Gripen E/F

Vietnam ampui noita kohti yli 800 ohjuslaukaisua. Libya ja Pohjois-Korea ampuivat noita kohti ohjuksia. Neukut jopa väitetysti onnistuivat pudottamaan yhden Siperiaan.

Kone lensi korkealla ja erittäin nopeasti. Sitä kohti ammutut ohjukset eivät saaneet sitä kiinni. Nopeus ei kuitenkaan auta tutkaa vastaan. Jostain muusta on varmaan jutussa on ollut kyse kuin tutkalukituksesta.
 
Ilmeisesti ruotsalaisten kisa SR-71 kanssa ei olekaan yleisesti tunnettua?

Tässä esim. juttua asiasta.

On, tuon osasin itsekin googlettaa. Sitä en löytänyt etteivätkö muut olisi ikinä saaneet tutkalukitusta ko koneeseen.
 
Onko sallittua laittaa tänne lehdestä kuvia? Juttu on sen verran pitkä etten viitsi kirjoittaa.
 
Kyllä Blackbird on tutkalukitukseen saatu useita kertoja ja yksi jopa otti kuvan S-75 Dvinasta, minkä vietnamilainen ohjuspatteri ampuu sitä kohti: https://samovarius.blogspot.com/2017/10/lockheed-blackbird_8.html

Alasampumiseen vaadittiin Yhdysvaltain kongerssi. Kukaan muu ei siihen pystynyt.

Mua kans kiinnostaisi, miksi ruotsalaiset ottaisivat tutkalukituksen kansainvälisessä ilmatilassa lentävään amerikkalaiskoneeseen. Se kun käsittääkseni on samalainen vihamielinen ele kuin laivan yli lentäminen matalalla. Torjuntaetäisyydelle Viggenillä on hyvinkin voitu päästä, nimittäin neukuista palaavat Blackbirdit olivat jarruttamassa. Niin nopea kone tarvitsee paljon taivasta liikkeisiinsä, esmes Sisilian yllä lentänyt kone ohitti sitä Gibraltarilla odottaneen tankkerin. Vauhtia oli kertakaikkiaan liikaa.
 
Kyllä Blackbird on tutkalukitukseen saatu useita kertoja ja yksi jopa otti kuvan S-75 Dvinasta, minkä vietnamilainen ohjuspatteri ampuu sitä kohti: https://samovarius.blogspot.com/2017/10/lockheed-blackbird_8.html

Alasampumiseen vaadittiin Yhdysvaltain kongerssi. Kukaan muu ei siihen pystynyt.

Mua kans kiinnostaisi, miksi ruotsalaiset ottaisivat tutkalukituksen kansainvälisessä ilmatilassa lentävään amerikkalaiskoneeseen. Se kun käsittääkseni on samalainen vihamielinen ele kuin laivan yli lentäminen matalalla. Torjuntaetäisyydelle Viggenillä on hyvinkin voitu päästä, nimittäin neukuista palaavat Blackbirdit olivat jarruttamassa. Niin nopea kone tarvitsee paljon taivasta liikkeisiinsä, esmes Sisilian yllä lentänyt kone ohitti sitä Gibraltarilla odottaneen tankkerin. Vauhtia oli kertakaikkiaan liikaa.
Raju Off topic sallittaneen tämän kerran:

Miksi et tee ketjua noille?
Ne muutamat jotka olet linkannut ovat olleet todella mielenkiintoista luettavaa (tosin kuuntelin sen edellisen).
 
Mua kans kiinnostaisi, miksi ruotsalaiset ottaisivat tutkalukituksen kansainvälisessä ilmatilassa lentävään amerikkalaiskoneeseen. Se kun käsittääkseni on samalainen vihamielinen ele kuin laivan yli lentäminen matalalla.

Search-track-illuminate. Eiköhän se tutkalukitus jäänyt track-vaiheeseen. Tutkalukitus sekin on. Ei-vihamielinen.
 
Ihmetyttää porukan huoli Gripeniin liittyen. Älkää peljätkö - jos se on huono, tai ei ole valmis tmv., niin ei ilmavoimat sitä valitse.

