Gripen E/F

Oletettavasti jokuvaanin mainio postaus riitti selventämään asiaa? Jos ei, niin selvennetään toki lisää.
 
Enkä nyt pitäisi ihan täysin sataprosenttisena että Flygvapnetilla on kiinnostusta AMRAAM-integroitiin ottaen huomioon että:
-Se ei ole ilmaista.
-Ohjukset ovat vanhoja ja niitä on vähän.
-Meteor korvaa heillä AMRAAMin

Samat suorituskyvyt AMRAAM / Meteor?
 
Ei ole, koska Svedujen AMRAAMit on ikiwanhoja B-malleja.

Eivät vastaa suorituskyvyltään meillä käytössä olevia C-versioita saati sitten uusinta slammeria tai Meteoria.

Ruotsi on ostanut myös AIM-120C5:tä. Tosin määrät, joista olen lukenut, ovat liikkuneet 2 (kaksi!) ja 53 ohjuksen välillä. (Jälkimmäinen Sipristä, ensimmäinen täältä.) Ei siis hirmu relevanttia ainakaan vanhan varaston hyödyntämisen osalta.
 
Ruotsi ilmeisesti hankki vuonna 2004 kaksi AIM-120C5:ttä tehdäkseen integraation Unkarin Gripeneihin.

"The contract identifies successful airframe/missile integration certification as a condition which must be met before the missiles will be transported to the country.

Under a separate deal between AMRAAM manufacturer Raytheon Corporation and Gripen manufacturer SAAB/BAE, this work is currently underway in Sweden, as the Swedish Materiel Administration (FMV) has signed for two AIM-120C-5 missiles in March. As the Gripen is currently certified only for the earlier AIM-120B variant, more integration work -- especially software -- is required."


Alempana kerrotaan, että unkarilaiset pitivät Mig-29 + R-73 -kombinaatiota parempana kuin Gripen + AIM-9L.

"They see the Sidewinder (AIM-9L) as a step back from their current R-73E (AA-11)/HMS combination employed on their current mount, the MiG-29."
 
Alempana kerrotaan, että unkarilaiset pitivät Mig-29 + R-73 -kombinaatiota parempana kuin Gripen + AIM-9L.

"They see the Sidewinder (AIM-9L) as a step back from their current R-73E (AA-11)/HMS combination employed on their current mount, the MiG-29."

Tottahan toki kun kypärätähtäimestä joutuivat luopumaan. Eri asia verrata esim. meillä käytettävään komboon AIM-9X + JHMCS.

https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2017-024576 (viime marraskuulta hilma F/A-18 JHMCS NVCD LoCNDA "Hornet hävittäjäkaluston kypäränäyttöjärjestelmän näyttöjen varustaminen NVG-kiikareihin", eli NVCD = Night Vision Cueing Display ja LoCNDA = Low Cost Night Vision Cueing and Display Adapter)

https://www.rockwellcollins.com/Pro...plays/Joint_Helmet_Mounted_Cueing_System.aspx

Tässä puolestaan kätevän kypärän henkilökohtaisesta hinnasta. Tuli siis käyttöön 2006-10 MLU1:ssä.
Hävittäjälentäjän kaularangan kuormittuminen tähtäysasennoissa
Hävittäjälentäjän kaularangan rappeuma on hyväksytty ammattitaudiksi vuodesta 1995 lähtien. Lennon aikana hävittäjälentäjän etsiessä objektia eri tähtäysasennoilla kaularanka joutuu toimimaan ääriasennoissa. Pään ja kaularangan toiminta on korostunut uuden kypärätähtäinkypärän (JHMCS) käyttöönoton myötä, mikä on lisännyt kaularangan alueen kuormittumista kiihtyvyysvoimien vaikutuksen alla.
http://www.theseus.fi/handle/10024/66486
 
Viimeksi muokattu:
-Hävittäjien lukumäärä 120 kpl (tarkoittaisi Gripen E tilauksen tuplausta)

Todennäköisempi lopputulos on 60 kpl F-35 tilaus. Ja hyvä niin, Ruotsin ilmavoimat ei saa joutua kärsimään suorituskykyvajetta sen vuoksi että Saabin myyntiponnisteluja on haluttu avittaa...
 
Gripukka E tulee Tikkakosken Ilmavoimat 100 - näytökseen kesällä nähtäväksi. Ohjaamonkin pääsee näkemään.

Kyse on kuitenkin ilmeisesti pumpattavasta barbarasta sillä alla puhutaan täysikokoisesta mallista, ei ensimmäisestä tai toisesta testikoneesta. Mikä olisi kai työläs riski (instrumentoinnin purku, salaisuudet, testityöhön keskeytys ym,).

https://saab.com/fi/region/finland/...n-gripen-e--mallinsa-suomalaiselle-yleisolle/
 
Viimeksi muokattu:
Gripukka E tulee Tikkakosken Ilmavoimat 100 - näytökseen kesällä nähtäväksi. Ohjaamonkin pääsee näkemään.

