Gripen E/F

Vaikea uskoa, että elinkaarikustannukset olisivat kolmannes hankita hinnasta kun kaikilla muilla koneilla on päin vastoin. Kuten jutussa mainittiinkin. Jos tuo sen sijaan pitää paikkansa niin aikamoinen paketti poliitikoille houkutukseksi.

Elinkaarikustannus voi tarkoittaa mitä tahansa. F-35:n kohdalla on perinteisesti sisällytetty kaikki koneiden hankintaan ja varusteluun sekä ylläpitoon menevät rahat polttoainekuluineen kaikkineen. Lisäksi on ilmeisesti huomioitu kaikki henkilöstön ja infran kulut ja ja ja.jotta on saatu nostettua kulut taivaisiin.

Nyt ei ollut Saabilla ainakaan tuo sama kaava käytössä.
 
Elinkaarikustannus voi tarkoittaa mitä tahansa. F-35:n kohdalla on perinteisesti sisällytetty kaikki koneiden hankintaan ja varusteluun sekä ylläpitoon menevät rahat polttoainekuluineen kaikkineen. Lisäksi on ilmeisesti huomioitu kaikki henkilöstön ja infran kulut ja ja ja.jotta on saatu nostettua kulut taivaisiin.

Nyt ei ollut Saabilla ainakaan tuo sama kaava käytössä.
Nythän alkaa noiden alustavien tarjouspyyntöjen vaihe niin kyllä nuo oikeat luvut selviävät ainakin pv:lle. Olisi mielenkiintoista päästä tutustumaan noihin tarjouksiin yms. :)
 
Vaikea uskoa, että elinkaarikustannukset olisivat kolmannes hankita hinnasta kun kaikilla muilla koneilla on päin vastoin. Kuten jutussa mainittiinkin. Jos tuo sen sijaan pitää paikkansa niin aikamoinen paketti poliitikoille houkutukseksi.

Saab(kin) on tunnettu lievästä markkinahypestä joka ei aina vastaa todellisuutta joten terve skeptisyys on paikallaan.
Se tiedetään että Sveitsin kisassa Saab teki selkeästi halvimman tarjouksen. Tosin siinä oli tarjolla yhtä kehityssykliä primitiivisempi Gripen NG ja hinta tuskin siitä on ainakaan laskenut.
 
Nythän alkaa noiden alustavien tarjouspyyntöjen vaihe niin kyllä nuo oikeat luvut selviävät ainakin pv:lle. Olisi mielenkiintoista päästä tutustumaan noihin tarjouksiin yms. :)

Kaikkien pitäisi vain ymmärtää että julkisesti on tarjolla lähinnä tarkoitushakuisesti vääristeltyä disinformaatiota. Ja totuus ei tule ikinä julki.

Se on ainakin varma että lopuksi valittava kone ei voi olla 5-10 kertaa kilpakumppaneitaan kalliimpi. Eikä porukasta noin paljon edukseen poikkeava kone toisaalta voi jäädä valitsematta.
 
Saab(kin) on tunnettu lievästä markkinahypestä joka ei aina vastaa todellisuutta joten terve skeptisyys on paikallaan..
Lievästä? Selvästi härskein porukka tältä osin.

Löytyy esim. Janeksen itse rahoitettu käyttökulututkimus, jossa C/D:n polttoainehinta E:lle ja muihin sisällytetty ihan mitä sattuu.
Sitten on kuvat, joissa JASSM ynnä muuta kivaa annetaan ymmärtää olevan integroitu...
 
Hankintahinta 7 miljardia* ja sen jälkeen 100 miljoonaa vuodessa käyttökustannuksiin(lentotunnin hinta) 30v ajan, siinä on 10 miljardia. Tietenkään ei pidä sisällään asejärjestelmiä joita Suomi vuosien aikana hankkii, eli valmistajan elinkaarikustannus on vähän eri kuin Suomen kokonaisvaltainen elinkaarikustannus pilleineen ja pensseleineen.
Jep, onhan se melkein omenoista-omenoihin vertailu, jos toisen koneen elinkaarikustannuksiin lasketaan hankintahinnan ja lentotuntihintojen lisäksi muutokset lentotukikohtien infrastruktuuriin, asejärjestelmät, arviot tulevien mlu-päivitysten hinnoista, koneiden ja moottorien "depot -tason" huollot, ja toiselle koneelle hankintahinta + lentotunnit.

Kiusallinen, mutta viaton pikku kömmähdys, jolla tuskin yritettiin johtaa toimittajaa ja tämän lukijoita harhaan.
 
https://www.flightglobal.com/news/a...ery-schedule-on-target-says-saab-boss-446054/

"We will stick according to the plan and deliver the first two aircraft to the Brazilian air force and Swedish air force next year," says Saab chief executive Håkan Buskhe. "Things are going according to plan," he said while discussing the company's financial results for 2017 on 16 February.

