välttää vastaavia muotoiluja ja ilmauksia jatkossa, niin keskustelu menee mukavammin.

-------

Taas pitää kysyä "sanoo kuka"? - Tämä ei ole tosiasian toteamista.

Voisit vastata vaikeisiin kysymyksiinkin, etkä sivuuttaa niitä. - Olin jo vastannut, henkilöön käyvää.

Jos oma "rakas" on 3-numeroisilla lentotunneilla tässä vaiheessa, niin huonolta näyttää. - "rakas"

Muilla kun on 6-numeroisia lentotunteja. - tämä on totta, mutta ei merkitse niin paljon, kuin ilmeisesti kuvittelet

Kerroppas lähde milloin AMRAAM on ollut ruotsalaisten käytössä? - vähättelevä muotoilu
 
Laitappa lähteet niin voidaan väitellä.

Etkä vastannut, jatkuvasti väistelet kysymystä 2020 vs. 2026.

Ihme venkoilua.
 
Laitappa lähteet niin voidaan väitellä.

Etkä vastannut, jatkuvasti väistelet kysymystä 2020 vs. 2026.

Ihme venkoilua.

Huomaatko asenteesi?

En usko, että tästä on järkevää jatkaa enempää. Mielestäni asia on käsitelty. Jos jokin asia jäi kuitenkin vastaamatta, epäselväksi, tai kaipaa muuten lisävaloa, niin vastaan mielelläni vuorokauden jäähdyttelyajan jälkeen.

Siihen asti näkemiin.
 
Ok, wiki kertoo, että AMRAAM on integroitu Gripeniin. Vaan onko sitä vielä integroitu E-mallin Gripeniin?
 
Ok, wiki kertoo, että AMRAAM on integroitu Gripeniin. Vaan onko sitä vielä integroitu E-mallin Gripeniin?

Mahdollisesti kyllä, mutta tuskin koeammuttu. (tällä hetkellä siis)
 
Näillä lentotuntimäärillä en usko, että olisi edes _vielä_ integroitu. Uskon kyllä, että tullaan integroimaan. Mutta mistäs minä tiedän.
 
Huomaatko asenteesi?

En usko, että tästä on järkevää jatkaa enempää. Mielestäni asia on käsitelty. Jos jokin asia jäi kuitenkin vastaamatta, epäselväksi, tai kaipaa muuten lisävaloa, niin vastaan mielelläni vuorokauden jäähdyttelyajan jälkeen.

Siihen asti näkemiin.

Kun olen asiasta useamminkin kysynyt, jo tässä ketjussa, niin on erikoista, että vastausta ei ole tullut.

Karkuun juokseminen ei tarkoita, että kysymys jää kysymättä.
 
Onko ase integroitu lavettiin jos sitä ei ole koeammuttu?

Siellä on aika paljon integraatiotyötä (joka on se integraatio). Koeammunta on koeammunta. Kun sekin on suoritettu, niin sitten integraatioprojekti on kokonaisuudessaan valmis.
 
Siellä on aika paljon integraatiotyötä (joka on se integraatio). Koeammunta on koeammunta. Kun sekin on suoritettu, niin sitten integraatioprojekti on kokonaisuudessaan valmis.
Jos kysymys kuuluu onko AMRAAM integroitu Gripen E:hen, voidaan melkoisella varmuudella olettaa kysyjän tarkoittavan nimenomaan koko integroimisprosessia koelentoineen ja koeammuntoineen, vai mitä.

Enkä nyt pitäisi ihan täysin sataprosenttisena että Flygvapnetilla on kiinnostusta AMRAAM-integroitiin ottaen huomioon että:
-Se ei ole ilmaista.
-Ohjukset ovat vanhoja ja niitä on vähän.
-Meteor korvaa heillä AMRAAMin
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Jos kysymys kuuluu onko AMRAAM integroitu Gripen E:hen, voidaan melkoisella varmuudella olettaa kysyjän tarkoittavan nimenomaan koko integroimisprosessia koelentoineen ja koeammuntoineen, vai mitä.

Enkä nyt pitäisi ihan täysin sataprosenttisena että Flygvapnetilla on kiinnostusta AMRAAM-integroitiin ottaen huomioon että:
-Se ei ole ilmaista.
-Ohjukset ovat vanhoja ja niitä on vähän.
-Meteor korvaa heillä AMRAAMin

Jokainen varmaan ymmärtää, ettei ase ole integroitu lavettiin, ennen kuin se on koeammuttu? Kun erikseen kirjoitin, ettei sitä ole koeammuttu. Minusta asia vaikuttaa näsäviisastelulta, mutta ilman muuta vastaan sillä otaksumalla, että näin ei ole. Hyvä että asiaan tulee selvyys.

