Gyllis1
Respected Leader
ELSO-Greipin epävirallinen (vielä) lempinimi on Gropen.Gripen "Growler".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ELSO-Greipin epävirallinen (vielä) lempinimi on Gropen.Gripen "Growler".
ELSO-Greipin epävirallinen (vielä) lempinimi on Gropen.
"Groping the Swedish way"
Luitko pääkirjoituksen? Lehden toimitusta moitittu Gripen fanipoikamaisuudesta. Kiistävät tämän kyllä jyrkästi.SAABin Suomen ilmavoimille tarjoamista Gripenien määristä on tihkunut tietoa Siivet-lehden numerossa 2/19. SAAB on lehden artikkelin mukaan tarjoamassa 52 E-mallin Gripeniä ja 12 kaksipaikkaista F-mallia.
Suomen Gripen-myyntikampanjan johtaja Magnus Skogberg ei halua avautua miksi tälläistä kokoonpanoa tarjottiin, vedoten velvollisuuteen pitää salassa tarjouspyyntöä koskevat tiedot.
Artikkelin kirjoittajan mukaan ensimmäinen ajatus kaksipaikkaisesta versiosta oli Gripen "Growler". SAAB on toimittajan mukaan joutunut huomaamaan, että pelkillä E-versioilla ei pystytä täyttämään Ilmavoimien vaatimuksia eri skenaarioissa. Myös Boeingin SH-tarjouksen oletetaan edellämainituista syistä olevan samankaltainen.
SAABin Suomen ilmavoimille tarjoamista Gripenien määristä on tihkunut tietoa Siivet-lehden numerossa 2/19. SAAB on lehden artikkelin mukaan tarjoamassa 52 E-mallin Gripeniä ja 12 kaksipaikkaista F-mallia.
Suomen Gripen-myyntikampanjan johtaja Magnus Skogberg ei halua avautua miksi tälläistä kokoonpanoa tarjottiin, vedoten velvollisuuteen pitää salassa tarjouspyyntöä koskevat tiedot.
Artikkelin kirjoittajan mukaan ensimmäinen ajatus kaksipaikkaisesta versiosta oli Gripen "Growler". SAAB on toimittajan mukaan joutunut huomaamaan, että pelkillä E-versioilla ei pystytä täyttämään Ilmavoimien vaatimuksia eri skenaarioissa. Myös Boeingin SH-tarjouksen oletetaan edellämainituista syistä olevan samankaltainen.
STT tiesi saman jo 6. helmikuuta. https://www.suomenmaa.fi/uutiset/ru...avalinnasta-riippumatta-6.3.469379.84c2973fd0SAABin Suomen ilmavoimille tarjoamista Gripenien määristä on tihkunut tietoa Siivet-lehden numerossa 2/19.
Ei se ehkä teoriassa tarvitsekaan, mutta Siivet-jutun mukaan F ei ole katsottu riittäväksi, eli Gripen "Growler" tarjottu meille. Jolloin eiköhän ne Arexikset niihin ainakin tulisi.En ole nähnyt missään juttua että arexis podit tarvitsisivat kaksipaikkaisen version..
Itsellä ainakin on jonkinmoinen luotto että valittiin mikä tarjous tahansa niin sen tekee ammattilaiset joilla on enemmän tietoa kuin meillä ja taitoa ennustaa tulevaa enemmän kuin meillä. Tosin tämä uskomukseni perustuu siihen että ei sekoitetaan liikaa politiikkaa valintaan.Elso-Gripenin kehityksen hintalappu lähinnä peloittaa.
https://www.janes.com/article/74074/arexis-airborne-attack-dsei17d4Central to Saab’s thinking is the development of a self-contained (in cooling and power) electronic attack (EA) pod suitable for two-seat variants of the JAS 39 Gripen or other twin-crew fighter aircraft. EA pod concept studies and design, including the build of engineering mock-ups, have been founded on the reuse of technology building blocks previously developed for the Gripen E’s internal self-protection EW suite. The pod design developed by Saab incorporates VHF and UHF antennas in fin surfaces, with L-band and S-band active electronically scanned array antennas, based on gallium nitride technology, fitted front and rear.
https://www.janes.com/article/87260/arexis-escort-jamming-pod-begins-testing-ahead-of-flight-trials“This version, weighing less than 350 kg, has been specifically designed for integration with single engine fighters in mind,” said Grönberg. “It is powered by the aircraft so there is no need for additional electrical generation capacity inside the pod.”
https://www.ainonline.com/aviation-...b-seeks-european-customers-aerospace-productsSaab said that the pod is due to fly next year and that it is designed to shield aircraft against low-frequency radars for long-range detection.
https://gripenblogs.com/Lists/Posts/Post.aspx?ID=1917Gripen C/D to Fly With Jamming Pod By 2020
the system is designed to screen the approach and departure of entire strike formations against low-frequency anti-stealth radars.
https://armadainternational.com/2018/08/blinding-the-enemy-with-science/EA against low-frequency radars requires very high power, and the equipment is too bulky and heavy to be integrated permanently into a tactical fast jet, so it has been podded to make it a role-specific solution, says Saab, with self-contained power generation in the pods.
