Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Foorumilla pääsääntöisesti torpataan kaikki sellaiset järjestelmät joihin meillä persaukisilla ei ole ollut varaa.Tutkakoneiden sisällyttämistä tarjoukseen oli moni ennustanut, siitä huolimatta että useampikin foorumin tietäjä on tiennyt ne täysin turhiksi. Kaksi on turhan pieni määrä, mutta korotan panokset pullakahveista munkkipossuun ja veikkaan, että taustalla juonitaan Ruotsin omaa vastaavaa hankintaa ja tulevaa yhteiskäyttöä.
Ketkä? Svedut? Jos Gripenillä aikovat pysyä mukana HX -kisassa, niin on pakko kyetä suorittamaan viimeistään testilentovaiheessa. Mutta, tarjousten parantaminen kautta linjan eli kaikkien tarjoajien toimesta on meille hyvä juttu.Toimittavat sellaiset koneet testeihin joita voi testata?
Näyttäisi , että tarjouskilpailussa on annettu toimittajille joukko tehtäviä, väljät reunaehdot ja budjetti. Toimittajan murheeksi jää suunnitella, kuinka tehtävät saa toteutettua mahdollisimman hyvin annetuilla resursseilla.
Muut, vastaavat svedujen tarjoukseen toimittamalla testeihin koneen jota voi testata.Ketkä? Svedut? Jos Gripenillä aikovat pysyä mukana HX -kisassa, niin on pakko kyetä suorittamaan viimeistään testilentovaiheessa. Mutta, tarjousten parantaminen kautta linjan eli kaikkien tarjoajien toimesta on meille hyvä juttu.
Juu, ei ole meikäläistä puikoissa.Toki tuo varmaankin tarkoittaa, että heikäläinen on puikoissa, mutta hyvä uutinen silti.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/sa...monitoimivalvontakonetta_osana_hx_tarjoustaan Tuolla on mainittu että näillä korvattais sitten dornierit?
Uuden GlobalEye:n tutkarakenteet eli ns. Dorsal Unitin on valmistanut Patria Aerostructures. Suomalaisyhtiö on valmistanut myös ”skibox” -lempinimen saanutta muotosuojaa aiempiin Saabin tutkavalvontakoneisiin kuten Saab 2000 -koneisiin.
Noin kymmenmetrinen ja ilmavirralla viilennettävä osakokonaisuus on kuitenkin jälleen täysin uusi malli.
”Tutkarakennetta on päivitetty jonkin verran verrattuna aiempiin Saab 2000 -versioihin. Näkyvin muutos on rakenteen jalkojen ja lentokoneen rungon välisissä muotosuojissa”, kertoo Patria Aerostructuresin liiketoimintajohtaja Petri Heporanta Lentoposti.fi:lle.
Märkä uni. Wedgetailit on kehuttu.... hm... maasta taivaisiin.Boeing pystyy laittamaan talon sisältä Wedgetailin mukaan peliin. Tai Northrop Grummanin kanssa partneroitumalla vaikkapa Hawkeyen.
Ne otukset on olleet Suomessa vaalityössä ja hallitusta muodostamassa. Kohta muuttuu taas faktat otollisemmiksiOlen järkyttynyt. Luulin että vaaleanpunaiset yksisarviset ovat koelentäneet Grippeniä sateenkaarta edestakaisin satoja tunteja ja kaiken olevan melkein valmista. DOT&E raporttien ulkoa opettelijoiden mukaan sen piti olla ihan eri kone joka ei valmistu ajoissa.
Olen eri mieltä. Provosoiva huumori kuuluu hyvään keskusteluun. Samoin itseironia, myös tahaton...Sun anti tähän keskusteluun on kyllä välillä ala-arvoista!
Perustapa sellainen ja pidä joukkue asennossaEn ihan saanut tästä ideasta kiinni. Mutta oma halu olis seurata mitä muut oikeasti ovat saaneet selville ja mitä uutisia ovat löytäneet. Siihen Gyllikin vastaukset ei oo mulle antaneet mitään lisätietoa. Mutta tämä menee taas ihan ohi aiheen. Voisko näitä siirtää vaikka jonnekin kusemiskisaketjuun?
Märkä uni. Wedgetailit on kehuttu.... hm... maasta taivaisiin.
Ei tule mitään vastavetoa. Gripeniltä loppuu myyntiargumentit joten niitä haetaan muualta tarjouksen täytteeksi. Jos nämä olisivat olleet oleellisia Saabin tarjoamassa kokonaisratkaisussa niin ne olisivat myös olleet mukana alun alkaen. Ja toisaalta jos Suomi haluaisi Global Eye -kykyä niin Saab kyllä myisi vaikka hävittäjä olisikin jokin muu kuin Gripen.No justhan mä vasta hogasin, että panokset kovenee. Niinhän sitä tuli synkästi ennustettua. Ja sitten odotellaan muiden vastavetoa.
Toisaalta esim. F-35:n tutkan kantama on 500 kilometriä, joka on jo AWACSin luokkaa, ja tutkassa on 140 asteen kate, mikä tarkoittaa sitä, että F-35-parvi voi sinänsä toimia omanlaisena AWACSinään.
Hintatietojen perusteella vähän halvempi kuin Saabin Globaleye. Britit ostivat viisi kpl karvan vajaalla kahdella miljardilla dollarilla aiemmin tänä vuonna, vrt. UAE:n 1,27 miljardin tilaus kahdesta Globaleyestä järjestelmänä. Tosin kolmas Globaleye ei sitten taas maksanut kuin 238 miljoonaa dollaria...
Ei ollu. Saabin tammikuussa jättämään tarjoukseen sisältyy yhteensä 52 yksipaikkaista Gripen E -konetta, 12 kaksipaikkaista Gripen F -konetta ja kaksi Global Eye -valvontakonetta.Eikös Saabin tarjous ollu 52 gripeniä ja nuo kaksi globaleyetä. Eli toisinsanoen koneiden kyky ei yksinään riitä ilman tutkakoneita mutta taas koneet maksaa liikaa, jolloin määrää piti pudottaa 64:stä.