Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuohan oli just hyvä. Ei täällä tarvitse vain hymistellä. Ei tuossa keneenkään henkilökohtaisesti hyökätty.
En ihan saanut tästä ideasta kiinni. Mutta oma halu olis seurata mitä muut oikeasti ovat saaneet selville ja mitä uutisia ovat löytäneet. Siihen Gyllikin vastaukset ei oo mulle antaneet mitään lisätietoa. Mutta tämä menee taas ihan ohi aiheen. Voisko näitä siirtää vaikka jonnekin kusemiskisaketjuun?
 
En ihan saanut tästä ideasta kiinni. Mutta oma halu olis seurata mitä muut oikeasti ovat saaneet selville ja mitä uutisia ovat löytäneet. Siihen Gyllikin vastaukset ei oo mulle antaneet mitään lisätietoa. Mutta tämä menee taas ihan ohi aiheen. Voisko näitä siirtää vaikka jonnekin kusemiskisaketjuun?
Heh, minähän ne uutiset tänne laitoinkin. Sekä Saabin että armasuissen tiedotteet.
 
Taisivat sveitsiläiset todeta selvästi, että Gripen on liian raakile tullakseen valituksi. Milloinkas suomalaiset tarkkaan ottaen ovat aloittamassa testit?


Taitavat sveitsiläiset lähinnä tehdä neuvottelutaktiikkaa Saabiin päin. Gripen tuskin on pysyvästi suljettu pois, taisipa olla jopa vahvin ehdokas...

Toimittajaa pitää pitää epävarmuudessa, jos meinaa saada hinnat ja ehdot kohdilleen diiliin.


Jos tuo Armasuissen antama kriteeri olisi koherentti, looginen ja sovellettaisiin kaikkin ehdokkaisiin tasapuolisesti, ei siellä juuri uusinta kalustoa pitäisi näkyä. Eikä missään tapauksessa joku F-35, joka vasta raakile onkin.
 
Taitavat sveitsiläiset lähinnä tehdä neuvottelutaktiikkaa Saabiin päin. Gripen tuskin on pysyvästi suljettu pois, taisipa olla jopa vahvin ehdokas...

Toimittajaa pitää pitää epävarmuudessa, jos meinaa saada hinnat ja ehdot kohdilleen diiliin.


Jos tuo Armasuissen antama kriteeri olisi koherentti, looginen ja sovellettaisiin kaikkin ehdokkaisiin tasapuolisesti, ei siellä juuri uusinta kalustoa pitäisi näkyä. Eikä missään tapauksessa joku F-35, joka vasta raakile onkin.
On se evaluaatiosta pois sulkeminen toki yhdenlaista neuvottelutaktiikkaa.

Vahvin ehdokas se on lähinnä netin keskustelupalstoilla, ammattilaiset päätyvät kerta toisensa jälkeen toisenlaiseen lopputulokseen.

Ja niin sitä F-35:sta kuitenkin parhaillaan testataan, taitaa kuitenkin olla vähemmän raakile.
 
Jos tuo Armasuissen antama kriteeri olisi koherentti, looginen ja sovellettaisiin kaikkin ehdokkaisiin tasapuolisesti, ei siellä juuri uusinta kalustoa pitäisi näkyä. Eikä missään tapauksessa joku F-35, joka vasta raakile onkin.
Sitä ollaan ihan ulalla.
F-35: Taistelutehtäviä, 400 konetta, 200 000 lentotuntia, joista 17000 testejä.
Gripen E: Kolmas aloitti lennot männä viikolla, lentotunteja 100, testejä kaikki.

(verrokki: Super Hornet, 7 testikonetta lensi 4000 testituntia 1999 mennessä).

Gripen E:tä on lennetty niin vähän ettei ole haisuakaan vielä miten paljon vikoja/puutteita sieltä voi paljastua.
Tässä SH:n OT&E vuodelta 1999, joka kuvaa löytöjen määrää:
 
Viimeksi muokattu:
Ja niin sitä F-35:sta kuitenkin parhaillaan testataan, taitaa kuitenkin olla vähemmän raakile

Aika monen valtion ilmavoimat sen on jo myös oikeasti valinnut. On kai sekin joku preferenssi.

Väkisin tulee Gripenistä ja Saabista sellainen fiilis, että se pyrkii painimaan liian raskaassa sarjassa, yrittää olla kokoaan suurempi. Preferenssien hankintaa tietysti on sekin, että ollaan mukana mahdollisimman monessa kisassa, edes lumeeksi. Kaikki mahdollisuudet on siihen, että ruotsalaisen veronmaksajan karttuisa kopra maksaa ihan tyhjää koko hankkeesta. Ruotsalaisteollisuuden suorittamalta vedätykseltä tämä alkaa haiskahtaa koko show.

Minun ymmärryksessäni sata testilentotuntia tarkoittaa tässä vaiheessa -todellista raakiletta- kun sitä vertaa pari tuhatta kertaa enemmän lennettyyn F35:een.
 
F-35 ei tainnut olla tulossa Suomeen lentämään ollenkaan? Joten tuskin Gripenin keskeneräisyys on vielä ensi vuonna kovin iso kynnyskysymys, kunhan jonkunmoisen flyygelin saavat taivaalle. Sitten tulee ongelmia jos eivät osaa esittää järkevää aikataulua, koska saadaan operatiivinen kone kehiin.

Vertailun vuoksi, DX-kisan alla ensimmäinen Gripen-prototyyppi lensi joulukuussa 1988 ja putosi heti seuraavana vuonna. Kakkosproto pääsi ilmaan vasta huhtikuussa 1990.
 
Taitavat sveitsiläiset lähinnä tehdä neuvottelutaktiikkaa Saabiin päin. Gripen tuskin on pysyvästi suljettu pois, taisipa olla jopa vahvin ehdokas...

Toimittajaa pitää pitää epävarmuudessa, jos meinaa saada hinnat ja ehdot kohdilleen diiliin.

Näin ajatellen neuvottelutaktiikan huipennus on tästä pykälää kovempi ruuvin kiristys. Saab nimittäin aivan tietoisesti ei anna Gripenin edes voittaa tarjouskilpailuja. Bonuksena muut eivät pääse käsiksi Gripenin salattuihin huippuominaisuuksiin:geek:
 
Jos Gripenistä ei ole teidän mielestä monitoimihävittäjäksi, niin korvataan niillä Hawk harjoitushävittäjät, kakspaikkanen Gripen 39 F kehiin, käy myös tunnistus lentoihin. Lentotunnin hinta vain puolet kalliimpi - kaiketi- mutta monin verroin tehokkaampi. :cool::uzi:
 
  • Tykkää
Reactions: VLF
Back
Top