Kannattaa kuitenkin lukea, miten ilmavoimat asiaa arvioi.


Ruotsalainen Saab Gripen E -hävittäjä putoaa pois Sveitsin ilmavoimien tulevan hävittäjän tarjouskilpailusta. Syynä on koneen keskeneräisyys. Gripen-hävittäjän uusin versio ei ehtinyt valmistua Sveitsin järjestämiin koelentoihin.

Saab tiedotti tänään, ettei Gripen osallistu koelentoihin, jotka piti järjestää tämän kuun 24.–28. päivä. Sveitsi vaatii kilpailutuksessaan, että koelentoihin osallistuu vain täysin valmiita koneita. Gripenin uusin versio on vielä prototyyppivaiheessa.

Sveitsiläiset olivat jo kerran valinneet Gripenin uudeksi hävittäjäkseen, mutta hanke ei tuolloin läpäissyt kansanäänestystä.

Sveitsin hävittäjähankinta muistuttaa jonkin verran Suomen vastaavaa hanketta. Sveitsi on ostamassa vanhentuneiden koneidensa tilalle 30–40 uutta hävittäjää. Tarjouskilpailun hävittäjäkandidaatit ovat samat kuin Suomessa.

Suomen ilmavoimien tarkoitus on järjestää kilpailutuksessa mukana oleville konetyypeille koelennot Suomessa ensi vuonna. Suomeen rakennetaan koneita varten testirata, jossa hävittäjäehdokkaat voivat osoittaa kykyjään kahden viikon ajan.

Strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja Lauri Puranen puolustusministeriöstä sanoi torstaina HS:lle, että Suomella ja Sveitsillä on erilainen politiikka testien suhteen.
”Sveitsiläiset sanoivat, että koneen pitää olla valmis testeihin, mutta ruotsalaiset eivät pystynyt sitä tarjoamaan. Meillä ei ole tällaista vaatimusta.”

Purasen mukaan Suomen kilpailutuksessa katsotaan erikseen, mitä koneiden ominaisuuksia testeissä pystytään todentamaan ja mitkä ovat niin kutsuttuja tulevaisuuden kykyjä.
”Me katsomme, mitä suorituskykyjä luvataan ja missä vaiheessa. Me arvioimme sitten, että onko se uskottavaa”, Puranen sanoo.
”Meillä ei ole missään vaiheessa asetettu sellaista ehtoa, että jo koelentovaiheessa pitää olla valmis kone.”

Puranen uskoo, että Saab kykenee lähettämään uuden Gripen-hävittäjänsä suomalaisiin testeihin ensi keväänä.
”Kyllä varmaan Gripen tulee, muttei se pysty tarjoamaan kaikkia niitä suorituskykyjä, mitä me tarvitsemme silloin kun meillä on koelentovaihe. Toki meitäkin kiinnostaa, missä vaiheessa niitä suorituskykyjä tulee.”

Saabilla on uudesta Gripenistä valmiina kolme prototyyppikonetta. Purasen mukaan niihin ei ole vielä asennettu edes asejärjestelmiä.
”Ne kehittää sitä koko ajan pikku hiljaa.”

Suomen ilmavoimien Hornet-hävittäjät poistuvat käytöstä vuoteen 2030 mennessä. Suomen hallitus päättää niiden seuraajan valinnasta vuonna 2021.

---

Kannattaa mm. muistaa, että tähtäin on vuosissa 2030-2060, vaikka päätös tehdäänkin 2021. Kyse on joka tapauksessa ennustamisesta.

Sitten vastauksia ja kommentteja ja korjauksia.

Miten perustelet vastauksesi, eihän protokoneesta voi olla muuta tietoa kuin mainosmiesten puheet millainen se on valmiina?

Lainaus edellisestä hävittäjähankinnasta jossa Gripen oli myös tarjolla: "
Kaikki epäilyt JAS Gripenin osalta osoittautuivat sittemmin oikeiksi. Suomelle tarjottu malli oli käytännössä susi.

Suomelle kaupiteltu B-tyypin kone ei valmistunut koskaan. Siihen ei saatu aseistusta eikä muutakaan vaadittua varustusta.

