Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Amerikkailainen arvio on ollut, että 100 000 lentotunnin läpikäynyt kone alkaa olla valmis...
F-35 testiohjelma 17k (200k muuten täynnä) https://www.f35.com/news/detail/f-3...nsive-flight-test-program-in-aviation-history
Super Hornet 4k 1999 mennessä (7 testeriä, Gripukkaa oli se 3). https://boeing.mediaroom.com/1999-0...-Hornet-Surpasses-4-000-Flight-Hour-Test-Mark

Tässä pätkä Sveitsin ministeriön tiedotteesta:
Based on current information and analyzes on the degree of maturity and the integration of the subsystems, specialists from armasuisse and the Swiss Air Force came to the conclusion that several of the planned missions could not be carried out in a purposeful matter. For this reason, armasuisse Saab has recommended that it withdraw from the evaluation. Apparently, Saab also came to the conclusion in a separate estimate not to participate in the flight and ground trials.
 
Viimeksi muokattu:
F-35 testiohjelma 17k (200k muuten täynnä) https://www.f35.com/news/detail/f-3...nsive-flight-test-program-in-aviation-history
Super Hornet 4k 1999 mennessä (7 testeriä, Gripukkaa oli se 3). https://boeing.mediaroom.com/1999-0...-Hornet-Surpasses-4-000-Flight-Hour-Test-Mark

Tässä pätkä Sveitsin ministeriön tiedotteesta:

Laita ihan uusi viesti vaan rohkeasti jos tulee uutta tietoa vastaan äläkä muokkaa vanhoja. Ei kukaan niitä tunti sitten laitettuja viestejä enää uudelleen lue.
 
Linkkaami Blickin uutinen päivittyi.

Gripen kisa taisi olla siinä keskeneräisyyden vuoksi:




«This is the end for the Swedes»
Is the Gripen purchase off the table with Saab's withdrawal? "With the non-participation in the flight and soil testing Gripen E leaves the evaluation process," writes Armasuisse dry. "Retrofitting the flight and ground testing at a later date would contradict the equal treatment of all candidates and is not an option." In concrete terms: The Gripen is off the table.
The Federal Office also declares its recommendation that Saab should not take part in the flight test in Payerne VD: "Based on current information and analyzes on the degree of maturity and the integration of the subsystems, specialists from Armasuisse and the Swiss Air Force concluded that several of the planned missions are not being carried out effectively In simpler terms, Armasuisse believes the plane is not yet ready to be tested.
Saabin tiedote aiheesta jatkaa tuttua arroganttia linjaa: "Gripen täyttää kaikki asiakkaan vaatimukset ja Gripen tulisi olemaan edullisin vaihtoehto Sveitsille". Voi olla, että Gripenistä kehittyy vielä ihan hyvä kone, mutta Saabin markkinointiosastolla tuntuu helposti lähtevän laukalle. On aika paljon luvata, että kaikki vaatimukset täytetään ja kone on edullisin, jos käytännön tilanne on se, että kone ei vielä voi edes osallistua arviointilentoihin.
 
Laita ihan uusi viesti vaan rohkeasti jos tulee uutta tietoa vastaan äläkä muokkaa vanhoja. Ei kukaan niitä tunti sitten laitettuja viestejä enää uudelleen lue.
Muokkasin vain Bing translatesta paremman lauseen muuten Google translaten läpi vedettyyn tekstiin. Hyvä huomio tosin yleisesti kun muokkaan aika paljon.

Jokohan löytyisi meidän lehdistöstä hiljalleen kriittisten kysymysten kysyjiä eikä vain Saabin mainosten uudelleenkirjoittajia?
Tässähän laukataan kohti pelättyä toisintoa viime kertaisesta. Silloinkaan Gripen ei ollut valmis. Nyt uusi Gripen näyttelee monissa yhteyksissä valmista vanhojen meriiteillä. Esim. legendaarinen tuntihinta.
 
