Gripen E/F

Rafale F4 on tulossa kai 2023. Pitää sisällään mm parvilinkin ja parannuksia sensoreihin. Millaisella aikataululla se Typhoonin seuraava kehitysversio on tulossa?

Kumpikaan noista ei ole NYT.

Jaa SH? Ei kai sentään. Ei se meille tarjottava Block 3 ole kai vielä valmis sekään?

Ei olekaan. Siksi Block 2.

Vaihtoehdot NYT ovat siis
- Rafale F3
- Superhornet B2

Mitä vikaa kolmevitosen viimeisimmässä iteraatiossa on, varsinkin jos unohdetaan ne käyttökustannuslätinät ja keskitytään vain teknisiin ominaisuuksiin?

Jos unohdetaan riittävän monta asiaa, se on erinomainen ja valmis kone jo NYT. :)

Noin muuten, parempi ettei keskustella asiasta enempää. Voit toki heittää YV:tä.
 
Ovatko nuo mielestäsi synonyymejä?

Ihan samasta asiasta on kyse. Esim. seuraava.

Armasuisse:

The combat aircraft must be offered in the versions designated by Switzerland and made available for flight and ground testing. If individual subsystems (for example radar) become even more powerful in the coming years, it is up to Switzerland to decide which version of the subsystem it wants to procure. However, the fighter aircraft must be able to be procured in the configuration as tested and rated in 2019, and it will be rated based on this configuration.

Saab

IOC 2019.
 
Kumpikaan noista ei ole NYT.
Ei ole ei.
Kuitenkin vertasit Eurofighterin tulevaa päivitystä Rafalen nykyversioon. Eikö sitä tulevaa EF:ää pitäisi verrata Rafalen F4:ään. Varsinkin jos jälkimmäinen valmistuu ensimmäisenä.
Ihan samasta asiasta on kyse. Esim. seuraava.

Armasuisse:

The combat aircraft must be offered in the versions designated by Switzerland and made available for flight and ground testing. If individual subsystems (for example radar) become even more powerful in the coming years, it is up to Switzerland to decide which version of the subsystem it wants to procure. However, the fighter aircraft must be able to be procured in the configuration as tested and rated in 2019, and it will be rated based on this configuration.

Saab

IOC 2019.
Jaa. Minä en kyllä näkisi asiaa ihan noin.
 
Jaa. Minä en kyllä näkisi asiaa ihan noin.
Esimerkki:
Alkuperäisen Gripenin tutka sai ilmasta-ilmaan moodit vasta muutaman vuoden sen jälkeen kun tulivat laivuekäyttöön = kone oli alustavassa operatiivisesssa valmiudessa mutta Sveitsin kisasta olisi voinut noilla vaatimuksilla tulla lähtö. Korjaa jos olen ymmärtänyt väärin.
 
Friski on kirjoitellut taas sujuvalla otteella.

Sellainen asia, mitä ei ole vissiin missään todettu, mutta on hyvä mainita tässä yhteydessä, että tuo vaikuttaisi merkittävästi myös ilmatorjuntaan.

Ilmatorjunnan haaste on, että tutka, joka lähettää, voidaan havaita, paikallistaa, väistää tai tuhota.

Lentävän ilmavalvontakoneen ansiosta ilmatorjunnan tutkat voisivat olla kiinni, ja ohjuksia vain nousisi yllättäen metsiköstä avaruuteen ilmavalvontakoneen lähettämien tietojen pohjalta.

Tuo siis parantaisi sekä ilmatorjunnan taistelunkestävyyttä että tehoa.

 
Friski on kirjoitellut taas sujuvalla otteella.

Sellainen asia, mitä ei ole vissiin missään todettu, mutta on hyvä mainita tässä yhteydessä, että tuo vaikuttaisi merkittävästi myös ilmatorjuntaan.

Ilmatorjunnan haaste on, että tutka, joka lähettää, voidaan havaita, paikallistaa, väistää tai tuhota.

Lentävän ilmavalvontakoneen ansiosta ilmatorjunnan tutkat voisivat olla kiinni, ja ohjuksia vain nousisi yllättäen metsiköstä avaruuteen ilmavalvontakoneen lähettämien tietojen pohjalta.

Tuo siis parantaisi sekä ilmatorjunnan taistelunkestävyyttä että tehoa.

