Gripen E/F

Näyttäisi , että tarjouskilpailussa on annettu toimittajille joukko tehtäviä, väljät reunaehdot ja budjetti. Toimittajan murheeksi jää suunnitella, kuinka tehtävät saa toteutettua mahdollisimman hyvin annetuilla resursseilla.
 
Tutkakoneiden sisällyttämistä tarjoukseen oli moni ennustanut, siitä huolimatta että useampikin foorumin tietäjä on tiennyt ne täysin turhiksi. Kaksi on turhan pieni määrä, mutta korotan panokset pullakahveista munkkipossuun ja veikkaan, että taustalla juonitaan Ruotsin omaa vastaavaa hankintaa ja tulevaa yhteiskäyttöä.
Foorumilla pääsääntöisesti torpataan kaikki sellaiset järjestelmät joihin meillä persaukisilla ei ole ollut varaa.
 
Lockheed Martin tekee tutkat näihin Northtrop-Grummanin koneisiin.

French_Navy_to_Procure_E-2D_Advanced_Hawkeyes_for_2026-2028.jpg


French_Navy_to_Procure_E-2D_Advanced_Hawkeyes_for_2026-2028_2.jpg


French_Navy_to_Procure_E-2D_Advanced_Hawkeyes_for_2026-2028_3.jpg


 
Näyttäisi , että tarjouskilpailussa on annettu toimittajille joukko tehtäviä, väljät reunaehdot ja budjetti. Toimittajan murheeksi jää suunnitella, kuinka tehtävät saa toteutettua mahdollisimman hyvin annetuilla resursseilla.

Juuri näin. Tämän ilmavoimat on kyllä kertonut julkisuuteen jo etukäteenkin, mutta esimerkiksi tässä se konkretisoituu.

Tarjoukset voivat olla siis sisällöltään varsin erilaisia.
 
Ketkä? Svedut? Jos Gripenillä aikovat pysyä mukana HX -kisassa, niin on pakko kyetä suorittamaan viimeistään testilentovaiheessa. Mutta, tarjousten parantaminen kautta linjan eli kaikkien tarjoajien toimesta on meille hyvä juttu.
Muut, vastaavat svedujen tarjoukseen toimittamalla testeihin koneen jota voi testata.
 


Se on ongelmallista kun raja haluaa koneita joilla se voi helpommin operoida ei sotilaallisissa tehtävissä ulkomailla, Välimerellä kumiveneiden etsintä tosin on järjetöntä resurssien käyttöä.
Voitte arvailla että kun Ohisalo on sisäministeri niin raja saa omat koneensa helposti lobattua.
 
Ovela veto myös siksi että tuossa GlobalEye koneessa on suomalaistakin tuotantoa mukana.

Uuden GlobalEye:n tutkarakenteet eli ns. Dorsal Unitin on valmistanut Patria Aerostructures. Suomalaisyhtiö on valmistanut myös ”skibox” -lempinimen saanutta muotosuojaa aiempiin Saabin tutkavalvontakoneisiin kuten Saab 2000 -koneisiin.

Noin kymmenmetrinen ja ilmavirralla viilennettävä osakokonaisuus on kuitenkin jälleen täysin uusi malli.

”Tutkarakennetta on päivitetty jonkin verran verrattuna aiempiin Saab 2000 -versioihin. Näkyvin muutos on rakenteen jalkojen ja lentokoneen rungon välisissä muotosuojissa”, kertoo Patria Aerostructuresin liiketoimintajohtaja Petri Heporanta Lentoposti.fi:lle.


 
Olen järkyttynyt. Luulin että vaaleanpunaiset yksisarviset ovat koelentäneet Grippeniä sateenkaarta edestakaisin satoja tunteja ja kaiken olevan melkein valmista. DOT&E raporttien ulkoa opettelijoiden mukaan sen piti olla ihan eri kone joka ei valmistu ajoissa.
Ne otukset on olleet Suomessa vaalityössä ja hallitusta muodostamassa. Kohta muuttuu taas faktat otollisemmiksi :p
 
En ihan saanut tästä ideasta kiinni. Mutta oma halu olis seurata mitä muut oikeasti ovat saaneet selville ja mitä uutisia ovat löytäneet. Siihen Gyllikin vastaukset ei oo mulle antaneet mitään lisätietoa. Mutta tämä menee taas ihan ohi aiheen. Voisko näitä siirtää vaikka jonnekin kusemiskisaketjuun?
Perustapa sellainen ja pidä joukkue asennossa :facepalm:
Tunnuslauseeksi "Ilo irti ja hymyä huuleen, vaikka virtsaatkin vastatuuleen..." (Juice)
 
Viimeksi muokattu:
Märkä uni. Wedgetailit on kehuttu.... hm... maasta taivaisiin. :unsure:

Hintatietojen perusteella vähän halvempi kuin Saabin Globaleye. Britit ostivat viisi kpl karvan vajaalla kahdella miljardilla dollarilla aiemmin tänä vuonna, vrt. UAE:n 1,27 miljardin tilaus kahdesta Globaleyestä järjestelmänä. Tosin kolmas Globaleye ei sitten taas maksanut kuin 238 miljoonaa dollaria...