F-35 testiohjelma 17k (200k muuten täynnä) https://www.f35.com/news/detail/f-3...nsive-flight-test-program-in-aviation-history
Super Hornet 4k 1999 mennessä (7 testeriä, Gripukkaa oli se 3). https://boeing.mediaroom.com/1999-0...-Hornet-Surpasses-4-000-Flight-Hour-Test-Mark

Tässä pätkä Sveitsin ministeriön tiedotteesta:

Armasuissen tiedote englanniksi:

Air2030: Saab does not participate in flight and ground trials for a new fighter jet (NKF)

Bern, 13.06.2019 - The Swedish manufacturer Saab has today informed armasuisse that Saab will not be taking part in the flight and ground trials for a new combat aircraft in Payerne. The evaluation thus leaves the four candidates Airbus (DE), Boeing (USA), Dassault (FRA) and Lockheed Martin (USA).



On Thursday, June 13, 2019, the Swedish manufacturer Saab armasuisse announced that Saab would not participate in the flight and ground trials for a new fighter plane for the Swiss Army in Payerne with the Gripen E. The trial for the Gripen E was scheduled from 24 to 28 June 2019. With the non-participation in the flight and soil testing Gripen E leaves the evaluation process.Retrofitting the flight and ground testing at a later stage would contradict equal treatment of all candidates and is not an option.

Since the beginning of 2018, armasuisse has been in regular contact with all applicants and has shown both the process and the criteria. Based on current information and analyzes on the degree of maturity and the integration of the subsystems, specialists from armasuisse and the Swiss Air Force came to the conclusion that several of the planned missions could not be carried out expediently. For this reason, armasuisse Saab has recommended that it withdraw from the evaluation. Apparently, Saab also came to the conclusion in a separate estimate not to participate in the flight and ground trials.

The following four candidates will remain in the evaluation:
• Airbus with the Eurofighter (DE)
• Boeing with the F / A-18 Super Hornet (USA)
• Dassault with the Rafale (FRA)
• Lockheed Martin with the F-35A (USA)


Saabin omasta tiedotteesta sai vähän erilaisen kuvan... lol
 
Pätkä:
”Sveitsiläiset sanoivat, että koneen pitää olla valmis testeihin, mutta ruotsalaiset eivät pystynyt sitä tarjoamaan. Meillä ei ole tällaista vaatimusta.”
Purasen mukaan Suomen kilpailutuksessa katsotaan erikseen, mitä koneiden ominaisuuksia testeissä pystytään todentamaan ja mitkä ovat niin kutsuttuja tulevaisuuden kykyjä.
”Me katsomme, mitä suorituskykyjä luvataan ja missä vaiheessa. Me arvioimme sitten, että onko se uskottavaa”, Puranen sanoo.
”Meillä ei ole missään vaiheessa asetettu sellaista ehtoa, että jo koelentovaiheessa pitää olla valmis kone.”

PURANEN uskoo, että Saab kykenee lähettämään uuden Gripen-hävittäjänsä suomalaisiin testeihin ensi keväänä.
”Kyllä varmaan Gripen tulee, muttei se pysty tarjoamaan kaikkia niitä suorituskykyjä, mitä me tarvitsemme silloin kun meillä on koelentovaihe. Toki meitäkin kiinnostaa, missä vaiheessa niitä suorituskykyjä tulee.”
 
No haloo, kaksi prototyyppiä lentää ja sveitsiläisten pitäisi tänä vuonna saada lennettyä operatiivisia testejä. Onhan se nyt selvää ettei tuo taivu siihen mitenkään. Hiukan jopa haiskahtaa siltä että tämä vaatimus on speksattu ilmavoimien taholta pitämään ei-toivottu ehdokas pois kuvioista (vrt. ilmeinen tyytymättömyys Gripenin valintaan edellisellä kiekalla). Suomessahan DX-kisassa pelattiin F-16:tta ja MiG-29:ää vaatimuksia korostamalla samalla tavoin ulos, jottei poliitikoille tulisi kiusausta hankkia halvinta vaihtoehtoa.
 
The combat aircraft must be offered in the versions designated by Switzerland and made available for flight and ground testing. If individual subsystems (for example radar) become even more powerful in the coming years, it is up to Switzerland to decide which version of the subsystem it wants to procure. However, the fighter aircraft must be able to be procured in the configuration as tested and rated in 2019, and it will be rated based on this configuration.

