Gripen E/F

No ei se niin vakavaa ole, aika jankkaamista jo pari sivua, odotan mielenkiinnolla miten Gripenin käy koelentovaiheessa.
Mulle jäi positiivinen kuva näytöksessä Gripenistä. Sellainen fiilis jopa että nykyinen versio (C?) laittaisi tasavertaisesti kampoihin Rafalelle sekä eurofighterille. E sitten kenties jopa suvereeni?
 
Mulle jäi positiivinen kuva näytöksessä Gripenistä. Sellainen fiilis jopa että nykyinen versio (C?) laittaisi tasavertaisesti kampoihin Rafalelle sekä eurofighterille. E sitten kenties jopa suvereeni?
Ketterä pelihän se on. Nyt meille tosin ei riitä tasavertaisuus vaan PV etsii voittajaa. Ja näytöksen kiemurat ei oikein korreloi tämän päivän asiakaskohtaamisia vaan parempi jos siellä taivaalla kohtaa tulijoita vain meidän lähettämät puikot.
 
Tällä palstalla näkyy olevan vahva tietämys että Gripen on mukana vain pitäämään muiden konetyyppien hintatarjoukset maltillisina ja että sitä ei missään tapauksessa valittaisi. Jos näin on, niin kyllä ne tietää sen Ruotsissakin ja into alkaa hiipua kyllä ennemmin tai myöhemmin, todennäköisesti ennemmin.
 
Ilmasodan lopputuloksen ratkaisee muut asiat kuin lentonäytös-esitykset.
Juu niin ratkaisee. Sen ratkaisee kokonaisuus ei mikään yksittäinen tekijä. Sen vuoksi kisassa on viisi ehdokasta eikä yhtä.
 
No jos teltan mainospätkät kerran sanoivat niin, niin eiköhän siitä sitten suvereeni tule.
Kannattaisi luottaa Saabin tuotteisiin. Suomi kuitenkin sen verran naimisissa kyseisen lafkan kanssa.
Mulle jäi positiivinen kuva kaikista koneista. Saas nähdä mitä tulemman pitää.
 
Mulle jäi positiivinen kuva näytöksessä Gripenistä. Sellainen fiilis jopa että nykyinen versio (C?) laittaisi tasavertaisesti kampoihin Rafalelle sekä eurofighterille. E sitten kenties jopa suvereeni?

Pieni ja kevyt kone on väistämättä esiintyy näytöksessä edukseen, mutta eniten vaikuttavat näytöslentäjän kyvyt ja valittu ohjelma. Näytöksessä lennetään lähes nollakuormalla, matalalla ja suhteellisen hiljaisilla nopeuksilla ja liikehdinnän on oltava mahdollisimman näyttävää, ei ilmataisteluliikehdintää asekuormalla. Tour de Skyn kovinta näytösantia tarjoili aikanaan lentävä hollantilainen F-16A:lla. Päättelisitkö siitä, että F-16A antaisi kampoihin Rafalelle ja Eurofighterille? Tuskin, vaikkakin Hollannin F-16:t luonnollisesti ovat MLU-päivitettyjä.

Mutta kieltämättä näytöslentäjä on tehnyt työnsä hyvin, jos pystyy erottumaan edukseen.
 
Kannattaisi luottaa Saabin tuotteisiin. Suomi kuitenkin sen verran naimisissa kyseisen lafkan kanssa.
Mulle jäi positiivinen kuva kaikista koneista. Saas nähdä mitä tulemman pitää.
Kannattaa luottaa sitten kun ne on testattu ja toimiviksi todettu.

Jos mainosvideoihin voisi luottaa, ei mitään testejä olisi lainkaan tarpeen järjestää.
 
Kannattaa luottaa sitten kun ne on testattu ja toimiviksi todettu.

Jos mainosvideoihin voisi luottaa, ei mitään testejä olisi lainkaan tarpeen järjestää.
Svenskit olivat ainoa NATOn ulkopuolinen maa joka onnistui saada SR-71 kone tutkalukitukseen Itämerellä 80 luvulla. Edes Neuvostoliitto ei siihen kyennyt. Vaikka Ruotsin ilmavoimat ovat enää muisto entisestään, niin minulla on vakaa luotto edelleen heidän tekniseen osaamiseensa.
 
Tottakai pienellä on etunsa mutta jos tämä olisi ratkaisevaa niin sittenhän meille tarjottaisiin (valmiita ja testattuja) lennokkeja. Tai ainakin pystysuoraan nousevia uusimman sukupolven hävittäjiä.

Kts https://maanpuolustus.net/threads/f-35-jsf-fighter.1114/page-529#post-748987
Niin mitä tuolla olevasta viestistä nyt kostuin? Ei vaikuttanut tarkemman tutkailun arvoiselta...

Ja minähän olin jo etukäteen "pystysuoraan nousevan" B-mallin suurimpia fanittajia. Koneet hajautetaan ABC:ille ja Prismojen parkkipaikoille. Siitä Suomen ilmapuolustus lähtee. (Teboilit on jo vetäytynyt. Shell kai lähti kun ryövättiin niiltä Hollannista panskit.) Tämmöinen homma kannattaa jättää ammattimiehille ja vähintään asian tunteville aikaansa seuraaville Reserviläisille.
 
Svenskit olivat ainoa NATOn ulkopuolinen maa joka onnistui saada SR-71 kone tutkalukitukseen Itämerellä 80 luvulla. Edes Neuvostoliitto ei siihen kyennyt. Vaikka Ruotsin ilmavoimat ovat enää muisto entisestään, niin minulla on vakaa luotto edelleen heidän tekniseen osaamiseensa.
Kaivappas lähde. Melkein uskallan väittää ettei löydy.
 
Svenskit olivat ainoa NATOn ulkopuolinen maa joka onnistui saada SR-71 kone tutkalukitukseen Itämerellä 80 luvulla. Edes Neuvostoliitto ei siihen kyennyt. Vaikka Ruotsin ilmavoimat ovat enää muisto entisestään, niin minulla on vakaa luotto edelleen heidän tekniseen osaamiseensa.
Eihän tässä ole ostamassa Ruotsin ilmavoimia, vaan Saabin uuden uutukaista konetta.
Eli ei mitään vertailukohtaa näillä tapahtumille, tai hävittäjähankinnalta.

Siitä olen samaa mieltä, ettei ruotsalaisten ilmavoimilla ole mitään hävettävää osaamisensa kanssa. Ja varsinki menneisyydessa olivat paitsi laadukas, mutta kohtuullisen iso organisaatio.
 
Ja Saabin jättäminen kisasta saattaisi vahingoittaa Suomen ja Ruotsin kahdenvälistä puolustusyhteistyötä ainakin lyhyellä aikavälillä. Sveitsille ei sitä ongelmaa ole. Paras toimintatapa on varmasti pitää Saab mukana loppuun asti ja lopulta sanoa, että helkkarin hyvä kone tämä Gripen, mutta tällä kerralla F-35 osoittautui himpun verran paremmaksi. Asian voi varmasti näin julkisuuteen ilmaista, koska varsinaisia evaluaatiotuloksia ei tarvitse julkaista
Jos hävittäjäkauppa on kynnyskysymys liittolaisuudelle, kannattaa jättää puheet siihen. Vihjailut, joita tosin käsitt ääkseni lähinnä suomalaiset ovat viljelleet, ovat hyvää polttoainetta puheille, jonka mukaan ruotsalaisiin ei voi luottaa ja kovanpaikan tullen he hylkäävät meidät.
 
Back
Top