Gripen E/F

SAABin Suomen ilmavoimille tarjoamista Gripenien määristä on tihkunut tietoa Siivet-lehden numerossa 2/19. SAAB on lehden artikkelin mukaan tarjoamassa 52 E-mallin Gripeniä ja 12 kaksipaikkaista F-mallia.
Suomen Gripen-myyntikampanjan johtaja Magnus Skogberg ei halua avautua miksi tälläistä kokoonpanoa tarjottiin, vedoten velvollisuuteen pitää salassa tarjouspyyntöä koskevat tiedot.
Artikkelin kirjoittajan mukaan ensimmäinen ajatus kaksipaikkaisesta versiosta oli Gripen "Growler". SAAB on toimittajan mukaan joutunut huomaamaan, että pelkillä E-versioilla ei pystytä täyttämään Ilmavoimien vaatimuksia eri skenaarioissa. Myös Boeingin SH-tarjouksen oletetaan edellämainituista syistä olevan samankaltainen.
Luitko pääkirjoituksen? Lehden toimitusta moitittu Gripen fanipoikamaisuudesta. Kiistävät tämän kyllä jyrkästi.
 
SAABin Suomen ilmavoimille tarjoamista Gripenien määristä on tihkunut tietoa Siivet-lehden numerossa 2/19. SAAB on lehden artikkelin mukaan tarjoamassa 52 E-mallin Gripeniä ja 12 kaksipaikkaista F-mallia.
Suomen Gripen-myyntikampanjan johtaja Magnus Skogberg ei halua avautua miksi tälläistä kokoonpanoa tarjottiin, vedoten velvollisuuteen pitää salassa tarjouspyyntöä koskevat tiedot.
Artikkelin kirjoittajan mukaan ensimmäinen ajatus kaksipaikkaisesta versiosta oli Gripen "Growler". SAAB on toimittajan mukaan joutunut huomaamaan, että pelkillä E-versioilla ei pystytä täyttämään Ilmavoimien vaatimuksia eri skenaarioissa. Myös Boeingin SH-tarjouksen oletetaan edellämainituista syistä olevan samankaltainen.

En nyt tiedä, voiko tuosta kaksipaikkaisten sisällyttämisestä tarjoukseen vetää johtopäätöstä ELSO-Gripenistä. Pikemminkin näkisin, että kaksipaikkaiset ovat koulutustarkoituksiin. Ennen kuin joku muistuttaa, että Ruotsi tilaa vain yksipaikkaista, niin minä muistutan, että Gripen D jatkaa Ruotsissa koulutuskäytössä. Suomella ei vastaavan tason konetta ole, vaan täällä on tyytyminen Hawkiin ainakin HX:n alkuvuosien ajan.

Jos kaksipaikkaiset kuitenkin ovat ELSO-Gripeneitä, niin se herättää kysymyksiä. Onko ELSO-Gripen ihan tavallinen Gripen F, johon on ripustettu häirintäsäiliö(itä) ja jonka takapenkillä matkustaa ELSO-upseeri? Mikä sen suorituskyky tällöin on?

Vai onko ELSO-Gripen Growlerin tapainen, kaksipaikkaisesta monitoimihävittäjästä pysyvästi modifioitu ja erikoisvarusteltu Growlerin tapainen kone? Liekö tällaista konetta voitaisiin käyttää myös lentokoulutuksessa vai olisiko se hinnan ja ominaisuuksien puolesta epäkäytännöllistä?
 
Elso-Gripenin kehityksen hintalappu lähinnä peloittaa. Sillehän ei ole maksajaksi tarjollla Ruotsia, tokkopa Brasiliaakaan. Voivat tyytyä karvalakki-F:ään. Ennen kaikkea ovat tilanneet vasta 8 kpl moista.

Toki Growlerissakiin jouduttaisiin osille. Australia on jo laittanut 200 miljoonaa USA:n kanssa kehittämäänsä NGJ:hen, joten määrän ollessa vastaava luultavasti 200 pitää myös jossain muodossa meidänkin laittaa.
Eli onnea vain arvontaan mitä saa 200 miljoonalla NGJ:n muodossa USA:n ja Aussien rinnalla vs. X määrällä Saabin povaamaa kehityskustannusta jopa ilman muita osallistujia. Tukka nousee ainakin minulla pystyyn ajatuksesta. Arexis-päiväuni ei tämän näkymän edessä koveta.
 
Viimeksi muokattu:
En ole nähnyt missään juttua että arexis podit tarvitsisivat kaksipaikkaisen version..