Noting that Saab is eyeing potential opportunities to sell the Gripen E to additional nations, including Canada, Finland and Switzerland, he says: "Our performance in delivery will also prove that we have a ready product."
///
Ensi kuussa on muistaakseni vuosittainen Gripen seminaari, jossa poraudutaan tarkemmin asioihin ja tulee selvyys, unohtiko CEO yhden testikoneen. Tässä oli siis kyseessä Saab konsernin vuosikatsaus ja tämä oli vain pikkuruinen yleisökysymys muun ohessa.
 
https://www.flightglobal.com/news/a...ery-schedule-on-target-says-saab-boss-446054/

"We will stick according to the plan and deliver the first two aircraft to the Brazilian air force and Swedish air force next year," says Saab chief executive Håkan Buskhe. "Things are going according to plan," he said while discussing the company's financial results for 2017 on 16 February.

Noting that Saab is eyeing potential opportunities to sell the Gripen E to additional nations, including Canada, Finland and Switzerland, he says: "Our performance in delivery will also prove that we have a ready product."
///
Ensi kuussa on muistaakseni vuosittainen Gripen seminaari, jossa poraudutaan tarkemmin asioihin ja tulee selvyys, unohtiko CEO yhden testikoneen. Tässä oli siis kyseessä Saab konsernin vuosikatsaus ja tämä oli vain pikkuruinen yleisökysymys muun ohessa.

Ne ovat siis ensimmäiset operatiiviset koneet.
 
Ne ovat siis ensimmäiset operatiiviset koneet.

Öö, tuossa uutisessa sanottiin:

"Saab remains on track to deliver the first series production examples of its Gripen E in the third quarter of next year".

Eli ensimmäiset sarjatuotantostandardin mukaiset koneet, eli eivät enää ole prototyyppejä. Operatiivisuuteen tuosta on vielä vuosien matka... Ja voi olla että nuo ekat "sarjatuotantokoneet" vaativat vielä paljon muutoksia tulevaisuudessa kunhan testiohjelma kunnolla käynnistyy.
 
Öö, tuossa uutisessa sanottiin:

"Saab remains on track to deliver the first series production examples of its Gripen E in the third quarter of next year".

Eli ensimmäiset sarjatuotantostandardin mukaiset koneet, eli eivät enää ole prototyyppejä. Operatiivisuuteen tuosta on vielä vuosien matka... Ja voi olla että nuo ekat "sarjatuotantokoneet" vaativat vielä paljon muutoksia tulevaisuudessa kunhan testiohjelma kunnolla käynnistyy.

Jep. Muotoillaan tarkemmin, mitä tarkoitin.
  1. Ensimmäiset sarjatuotantostandardin mukaiset koneet toimitetaan 2019
  2. Gripen E:n on Ruotsissa tarkoitus saavuttaa IOC 2021
  3. Ruotsin ilmavoimien Gripen E -laivaston on tarkoitus saavuttaa FOC 2026 mennessä
 
Jos FOC on 2026, niin taitaa olla Gripen E/F ulkona HX projektista.
 
Viimeksi muokattu:

Kai nyt olet sen verran selvillä kilpailijoista, että niiden FOC on aikaisemmin..ja piti sanoa 2026.

Tuskinpa valitaan konetta, joka viivästyy taistelukyvyssä vuoteen 2026.
 
Viimeksi muokattu:
Kai nyt olet sen verran selvillä kilpailijoista, että niiden FOC on aikaisemmin..ja piti sanoa 2026.

Juu, vuosiluku oli selvä.

Kai ymmärrät, ettei sillä ole mitään merkitystä, että muiden FOC on aikaisemmin?

Ja huom. kyse on Ruotsin Ilmavoimien FOCista. Niillä menee vuosia aikaa sen saavuttamiseen.
 
Juu, vuosiluku oli selvä.

Kai ymmärrät, ettei sillä ole mitään merkitystä, että muiden FOC on aikaisemmin?

Ja huom. kyse on Ruotsin Ilmavoimien FOCista. Niillä menee vuosia aikaa sen saavuttamiseen.

Meinaakko, ettei sillä ole mitään merkitystä? Mihin tuo perustuu? Veikkaanpa, että Ilmavoimissa asioita katsotaan hieman toisin.

Luuletko että Suomen Ilmavoimien FOC olisi yhtään sen lähempänä Gripen E:n kanssa kuin Ruotsin? Kun jouduttaisiin lisäksi toimimaan uusien asejärjestelmien kanssa.

Onhan sillä eroa, jos koneen FOC on suunniteltu vuoteen 2020 kuin vuoteen 2026....
 
Meinaakko, ettei sillä ole mitään merkitystä? Mihin tuo perustuu? Veikkaanpa, että Ilmavoimissa asioita katsotaan hieman toisin.

Luuletko että Suomen Ilmavoimien FOC olisi yhtään sen lähempänä Gripen E:n kanssa kuin Ruotsin? Kun jouduttaisiin lisäksi toimimaan uusien asejärjestelmien kanssa.

