Sveitsin ekan flopin jälkeen oli hetki hiljaiseloa ja Ruotsin hallitus vaati, että toinen ostaja löydyttävä. Muuten ei tulisi omaa tilausta.Mikä Gripenin valmistusaikataulu on, olisiko koneen pitänyt olla jo valmis testilentoihin?
Brassit saatiin kun USA-diplomatia hyytyi sopivasti (SH muuten vahvoilla) ja ruotsalaiset tarjosi huikean hyvät rahoitusehdot.
Nyt aikataulu on eka jotensakin kyhätty yksilö brasseille tämän vuoden loppuun mennessä, sitten seuraavat Ruotsiin. Niillä koulutusputkea käyntiin.
Ilmasta ilmaan "IOC" (eli alustava operatiivinen kyky) 2021. Tiedustelu ja ilmasta maahan 2022/2023.
Nykytilanne on, ettei esim. asejärjestelmiä ole integroitu vielä yhtään. Niissä menee tolkuttomasti aikaa. Arvaa vain kuinka pitkään jos ohjelmistossa olisi F-35:n määrä eli jo noin 170kpl integroitua asetta.
Saabilla on kolme testikonetta, josta eka tuotantokokoonpanoa vastaava aloitti lentonsa noin viikko sitten. Testilentoja yhteensä yli 100 h.
Verrokkina Super Hornet hoiti OT&E:nsa seitsemällä ja testilenteli yli 4000 tuntia vuoteen 1999 mennessä.
F-35:ia on testilennelty jo 17000 tuntia.
Jos ostetaan niin eiköhän tällä menolla päästä vielä osaksi testiohjelmaa? Etenkin F:n ja Globaleyen osalta.
DX-kisassa jo arvioivat, että päästäisiin maksamaan Gripenin valmiiksi kehittämismaksuja. Silloin oli kyse A/B:sta, josta olisi aikanaan kehitetty C/D.
Gripen ja erityisesti osa sen tärkeistä järjestelmistä olivat prototyyppiasteella. Lisäksi projektin toteutumisaikatauluun sisältyi ilmavoimien mukaan merkittäviä riskejä.
Käytännössä Saab olisi halunnut Suomen mukaan jakamaan kanssaan keskeneräisen koneen suuria kehittämiskustannuksia sekä näin rahoittamaan koneen vientiponnisteluita muihin maihin.
Salatut asiakirjat paljastavat Hornet-hankinnan taustat 25 vuotta sitten
Salatut asiakirjat paljastavat, miksi Suomen hallitus päätyi 25 vuotta sitten hankkimaan amerikkalaisia F-18 Hornet -hävittäjiä.
www.iltalehti.fi
Viimeksi muokattu: