Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kehitysmaihin tehdyt kaupat on usein sellaisia 'avaimet käteen' -paketteja joihin sisältyy paljon sellaista huoltohommelia jotka esim. Suomessa tehtäisiin omin voimin paikan päällä. $238M lienee yhden koneen yksikköhinta 'paljaaltaan' (muu järjestelmätuki oli sisällytetty ensimmäiseen pakettiin). Wedgetail on ehkä $300-400 miltsiä. Edullinen hinta isosta tutkakoneesta kyllä sekin. Boeing 737 on tosin tuplasti isompi lentolaite ja kalliimpi huoltaa. Sitäpaitsi nehän nyökkii itsestään tonttiin!

Myös CASAsta on olemassa tutkakoneversio, mikäänhän ei estä Eurofighteriä niittaamaan sellaista omaan pakettiinsa, jos raameihin mahtuu.
Aika erilaisia paketteja näyttäisi olevan tulossa (ja Ilmavoimat kyseli vielä UAV/UCAV-mahdollisuuksia), työläs tulee olemaan verrata niiden meriittejä keskenään.

Dragon Shield oli kohtalainen via dolorosa, joten ilmavoimat arvostanee valmiita kokonaisuuksia korkeammalle. Onko sitä CASA:an kaavailtua laitteistoa edes käytössä missään muualla?

E: Kappas, Intiassa. Ehkä se on sitten ainakin teoreettinen vaihtoehto. Mitenköhän vertautuu Hawkeye'hin?
 
Viimeksi muokattu:
Ei tule mitään vastavetoa. Gripeniltä loppuu myyntiargumentit joten niitä haetaan muualta tarjouksen täytteeksi. Jos nämä olisivat olleet oleellisia Saabin tarjoamassa kokonaisratkaisussa niin ne olisivat myös olleet mukana alun alkaen. Ja toisaalta jos Suomi haluaisi Global Eye -kykyä niin Saab kyllä myisi vaikka hävittäjä olisikin jokin muu kuin Gripen.

Eikös nuo ollut mukana alusta asti, Saab vaan toi asian julki nyt vasta. Kuitenkin PV on pyytänyt kokonaispakettia.
 
Se on toki totta että F-35:n tutka on varmasti pitempikantamaisempi kuin Gripenin ja voi olla useimmilta muiltakin ominaisuuksiltaan kehittyneempi. Myös muissa ehdokkaissa on isommat tutkat. Tutkakoneet epäilemättä on osaltaan liitetty pakettiin kompensoimaan Gripenin tutkan heikompaa tehoa.


FA-18 Rhino has about 1100 transmitter/reciever elements in her APG-79 radar. Rafale’s radar is said to have 960 elements, the SAAB JAS Gripens’ Raven radar has 1,000 elements.
 
Niinpä. Tuskin tämän kokoluokan hankintaa on valmisteltu niin huonosti että ei tiedetä mitä pyydetään ja vastaavasti mitä firmat tarjoaa. Eiköhän nuo Saabin tarjoamat koneet ole ollut sielä tarjouksessa tammikuusta asti. Ei nämä mitään basaareja ole missä tingitään ja tarjotaan mitä sattuu. Suomi ei nimittäin osta mitä sattuu.
 
Sisältö on oltava pääosin tiedossa. Sen sijaan eroja näyttää julkisten tietojen pohjalta olevan. Boeingin mukaan ilmeisesti Growlerien lukumäärä ei ole vielä tarkentunut.

Vaikea on enää kuvitella vastavan mittaluokan yllätystä.
Ellei LM kerro tarjonneensa F-35B:tä. jolloin useiden palstalaisten tölleistä posahtaa katto ilmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkähän hyvin noilla koneilla valvotaan maaston tapahtumia?

Jossain tällainen ominaisuus mainittiin
 
Kyllähän sillä varmaan voi. Eri asia kannattaako useinkaan kun kantama on varmaan aika lyhyt. Voidaan olla sitten itsekin jo jonkun muun kantaman sisällä.
Mutta merellä alusmaalithan kyllä näkyvät kauas.
 