Ruotsi on poistanut koneet operatiivisesta käytöstä vain noin 30 prosenttia luvatusta tuntimäärästä lentäneinä. Tämän on suomalaisille vahvistanut Ruotsin puolustusministeri Peter Hultqvist viime syksynä
(juttu julkaistu 03.07.2017.)"

Tilanne on tällä hetkellä käytännössä sama Gripenin kohdalla.


Helposti.

Helpoiten ymmärrettävä on esim. Gripenin moottori. Ja siihen liittyen on jo testattu ja demonstroitu nopeuksia ja kiihtyvyyksiä, polttoaineen kulutusta jne.

Listaa voisi jatkaa vaikka miten pitkälle, mutta tämä varmaan vastasi kysymykseen? Jos ei, voit toki kysyä lisää.

Noin muuten, ongelma on, että kysyt yhtä asiaa, ja haetkin sitten ilmeisesti jotain ihan muuta. Eli olisi hyvä, että kysymykset olisivat selkeitä, ja kysyttäisiin sitä, mitä halutaan ymmärtää.

Kommenttina tuohon, tilanne ei todellakaan ole sama, kuin mitä se oli 30-vuotta sitten. Jos perehdyt asiaan, olet varmasti samaa mieltä.

Samankaltainen tilanne kyllä on, eli Gripenin kehitys on kesken.

Julkisessa tiedossa Gripenistä on olemassa tietty kova faktalaatikko, joka kuvaa tilannetta NYT. Sitten on sarja asioita, jotka menevät toivomisen ja luottamisen piikkiin. Näistä ei kannata luoda todellisuutta. Kova todellisuus on siinä faktalaatikossa. Hankinta on niin suuri kokoluokaltaan Suomen osalta, että -keskeneräisyyden- riskiin ei ole varmasti halua muilla kuin Vihreillä ja Andersonilla.:)Jos faktalaatikkoon ilmestyy riittävät perusteet sovitussa ajassa, niin asia on toinen.

Eli odottaisin kaikinpuolin maltilla mitä tapahtuu faktoille. Miljardien hankinta ja sitoutuminen kymmenien vuosien yhtälöön ei voi perustua toiveisiin ja luottamiseen. Ei edes Suomessa.

Tästä voivat varmasti kaikki foorumilla olla samaa mieltä.

Valitettavasti on hyvä muistuttaa, että tietyn epävarmuuden kanssa on pakko elää.

Ainoat "valmiit" koneet ovat nykyversiossaan Superhornet ja Rafale. Ja eri syistä näkisin, että Typhoon, F-35 ja Gripen olisivat kehitettyinä monelta osin parempia. Toki Superia ja Rafaleakin kehitetään, mutta niihin liittyy taas epävarmuus.

Eikä päätöstä tosiaan tehdä sen perusteella, mikä on tilanne NYT.

Ilmavoimat hakee sen sopivan kompromissin edistyksellisyyttä ja luotettavuutta.

Parvikokonaisuuden tiedonvaihto ja taktiikan kehittäminen jää väkisinkin simulaattoritasolle, kun lentäviä runkoja ei ole kuin kolme. Missä vaiheessa ja miten Gripenin osalta päästään tasolle, jossa voidaan oikeasti suunnitella oikeaa taktista käyttöä? Miten Gripen-myyntitiimi aikoo menestyä Suomen sotilaallisen suorituskyvyn arvioinneissa, jos tiedot perustuvat simulaattoriin / arvauksiin, ei todelliseen dataan?

Ilmeisesti unohtuu, että Gripen on lentänyt parvilinkillä jo vaikka miten pitkään. Ja myös sen mukaisella taktiikalla. Uusi kone tuo lisää juttuja, mutta ei vallankumousta, kuten jollain muilla.

F-versio on vasta powerpoint-tasolla.
Ei ole.

Milloinkas ne koelennot Suomessa oli tarkoitus tehdä? Oliko jo puolen vuoden päästä eli alkuvuodesta 2020? Siihen ei Gripen ehdi mitenkään.