Kuten jo totesin, on mahdollista, että kaikki integraatiotyö on jo tehty. Mutta, sitä ei ole vielä koeammuttu.

Jos Amraamia ei ole tarkoitus integroida, niin sitten sitä ei tietenkään ole integroitu. Pitäisin kuitenkin hyvin todennäköisenä, että se integroidaan, koska:
  • Ruotsilla on kuitenkin vielä Amraamia
  • Ruotsikin luottaa saavansa Amraameja täydennykseksi tiukan paikan tullen
  • Amraamit ovat de facto länsimainen standardi.
  • Se on integroitu jo Gripeniin, joten siirto ei ole niin kallista
 
Jokainen varmaan ymmärtää, ettei ase ole integroitu lavettiin, ennen kuin se on koeammuttu? Kun erikseen kirjoitin, ettei sitä ole koeammuttu. Minusta asia vaikuttaa näsäviisastelulta, mutta ilman muuta vastaan sillä otaksumalla, että näin ei ole. Hyvä että asiaan tulee selvyys.

Kuten jo totesin, on mahdollista, että kaikki integraatiotyö on jo tehty. Mutta, sitä ei ole vielä koeammuttu.

Jos Amraamia ei ole tarkoitus integroida, niin sitten sitä ei tietenkään ole integroitu. Pitäisin kuitenkin hyvin todennäköisenä, että se integroidaan, koska:
  • Ruotsilla on kuitenkin vielä Amraamia
  • Ruotsikin luottaa saavansa Amraameja täydennykseksi tiukan paikan tullen
  • Amraamit ovat de facto länsimainen standardi.
  • Se on integroitu jo Gripeniin, joten siirto ei ole niin kallista
Ihan sen verran tuosta viimeisestä:
JASSM oli integroitu Hornetiin, kun Suomi osti sen. Sitä ei kuitenkaan tainnut olla integroitu C/D-malleihin, vaan tämä työ tehtiin Suomelle. Niponipo, mutta...
 
Ihan sen verran tuosta viimeisestä:
JASSM oli integroitu Hornetiin, kun Suomi osti sen. Sitä ei kuitenkaan tainnut olla integroitu C/D-malleihin, vaan tämä työ tehtiin Suomelle. Niponipo, mutta...

Nyt ei ymmärrä. :confused:
 
Ihan sen verran tuosta viimeisestä:
JASSM oli integroitu Hornetiin, kun Suomi osti sen. Sitä ei kuitenkaan tainnut olla integroitu C/D-malleihin, vaan tämä työ tehtiin Suomelle. Niponipo, mutta...

Niin siis, jos tarkoitat, Australian A/B Hornetteja, niin kyllä, siellä prosessi oli muistaakseni aloitettu ennen Suomea.

Siitä oli kyllä varmasti jotain hyötyä.

Mutta Hornet A ja Hornet C ovat aika erilaisia eläimiä sisuskaluiltaan. Käsittääkseni se tehtiin Suomen osalta aika tyhjästä. Ja siinähän tuli isoja haasteita vastaan.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Australian kanssa ostettiin yhdessä jotain ohjelmistokehitystyötä. Olisiko tehtäväsuunnittelun puolelta, mutta kumminkin.

Hapan maku silti julkisten tietojen mukaan kummallekin jäänyt. Suomella myöhästyminen ja HX-hankkeen puolelta turinat siitä, ettei ole halua integrointiprojekteihin. Australialla tämä:
None of these weapons are in the U.S. Navy’s Classic Hornet inventory, and Australian engineers made “some startling discoveries” during the integration process, Kitcher added.

don’t think we could repeat our F-18 Classic experience on the F-35; a higher-complexity platform with multiple security layers, Kitcher said. He was referring to the RAAF’s choice of some unique weapons to arm its F/A-18A/B Hornets
https://www.ainonline.com/aviation-...lian-air-force-must-make-careful-f-35-choices
 
JASSM taas ei ole valmiina missään HX-ehdokkaassa. Joten ihan sama tilanne kaikilla.
Super Hornetin osalta lienee paljonkin matkaa taitettu kun USN mukana kalkkiviivoille.
LRASM toki JASSM-ER johdannainen.