Kyse on kuitenkin ilmeisesti pumpattavasta barbarasta sillä alla puhutaan täysikokoisesta mallista, ei ensimmäisestä tai toisesta testikoneesta. Mikä olisi kai työläs riski (instrumentoinnin purku, salaisuudet, testityöhön keskeytys ym,).

https://saab.com/fi/region/finland/...n-gripen-e--mallinsa-suomalaiselle-yleisolle/
"Underbara, upblåsbara Barbara!" :)
 
Ehkä tämä sama messu-NG.

Full Scale Model Of Gripen NG At FIDAE 2016

gripen_model1.jpg


http://www.gripenblogs.com/Lists/Posts/Post.aspx?ID=1379
 
Saabin mukaan Tampereen teknologiakeskus linkittyy myös hävittäjien sodankäyntijärjestelmiin.


Suomen tuleva hävittäjähankinta etenee. Nykyiset Hornetit pitää korvata vuoteen 2025 mennessä. Uusien hävittäjien hankintahinta on arviolta 7–10 miljardia euroa.
Ruotsalainen puolustustarvikeyhtiö Saab kertoo odottavansa Suomelta tarjouspyyntöä kevään lopulla. Saabin Gripen E -monitoimihävittäjä on yksi vaihtoehto seuraavaksi hävittäjäksi. Myös moni muu maa on osoittanut kiinnostusta ruotsalaishävittäjiä kohtaan.
”Emme ole koskaan nähneet markkinoilla näin paljon kiinnostusta Gripeneihin. Käymme keskusteluja suuren määrän potentiaalisia asiakkaita kanssa ympäri maailman”, kertoo Suomen Gripen-kampanjan johtaja Magnus Skogberg.
Saab myi 36 Gripen E/F-hävittäjää Brasiliaan. Niiden toimitukset tapahtuvat 2019–2024. Myös Ruotsi osti 60 Gripen E:tä, joiden toimitukset alkavat nekin vuonna 2019.
”Neuvotteluja on käynnissä useissa maissa. Intia, Indonesia, Kanada, Sveitsi ja Suomi ovat osoittaneet kiinnostusta.”
Intia on vihjannut halukkuudesta ostaa 100–200 Gripeniä. Se olisi Ruotsin historian suurin asekauppa. Lisäksi Saabin Gripen C/D:stä ovat olleet kiinnostuneita esimerkiksi Slovakia, Bulgaria ja Kroatia.

Emme ole koskaan nähneet markkinoilla näin paljon kiinnostusta Gripeneihin.”
Magnus Skogberg
johtaja, Suomen Gripen-kampanja
Jos Suomi päätyy Gripeniin, kauppa voisi Saabin mukaan tuoda mukanaan satoja uusia työpaikkoja, ja Suomeen voitaisiin perustaa Gripen-kehityskeskus ja hävittäjien kokoamislinja.
Saabin toimitusjohtaja Håkan Buskhe ja hallituksen puheenjohtaja Marcus Wallenberg vierailivat Suomessa tammikuussa. Samassa yhteydessä Saab kertoi avaavansa Tampereelle uuden teknologiakeskuksen. Tarjolla on sata työpaikkaa. Yhtiö investoi keskukseen viidessä vuodessa 50–70 miljoonaa euroa.
Innokkaimmat näkivät investoinnin jo jonkinlaisena signaalina tulevasta hävittäjäyhteistyöstä maiden välillä. Skogbergin mukaan suoraa yhteyttä Suomen ilmavoimien HX-hankkeeseen ei ole.
”Työntekijämme Suomessa työskentelevät meidän isojen ohjelmiemme, kuten Gripenin parissa. Sillä tavoin keskus on luonnollisesti linkittynyt elektronisiin sodankäyntijärjestelmiin hävittäjissä, mutta ei suoraan linkittynyt HX-hankkeeseen”, Skogberg sanoo.
”Pääsyy keskuksellemme Tampereella oli tarpeemme osaaville insinööreille. Löydämme sellaisia Tampereen alueelta.”
Puolustustarvikkeiden vienti vetää nyt hyvin. Maailmantalous kasvaa, geopoliittiset jännitteet ovat koholla ja valtiot kasvattavat puolustusbudjettejaan. Saabin tilausvaraukset kasvoivat viime vuonna 41 prosenttia ja tilauskanta on 10,6 miljardia euroa.
Yhtiö on saanut merkittäviä tilauksia myös Pohjoismaista.
Vuoden alussa Saab teki kaupat Suomen laivaston Hamina-luokan elinkaaripäivityksistä, torpedojärjestelmät mukaan lukien. Sopimuksen arvo on noin 100 miljoonaa euroa.
Ruotsi teki Saabin kanssa 320 miljoonan euron sopimuksen seuraavan sukupolven meritorjuntaohjusten kehittämisestä ja tuotannosta sekä 120 miljoonan euron muutostöistä laivaston Gävle-luokkaan.
Itämeren alueen turvallisuustilanteeseen herännyt Ruotsin puolustusvoimat vaatii, että puolustukseen pitää investoida lähes 17 miljardia euroa lisää vuoteen 2030 mennessä. Kotimainen Saab todennäköisesti saa suurpanostuksista osansa.
Toimitusjohtaja Buskhen mukaan Saab tekee nyt suuria, tulevaisuuteen tähtääviä investointeja muun muassa Gripeneihin.
Investoinnit alkavat hänen mukaansa kantaa hedelmää vuodesta 2019 lähtien ja etenkin 2020-luvulle päästäessä.
Gripen E:n pahimpana kilpailijana Suomen hävittäjäkaupassa pidetään amerikkalaisen Lockheed Martinin F-35A-hävittäjää.
 
