Sitä, että Sveitsi ei sallinut tuoda testeihin kehitysvaiheessa olevan Gripen MS21:n lisäksi Gripen MS20-versiota.
Se, että LM oli kykenemätön tuomaan Block 4:ää, Boeing oli kykenemätön tuomaan Block 3:ää, tai Dassault oli kykenemätön tuomaan F4:ää, ei aiheuttanut näiden hylkäämistä kilpailusta. Sveitsi selittää tätä sillä, että he päättävät myöhemmin, ostavatko he evaluointi-version vai myöhemmän, kehittyneemmän version, mikä on luonnollisesti shaisea. Sveitsi hankkii aivan varmasti voittaja-koneen uusimman kehitysversion joka sopii heidän 2025 toimitusaikaan, eikä menneisyyden spec-2019 konetta.
Saab ei tajunnut tätä kompastuskiveä riittävän ajoissa, heidän olisi pitänyt jättää tammikuussa tarjous Gripen MS20-versiosta(jota Saab ei tosiasiassa olisi ollut myymässä eikä Sveitsi ostamassa), jolloin minkäänlaista estettä testeihin osallistumiseen ei olisi ollut.
Sveitsin lehdistö on antanut ymmärtää, että seuraavan kansanäänestyksen pelko ajoi tähän ratkaisuun, kansalla on hankinnan budjettivalta, ei poliitikoilla. Kielteinen äänestystulos ajaisi Sveitsin ilmavoimat alas, siihen katastrofaaliseen riskiin nähden Sveitsi ostaa mieluummin vaikkapa sitten vanhempaa suunnittelua edustavaa konetta, pienemmän kappalemäärän ja kalliimmalla. Riski sotaan joutumiseen on kuitenkin äärimmäisen pieni, jolloin raha per suorituskyky suhdeluku on vähemmän tärkeä. Tärkeintä on säilyttää ilmavoimat.
Suomessa tilanne on eri esim. budjettivallan osalta, Puranen voi vapaasti sanoa, että konetta jota Suomi on ostamassa, ei ole vielä olemassakaan ja että 2025 hankintaversion konetta ei saada testeihin yhdeltäkään valmistajalta. Se ymmärtääkö kadunmies mitä se tarkoittaa tai mitään muutakaan koko HX:sta, on täällä kertakaikkisen yhdentekevää.