"The navy says it will field the maritime derivative of Lockheed’s Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM-ER) with the B-1B in 2018 and the F/A-18 in 2019."
https://www.flightglobal.com/news/a...ifying-new-anti-ship-missile-on-super-415970/

Eli JASSM-ER SH:ssa 2019 lienee paras tieto.

Jassmiinin osuvuudesta on Australiassa keskusteltu jo 2007. Olivat mukana siis niin varhain, että pääsivät näkemään jo projektin melkoisen nikottelun Kiinnostava, kannattaa vilkaista. http://www.australiandefence.com.au/F030B8C0-F806-11DD-8DFE0050568C22C9
 
Viimeksi muokattu:
Super Hornetin osalta lienee paljonkin matkaa taitettu kun USN mukana kalkkiviivoille.

Pitää paikkansa, mutta homma jäi kesken. Hankala sanoa miten paljon. Mutta tällä hetkellä Jassm-ER, eikä erityisesti Suomen vanhempi Jassm ei ole integroitu Superiin. Varmaan siitä jonkin verran pohjaa toki on.
 
Niin siis, jos tarkoitat, Australian A/B Hornetteja, niin kyllä, siellä prosessi oli muistaakseni aloitettu ennen Suomea.

Siitä oli kyllä varmasti jotain hyötyä.

Mutta Hornet A ja Hornet C ovat aika erilaisia eläimiä sisuskaluiltaan.
Käsittääkseni se tehtiin Suomen osalta aika tyhjästä. Ja siinähän tuli isoja haasteita vastaan.

Ovatko todella? Australia on tiettävästi vaihtanut mm. tehtävätietokoneet uudempiin samalla kun avioniikka on muutenkin räjäytetty uusiksi (tutka, näytöt, RWR, radiot jne.).

https://en.wikipedia.org/wiki/McDon...n_Australian_service#Maintenance_and_upgrades

The Hornet Upgrade Program (HUG) began in 1999, and has had three main phases.[39] In Phase 1, which ran from mid-2000 through 2002, the Hornets' computer systems, navigation system and radio were replaced. The aircraft were also fitted to operate the ASRAAM air-to-air missile; these weapons replaced the AIM-9 Sidewinder.[40] HUG Phase 2 comprised four sub-elements and sought to improve the Hornets' combat performance.[39] During Phase 2.1 the APG-65 radar was replaced with the improved AN/APG-73, and the aircraft were fitted with a secure voice encryption communications system as well as various updates to their computer systems.[40] In HUG Phase 2.2, the most important element of the program, the Hornets were fitted with a Joint Helmet Mounted Cueing System, equipment needed to share data through the Link 16 network, a new countermeasures dispensing system and several upgrades to their cockpit displays. All of the Hornets were upgraded to this standard between January 2005 and December 2006.[41] In Phase 2.3, an improved Electronic Counter Measures system was fitted to the Hornets; the AN/ALR-2002 was originally selected, but proved unsuccessful. It was replaced by the ALR-67 Radar Warning Receiver in late 2006. As of early 2012, 14 Hornets had been fitted with the system and the remainder were scheduled to receive it by the end of the year.[42][43] During HUG Phase 2.4 the Hornets were modified to be able to use the AN/AAQ-28(v) "LITENING" targeting pod and 37 of these systems were purchased; this phase was completed in 2007.[42]

http://www.joebaugher.com/navy_fighters/f18_13.html

Almost immediately after the delivery of the last Australian Hornet, ASTA began an upgrade program for the Hornet fleet, bringing them all up to the operational equivalent of the F/A-18C/D. This included provision for carrying the AIM-120 AMRAAM, which has yet to be utilized. New mission computers, armament control processor, stick-top controls to enhance HOTAS capabilities, data storage and data transfer equipment, a revised flight management system, improved electronic countermeasures equipment, and target designation capability have all been incorporated.
'

http://www.defence.gov.au/news/raafnews/editions/4404/story01.htm

Upgrade puts sting in Hornet's tail


March 14, 2001


F/A-18 pilots from 2OCU, FLTLT Lindsay Williams, an instructor, and WGCDR Alan Clements, (then SQNLDR who has since been promoted and posted to Canberra) take a break after landing at RAAF Base Townsville. Both men, originally from Townsville, were among pilots that flew 12 Hornets into the northern city as part of an overnight refuelling stop on the way back to Williamtown from Tindal. The trip home capped off five weeks' successful training in northern Australia as part of the Fighter Combat Instructor's Course. The Air Force's entire fleet of F/A-18 Hornets should be fully upgraded by 2010. (Photograph by WO2 Gary Ramage.)

