Gripen E/F

”The likelihood of the jet failing one or more of the seven test missions designed for all competitors had become apparent over some time, an armasuisse spokesman told Defense News. From a Swiss perspective, nudging Saab to retreat was meant to be a face-saving move for the Swedes.”

Itse luen yo. tekstin niin, että sveitsiläiset olivat jo hyvän aikaa arvioineet, että Gripen tulee saamaan hylätyn arvosanan yhdestä tai useammasta testiskenaariosta, jotka Sveitsi on valmistellut kandidaateille. Jotta tätä ei tarvitsisi julkisesti todeta ja siten nöyryyttää ruotsalaisia, tarjottiin selitykseksi, että ruotsalaisten kone ei ole vielä valmis ja tästä syystä sitä ei oteta mukaan.
Kyse on siis siitä että kone ei ole valmis ei siitä etteikö suorituskyky riittäisi. Kaksi aivan eri asiaa.
 
Nonni. Tätä jo aiemmassa viestissä arvelinkin. Haluttiin auttaa ruotsalaisia säilyttämään kasvonsa, kun Gripenin suorituskyky ei vain riitä. Ei taida siis Suomeenkaan Gripukkaa tulla.
”The likelihood of the jet failing one or more of the seven test missions designed for all competitors had become apparent over some time, an armasuisse spokesman told Defense News. From a Swiss perspective, nudging Saab to retreat was meant to be a face-saving move for the Swedes.”

Itse luen yo. tekstin niin, että sveitsiläiset olivat jo hyvän aikaa arvioineet, että Gripen tulee saamaan hylätyn arvosanan yhdestä tai useammasta testiskenaariosta, jotka Sveitsi on valmistellut kandidaateille. Jotta tätä ei tarvitsisi julkisesti todeta ja siten nöyryyttää ruotsalaisia, tarjottiin selitykseksi, että ruotsalaisten kone ei ole vielä valmis ja tästä syystä sitä ei oteta mukaan.
Juuri näin. Kone olisi ollut toimittaa kyllä, mutta jotkin alijärjestelmät ovat niin vaiheessa ettei niiden toimintaa olisi pystytty testaamaan. Tuo olisi sitten aiheuttanut hylsyn testeissä.

Juu ei.

Gripen ei ollut valmis vielä testattavaksi kaikilta osin.

Ei se kerro mitään sen suorituskyvystä, sitten kun se on valmis.
 
Edellisessä viestissä sanoit ettei ollut konetta laittaa testeihin. Kone oli kyllä laittaa, muttei sellaista jota voisi testata.
Eikö se ole sama asia.. Kone ei ole valmis. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä etteikö suorituskyky olisi riittävä kun se on valmis
 
Niin en oikein ymmärrä mitä sveitsiläiset ja ruotsalaiset tuossa tinkaavat.

Sitä, että Sveitsi ei sallinut tuoda testeihin kehitysvaiheessa olevan Gripen MS21:n lisäksi Gripen MS20-versiota.

Se, että LM oli kykenemätön tuomaan Block 4:ää, Boeing oli kykenemätön tuomaan Block 3:ää, tai Dassault oli kykenemätön tuomaan F4:ää, ei aiheuttanut näiden hylkäämistä kilpailusta. Sveitsi selittää tätä sillä, että he päättävät myöhemmin, ostavatko he evaluointi-version vai myöhemmän, kehittyneemmän version, mikä on luonnollisesti shaisea. Sveitsi hankkii aivan varmasti voittaja-koneen uusimman kehitysversion joka sopii heidän 2025 toimitusaikaan, eikä menneisyyden spec-2019 konetta.

Saab ei tajunnut tätä kompastuskiveä riittävän ajoissa, heidän olisi pitänyt jättää tammikuussa tarjous Gripen MS20-versiosta(jota Saab ei tosiasiassa olisi ollut myymässä eikä Sveitsi ostamassa), jolloin minkäänlaista estettä testeihin osallistumiseen ei olisi ollut.

Sveitsin lehdistö on antanut ymmärtää, että seuraavan kansanäänestyksen pelko ajoi tähän ratkaisuun, kansalla on hankinnan budjettivalta, ei poliitikoilla. Kielteinen äänestystulos ajaisi Sveitsin ilmavoimat alas, siihen katastrofaaliseen riskiin nähden Sveitsi ostaa mieluummin vaikkapa sitten vanhempaa suunnittelua edustavaa konetta, pienemmän kappalemäärän ja kalliimmalla. Riski sotaan joutumiseen on kuitenkin äärimmäisen pieni, jolloin raha per suorituskyky suhdeluku on vähemmän tärkeä. Tärkeintä on säilyttää ilmavoimat.