Ilmavoimien tämänhetkisen arvion mukaan kyllä. Mutta katsotaan puolen vuoden kuluttua, miten tuo veikkaus osui.

Keväällä.
Ei sitä silti sveitsiläistyyliin diskata. Tulisi selkkaus.

Jos ei ole edellytyksiä, niin sitten kyllä diskataan. Tuskin mitään selkkausta.

Kaksipiippuinen juttu. Onko reilua myöskään maksattaa kalliita koelentoja toimittajalla (Saabilla), jos jo tiedetään, että eivät voi tulla valituksi. Reilumpaa minusta on sanoa suoraan, että ette voi tulla valituksi, joten turha tuhlata enempää rahaa tarjousprosessiin. Näin varmaan sveitsiläiset ajattelivat, mutta siitä vedettiinkin herneet nenään. Mutta varmasti Suomessa poliittisista syistä annetaan ruotsalaisten lentää koelennot vaikka C/D-malleilla, vaikka vertailukelpoista dataa ei siitä saadakaan.

Suomi nimenomaan toimii reilusti.

Erittäin hyvin sanottu. Jos olisin itse tarjoamassa palveluani, tai tuotettani johonkin ja asiakas tekisi minulle selväksi, ettei tuoteeni kelpaa heille, kiittäisin tiedosta ja luopuisin lisäponnisteluista. Saab ei kuitenkaan näytä ajattelevan asiasta noin. Silloin vastuu kustannuksista jää kyllä Saabile, eikä asiasta kannata enempää kiukutella.

Toisaalta Suomessa Saabin mukana pitäminen, vaikka sitten mustana hevosena, on järkevää. Muut valmiimmalla kalustolla kilpailutukseen osallistuvat, joutuvat huomioimaan Saabin "poliittisen ulottuvuuden" ja toivon mukaan se näkyy lopullisisa tarjouksissa.

Esim. Sveitsin esimerkki kertoo täysin päinvastaista. Sveitsi kehotti ja Saab päätti jäädä pois.

Ja Saabin jättäminen kisasta saattaisi vahingoittaa Suomen ja Ruotsin kahdenvälistä puolustusyhteistyötä ainakin lyhyellä aikavälillä. Sveitsille ei sitä ongelmaa ole. Paras toimintatapa on varmasti pitää Saab mukana loppuun asti ja lopulta sanoa, että helkkarin hyvä kone tämä Gripen, mutta tällä kerralla F-35 osoittautui himpun verran paremmaksi. Asian voi varmasti näin julkisuuteen ilmaista, koska varsinaisia evaluaatiotuloksia ei tarvitse julkaista

Ei vahingoita. Tämä asia on kätelty jo vuosia sitten molemmin puolin Pohjanlahtea usealla eri tasolla.

Jos Suomi sen sijaan koittaisi huijata ruotsalaisia, niin siitä voisi tulla tietysti vahinkoa.

Ilman muuta ostajan etu on pitää kaikki tarjoajat luupissa niin pitkään kuin mahdollista! Seuraava tarkan mietinnän paikka Saabilla on Suomen sitovan tarjouksen toimitusajankohta. Siihen mennessä heidän pitää aidosti tehdä päätös, ovatko leikissä mukana.

Miksi ilmavoimien kertoma ja Sveitsin esimerkki kertovat jotain muuta?
 
Ihmetyttää porukan huoli Gripeniin liittyen. Älkää peljätkö - jos se on huono, tai ei ole valmis tmv., niin ei ilmavoimat sitä valitse.

Kannattaa kuitenkin lukea, miten ilmavoimat asiaa arvioi.


Ruotsalainen Saab Gripen E -hävittäjä putoaa pois Sveitsin ilmavoimien tulevan hävittäjän tarjouskilpailusta. Syynä on koneen keskeneräisyys. Gripen-hävittäjän uusin versio ei ehtinyt valmistua Sveitsin järjestämiin koelentoihin.

Saab tiedotti tänään, ettei Gripen osallistu koelentoihin, jotka piti järjestää tämän kuun 24.–28. päivä. Sveitsi vaatii kilpailutuksessaan, että koelentoihin osallistuu vain täysin valmiita koneita. Gripenin uusin versio on vielä prototyyppivaiheessa.