https://www.aamulehti.fi/uutiset/sa...suomelle-tarjottavassa-havittajassa-200788701

"–Pihvi on siinä, koodin on oltava virheetöntä. Sen pitää toimia varmasti ja nopeasti. Jossain toisissa systeemeissä voi olla tärkeää esimerkiksi virransäästö, mutta näissä järjestelmissä ratkaisevat varmuus ja tarkkuus. Vasteaika on mikrosekunteja, Juuti toteaa.

Jos vasteaika on pitkä, seuraukset voivat olla tuhoisia – ihan kirjaimellisesti. Esimerkiksi vastustajan tutkasta pitää pystyä havaitsemaan suunta ja etäisyys. Ohjuksesta saadusta impulssista tarvitaan myös nopeustieto."

"Toistaiseksi Tampereen tutkimuskeskuksen työ painottuu elektronisen sodankäynnin passiiviseen teknologiaan (anturit), mutta Johan Hartmanin mukaan seuraava askel liittyy aktiiviseen elektroniseen sodankäyntiin, kuten tutkahäirintään."
 
http://www.defenceweb.co.za/index.p...-for-sa-gripens&catid=35:Aerospace&Itemid=107

The South African Air Force has been offered enhanced capabilities for its Gripen fighter aircraft with a suit of new advanced systems developed by Israeli company Rafael.

The Israeli company's offers a concept that it claims can bring fighter aircraft to a an advanced 4.5 generation standard by upgrading the different systems.
 
http://www.defenceweb.co.za/index.p...-for-sa-gripens&catid=35:Aerospace&Itemid=107

The South African Air Force has been offered enhanced capabilities for its Gripen fighter aircraft with a suit of new advanced systems developed by Israeli company Rafael.

The Israeli company's offers a concept that it claims can bring fighter aircraft to a an advanced 4.5 generation standard by upgrading the different systems.

Siis ne Etelä-Afrikan ilmavoimat, joiden koneet ei pysy lentokunnossa ANC:n luotettavien sotilaiden mustien kätösten avulla? Vai oliko se niin, että valkoiset pölli lentokoneet?

Ja ne muka päivittää hävittäjät gen 4.5 tasolle? Lievästi Kaarisadetta ilmassa Afrikkalaiseen tyyliin... :D
 
Siis ne Etelä-Afrikan ilmavoimat, joiden koneet ei pysy lentokunnossa ANC:n luotettavien sotilaiden mustien kätösten avulla? Vai oliko se niin, että valkoiset pölli lentokoneet?

Ja ne muka päivittää hävittäjät gen 4.5 tasolle? Lievästi Kaarisadetta ilmassa Afrikkalaiseen tyyliin... :D

No, EA:n armeijan päätarkoitus nykyään on tuottaa suojatyöpaikkoja ja tilaisuuksia lahjuksille.
 
Ooh! Gripukka E:n sanotaan olevan paalulla Intian uudessa kisassa. :eek:

DSA 2018: Gripen in pole position after re-issuance of IAF fighter RFI
Reuben F Johnson, Kuala Lumpur - IHS Jane's Defence Weekly
20 April 2018
Key Points
  • The Saab JAS 39 Gripen E seems to be leading the IAF's latest fighter contest
  • The requirement stipulating use of GaN-based TRMs in the aircraft's AESA radar seems to be a major discerning factor
Despite the decision in February to broaden the Indian Air Force’s (IAF’s) latest fighter competition to allow twin- as well as single-engined aircraft to bid, the Saab JAS 39 Gripen E is still likely to remain the favoured choice, according to industry sources familiar with the contest’s request for information (RFI) who spoke to Jane’s at Malaysia’s Defence Services Asia (DSA) exposition this month.
http://www.janes.com/article/79454/...position-after-re-issuance-of-iaf-fighter-rfi

Sinänsä erikoista, sillä Selexin Raven ES-05 on kylläkin GaAs. Saab on luvannut aiemmin vain EW-järjestelmäänsä GaN-osia.
 
Back
Top