Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM



F-35 Lightning II -hävittäjää valmistava Lockheed Martinkertoi torstaina Helsingissä, että myös F-35 -kone on talvella ilmavoimien testattavana. Aiemmin koelentomahdollisuudesta on ollut epäselvyyttä.
 
Tekniikka&Talous
Saab tarjoaa hävittäjien mukana myös kahta Global Eye -tutkakonetta
Jopas nyt Saab pistää kovaa pöytään. Tästä tuleekin mieleeni, että onkohan varsinaisten hävittäjien lisäksi muilla valmistajilla myös lisäksi jotakin muita lentokoneita paketissa. No Boeingilla on EA_18G. Se tiedetään varmasti.
 
Saabin myyntimies laskee pumaskat pöydälle ja toteaa, että "eikä tässä vielä kaikki" ja alkaa raottaa Gripen-pinssillä varustetun pikkutakin lievettä :cool:
 



F-35 Lightning II -hävittäjää valmistava Lockheed Martinkertoi torstaina Helsingissä, että myös F-35 -kone on talvella ilmavoimien testattavana. Aiemmin koelentomahdollisuudesta on ollut epäselvyyttä.
Toki tuo varmaankin tarkoittaa, että heikäläinen on puikoissa, mutta hyvä uutinen silti.
 
Jopas nyt Saab pistää kovaa pöytään. Tästä tuleekin mieleeni, että onkohan varsinaisten hävittäjien lisäksi muilla valmistajilla myös lisäksi jotakin muita lentokoneita paketissa. No Boeingilla on EA_18G. Se tiedetään varmasti.
Eikös noita pitäisi olla neljä minimissään jos lasketaan että yksi on koko ajan pajalla ja kahteen suuntaan pitäisi riittää koneita?
 
Jopas nyt Saab pistää kovaa pöytään. Tästä tuleekin mieleeni, että onkohan varsinaisten hävittäjien lisäksi muilla valmistajilla myös lisäksi jotakin muita lentokoneita paketissa. No Boeingilla on EA_18G. Se tiedetään varmasti.
Boeing takuulla ainakin vilauttaa sitä Australian Loyal Wingman -brosyyria. Se vain vaikuttaa turhan kalliilta laittaa tarjoukseen tässä vaiheessa.

Kaikilla on paljon myytävää. Saa nähdä millaiset ostohousut on vedetty jalkaan.

LM voisi vetää ässän vielä naaraamalla F-35B:n näille saloille. Tosin aika turhaahan se on jos ei ole itse paketissa.
Itse tosin menisin katsomaan vaikka Ivaloon, on sen verran erikoinen peli.
 
Saabin ajatus on siis, että luokkaa miljardi kokonaispaketista käytetään kahteen Globaleyeen. Jos UAE:n avainasiakashinta on suoraan vertailukelpoinen.

Jännä kuvio jos menisi niin, että Ruotsi lentää Gripukka D:llä ja Arguksella kun täällä vedettäisiin pakasta F ja Globaleye. Vai rynnätäänkö tässä maksamaan heille kehitystyötä?
 
Saabin ajatus on siis, että luokkaa miljardi kokonaispaketista käytetään kahteen Globaleyeen. Jos UAE:n avainasiakashinta on suoraan vertailukelpoinen.

Jännä kuvio jos menisi niin, että Ruotsi lentää Gripukka D:llä ja Arguksella kun täällä vedettäisiin pakasta F ja Globaleye. Vai rynnätäänkö tässä maksamaan heille kehitystyötä?

Johtuuko suomen määrittelemän hankinnan rakenteesta? Alkuperäinen ostohinta ja operointihinta eivät ole kilpailuvaltteja, vaan kyllä/ei tyyppisiä tapauksia. 2x "Korpen 2.0" nostaisi paketin sotilaallista suorituskykyä ja hintarakenne jäisi silti "f35" tasolle.
 
Eikös noita pitäisi olla neljä minimissään jos lasketaan että yksi on koko ajan pajalla ja kahteen suuntaan pitäisi riittää koneita?