Suomessa tilanne on eri esim. budjettivallan osalta, Puranen voi vapaasti sanoa, että konetta jota Suomi on ostamassa, ei ole vielä olemassakaan ja että 2025 hankintaversion konetta ei saada testeihin yhdeltäkään valmistajalta. Se ymmärtääkö kadunmies mitä se tarkoittaa tai mitään muutakaan koko HX:sta, on täällä kertakaikkisen yhdentekevää.
 
Sitä, että Sveitsi ei sallinut tuoda testeihin kehitysvaiheessa olevan Gripen MS21:n lisäksi Gripen MS20-versiota.

Se, että LM oli kykenemätön tuomaan Block 4:ää, Boeing oli kykenemätön tuomaan Block 3:ää, tai Dassault oli kykenemätön tuomaan F4:ää, ei aiheuttanut näiden hylkäämistä kilpailusta. Sveitsi selittää tätä sillä, että he päättävät myöhemmin, ostavatko he evaluointi-version vai myöhemmän, kehittyneemmän version, mikä on luonnollisesti shaisea. Sveitsi hankkii aivan varmasti voittaja-koneen uusimman kehitysversion joka sopii heidän 2025 toimitusaikaan, eikä menneisyyden spec-2019 konetta.

Saab ei tajunnut tätä kompastuskiveä riittävän ajoissa, heidän olisi pitänyt jättää tammikuussa tarjous Gripen MS20-versiosta(jota Saab ei tosiasiassa olisi ollut myymässä eikä Sveitsi ostamassa), jolloin minkäänlaista estettä testeihin osallistumiseen ei olisi ollut.

Sveitsin lehdistö on antanut ymmärtää, että seuraavan kansanäänestyksen pelko ajoi tähän ratkaisuun, kansalla on hankinnan budjettivalta, ei poliitikoilla. Kielteinen äänestystulos ajaisi Sveitsin ilmavoimat alas, siihen katastrofaaliseen riskiin nähden Sveitsi ostaa mieluummin vaikkapa sitten vanhempaa suunnittelua edustavaa konetta, pienemmän kappalemäärän ja kalliimmalla. Riski sotaan joutumiseen on kuitenkin äärimmäisen pieni, jolloin raha per suorituskyky suhdeluku on vähemmän tärkeä. Tärkeintä on säilyttää ilmavoimat.

Suomessa tilanne on eri esim. budjettivallan osalta, Puranen voi vapaasti sanoa, että konetta jota Suomi on ostamassa, ei ole vielä olemassakaan ja että 2025 hankintaversion konetta ei saada testeihin yhdeltäkään valmistajalta. Se ymmärtääkö kadunmies mitä se tarkoittaa tai mitään muutakaan koko HX:sta, on täällä kertakaikkisen yhdentekevää.
Niin... On varmaan vähän eri asia tuoda testeihin Block 3 -kone Block 4:n sijasta, kuin Gripen C Gripen E:n sijasta. Haloo.
 
Sitä, että Sveitsi ei sallinut tuoda testeihin kehitysvaiheessa olevan Gripen MS21:n lisäksi Gripen MS20-versiota.

Se, että LM oli kykenemätön tuomaan Block 4:ää, Boeing oli kykenemätön tuomaan Block 3:ää, tai Dassault oli kykenemätön tuomaan F4:ää, ei aiheuttanut näiden hylkäämistä kilpailusta. Sveitsi selittää tätä sillä, että he päättävät myöhemmin, ostavatko he evaluointi-version vai myöhemmän, kehittyneemmän version, mikä on luonnollisesti shaisea. Sveitsi hankkii aivan varmasti voittaja-koneen uusimman kehitysversion joka sopii heidän 2025 toimitusaikaan, eikä menneisyyden spec-2019 konetta.