Mitenkähän hyvin noilla koneilla valvotaan maaston tapahtumia?

Jossain tällainen ominaisuus mainittiin

Tutkalla voi tietenkin yrittää paikantaa kaikenlaista sen erottelukyvyn puitteissa, mutta luotettavin tapa tunnistaa kohde lienee se, että havaitaan se kohde liikkeellä. Tämän lisäksi on sitten passiiviset menetelmät, eli signaalitiedustelu.
 
Eikös nuo ollut mukana alusta asti, Saab vaan toi asian julki nyt vasta. Kuitenkin PV on pyytänyt kokonaispakettia.
Se muuttaisi asetelmaa sikäli, että tilanne ei vaikuttaisi Saabin epätoivolta. Tosin on se voinut olla tarjouksen useamman vaihtoehdon sisältönä.
 
Niinpä. Tuskin tämän kokoluokan hankintaa on valmisteltu niin huonosti että ei tiedetä mitä pyydetään ja vastaavasti mitä firmat tarjoaa. Eiköhän nuo Saabin tarjoamat koneet ole ollut sielä tarjouksessa tammikuusta asti. Ei nämä mitään basaareja ole missä tingitään ja tarjotaan mitä sattuu. Suomi ei nimittäin osta mitä sattuu.

Olen samaa mieltä. Huomatkaa, että julkisuuden uutisarvo ja nostot ovat ne asiat, mitkä ovat tässä tärkeitä ja tässä vaiheessa kaikki pyrkivät harrastamaan niitä. Nyt haetaan poliittista ja kansan mielipiteen tukea. Ja vaikka se ei ole valintakriteeri, on se riittävän tärkeä elementti, jotta rummutus kannattaa. Mediapeliä, sanoisi Paavo.
 
Tutkalla voi tietenkin yrittää paikantaa kaikenlaista sen erottelukyvyn puitteissa, mutta luotettavin tapa tunnistaa kohde lienee se, että havaitaan se kohde liikkeellä. Tämän lisäksi on sitten passiiviset menetelmät, eli signaalitiedustelu.

Tämä on siis selvää.

Mietin vain että oliko näissä koneissa mahdollisuus maastossa tapahtuvan toiminnan seuraamiseen
 
Jenkeillähän on oma tutkakone ihan tuota varten, E-8 JointSTARS. Kantama ajoneuvomaaleihin on tiettävästi noin 250km. Tämä siis aavikolla, en tiedä miten peitteisemmässä maastossa. Ja vaarat, laaksot yms tietysti toisivat katveita. Mutta noin muuten kone on ollut kyllä menestys. Nykyisellä tutkatekniikalla varmaankin samaan tutkaan voidaan yhdistää sekä ilma- että pintamaalivalvontaominaisuudet, jos halutaan.
 
Tämä on siis selvää.

Mietin vain että oliko näissä koneissa mahdollisuus maastossa tapahtuvan toiminnan seuraamiseen
Saabin mukaan on, mutta vaatiiko se kuinka lähellä lentämistä on sitten toinen juttu.
Sama koskee sitten millaisia maaleja voidaan seurata ja erottaa maanpinnasta.

Nämä lienee salassa pidettäväviä ominaisuuksia.
 


Swiss government officials seemed surprised that Saab was presenting its withdrawal as the result of a curveball thrown at the Gripen.

The likelihood of the jet failing one or more of the seven test missions designed for all competitors had become apparent over some time, an armasuisse spokesman told Defense News. From a Swiss perspective, nudging Saab to retreat was meant to be a face-saving move for the Swedes.
The Swiss have not revealed where the Gripen E offer was thought to be lacking, saying only that all the components and sensors must have the highest technology-readiness level in current aircraft configurations.
 


Swiss government officials seemed surprised that Saab was presenting its withdrawal as the result of a curveball thrown at the Gripen.