"Gripen E:n parannettu monitoiminen elektronisen sodankäynnin järjestelmä (ELSO), MFS-EW, perustuu Arexis-nimiseen ELSO-tuoteryhmään. Arexis perustuu digitaaliseen laajakaistatekniikkaan, joka on varta vasten kehitetty toimimaan luotettavasti nykyisessä haastavassa signaaliympäristössä. Arexis-järjestelmän ytimenä ovat hyvin laajakaistaiset digitaaliset vastaanottimet ja DRFM-häirintälaitteet, galliumnitridi (GaN) -puolijohdetekniikkaan perustuvat AESA-tutkahäirintälähettimet ja interferometriset suunnistusjärjestelmät.
Signaaliympäristö, jossa ELSO-järjestelmät joutuvat toimimaan, muuttuu yhä haastavammaksi. 20 vuotta sitten kehitetyt järjestelmät eivät pysty käsittelemään kaikkia näitä signaaleja, joten niiden on vaikea erottaa uhkasignaalit muista signaaleista. MFS-EW on suunniteltu nykyisen ja tulevan signaaliympäristön haasteisiin. Sen hyvin laajakaistaiset digitaaliset vastaanottimet, kehittynyt signaalinkäsittely ja monipuolinen käsittelykyky takaavat, että järjestelmä pystyy erottamaan uhkasignaalit muista. MFS EW on täysin integroitu hävittäjän muihin taktisiin järjestelmiin.
Koneen monikerroksinen sensorifuusio yhdistää kaikki Gripen E:n taktiset sensorit, esimerkiksi AESA-tutkan, elektro-optiset sensorit ja passiivisen IRST-järjestelmän, sekä datalinkin. Nämä signaalilähteet ja sensorit on integroitu yhdeksi korkean tason sensorifuusioksi ja lentäjän tilannekuvajärjestelmäksi, joka antaa lentäjälle kyvyn tehdä oikea päätös oikeaan aikaan, hoitaa kaikki määrätyt tehtävät tehokkaasti ja palata turvallisesti kotitukikohtaan. Yhden Gripenin keräämää tietoa voidaan yksityiskohtaisesti jakaa niin muiden hävittäjien kuin esimerkiksi meri- ja maavoimayksiköiden kanssa. "
 
En ole nähnyt missään juttua että arexis podit tarvitsisivat kaksipaikkaisen version..
Ei se ehkä teoriassa tarvitsekaan, mutta Siivet-jutun mukaan F ei ole katsottu riittäväksi, eli Gripen "Growler" tarjottu meille. Jolloin eiköhän ne Arexikset niihin ainakin tulisi.
Tosin voihan Siivet-jutun kirjoittaja olla pihalla kuin lintulauta arvauksineen.
 
Viimeksi muokattu:
Seuraavassa arvausta, hypoteesia ja spekulaatiota:

Elso-Gripen on normi 2-paikkainen, varustettuna n-kappaleella ELSO-podeja, takapenkkiläinen hoitaa elsoa, ja hänelle löytyy räätälöidyt näyttötilat ja softat ELSO-toimintaa varten.

Periaatteessa näin se karkeasti ottaen Growlerkin toimii. Siinä on toki enemmän eroja vs perus hornet, mutta toisaalta perus Gripen on muuten uudempaa teknologiaa esim. juuri EW-järjestelmän osalta, jolloin erojen ei välttämättä tarvitse olla niin merkittäviä. Ei esim. tarvita erillisiä vastaanottimia ja järjestelmien ohjauselektroniikkaa kuten Growlerissa.
 
Elso-Gripenin kehityksen hintalappu lähinnä peloittaa.
Itsellä ainakin on jonkinmoinen luotto että valittiin mikä tarjous tahansa niin sen tekee ammattilaiset joilla on enemmän tietoa kuin meillä ja taitoa ennustaa tulevaa enemmän kuin meillä. Tosin tämä uskomukseni perustuu siihen että ei sekoitetaan liikaa politiikkaa valintaan.
 
Toki. Vähän vain ihmetyttää jos Arexis-Elso olisi Growlerin veroista. Yhdellä podilla pitäisi hanskata se mihin NGJ aikoo käyttää kolme erillistä.