Operatiivisesti kaksi on liian pieni määrä vaikka toki parempi kuin ei mitään, oletettavasti tarjoukseen ei mahtunut enempää. 3-4 olisi minimi. Mikäänhän ei tietenkään estä ilmavoimia ostamasta niitä viikkorahoillaan myöhemmin lisää.
Kiinnostava käänne kuitenkin. Aikaisemmin itse väläyttelin muutaman hävittäjän uhraamista hankinnasta tutkakoneiden tilalta. Voi olla ihan perusteltuakin, kokonaisratkaisuahan tässä haetaan.
Tutkakoneet on tietenkin sisällytetty jo aikaisemmin annettuun tarjoukseen, mutta asian julkistus juuri Sveitsi-takaiskun jälkeen haiskahtaa taktiselta.
 
Operatiivisesti kaksi on liian pieni määrä vaikka toki parempi kuin ei mitään, oletettavasti tarjoukseen ei mahtunut enempää. 3-4 olisi minimi. Mikäänhän ei tietenkään estä ilmavoimia ostamasta niitä viikkorahoillaan myöhemmin lisää.
Kiinnostava käänne kuitenkin. Aikaisemmin itse väläyttelin muutaman hävittäjän uhraamista hankinnasta tutkakoneiden tilalta. Voi olla ihan perusteltuakin, kokonaisratkaisuahan tässä haetaan.
Tutkakoneet on tietenkin sisällytetty jo aikaisemmin annettuun tarjoukseen, mutta asian julkistus juuri Sveitsi-takaiskun jälkeen haiskahtaa taktiselta.

Pullakahvista voin pistää veikat: Suomen kaupassa ei ole vara jäädä rannalle juuri nyt, vaikka loppukilpailua ei voittaisikaan.
 
Operatiivisesti kaksi on liian pieni määrä vaikka toki parempi kuin ei mitään, oletettavasti tarjoukseen ei mahtunut enempää. 3-4 olisi minimi. Mikäänhän ei tietenkään estä ilmavoimia ostamasta niitä viikkorahoillaan myöhemmin lisää.
Kiinnostava käänne kuitenkin. Aikaisemmin itse väläyttelin muutaman hävittäjän uhraamista hankinnasta tutkakoneiden tilalta. Voi olla ihan perusteltuakin, kokonaisratkaisuahan tässä haetaan.
Tutkakoneet on tietenkin sisällytetty jo aikaisemmin annettuun tarjoukseen, mutta asian julkistus juuri Sveitsi-takaiskun jälkeen haiskahtaa taktiselta.
Toisaalta esim. F-35:n tutkan kantama on 500 kilometriä, joka on jo AWACSin luokkaa, ja tutkassa on 140 asteen kate, mikä tarkoittaa sitä, että F-35-parvi voi sinänsä toimia omanlaisena AWACSinään.
 
Tutkakoneiden sisällyttämistä tarjoukseen oli moni ennustanut, siitä huolimatta että useampikin foorumin tietäjä on tiennyt ne täysin turhiksi. Kaksi on turhan pieni määrä, mutta korotan panokset pullakahveista munkkipossuun ja veikkaan, että taustalla juonitaan Ruotsin omaa vastaavaa hankintaa ja tulevaa yhteiskäyttöä.
 
2 on ihan sopiva määrä. Ainut että Suomi on niin pirun kapea maa, että joutuvat operoimaan aika lännessä, jolloinka menetään tutkan kantamaan. Tosin liikkuvana järjestelmänä on paremmin suojassa kuin KAVA ja KEVA:t.
 
Jopas nyt Saab pistää kovaa pöytään. Tästä tuleekin mieleeni, että onkohan varsinaisten hävittäjien lisäksi muilla valmistajilla myös lisäksi jotakin muita lentokoneita paketissa. No Boeingilla on EA_18G. Se tiedetään varmasti.

Boeing pystyy laittamaan talon sisältä Wedgetailin mukaan peliin. Tai Northrop Grummanin kanssa partneroitumalla vaikkapa Hawkeyen.

Olisi mielenkiintoista tietää, missä määrin Saabin tarjouksen sisältö on Saabin halua myydä ja missä määrin puolustushallinnon halua ostaa. Tarjouksiahan piti tarkentaa ja hioa keskinäisillä neuvotteluilla. Kertooko tutkakonetarjous ehkä jotakin myös Gripenin sensorien suorituskyvystä vai vaatiiko puolustushallinto yleisesti kaikilta tarjokkailta tämänkaltaista valvontakykyä...
 
Back
Top