The likelihood of the jet failing one or more of the seven test missions designed for all competitors had become apparent over some time, an armasuisse spokesman told Defense News. From a Swiss perspective, nudging Saab to retreat was meant to be a face-saving move for the Swedes.
The Swiss have not revealed where the Gripen E offer was thought to be lacking, saying only that all the components and sensors must have the highest technology-readiness level in current aircraft configurations.

Nonni. Tätä jo aiemmassa viestissä arvelinkin. Haluttiin auttaa ruotsalaisia säilyttämään kasvonsa, kun Gripenin suorituskyky ei vain riitä. Ei taida siis Suomeenkaan Gripukkaa tulla.
 
Nonni. Tätä jo aiemmassa viestissä arvelinkin. Haluttiin auttaa ruotsalaisia säilyttämään kasvonsa, kun Gripenin suorituskyky ei vain riitä. Ei taida siis Suomeenkaan Gripukkaa tulla.
Mä kyllä luin että ei ollut konetta laittaa evaluointeihin... Vähän eri asia kuin se etteikö suorituskyky riittäisi.
 
Mä kyllä luin että ei ollut konetta laittaa evaluointeihin... Vähän eri asia kuin se etteikö suorituskyky riittäisi.

”The likelihood of the jet failing one or more of the seven test missions designed for all competitors had become apparent over some time, an armasuisse spokesman told Defense News. From a Swiss perspective, nudging Saab to retreat was meant to be a face-saving move for the Swedes.”

Itse luen yo. tekstin niin, että sveitsiläiset olivat jo hyvän aikaa arvioineet, että Gripen tulee saamaan hylätyn arvosanan yhdestä tai useammasta testiskenaariosta, jotka Sveitsi on valmistellut kandidaateille. Jotta tätä ei tarvitsisi julkisesti todeta ja siten nöyryyttää ruotsalaisia, tarjottiin selitykseksi, että ruotsalaisten kone ei ole vielä valmis ja tästä syystä sitä ei oteta mukaan.
 
”The likelihood of the jet failing one or more of the seven test missions designed for all competitors had become apparent over some time, an armasuisse spokesman told Defense News. From a Swiss perspective, nudging Saab to retreat was meant to be a face-saving move for the Swedes.”

Itse luen yo. tekstin niin, että sveitsiläiset olivat jo hyvän aikaa arvioineet, että Gripen tulee saamaan hylätyn arvosanan yhdestä tai useammasta testiskenaariosta, jotka Sveitsi on valmistellut kandidaateille. Jotta tätä ei tarvitsisi julkisesti todeta ja siten nöyryyttää ruotsalaisia, tarjottiin selitykseksi, että ruotsalaisten kone ei ole vielä valmis ja tästä syystä sitä ei oteta mukaan.
Juuri näin. Kone olisi ollut toimittaa kyllä, mutta jotkin alijärjestelmät ovat niin vaiheessa ettei niiden toimintaa olisi pystytty testaamaan. Tuo olisi sitten aiheuttanut hylsyn testeissä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Saabin mukaan on, mutta vaatiiko se kuinka lähellä lentämistä on sitten toinen juttu.
Sama koskee sitten millaisia maaleja voidaan seurata ja erottaa maanpinnasta.

Nämä lienee salassa pidettäväviä ominaisuuksia.

Tätä juuri mietin. Eli tulisiko Suomella näiden koneiden kautta kyky maalittaa tutkahavainnolla aikasensitiivisiä kohteita esim. Karjalan kannakselta. Tai Menetetyn Sallan Arktisen prikaatin pihalta
 
Niin en oikein ymmärrä mitä sveitsiläiset ja ruotsalaiset tuossa tinkaavat. Jos koneessa ei ole kaikki järjestelmät vielä toiminnassa niin selväähän se ettei se voi läpäistä operatiivisia testejä.
Viime kerrallahan Boeing jäi rannalle hyvää syytä esittämättä. Ilmeisesti olivat tutkineet testejä ja todenneet että turhan vaativia SHornetin silloiselle tasolle.
 
Back
Top