Sveitsiläiset olivat jo kerran valinneet Gripenin uudeksi hävittäjäkseen, mutta hanke ei tuolloin läpäissyt kansanäänestystä.

Sveitsin hävittäjähankinta muistuttaa jonkin verran Suomen vastaavaa hanketta. Sveitsi on ostamassa vanhentuneiden koneidensa tilalle 30–40 uutta hävittäjää. Tarjouskilpailun hävittäjäkandidaatit ovat samat kuin Suomessa.

Suomen ilmavoimien tarkoitus on järjestää kilpailutuksessa mukana oleville konetyypeille koelennot Suomessa ensi vuonna. Suomeen rakennetaan koneita varten testirata, jossa hävittäjäehdokkaat voivat osoittaa kykyjään kahden viikon ajan.

Strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja Lauri Puranen puolustusministeriöstä sanoi torstaina HS:lle, että Suomella ja Sveitsillä on erilainen politiikka testien suhteen.
”Sveitsiläiset sanoivat, että koneen pitää olla valmis testeihin, mutta ruotsalaiset eivät pystynyt sitä tarjoamaan. Meillä ei ole tällaista vaatimusta.”

Purasen mukaan Suomen kilpailutuksessa katsotaan erikseen, mitä koneiden ominaisuuksia testeissä pystytään todentamaan ja mitkä ovat niin kutsuttuja tulevaisuuden kykyjä.
”Me katsomme, mitä suorituskykyjä luvataan ja missä vaiheessa. Me arvioimme sitten, että onko se uskottavaa”, Puranen sanoo.
”Meillä ei ole missään vaiheessa asetettu sellaista ehtoa, että jo koelentovaiheessa pitää olla valmis kone.”

Puranen uskoo, että Saab kykenee lähettämään uuden Gripen-hävittäjänsä suomalaisiin testeihin ensi keväänä.
”Kyllä varmaan Gripen tulee, muttei se pysty tarjoamaan kaikkia niitä suorituskykyjä, mitä me tarvitsemme silloin kun meillä on koelentovaihe. Toki meitäkin kiinnostaa, missä vaiheessa niitä suorituskykyjä tulee.”

Saabilla on uudesta Gripenistä valmiina kolme prototyyppikonetta. Purasen mukaan niihin ei ole vielä asennettu edes asejärjestelmiä.
”Ne kehittää sitä koko ajan pikku hiljaa.”

Suomen ilmavoimien Hornet-hävittäjät poistuvat käytöstä vuoteen 2030 mennessä. Suomen hallitus päättää niiden seuraajan valinnasta vuonna 2021.

---

Kannattaa mm. muistaa, että tähtäin on vuosissa 2030-2060, vaikka päätös tehdäänkin 2021. Kyse on joka tapauksessa ennustamisesta.

Sitten vastauksia ja kommentteja ja korjauksia.





Tästä voivat varmasti kaikki foorumilla olla samaa mieltä.

Valitettavasti on hyvä muistuttaa, että tietyn epävarmuuden kanssa on pakko elää.

Ainoat "valmiit" koneet ovat nykyversiossaan Superhornet ja Rafale. Ja eri syistä näkisin, että Typhoon, F-35 ja Gripen olisivat kehitettyinä monelta osin parempia. Toki Superia ja Rafaleakin kehitetään, mutta niihin liittyy taas epävarmuus.

Eikä päätöstä tosiaan tehdä sen perusteella, mikä on tilanne NYT.

Ilmavoimat hakee sen sopivan kompromissin edistyksellisyyttä ja luotettavuutta.



Ilmeisesti unohtuu, että Gripen on lentänyt parvilinkillä jo vaikka miten pitkään. Ja myös sen mukaisella taktiikalla. Uusi kone tuo lisää juttuja, mutta ei vallankumousta, kuten jollain muilla.


Ei ole.



Ilmavoimien tämänhetkisen arvion mukaan kyllä. Mutta katsotaan puolen vuoden kuluttua, miten tuo veikkaus osui.