Onhan sillä eroa, jos koneen FOC on suunniteltu vuoteen 2020 kuin vuoteen 2026....

Veikkaanpa, että ilmavoimat on samaa mieltä.

Superhornet-ketjussa todettiin vähän aikaa sitten näin. "Alkaa näyttää siltä, että F-35 ei ole enää realistinen vaihtoehto Suomelle, koska Suomi tarvitsee FOC koneen heti 2025".

Selitin, miksi se ei pidä paikkaansa. Kannattaa käydä lukemassa kyseinen ketju.

Sama pätee luonnollisesti Gripeniin.

Edelleen, kyse on Ruotsin ilmavoimien FOC:sta.

Ilmavoimien näkökulmaa voi löytää esim. tästä.

http://ilmavoimat.fi/artikkeli/-/as...iin-ilmapuolustuksen-ajankohtaisista-asioista

– Esievaluointivaiheessa olemme hakeneet tietoa ja tutustuneet ehdolla oleviin konetyyppeihin sellaisina kuin ne nyt ovat. Samalla kuitenkin tiedostamme, ettei mikään konetyypeistä ole vielä sillä kehitysasteella, jonka se ehtii saavuttaa Hornetin elinkaaren päättymiseen mennessä.

---

Otetaanpa tähän helposti ymmärrettävä vertaus.

Kaikki jotka ovat lentokentän lähtöportilla ennen koneen lähtöä, ehtivät koneeseen.

Sillä ei ole merkitystä, onko siellä odottanut vuorokauden, kaksi tuntia vai 15 minuuttia.
 
Veikkaanpa, että ilmavoimat on samaa mieltä.

Superhornet-ketjussa todettiin vähän aikaa sitten näin. "Alkaa näyttää siltä, että F-35 ei ole enää realistinen vaihtoehto Suomelle, koska Suomi tarvitsee FOC koneen heti 2025".

Selitin, miksi se ei pidä paikkaansa. Kannattaa käydä lukemassa kyseinen ketju.

Sama pätee luonnollisesti Gripeniin.

Edelleen, kyse on Ruotsin ilmavoimien FOC:sta.

Ilmavoimien näkökulmaa voi löytää esim. tästä.

http://ilmavoimat.fi/artikkeli/-/as...iin-ilmapuolustuksen-ajankohtaisista-asioista

– Esievaluointivaiheessa olemme hakeneet tietoa ja tutustuneet ehdolla oleviin konetyyppeihin sellaisina kuin ne nyt ovat. Samalla kuitenkin tiedostamme, ettei mikään konetyypeistä ole vielä sillä kehitysasteella, jonka se ehtii saavuttaa Hornetin elinkaaren päättymiseen mennessä.

---

Otetaanpa tähän helposti ymmärrettävä vertaus.

Kaikki jotka ovat lentokentän lähtöportilla ennen koneen lähtöä, ehtivät koneeseen.

Sillä ei ole merkitystä, onko siellä odottanut vuorokauden, kaksi tuntia vai 15 minuuttia.

Tuo on teikäläisen tulkinta. Kuten Ilmavoimat sanoivat:

Samalla kuitenkin tiedostamme, ettei mikään konetyypeistä ole vielä sillä kehitysasteella, jonka se ehtii saavuttaa Hornetin elinkaaren päättymiseen mennessä.

Toivon, että Gripen E saavuttaa jotakin, ennenkuin portit sulkeutuvat. Kyllä se FOC 2026 varmasti vaikuttaa evaluaatiossa.

Miten Suomi muka saisi koneen FOC nopeammin kuin Ruotsin ilmavoimat, koska ongelmat Suomelle olisivat vielä uusien asetyyppien kanssa laajemmat? Suomella kun ei ole käytössä niitä esim. ohjuksia, joita Gripen E kantaisi. Aika paha dilemma SAABille. Jos konetta ei saada FOC ennen 2026 omassa maassa jossa on asiaan infrastruktuuri, niin miten sitten Suomessa?

Valaiseppa tätä?
 
Tuo on teikäläisen tulkinta. Kuten Ilmavoimat sanoivat:

Samalla kuitenkin tiedostamme, ettei mikään konetyypeistä ole vielä sillä kehitysasteella, jonka se ehtii saavuttaa Hornetin elinkaaren päättymiseen mennessä.

Toivon, että Gripen E saavuttaa jotakin, ennenkuin portit sulkeutuvat. Kyllä se FOC 2026 varmasti vaikuttaa evaluaatiossa.

Miten Suomi muka saisi koneen FOC nopeammin kuin Ruotsin ilmavoimat, koska ongelmat Suomelle olisivat vielä uusien asetyyppien kanssa laajemmat?

Valaiseppa tätä?

Luetko ensin sen SuperHN-ketjun? Jos asia on vielä sen jälkeen epäselvä, niin voit kysyä uudestaan.
 
Back
Top