Tämän jutun mukaan Arexis olisi muuten kehitetty kaksipaikkaisia koneita varten.
Central to Saab’s thinking is the development of a self-contained (in cooling and power) electronic attack (EA) pod suitable for two-seat variants of the JAS 39 Gripen or other twin-crew fighter aircraft. EA pod concept studies and design, including the build of engineering mock-ups, have been founded on the reuse of technology building blocks previously developed for the Gripen E’s internal self-protection EW suite. The pod design developed by Saab incorporates VHF and UHF antennas in fin surfaces, with L-band and S-band active electronically scanned array antennas, based on gallium nitride technology, fitted front and rear.
https://www.janes.com/article/74074/arexis-airborne-attack-dsei17d4

Tosin aiempi Janeksen self-contained power on ilmeisesti väärä tieto.
“This version, weighing less than 350 kg, has been specifically designed for integration with single engine fighters in mind,” said Grönberg. “It is powered by the aircraft so there is no need for additional electrical generation capacity inside the pod.”
https://www.janes.com/article/87260/arexis-escort-jamming-pod-begins-testing-ahead-of-flight-trials

Päätehtävä:
Saab said that the pod is due to fly next year and that it is designed to shield aircraft against low-frequency radars for long-range detection.
https://www.ainonline.com/aviation-...b-seeks-european-customers-aerospace-products

Tulee myös C/D:
Gripen C/D to Fly With Jamming Pod By 2020
https://gripenblogs.com/Lists/Posts/Post.aspx?ID=1917

the system is designed to screen the approach and departure of entire strike formations against low-frequency anti-stealth radars.
EA against low-frequency radars requires very high power, and the equipment is too bulky and heavy to be integrated permanently into a tactical fast jet, so it has been podded to make it a role-specific solution, says Saab, with self-contained power generation in the pods.
https://armadainternational.com/2018/08/blinding-the-enemy-with-science/

Riittääkö teho siltä etäisyydeltä mitä häiveetön Gripen joutuu pitämään uhkiin? Pelkkä Gripukka C/D tai E/F:n mylly pitäisi jaksaa jauhaa kun kilpailijalla on 2 moottoria plus ALQ-99:n propellit. Tai NGJ:n 3 podia, joilla jokaisella ram air. Ei mene täydestä meikäläiseen kuin väärä raha, mutta en tulle tietämään asiasta tämän tarkemmin.

Saab lupailee ehkä vähän liikoja suhteesa siihen mikä lienee meidän riskinottohalu. Ei käynyt Gungnirkaan kaupaksi. Tosin tässä arvioidaan kokonaisuutta, eli jos Gripen miellyttää niin toki Arexis kuuluu siihen jossain muodossa varmasti.

Jos se on hyvä, niin kaikin mokomin - hankkikoot sen jopa F-35:n kanssa. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Toki. Vähän vain ihmetyttää jos Arexis-Elso olisi Growlerin veroista. Yhdellä podilla pitäisi hanskata se mihin NGJ aikoo käyttää kolme erillistä.

Tämän jutun mukaan Arexis olisi muuten kehitetty kaksipaikkaisia koneita varten.

https://www.janes.com/article/74074/arexis-airborne-attack-dsei17d4

Tosin aiempi Janeksen self-contained power on ilmeisesti väärä tieto.

https://www.janes.com/article/87260/arexis-escort-jamming-pod-begins-testing-ahead-of-flight-trials

Päätehtävä:

https://www.ainonline.com/aviation-...b-seeks-european-customers-aerospace-products

Tulee myös C/D:

https://gripenblogs.com/Lists/Posts/Post.aspx?ID=1917



https://armadainternational.com/2018/08/blinding-the-enemy-with-science/

Riittääkö teho siltä etäisyydeltä mitä häiveetön Gripen joutuu pitämään uhkiin? Pelkkä Gripukka C/D tai E/F:n mylly pitäisi jaksaa jauhaa kun kilpailijalla on 2 moottoria plus ALQ-99:n propellit. Tai NGJ:n 3 podia, joilla jokaisella ram air. Ei mene täydestä meikäläiseen kuin väärä raha, mutta en tulle tietämään asiasta tämän tarkemmin.

Saab lupailee ehkä vähän liikoja suhteesa siihen mikä lienee meidän riskinottohalu. Ei käynyt Gungnirkaan kaupaksi. Tosin tässä arvioidaan kokonaisuutta, eli jos Gripen miellyttää niin toki Arexis kuuluu siihen jossain muodossa varmasti.

Jos se on hyvä, niin kaikin mokomin - hankkikoot sen jopa F-35:n kanssa. ;)
Toisaalta jos miettii elektroniikan kehitystä niin en yhtään ihmettele jos arexsis olisi parempi yhdellä podilla. On melkoisesti tuo elektroniikka pienentynyt ja kehittynyt.
 