Jos ei ole edellytyksiä, niin sitten kyllä diskataan. Tuskin mitään selkkausta.



Suomi nimenomaan toimii reilusti.



Esim. Sveitsin esimerkki kertoo täysin päinvastaista. Sveitsi kehotti ja Saab päätti jäädä pois.



Ei vahingoita. Tämä asia on kätelty jo vuosia sitten molemmin puolin Pohjanlahtea usealla eri tasolla.

Jos Suomi sen sijaan koittaisi huijata ruotsalaisia, niin siitä voisi tulla tietysti vahinkoa.



Miksi ilmavoimien kertoma ja Sveitsin esimerkki kertovat jotain muuta?
Onkohan Purasen kommentti annettu ennen vai jälkeen armasuissen lausuntoa?
 
Mitä tarkoitat?
Ilmeisesti mitään Saabin tiedotteessa mainittua "ioc 2019" - vaatimusta ei ollut. Koneen jotkin alijärjestelmät vaan olivat niin vaiheessa ettei niitä voinut testata.

Saabin tiedotteesta saa aivan erilaisen kuvan tapahtumien kulusta kuin muutaman tunnin myöhemmin tulleesta viranomaisten versioista.
 
Ihmetyttää porukan huoli Gripeniin liittyen. Älkää peljätkö - jos se on huono, tai ei ole valmis tmv., niin ei ilmavoimat sitä valitse.


Esim. Sveitsin esimerkki kertoo täysin päinvastaista. Sveitsi kehotti ja Saab päätti jäädä pois.
Kyllä, mutta en alkaisi itkemään julkisuudessa jotain jota asiakas sitten korjailee. Kukaan ei halua tehdä yhteistyötä itkijän kanssa.
 
Ainoat "valmiit" koneet ovat nykyversiossaan Superhornet ja Rafale. Ja eri syistä näkisin, että Typhoon, F-35 ja Gripen olisivat kehitettyinä monelta osin parempia. Toki Superia ja Rafaleakin kehitetään, mutta niihin liittyy taas epävarmuus.
Miksi Typhoon ennen Rafalea?

Typhoonin päivitykset ovat liikkuneet etanan vauhdilla, ja englanti tuntuu olevan ainoa käyttäjä joita koneen kehittämiseen investoiminen on tuntunut vähääkään kiinnostavan. Sielläkin voi resurssit kohdistua jatkossa muualle, kun samasta kakusta menee F-35 - fleetin ajanmukaisena pitäminen, ja EF:n seuraajan kehityskin maksaa. Kuka konetta sitten kehittää? Saksa? LoL as if.
Esim sen AESA-tutkan saaminen on kestänyt aivan naurettavan kauan.

Toisaalla Rafalea on päivitetty säännöllisesti, ja juuri ilmoittivat mm sen 2 miljardia maksaneen FR4-päivityksen tilaamisesta. Pitää sisällään kaikenlaista herkkua joista eurohäätäjä voi vain haaveilla.
 
Ilmeisesti mitään Saabin tiedotteessa mainittua "ioc 2019" - vaatimusta ei ollut. Koneen jotkin alijärjestelmät vaan olivat niin vaiheessa ettei niitä voinut testata.

Saabin tiedotteesta saa aivan erilaisen kuvan tapahtumien kulusta kuin muutaman tunnin myöhemmin tulleesta viranomaisten versioista.

IOC on käytännössä ymmärrettävämpi yleistermi Technology Readiness Level 7-9 käsitteelle, jota porukka ei varmaan tunne?

Tuossa Sveitsistä vedetty yhteen.

The combat aircraft must be offered in the versions designated by Switzerland and made available for flight and ground testing. If individual subsystems (for example radar) become even more powerful in the coming years, it is up to Switzerland to decide which version of the subsystem it wants to procure. However, the fighter aircraft must be able to be procured in the configuration as tested and rated in 2019, and it will be rated based on this configuration.

The quote request explicitly specifies which types of fighter aircraft should be offered. This is relevant where there are different versions: offer Boeing F / A-18 Super Hornet and Saab Gripen E. Earlier versions such as F / A-18 C / D and Gripen C / D are not considered.