The quote request explicitly specifies which types of fighter aircraft should be offered. This is relevant where there are different versions: offer Boeing F / A-18 Super Hornet and Saab Gripen E. Earlier versions such as F / A-18 C / D and Gripen C / D are not considered.

For the aircraft to be offered, at least the four most important subsystems (radar, electronic warfare, optical sensors and data link) at the time of the flight and ground trials in Switzerland (April-June 2019) must have a so-called Technology Readiness Level of at least 7 (on a scale to 9). This means that the subsystem ready for testing has to be in compliance with the definitive subsystem or very close to it and installed in the aircraft. It also needs to be demonstrated in an operational environment.

The subsystems installed in the fighter aircraft at the time of the flight and ground trials in Switzerland must subsequently be effectively offered. This is e.g. excluded that only for testing a subsystem of a previous model is installed, because a newer does not yet have the required degree of maturity, but there is no intention to offer the older subsystem in the episode really.

On mahdollisesti haastavat kriteerit myös Typhoonin osalta ellei AESA ole jo löytynyt nokalle.
 
Hienoa kun seuraatte näitä aktiivisesti! Ja kiitos tiedoista. Itellä jää mieleen pari avointa kysymystä kun Gripen karsiutuu Sveitsistä:
1. Vaikuttaako meidän tarjouskilpailuun millä tavalla?
2. Sveitsissä myös Hornetti ja yhteistyötä on esim huoltojen kans. Vaikuttaako Sveitsin valinta meihin?
 
Hienoa kun seuraatte näitä aktiivisesti! Ja kiitos tiedoista. Itellä jää mieleen pari avointa kysymystä kun Gripen karsiutuu Sveitsistä:
1. Vaikuttaako meidän tarjouskilpailuun millä tavalla?
2. Sveitsissä myös Hornetti ja yhteistyötä on esim huoltojen kans. Vaikuttaako Sveitsin valinta meihin?
Ilman kummempaa kompetenssia - sanoisin molempiin ei. Tietenkin eihän tuo menestystä ruoki.
 
Onko mahdollista, että Gripen on yhteisymmärryksessä jätetty pois kisasta? Eli on todettu, että suorituskyky on niin kaukana muiden takana, että ei kannata osallistua, mutta säästetään Saabin kasvot vetoamalla aikatauluongelmiin?
 
Onko mahdollista, että Gripen on yhteisymmärryksessä jätetty pois kisasta? Eli on todettu, että suorituskyky on niin kaukana muiden takana, että ei kannata osallistua, mutta säästetään Saabin kasvot vetoamalla aikatauluongelmiin?
Tuosta tiedottamisesta saa kyllä kuvan, että homma on päätetty kaikkea muuta kuin yhteisymmärryksessä.
 
Reilu puoli vuotta ja Suomi koelentää omat kandidaatit. Vähiin käy aika saada koelennettävää Saabia valmiiksi.
Olen järkyttynyt. Luulin että vaaleanpunaiset yksisarviset ovat koelentäneet Grippeniä sateenkaarta edestakaisin satoja tunteja ja kaiken olevan melkein valmista. DOT&E raporttien ulkoa opettelijoiden mukaan sen piti olla ihan eri kone joka ei valmistu ajoissa.
 
Sveitsin episodi tuo mielestäni hyvin esiin täälläkin pohditun resurssiongelman hävittäjän suunnittelussa.
Saabin resurssit ovat rajalliset ja se näkyy. Puheet tietokoneella suunnitellusta koneesta eivät siis ole vakuuttaneet Sveitsin ilmavoimia. Gripen on pahasti keskeneräinen.

Puranen taas puhuu viisaasti kun ei pudota ketään kilpailijaa pois kesken kaiken.Mitä enenmmän on ehdokkaita, sitä kovempi kisa.
LM ja kumppanit joutuvat miettimään Saabin poliittista ulottuvuutta omassa tarjouksessaan. Se pelaa Suomen pussiin.
 
Back
Top