Herää tosin kysymys, missä Wedgetail olisi tarkoitus kääntää. Siinä kannattaa jo laukoa Iskandereja ja Kalibreja summamutikassa, jos on käryä, että tuollainen kone on kentällä huollettavana tai että sillä on loppumassa kohta polttoaine. Harmaassa vaiheessa varmasti unelmapeli tilanteen kehittymisen tarkkailemiseen Suomen lähialueella, ja siihen Saabinkin tarjouksessa ehkä enemmän tähdätään.
 
Eikös Saabin tarjous ollu 52 gripeniä ja nuo kaksi globaleyetä. Eli toisinsanoen koneiden kyky ei yksinään riitä ilman tutkakoneita mutta taas koneet maksaa liikaa, jolloin määrää piti pudottaa 64:stä.
 
No justhan mä vasta hogasin, että panokset kovenee. Niinhän sitä tuli synkästi ennustettua. Ja sitten odotellaan muiden vastavetoa.
Ei tule mitään vastavetoa. Gripeniltä loppuu myyntiargumentit joten niitä haetaan muualta tarjouksen täytteeksi. Jos nämä olisivat olleet oleellisia Saabin tarjoamassa kokonaisratkaisussa niin ne olisivat myös olleet mukana alun alkaen. Ja toisaalta jos Suomi haluaisi Global Eye -kykyä niin Saab kyllä myisi vaikka hävittäjä olisikin jokin muu kuin Gripen.
 
Toisaalta esim. F-35:n tutkan kantama on 500 kilometriä, joka on jo AWACSin luokkaa, ja tutkassa on 140 asteen kate, mikä tarkoittaa sitä, että F-35-parvi voi sinänsä toimia omanlaisena AWACSinään.

No köhköh, F-35:n tutka ei kyllä kanna 500 kilsaan. Siitä saa sen sata kilsaa ottaa pois vähintään, ainakin 200 jos puhutaan seurantaetäisyydestä hävittäjämaalia vastaan. Lisäksi ESA-tutkat saavat parhaat havaintoetäisyytensä vain hyvin kapealla säteellä joka ei välttämättä ole käyttökelpoinen ilmatilan valvontaan.
Se on toki totta että F-35:n tutka on varmasti pitempikantamaisempi kuin Gripenin ja voi olla useimmilta muiltakin ominaisuuksiltaan kehittyneempi. Myös muissa ehdokkaissa on isommat tutkat. Tutkakoneet epäilemättä on osaltaan liitetty pakettiin kompensoimaan Gripenin tutkan heikompaa tehoa.

AEW&C -koneet on toki paljon muutakin kuin lentävä tutka.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Hintatietojen perusteella vähän halvempi kuin Saabin Globaleye. Britit ostivat viisi kpl karvan vajaalla kahdella miljardilla dollarilla aiemmin tänä vuonna, vrt. UAE:n 1,27 miljardin tilaus kahdesta Globaleyestä järjestelmänä. Tosin kolmas Globaleye ei sitten taas maksanut kuin 238 miljoonaa dollaria...

Kehitysmaihin tehdyt kaupat on usein sellaisia 'avaimet käteen' -paketteja joihin sisältyy paljon sellaista huoltohommelia jotka esim. Suomessa tehtäisiin omin voimin paikan päällä. $238M lienee yhden koneen yksikköhinta 'paljaaltaan' (muu järjestelmätuki oli sisällytetty ensimmäiseen pakettiin). Wedgetail on ehkä $300-400 miltsiä. Edullinen hinta isosta tutkakoneesta kyllä sekin. Boeing 737 on tosin tuplasti isompi lentolaite ja kalliimpi huoltaa. Sitäpaitsi nehän nyökkii itsestään tonttiin!

Myös CASAsta on olemassa tutkakoneversio, mikäänhän ei estä Eurofighteriä niittaamaan sellaista omaan pakettiinsa, jos raameihin mahtuu.
Aika erilaisia paketteja näyttäisi olevan tulossa (ja Ilmavoimat kyseli vielä UAV/UCAV-mahdollisuuksia), työläs tulee olemaan verrata niiden meriittejä keskenään.
 
Eikös Saabin tarjous ollu 52 gripeniä ja nuo kaksi globaleyetä. Eli toisinsanoen koneiden kyky ei yksinään riitä ilman tutkakoneita mutta taas koneet maksaa liikaa, jolloin määrää piti pudottaa 64:stä.
Ei ollu. Saabin tammikuussa jättämään tarjoukseen sisältyy yhteensä 52 yksipaikkaista Gripen E -konetta, 12 kaksipaikkaista Gripen F -konetta ja kaksi Global Eye -valvontakonetta.
 
Back
Top