Saab ei tajunnut tätä kompastuskiveä riittävän ajoissa, heidän olisi pitänyt jättää tammikuussa tarjous Gripen MS20-versiosta(jota Saab ei tosiasiassa olisi ollut myymässä eikä Sveitsi ostamassa), jolloin minkäänlaista estettä testeihin osallistumiseen ei olisi ollut.
Saab antaa ymmärtää, että Gripen E/F on uusine sisuskaluineen käytännöllisesti katsoen uusi kone eikä pelkkä vuosipäivitys. Tyyliin Hornet/SH. Jos niin ei olisi, olisivat hyvin voineet tarjota vanhaa mallia, joka olisi ainakin valmis, eri asia mihin.
 
Saab antaa ymmärtää, että Gripen E/F on uusine sisuskaluineen käytännöllisesti katsoen uusi kone eikä pelkkä vuosipäivitys. Tyyliin Hornet/SH. Jos niin ei olisi, olisivat hyvin voineet tarjota vanhaa mallia, joka olisi ainakin valmis, eri asia mihin.
Joo. On kyllä outo juttu miksi sensoritesteihin ei saanutkaan tuoda konetta jossa on eri sensorit kuin siinä jota ovat myymässä.
 
Jos kone on keskeneräinen eikä sitä voida kaikilta osin evaluoida niin ei se kerro hävittäjän suorituskyvystä mitään. Kone ei ole valmis.
Sovitaanko, että Gripen E/F:n mainiot kyvyt eivät materialisoituneet, ainakaan ajoissa. Ilmiöstä käytetään termiä vapourware. Testin ajankohta oli ruotsalaisilla joka tapauksessa pitkään tiedossa, mutta heillä on niin suuria vaikeuksia Gripeninsä kanssa, etteivät ehtineet viivalle. Vaikeuksien vakavuutta en tietenkään muuten pysty arvioimaan, enkä tiedä kuka pystyy. Ehkä Haavisto.
 
Sitä, että Sveitsi ei sallinut tuoda testeihin kehitysvaiheessa olevan Gripen MS21:n lisäksi Gripen MS20-versiota.

Se, että LM oli kykenemätön tuomaan Block 4:ää, Boeing oli kykenemätön tuomaan Block 3:ää, tai Dassault oli kykenemätön tuomaan F4:ää, ei aiheuttanut näiden hylkäämistä kilpailusta. Sveitsi selittää tätä sillä, että he päättävät myöhemmin, ostavatko he evaluointi-version vai myöhemmän, kehittyneemmän version, mikä on luonnollisesti shaisea. Sveitsi hankkii aivan varmasti voittaja-koneen uusimman kehitysversion joka sopii heidän 2025 toimitusaikaan, eikä menneisyyden spec-2019 konetta.

Saab ei tajunnut tätä kompastuskiveä riittävän ajoissa, heidän olisi pitänyt jättää tammikuussa tarjous Gripen MS20-versiosta(jota Saab ei tosiasiassa olisi ollut myymässä eikä Sveitsi ostamassa), jolloin minkäänlaista estettä testeihin osallistumiseen ei olisi ollut.

Sveitsin lehdistö on antanut ymmärtää, että seuraavan kansanäänestyksen pelko ajoi tähän ratkaisuun, kansalla on hankinnan budjettivalta, ei poliitikoilla. Kielteinen äänestystulos ajaisi Sveitsin ilmavoimat alas, siihen katastrofaaliseen riskiin nähden Sveitsi ostaa mieluummin vaikkapa sitten vanhempaa suunnittelua edustavaa konetta, pienemmän kappalemäärän ja kalliimmalla. Riski sotaan joutumiseen on kuitenkin äärimmäisen pieni, jolloin raha per suorituskyky suhdeluku on vähemmän tärkeä. Tärkeintä on säilyttää ilmavoimat.

Suomessa tilanne on eri esim. budjettivallan osalta, Puranen voi vapaasti sanoa, että konetta jota Suomi on ostamassa, ei ole vielä olemassakaan ja että 2025 hankintaversion konetta ei saada testeihin yhdeltäkään valmistajalta. Se ymmärtääkö kadunmies mitä se tarkoittaa tai mitään muutakaan koko HX:sta, on täällä kertakaikkisen yhdentekevää.
Vähän Väyrysmäisesti todettu, mediapeliä. Kyllä sveduja on väärin kohdeltu.
 