For the aircraft to be offered, at least the four most important subsystems (radar, electronic warfare, optical sensors and data link) at the time of the flight and ground trials in Switzerland (April-June 2019) must have a so-called Technology Readiness Level of at least 7 (on a scale to 9). This means that the subsystem ready for testing has to be in compliance with the definitive subsystem or very close to it and installed in the aircraft. It also needs to be demonstrated in an operational environment.

The subsystems installed in the fighter aircraft at the time of the flight and ground trials in Switzerland must subsequently be effectively offered. This is e.g. excluded that only for testing a subsystem of a previous model is installed, because a newer does not yet have the required degree of maturity, but there is no intention to offer the older subsystem in the episode really.

Based on current information and analyzes on the degree of maturity and the integration of the subsystems, specialists from armasuisse and the Swiss Air Force came to the conclusion that several of the planned missions could not be carried out expediently (by Gripen E).

---

Käytännössä, mitä se tarkoittaa on, että Sveitsillä oli erilaisia operatiivisia tehtäviä mitä pitää suorittaa.

Esim. mallille tehtävä: kävele kahdella jalalla tuon catwalkin lävitse.

Gripenillä ei vielä toista jalkaa ole, niin ei oikein onnistu.

Puraselle asian ymmärtäminen ei varmastikaan tuottanut ongelmia.
 
Kyllä, mutta en alkaisi itkemään julkisuudessa jotain jota asiakas sitten korjailee. Kukaan ei halua tehdä yhteistyötä itkijän kanssa.

Kuka on itkenyt mitä ja millä tavoin?

Saab käytti termiä IOC.

Armasuisse käytti termiä Technology Readiness Level 7-9.
 
Miksi Typhoon ennen Rafalea?

Typhoonin päivitykset ovat liikkuneet etanan vauhdilla, ja englanti tuntuu olevan ainoa käyttäjä joita koneen kehittämiseen investoiminen on tuntunut vähääkään kiinnostavan. Sielläkin voi resurssit kohdistua jatkossa muualle, kun samasta kakusta menee F-35 - fleetin ajanmukaisena pitäminen, ja EF:n seuraajan kehityskin maksaa. Kuka konetta sitten kehittää? Saksa? LoL as if.
Esim sen AESA-tutkan saaminen on kestänyt aivan naurettavan kauan.

Toisaalla Rafalea on päivitetty säännöllisesti, ja juuri ilmoittivat mm sen 2 miljardia maksaneen FR4-päivityksen tilaamisesta. Pitää sisällään kaikenlaista herkkua joista eurohäätäjä voi vain haaveilla.

Eli. Typhoonin kehitysversio on erinäisiltä osin parempi kuin Rafalen nykyversio. Sitten taas kun Rafalen kehitysversio tulee, niin tilanne muuttuu.

Pointti oli siis sanoa, että vain Rafale ja Superhornet ovat tällä hetkellä sellaisia, jotka kannattaisi ostaa NYT. Mutta, minä ainakin odottaisin ensin, mitä Typhoonista, Gripenistä ja F-35 tulee.
 
Eli. Typhoonin kehitysversio on erinäisiltä osin parempi kuin Rafalen nykyversio. Sitten taas kun Rafalen kehitysversio tulee, niin tilanne muuttuu.
Rafale F4 on tulossa kai 2023. Pitää sisällään mm parvilinkin ja parannuksia sensoreihin. Millaisella aikataululla se Typhoonin seuraava kehitysversio on tulossa?
Pointti oli siis sanoa, että vain Rafale ja Superhornet ovat tällä hetkellä sellaisia, jotka kannattaisi ostaa NYT.
Jaa SH? Ei kai sentään. Ei se meille tarjottava Block 3 ole kai vielä valmis sekään?

Mitä vikaa kolmevitosen viimeisimmässä iteraatiossa on, varsinkin jos unohdetaan ne käyttökustannuslätinät ja keskitytään vain teknisiin ominaisuuksiin?
 
Back
Top