Toisaalta jos miettii elektroniikan kehitystä niin en yhtään ihmettele jos arexsis olisi parempi yhdellä podilla. On melkoisesti tuo elektroniikka pienentynyt ja kehittynyt.
Ei se Arexis ole yhtään sen uudempaa tekniikkaa kuin NGJ jonka koelennot alkavat tänä vuonna.

NGJ podi on tämän kokoinen ja niitä on kolme. Eri podi matalille, korkeille ja keskitaajuuksille:
image_261408.jpg

Arexis on tällainen ja se hoitaa kaikki taajuusalueet:
DSEi_2017_Arexis_joins__aab_s_EW_portfoli_640_001.jpg
 
Ei se Arexis ole yhtään sen uudempaa tekniikkaa kuin NGJ jonka koelennot alkavat tänä vuonna.

NGJ podi on tämän kokoinen ja niitä on kolme.matalille, korkeille ja keskitaajuuksille:
Katso liite: 29042

Arexis on tällainen ja se hoitaa kaikki taajuusalueet:
Katso liite: 29043
No niin sitten En usko että pystyy tarjoamaan yhtä tehokasta peittoa kaikille alueille.
 
No niin sitten En usko että pystyy tarjoamaan yhtä tehokasta peittoa kaikille alueille.
Jep.
Ihan hyvä lisä Gripen-käyttäjien työkalupakkiin varmasti siitä huolimatta. Varsinkin jos hinta ei ole mahdoton. Growlerhan on aivan helvetin kallis laite, ja tuskin tulee noiden uusien podien myötä ainakaan halventumaan.
 
Jep.
Ihan hyvä lisä Gripen-käyttäjien työkalupakkiin varmasti siitä huolimatta. Varsinkin jos hinta ei ole mahdoton. Growlerhan on aivan helvetin kallis laite, ja tuskin tulee noiden uusien podien myötä ainakaan halventumaan.
Tosin mitenkä tästä tekstistä saa sellaisen käsityksen ettei tuosta podista ollutkaan tarkoitus tehdä kaikkia alueita kattavaa ns growleria?

Saab said that the pod is due to fly next year and that it is designed to shield aircraft against low-frequency radars for long-range detection. The Arexis employs a digital receiver and the system is still partially based on the DRFM technology that has been in use for years now.

 
Tosin mitenkä tästä tekstistä saa sellaisen käsityksen ettei tuosta podista ollutkaan tarkoitus tehdä kaikkia alueita kattavaa ns growleria?

No sitten asiat on vielä huonommin. Jos muut taajuudet on omasuojahäirintälähettimen varassa ja Arexis-säiliö täydentää häiritsemällä matalataajuustutkia, niin se on morjes ELSO-Gripenille. Vähän kuin kutsuisi kevlar-vahvistettua moottoripyörätakkia taktiseksi suojaliiviksi. :facepalm:
 
No sitten asiat on vielä huonommin. Jos muut taajuudet on omasuojahäirintälähettimen varassa ja Arexis-säiliö täydentää häiritsemällä matalataajuustutkia, niin se on morjes ELSO-Gripenille. Vähän kuin kutsuisi kevlar-vahvistettua moottoripyörätakkia taktiseksi suojaliiviksi. :facepalm:
Väärin ymmärtämisen jalo taito. Sen sä ainakin osaat.
 
Väärin ymmärtämisen jalo taito. Sen sä ainakin osaat.

Luulin tosiaan, että siitä piti tulla häirintäkone, ei toki yhtä tasokas kuin Growler, mutta kuitenkin. Nyt alkaa näyttää siltä, että kyse on pikemminkin omasuojan laajennuksesta kuin varsinaisesta häirintäkoneesta.
 
Luulin tosiaan, että siitä piti tulla häirintäkone, ei toki yhtä tasokas kuin Growler, mutta kuitenkin. Nyt alkaa näyttää siltä, että kyse on pikemminkin omasuojan laajennuksesta kuin varsinaisesta häirintäkoneesta.
No itse asiassa hyvinkin paljon samaa mieltä. Tällä hetkellä taitaa olla omasuoja ja yksi podi, nähtäväksi jää tuleeko niitä podia joskus lisää / veikkasin että tulee.(ehkä) Tuo arexsis on vain tuoteperheen nimi.
Ja ennenkuin taas vedetään ne Saabin pienet budjetit ja kehityskustannukset mukaan niin huomauttaisin että fiksusti tuo podi oli tehty kun sopii mahdollisesti vanhempiinkin griippeneihin niin ei tarvitse pelkästään e/f käyttäjien maksaa.
 
Back
Top