Toisaalta jos miettii elektroniikan kehitystä niin en yhtään ihmettele jos arexsis olisi parempi yhdellä podilla. On melkoisesti tuo elektroniikka pienentynyt ja kehittynyt.Toki. Vähän vain ihmetyttää jos Arexis-Elso olisi Growlerin veroista. Yhdellä podilla pitäisi hanskata se mihin NGJ aikoo käyttää kolme erillistä.
Tämän jutun mukaan Arexis olisi muuten kehitetty kaksipaikkaisia koneita varten.
https://www.janes.com/article/74074/arexis-airborne-attack-dsei17d4
Tosin aiempi Janeksen self-contained power on ilmeisesti väärä tieto.
https://www.janes.com/article/87260/arexis-escort-jamming-pod-begins-testing-ahead-of-flight-trials
Päätehtävä:
https://www.ainonline.com/aviation-...b-seeks-european-customers-aerospace-products
Tulee myös C/D:
https://gripenblogs.com/Lists/Posts/Post.aspx?ID=1917
https://armadainternational.com/2018/08/blinding-the-enemy-with-science/
Riittääkö teho siltä etäisyydeltä mitä häiveetön Gripen joutuu pitämään uhkiin? Pelkkä Gripukka C/D tai E/F:n mylly pitäisi jaksaa jauhaa kun kilpailijalla on 2 moottoria plus ALQ-99:n propellit. Tai NGJ:n 3 podia, joilla jokaisella ram air. Ei mene täydestä meikäläiseen kuin väärä raha, mutta en tulle tietämään asiasta tämän tarkemmin.
Saab lupailee ehkä vähän liikoja suhteesa siihen mikä lienee meidän riskinottohalu. Ei käynyt Gungnirkaan kaupaksi. Tosin tässä arvioidaan kokonaisuutta, eli jos Gripen miellyttää niin toki Arexis kuuluu siihen jossain muodossa varmasti.
Jos se on hyvä, niin kaikin mokomin - hankkikoot sen jopa F-35:n kanssa.
Ei se Arexis ole yhtään sen uudempaa tekniikkaa kuin NGJ jonka koelennot alkavat tänä vuonna.Toisaalta jos miettii elektroniikan kehitystä niin en yhtään ihmettele jos arexsis olisi parempi yhdellä podilla. On melkoisesti tuo elektroniikka pienentynyt ja kehittynyt.
No niin sitten En usko että pystyy tarjoamaan yhtä tehokasta peittoa kaikille alueille.Ei se Arexis ole yhtään sen uudempaa tekniikkaa kuin NGJ jonka koelennot alkavat tänä vuonna.
NGJ podi on tämän kokoinen ja niitä on kolme.matalille, korkeille ja keskitaajuuksille:
Katso liite: 29042
Arexis on tällainen ja se hoitaa kaikki taajuusalueet:
Katso liite: 29043
Jep.No niin sitten En usko että pystyy tarjoamaan yhtä tehokasta peittoa kaikille alueille.
Tosin mitenkä tästä tekstistä saa sellaisen käsityksen ettei tuosta podista ollutkaan tarkoitus tehdä kaikkia alueita kattavaa ns growleria?Jep.
Ihan hyvä lisä Gripen-käyttäjien työkalupakkiin varmasti siitä huolimatta. Varsinkin jos hinta ei ole mahdoton. Growlerhan on aivan helvetin kallis laite, ja tuskin tulee noiden uusien podien myötä ainakaan halventumaan.
Tosin mitenkä tästä tekstistä saa sellaisen käsityksen ettei tuosta podista ollutkaan tarkoitus tehdä kaikkia alueita kattavaa ns growleria?
Väärin ymmärtämisen jalo taito. Sen sä ainakin osaat.No sitten asiat on vielä huonommin. Jos muut taajuudet on omasuojahäirintälähettimen varassa ja Arexis-säiliö täydentää häiritsemällä matalataajuustutkia, niin se on morjes ELSO-Gripenille. Vähän kuin kutsuisi kevlar-vahvistettua moottoripyörätakkia taktiseksi suojaliiviksi.
Väärin ymmärtämisen jalo taito. Sen sä ainakin osaat.
No itse asiassa hyvinkin paljon samaa mieltä. Tällä hetkellä taitaa olla omasuoja ja yksi podi, nähtäväksi jää tuleeko niitä podia joskus lisää / veikkasin että tulee.(ehkä) Tuo arexsis on vain tuoteperheen nimi.Luulin tosiaan, että siitä piti tulla häirintäkone, ei toki yhtä tasokas kuin Growler, mutta kuitenkin. Nyt alkaa näyttää siltä, että kyse on pikemminkin omasuojan laajennuksesta kuin varsinaisesta häirintäkoneesta.