Kaksi AWACS konettamme olisivat ryssän uusi herkkutikkari mitä jahdata kaikella mahdollisella. Mikä voisi avata tilaisuuden ansan virittämiseen. Tosin Pohjanlahtea edes-takas lentävät AWACSit olisivat muutenkin aika turvassa. Kahden valtion hävittäjätorjunnan suojassa, Suomen maasta-ilmaan torjunnan takana, ja Pohjanmaa luokan ITn alueella. Saisi tosissaan koittaa löytää Sukhoilla reittiä killzonelle :unsure:
 
Kaksi AWACS konettamme olisivat ryssän uusi herkkutikkari mitä jahdata kaikella mahdollisella. Mikä voisi avata tilaisuuden ansan virittämiseen. Tosin Pohjanlahtea edes-takas lentävät AWACSit olisivat muutenkin aika turvassa. Kahden valtion hävittäjätorjunnan suojassa, Suomen maasta-ilmaan torjunnan takana, ja Pohjanmaa luokan ITn alueella. Saisi tosissaan koittaa löytää Sukhoilla reittiä killzonelle :unsure:

Jep, tässä vielä jatkoksi seuraava tuohon teemaan liittyen.

 
Ja noista Gripen E:n lentotuntihinnoista...

Sveitsiläiset seitsemän vuotta sitten arvioivat Gripen E:n lentotunnin maksavan 24242 frangia eli dollareiksi muunnettuna 24270 dollaria, mikä on verrannollinen tuohon F-35:n 25000 dollarin lentotuntihintaan. Eli jos näin on, että Gripen E:n lentotuntihinta on näinkin kallis, ja elinkaarikustannukset pienen määrän vuoksi vielä kalliimmat, ja nämä kehitysaikatauluongelmat vielä päälle, niin voisipa jopa sanoa että Gripenin peli on pelattu.
 
Pitäisi verrata vain sellaisia lentotuntihintoja jotka on laskettu samalla tavalla. F-35:n 25 000 dollaria tuskin on sveitsiläisten laskema.
 
Ja noista Gripen E:n lentotuntihinnoista...

Sveitsiläiset seitsemän vuotta sitten arvioivat Gripen E:n lentotunnin maksavan 24242 frangia eli dollareiksi muunnettuna 24270 dollaria, mikä on verrannollinen tuohon F-35:n 25000 dollarin lentotuntihintaan. Eli jos näin on, että Gripen E:n lentotuntihinta on näinkin kallis, ja elinkaarikustannukset pienen määrän vuoksi vielä kalliimmat, ja nämä kehitysaikatauluongelmat vielä päälle, niin voisipa jopa sanoa että Gripenin peli on pelattu.

Tuo ei ole tarkalleen ottaen lentotuntihinta, vaan kaikki kulut jyvitettynä lentotunneille.

Sinnepäin se on, mutta tuo luku vaikuttaa vähän korkealle. 22 konetta mm. nostaa hintaa jonkin verran (pieni koko).

Esim. Itävallalla oli vain 15 EF:ää, ja kustannukseksi muodostui karmivat 70.000! Ei 60 Typhoonia Suomelle niin paljon maksaisi.

Sitten on kysymys, että mikähän mahtaa olla tuo 25.000 dollarin hinta F-35:delle? Annatko lähteen luvulle? Kannattaa lukea esim. tämä alta.

Jenkit ovat arvioineet että F-35 hinta tulisi alaspäin 44.000 siten, että saavuttaisi n. 35.000 dollarin tason vuonna 2024.


Mutta, kuten tuossa jo todettua, noiden lukujen vertailukelpoisuus saattaa olla haastavaa. Mikä ehkä esim. tästä tekstistä käy osaltaan ilmi.
 
Ja sitä tässä mietin, että miten tuo Gripen Fn elso-homma sitten toimii parvitaktiikassa. Onko parvessa kolme taistelevaa Etä, joita tukee sitten yksi F tekemässä elsoa. Meille tarjottu lukumäärä vaikuttaa hyvinkin siltä (52 E ja 12 F).
 
Note to myself: kiinnostavaa kuinka jokunen vuosi sitten F-35:n osalta kun se oli kehitysvaiheessa, tämä argumentti ei ollut ollenkaan pätevä.
Hyvä pointti. Noita iankaikkisen vanhoja havaintoja toistellaan median kommeteissa ja jopa artikkeleissa edelleen, vaikka viat on korjattu. Uusimmasta vikalistasta ei jostain syystä vielä öyhötetä, lienee turhauttavan lyhyt.
 
Back
Top