The latest phase of the Hornet Upgrade (HUG) project has commenced, with the process of equipping the Royal Australian Air Force's F/A-18 fleet with radar and flight program technology underway. This is designed to bring them into line with the most advanced aircraft of their type in the world.

The first of the F/A-18 production aircraft to enter Phase 2 of the upgrade was displayed earlier this month at an official induction ceremony at RAAF Base Williamtown.

HUG Phase 2.1 involves the installation of the advanced AN/APG-73 Fire Control Radar and 15C Operational Flight Program (OFP). The Operational Flight Program 15C will align the F/A-18 fleet with the latest available software releases from the United States Navy, keeping the Hornet competitive with other state-of-the-art aircraft.

Phase 2.1 will also improve radar reliability and performance, and enable the aircraft to be equipped with the new Advanced Short Range Air-to-Air Missile.

Full rate production of the modified F/A-18 fleet is scheduled to commence by mid-2002, with this latest stage of the Upgrade expected to be completed by the middle of next year, according to HUG Project Manager, Wing Commander David Langlois.

WGCDR Langlois said a team of RAAF Base Williamtown personnel was working in conjunction with other Air Force and Defence Material Organisation (DMO) units in Australia on the project. RAAF technical and software liaison officers in the United States and the US Navy liaison office are also involved.

The St Louis, Missouri-based Boeing Company is the prime contractor for HUG Phase 2.1 installation, while the radar is manufactured by California's Raytheon Electronic Systems.

Representatives from Raytheon, Boeing and the US Navy attended the induction ceremony on 5 March.

Meantime, WGCDR Langlois explained that HUG Phase 1 was in full swing with 58 aircraft completed and the remainder scheduled for completion by late June 2002.

Phase 1 involved the design, development, testing and evaluation of a range of equipment, which is now featured in the bulk of the F/A-18 fleet.

Phase 1 modifications include upgraded Mission Computers, jam-resistant radios, a new combined GPS and navigation system, a new Identification Friend or Foe system and Operational Flight Program 13C. Phase 1 allows the aircraft to be equipped with the Advanced Medium Range Air-to-Air Missile.

The Boeing Company signed a contract late last year committing itself to the design and development of HUG Phase 2.2, which has also commenced.

HUG Phase 2.2 modifications, due to be completed in 2006, will include a Joint Helmet Mounted Cueing System, upgraded Tactical Link Data, new colour Liquid Crystal Displays for the cockpit and an Advanced Memory Unit.

WGCDR Langlois added that HUG Phase 2.3 would involve an upgrade of the Hornet's Electronic Warfare systems, while Phase 3 would involve structural modifications to the airframe.
 
Hyvin taas saatu sivukaupalla jorinaa aikaiseksi(voi kevät...). Meinasin laittaa alkuperäiseen viestiin täsmennyksen, että 2019 koneet on luonnollisesti(maalaisjärjellä) tarkoitettu viranomaishyväksyntää, koulutusta, ostajan-hyväksyntää jne... varten. Niitä ensimmäisiä ei heti parkeerata kiitotien alkuun hälytysvalmiuteen, tai jos parkeerataan niin myös jodi-tablettia kulutus on maailmassa korkealla.
///
https://www.ainonline.com/aviation-...generation-prototype-leads-gripen-renaissance
Tässä aikataulua viime vuodelta:

"First deliveries of production aircraft are due in 2019. Initial aircraft for Sweden will have the MS21 software load that provides a basic air-to-air fighter capability, but by the end of 2023 the first true multi-role squadron with the full-specification MS22 software is scheduled to become operational. The Swedish air force plans to have all six of its fighter squadrons operating 60 Gripen Es with MS22 by 2026."

"...MS23 already in the project definition stage"

Gripenin kehitysaikataulu on sinänsä mielenkiintoinen, kun katsotaan miten testikoneiden lennot ja tuotantoversioiden koelennot limittyvät. Suurelta osin kone on sitä mitä tietokoneella on suunniteltu, perinteinen prototyyppivaihe on jäänyt pois, tosin ei niin radikaalisti kuin T-X koneessa, jossa ei ollut edes 'testikoneita' käytössä vaan ensimmäinen kone ilmassa oli sarjatuotanto-malli.

Gripen E:n IOC aseistus on mielenkiintoinen kysymys, mutta se on myös kansalliseen turvallisuuteen vaikuttava asia ja siihen on kieltäydytty vastaamasta. Tätä voi peilata Gripen C/D:n Meteor-kykyyn, se oli aika sumun peitossa loppuun asti.
 
Back
Top