Saabin myyntimies laskee pumaskat pöydälle ja toteaa, että "eikä tässä vielä kaikki" ja alkaa raottaa Gripen-pinssillä varustetun pikkutakin lievettä :cool:
”The likelihood of the jet failing one or more of the seven test missions designed for all competitors had become apparent over some time, an armasuisse spokesman told Defense News. From a Swiss perspective, nudging Saab to retreat was meant to be a face-saving move for the Swedes.”

Itse luen yo. tekstin niin, että sveitsiläiset olivat jo hyvän aikaa arvioineet, että Gripen tulee saamaan hylätyn arvosanan yhdestä tai useammasta testiskenaariosta, jotka Sveitsi on valmistellut kandidaateille. Jotta tätä ei tarvitsisi julkisesti todeta ja siten nöyryyttää ruotsalaisia, tarjottiin selitykseksi, että ruotsalaisten kone ei ole vielä valmis ja tästä syystä sitä ei oteta mukaan.

No eihän se ole valmis. 100h lennetty proto..
 
No eihän se ole valmis. 100h lennetty proto..

Tämä ei ole se pointti. Jos koneen keskeneräisyys olisi syynä kisasta karsiutumiseen, niin miksi Gripen olisi alun perinkään ollut mukana kilpailussa? Onhan Gripenin valmistumisaikataulu ollut sekä Sveitsin, että Saabin tiedossa alusta asti. Nyt Saab yrittää luoda kuvaa, että heille tuli puskista tieto, että koneen pitääkin olla operatiivisessa valmiudessa, kun koelentoja suoritetaan. Ja tähän sveitsiläiset ihmettelevät, että mitä ihmettä ne ruotsalaiset horisevat, koko kisasta vetäytymisen pointti oli antaa ruotsalaisille kunniakas tie ulos, ettei tarvitse hävetä, kun ero muihin on niin suuri, ettei sitä enää voi kuroa kiinni.
 
Niin... On varmaan vähän eri asia tuoda testeihin Block 3 -kone Block 4:n sijasta, kuin Gripen C Gripen E:n sijasta. Haloo.
Jepulis. Armasuisse oli kirjannut ohjeisiinsa vastaavasti, että Hornet ei kelpaa Super Hornetin sijasta.

edit:
Which technological maturity must applicants have? How is it ensured that no «paper plane» is offered?

The combat aircraft must be offered in the versions designated by Switzerland and made available for flight and ground testing. If individual subsystems (for example radar) become even more powerful in the coming years, it is up to Switzerland to decide which version of the subsystem it wants to procure. However, the fighter aircraft must be able to be procured in the configuration as tested and rated in 2019, and it will be rated based on this configuration.

The quote request explicitly specifies which types of fighter aircraft should be offered. This is relevant where there are different versions: offer Boeing F / A-18 Super Hornet and Saab Gripen E. Earlier versions such as F / A-18 C / D and Gripen C / D are not considered.
For the aircraft to be offered, at least the four most important subsystems (radar, electronic warfare, optical sensors and data link) at the time of the flight and ground trials in Switzerland (April-June 2019) must have a so-called Technology Readiness Level of at least 7 (on a scale to 9). This means that the subsystem ready for testing has to be in compliance with the definitive subsystem or very close to it and installed in the aircraft. It also needs to be demonstrated in an operational environment.
The subsystems installed in the fighter aircraft at the time of the flight and ground trials in Switzerland must subsequently be effectively offered. This is e.g. excluded that only for testing a subsystem of a previous model is installed, because a newer does not yet have the required degree of maturity, but there is no intention to offer the older subsystem in the episode really.

If these conditions are not met, the corresponding aircraft will be eliminated from the competition.

 
Viimeksi muokattu:
Joo. On kyllä outo juttu miksi sensoritesteihin ei saanutkaan tuoda konetta jossa on eri sensorit kuin siinä jota ovat myymässä.
Kaivoin tämän jonka muistin nähneeni, antaa ymmärtää että testaus painottuu tuonne sensoripuolelle. Olisi tosiaan aika huikeeta jos Saabilta olisi testattavaksi sallittu Ms20 eli Gripen C kun koneessa on eri tutka kuin E:ssä eikä IRST:iä lainkaan.

According to SkyNews, the jets “will carry out a total of eight missions with one or two fighter aircraft for four days each. Before the actual test flights, the providers are offered the opportunity to get an idea of the procedures in Swiss airspace with another flight. Each aircraft will also start a night flight.” The systems mainly tested are reported to be the AESA radar, EOTS and DAS.
 
Back
Top