On se evaluaatiosta pois sulkeminen toki yhdenlaista neuvottelutaktiikkaa.
Tuskinpa tuota on lopullisesti poissuljettu?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
On se evaluaatiosta pois sulkeminen toki yhdenlaista neuvottelutaktiikkaa.
Sitä ollaan ihan ulalla.
F-35: Taistelutehtäviä, 400 konetta, 200 000 lentotuntia, joista 17000 testejä.
Tekniikka&Talous
Saab tarjoaa hävittäjien mukana myös kahta Global Eye -tutkakonetta
Saab tarjoaa hävittäjien mukana myös kahta Global Eye -tutkakonetta
Osana tarjoustaan Suomen HX-hankkeeseen Saab tarjoaa myös kahta Global Eye -tutkakonetta.www.tekniikkatalous.fi
Tämä on laitettu moneen kertaan, mutta laitetaan nyt kerran vielä. Armasuissen tiedotteesta:Tuskinpa tuota on lopullisesti poissuljettu?
Tämä on laitettu moneen kertaan, mutta laitetaan nyt kerran vielä. Armasuissen tiedotteesta:
With the non-participation in the flight and soil testing Gripen E leaves the evaluation process. Retrofitting the flight and ground testing at a later stage would contradict equal treatment of all candidates and is not an option.
Sveitsille eivät Amerikkalaiset pakkomyy mitään niin kuin ovat tehneet muille?Kunhan heiluttavat hetuloitaan. Hävittäjän ostaminen on poliittinen prosessi Sveitsissäkin ja Armasuisse on kasa virkamiehiä, joka menee kyykkyyn kun politrukki käskee.
Heh, uskovaisuus ponnahtaa näköjään näin suven aikaan taas esille. Mpnetin yhteisillä kinkereillä saataisiin kunnon nokkapokat aikaiseksi eri lahkolaisten välillä. Kokoontumisesta (Maailman suurin hävittäjätappelu) voitaisin tehdä maksullinen yleisötapahtuma ja myydä lippuja paikan päällä ja katseluoikeuksia livestriimiin. Maakameroiden lisäksi foorumin oikeat ilmailijat ja droneaktiivit voisivat välittää ilmakuvaa massavapaaottelun parhaista toimintakohtauksista. Tapahtuman jälkeen voitaisiin sitten saunoa ja tuotolla voitaisiin ostaa porukalle tolkun viinakset ja grillattavat.
———
Gripen E/F ei ole vielä valmis siinä mielessä että sen voisi ottaa taistelukäyttöön juuri nyt. Ehdokkaissa on myös toinen, joka on viittä vaille vaiheessa (lähempänä maalia) ja muilla on enemmän tai vähemmän vaiheessa olevia facelifteja, mutta ei siitä enempää. Gripenin E/F -mallien kehitystyön aikatauluviivästykset aiheuttavat Saabille kiperän tilanteen meidän hankettamme ajatellen, mutta ans kattoo nyt. Toivotaan, että kone ehtii ”oikeana” testeihin. Sittenhän se veri päästäisiin punnitsemaan.
Muuten olen sitä mieltä, että hiustenkuivaajaan tarvittaisiin lisää tehoa.
Tämä alkaa kohta olla fakta, viimeinen tietopyyntökierros käynnistyy alle vuoden kuluttua ja Suomen päätökseen on aikaa noin pari vuotta. Tämä on todella lyhyt aika lentokoneen kehittämiseen, esimerkiksi Gripen F:n osalta.Suomi antoi gripenille kenkää viimeksikin, koska se oli liian keskeneräinen. Voipi olla että gripenin peli on pelattu suomen osalta.
Unohdit RKP:n...
Tuo Global Eye on plussaa ja mielenkiintoinen lisä. Sensijaan pv:n mielenkiinto oli takavuosina enemmän ilmatankkauskyvyn hankkimisessa kuin lentävässä valvontakoneessa. Kumpi painaa puntarissa enemmän?F:ää ei puolestaan ole lennetty edes vielä päiväunissa.
Hurja riskipatteri on tarjota 12 kpl F + 2 kpl Globaleye kun jopa pääruoka 52 kpl on noin pahasti vielä telillä.
Vaikka sinänsä tämä viimeisin tekee paketista edes jossain määrin kilpailukykyisen eli todellisen vaihtoehdon.
Gripen + ruotsalainen konsepti on tehokas ilmapuolustusjärjestelmä, siitähän ei päästä mihinkään. Kaikenlisäksi sopii kuin nenä päähän meidän olosuhteisiimme ja korpikentille, varusmiesten huollettavaksi. Koska se on sinne tehty! Mikään muu asejärjestelmä ei ole.
39-7 on ollut koko kehitysohjelman pääjuhta tähän mennessä. Sillä on koelennetty kaikki IRST:stä AESA-tutkaan jo vuosia sitten. Ensilento F414G moottorilla vuonna 2008. Nyt äskettäin siihen on asennettu Brassien kehittämä laajakulmanäyttö.Minulla on jäänyt epäselväksi mikä on Gripen NG Demo koneen merkitys, kuinka paljon sitä on voittu käyttää Gripen E:n järjestelmien testaukseen?
39-7 on ollut koko kehitysohjelman pääjuhta tähän mennessä. Sillä on koelennetty kaikki IRST:stä AESA-tutkaan jo vuosia sitten. Ensilento F414G moottorilla vuonna 2008. Nyt äskettäin siihen on asennettu Brassien kehittämä laajakulmanäyttö.
Gripeniin tutkittiin useita eri konfiguraatioita joita näkee tuolla. Valituksi tuli Saab 2110. Se perustuu ainakin osittain BAE:n Wartonin tiimin suunnitelmaan P.106B:
Kuten nähdään, P.106B on ulkoisesti melkein identtinen Saab 2108:n kanssa joka eroaa 2110:sta vain siiven osalta.
BAE omisti tuolloin ison siivun Saabia (oliko jopa suurin yksittäinen omistaja). Kuten yleisesti tiedettyä, BAE jopa markkinoi Gripeniä yhdessä välissä. Vaikka briteissä ei otettu yhtään omaa hävittäjää enää käyttöön (Harrier poislukien) niin BAE suunnitteli paljon paperiprojekteja pysyäkseen kehityksen mukana. P.106:n kanssa yhtä aikaa suunniteltiin kaksimoottorinen P.110:
P.110 yhdistettiin MBB:n kehittämään TKF-90:een ja näin syntyi EAP, josta kehitettiin puolestaan Eurofighter. Gripen ja Typhoon ovat siis tapahtumaketjua hiukan venyttämällä 'serkuksia'. Niin ja Eurofighter on oikeastaan Messerschmitt!
Mitenkään epätavallista tällainen layoutin kehittäminen 'ulkopuolisen' avun kanssa ei ole. Muita vastaavia esimerkkejä:
-JF-17: pohjautuu Mikojanin 'artikkeli 35:een'
-Leonardo M-346: alkujaan Jakolevin prototyyppi
-AMX: perustuu Saab B3LA:han
-Hornet: Northropin kone jonka MDC 'lunasti' itselleen
-T-50, suunnittelu pääasiassa Lockheedin käsialaa F-16:een perustuen
-...ja oliko niin että F-35:n suunnitteli pääasiassa Forth Worthin tiimi - eli entinen General Dynamicsin tiimi - F-22:n pohjalta?